Maalaus tarpeita..

Ketju osiossa 'Pienoismallit', aloittaja maxvo2, 31.7.2012.

  1. maxvo2

    maxvo2 Gearhead

    Tällä palstalla saattaapi löytyä harrastaja jolla on sopiva väline = pieni ruisku Polaran takavalonjen väliin tulevan "paneelin" maalaamiseen.
    Paneelissa on pysty ritilä kuviointi ja vain ritilän pohja tulisi maalata. Maalina automaali ja kohde ihan oikea -68 Polara.
    Kuvaa paneelista voi vilkaista vaikkapa E-baystä item # 400219809791
    tai linkki ko. tuotteeseen:
    http://www.ebay.ca/itm/1968-Dodge-Polar ... 5d2ef5a7ff

    Jos haluja ja välineitä niin YV varmaankin paras vaihtoehto aloittaa neuvottelut.

    Niin ja en ajatellut talkoo hommaa... :wink:
     
  2. maxvo2

    maxvo2 Gearhead

    Kai jollain on pieni ruisku?
     
  3. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    Eipä liene ruiskun koolla väliä. En tiedä miten tuo on alunperin tehty, ehkä joku painosysteemi tai rivoista pesty maali pois. Ite ehkä ensin maalaisin kokonaan, ja maalin ollessa sopivan kuivaa kokeilisin pestä tai hinkata jollain sopivalla aineella ja apuvälineellä rivat kiiltäviksi. Sitten jos (kun?) tuo menetelmä ei toimi, niin yrittäisin maskeerata rivat sopivan levyiseillä teipinpätkillä. Vituikshan se menisi tuollakin tyylillä todennäköisesti.

    Veikkaan, että joudut ihan ite tekemään. :D
     
  4. hara64

    hara64 1st gear

    eikös sitä ole sellasta ainetta jota sivellään niihin kohtiin johonka ei haluta maalin tarttuvan. ku en yhtään muista sen nimeä :-(
     
  5. maxvo2

    maxvo2 Gearhead

    Jos ruiskua ja "letkumestaria" ei löydy niin sitten pitää laittaa omat näpit peliin.

    Kun vaan katselee noita pinstraippauksia, niin eikös ne ole ruiskulla tehty. Luulisi onnistuvan moisella ruiskulla tuon paneelin pohjan maalauskin.

    Mutta kiitos kuitenkin ajatuksista. 8)
     
  6. gintonicice

    gintonicice 3rd gear

    Mitenkä jos tuosta tekisi cad-kuvan ja leikkauttaisi ohuesta levystä tuon rivoituksen jollain CNC-ohjatulla koneella auki ikäänkuin kiillotusmaskiksi. Silloin voisit maalata koko hoidon kerralla ja kun maali on kuiva maski päälle ja koneella maalit veke näkyvältä alueelta eli niistä rivoista, jotka tunkevat reikien läpi.

    En tosin tiedä, mitä moinen maskin teko tulisi maksamaan, mutta en usko, että ihan hirveitä. Ja sitähän voisi sitten myydä/vuokrata ihmisille, joilla on vastaava tarve.
     
  7. hotit

    hotit Gearhead

    Kyllä ne straipit ihan pensselillä suditaan... ainakin enin osa.
     
  8. maxvo2

    maxvo2 Gearhead

    Jaahas.. Sitten taitaa edessä olla "pensselin" teroitus. No kai siitä siistin saa pensselilläkin.
     
  9. mesev8

    mesev8 2nd gear

    en nyt tunnista tota osaa mutta onko ne rivat kromattu ja se pohja maalattu,jos näin niin toi on helppo homma,ensteks poistat maalin maalinpoisto aineella sitten vedät maalarinteipin koko sen paneelin päälle jonka jälkeen leikaat skalpilla pois ne kohdat jotka pitää maalata ja eikun väriä pintaan avot se on siinä.
     
  10. maxvo2

    maxvo2 Gearhead

    Joo ne rivat on siitä hankalat kun niistä pitäisi maalata n 1/3 korkeudesta. Mutta jokuhan on sanonut että turha tarkkuus on teknistä taitamattomuutta. Tiedä sitten... Mulla vaan siintää ajatus museoinnista. :oops: Ja nyt tulee monoa jalkoväliin :rotfl:
    Kun tuon kinnerin peruskunto vaan on pirun hyvä niin haluaisi siitä mahdollisimman siistin.
     
  11. kinde

    kinde Gearhead

    Pussihousut vaan ovat olleet tänä kesänä kovin hikiset.
    Ensi kesästä en sitten tiedä..................
     
  12. maxvo2

    maxvo2 Gearhead

    Toivottavasti ensi kesänä ne pussihousut on ja iCot... :wink:, mutta ei hikiset. AC auttanee.

    Kaksi kertaa muuten olen maalannut jo takavalopaneelin ja poistanut maalit, kun vituiks män oli hommissa. Edelleen avut ja vinkit kelpaa maalauksessa.
     
  13. Marko Nykänen

    Marko Nykänen Gearhead

    Taisin aikoinaan lähestyä yksityisviestitsekin aiheen tiimoilta.

    Ymmärsinkö oikein, että maalin pitäisi nousta aavistus tuohon rivan sivulle? Mikäli näin, niin siveltimellä kyllä pitäisi onnistua. Toki jos haluaa pelata varman päälle ja kärsivällisyyttä riittää, niin ainahan voi teipillä suojata rivat siltä osin kuin tarve on. Teippaamiseen voi pari tuntia mennä, mutta aikaahan on. Ja kellosta löytyy lisää. Ruiskulla en tuota lähtisi itse maalaamaan missään tapauksessa. Straippaamalla helpompi, siistimpi ja straippimaali on muutenkin mun mielestä tuommosessa kohteessa viisaampi ratkaisu.

    Jos ei lähempää löydy innokasta straipparia / välineitä, niin pistä paneeli tavalla tai toisella Pieksämäelle niin askartelen aikani kuluksi...
     
  14. Weijari

    Weijari 2nd gear

    Mä vedin Fordin maskin seuraavasti:

    Puhdistin kunnolla ja sitten ne pohjat, joihin tulee maali hioin vielä hiomapaperilla pieneen karhennukseen. Sitten vedin muistaakseni autovahalla ( saattoi olla muottivahaakin) nuo kromiseksi jäävät yläosat ja vedin ihan kilikalipullolla ohuen kerroksen mustaa. Tämän jälkeen pyyhin kromiset osat heti asetonilla puhtaaksi, vedin uuden mustakerroksen, taas asetonilla kromit ja vielä viimeistelykerros mustalla ja kromit asetonilla.

    Taisin vielä laitaa lakankin mustan päälle ja kromeista lakat pois asetonilla, kun vaha veti lakkaa himmeäksi. Lopputulos on ihan siisti ja kestänyt.

    Kun vetää tarpeeksi ohuen maalikerroksen, se lähtee kromista ihan kevyellä kertapyyhkäisyllä + vaha vielä helpottaa hommaa.
     
  15. DX

    DX Gearhead

    Varmaan toimiva kikka, jollain kovahkolla rievulla ettei irtoa nukkaa ja rajaus karkaile?
    asetonihan sitten on aika ärtsyä tavaraa ainakin muoveille, ettei parane kovin hinkutella.


    ite pyyhin sinolilla esmes. peitteiden alle karanneita jo kiillotuskuiviakin maalisumuja,
    se on "hellä" useimmille vanhoille pinnoille.


    maskit yms. konkelot mattaan yleensä hiekalla,
    kaukaa suihkien tollanen halpis käsikannu hoitaa homman suht näppärästi jos käsinhiontaan verrataan,
    esmes tän topikin ritilät takaapäin ettei kromin kiilto lähe, voihan sen periaattees maalatakin takaapäin,
    kalvopaksuudet vaan menee pikkasen nurinniskoin.
     
  16. maxvo2

    maxvo2 Gearhead

    OK nythän vinkkejä putoilee, kiitos.
    Nyt menossa kokeilu kili-kali kumipinnoitetta rutkasti koko paneelin päälle. Sitten kuivuttuaan leikkaan kirurgin veitsellä "pohjat" auki ja ritilän päälle jää kumi. Maalaus ja karkealla rievulla kumit ritilästä irti.
    Jos meni poskelleen niin tuttu ja turvallinen Nitro- Morse auttaa palamaamaan lähtöruutuun.
     
  17. maxvo2

    maxvo2 Gearhead


    Mitenkäs tämä straippi maali poikkeaa tavallisista maaleista?
     
  18. Marko Nykänen

    Marko Nykänen Gearhead

    Jaa'a, ensin pitäisi varmaan määritellä, mitä on se "tavallinen" maali... :D Jokainen maali on tavallista maalia omassa käyttötarkoituksessaan.

    Straippimaali on emalimaalia (enamel), periaatteessa samaa kuin pienoismallimaalit (Humbrol, Revell), mutta kestävämpää ja tarttuu paremmin. Peittävyys on omaa luokkaansa, eli pigmenttiä on maalissa enemmän kuin tarpeeksi. Toki hieman sävystä riippuen. Mutta pienellä tipalla punaista saa kyllä kätensä aika täydellisesti sotkettua. Koska pääsääntöisesti straipatessa on tarkoituksena saada kertavedolla valmista, ettei tarvitse kahta kerrosta maalata. Straippimaali ohennetaan tärpätillä/lakkabensiinillä. Samalla pestään pensselit.

    Straippimaalia on toki olemassa ihan liukkarivärinä, niistä mulla ei ole kokemuksia vielä. Eli ne on sitten lakattava päälle, että pysyvät. Ja eri siveltimet oltava, koska perinteiset straippisiveltimet eivät liukkariohenteita kestä.

    Itselleni jos tekisin, kokeilisin ensin ihan vapaalla kädellä maalata raot ja jos ei tarkkuus miellyttäisi, niin uhraisin tunnin/pari teippaamiseen ja maalaisin uudestaan.
     
  19. maxvo2

    maxvo2 Gearhead

    No niin, tänään tuuppasin kolmannen kerran maalia paneeliin. Saas nähdä kuinka kävi. Huomenna kumi irti "harjojen" päältä ja katsellaan tuliko siisti.. vai odottaako herra Morse nurkan takana.

    Toivottavasti herra Morse pysyy purkissaan vihreänä kateudesta...
     

Kerro tästä muillekin!