Maali keittää...

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja Pas(i)kiainen, 19.3.2013.

  1. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Mitenkä on, onko kuinka mahdollista, että kun oon tehnyt mätäpaikan, ja hionut sen valmiiksi, niin et eka kerros pohjamaalia voi maalata (itellä ollut tapana laittaa eka maali, sit kittiä ja lopuksi vielä pohjamaalia) niin paukkupullo pohjamaali keittää siinä vanhan (tehtaan) maalin ja metallipinnan taitteessa? Ei siis pellillä, eikä siinä vanhalla päällimäisellä maalilla, vaan siinä kohtaa, mistä hiomakone on hionut maalin auki, eli tavallaan eriväriset kerrokset maalista erottuvat.

    Paukkumaalina SEMin paukkua. Kummalliseksi asian tekee vielä se että ei keitä jokapaikasta vaan ehkä sieltä täältä. Mutta sehän pilaa sitten koko maalauksen kun yhestä paikkaa keittää :mad:

    Teenkö jonkun virheen tuossa?


    Niin ja maalihan rupeaa keittämään aikalailla välittömästi. No, sanotaan että 1-2min päästä maalauksesta kaikki näyttää vielä hyvältä, mut 5 minuutin päästä sauma on ihan kuplilla.
     
  2. Cherokee!!

    Cherokee!! 1st gear

    Noo...
    Ainaki kokeilla voi, hionnan jälkeen puhtailla räteillä ja rasvanpoistoaineella pesee moneen kertaan ongelmapaikan, nii voi
    auttaa. Silikonit, mitä irtoo rengaskumista, vahoista tai ovitiivistesuihkeista on yx salakavala ja hankalasti poistettava vihollinen. Tuntuvat tunkeutuvan joskus maalin läpi aina pellille asti..
     
  3. mafo

    mafo 3rd gear

    koita ohuempi harso kerros ensin, anna kuivua vähän aikaa ja jatka sitten...

    spray maaleissa on nopea (agressivinen) liotin joka reagoi vanhan maalin kanssa, tyypillisesti reunassa missä on hiottu läpi

    2k maali ois kyllä parempi
     
  4. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Et kai laita spraymaalia pakkelin alle? :eek: Enempi vituiksi hommaa ei voi juuri tehdäkään. Siinä ei paljon keittämiset paina. :rotfl:
     
  5. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Joo pohjamaalia. Mites se pitäs tehä? Suoraan pellille? Sit ku laittaa suoraan pellille niinseuraava sankari tulee haukkumaan et ei saatana ei noin ei noin.

    Eli tosta ei oo mitään hyötyä kun sanoo vaan et teen vituiksi, kerro miten se sun mielestä kuuluu tehdä...
     
  6. Beornegar

    Beornegar 3rd gear

    Onko kyseessä SEMin hiomapohjamaali vai happopohja?
     
  7. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Ne pakkelin liuottimet on sen verran vahvoja, että ne sulattaa sen alla olevan spraymaalin. Kyllähän kitti siinä hetken aikaa pysyy, mutta on kuitenkin käytännössä irti pellistä.

    Pakkelin alla ei menesty mikään 1k maali. Kitti joko suoraan pellille tai sitten alle 2k epoksia.

    Tuo on helppo testata, kun ennen kitin levitystä ottaa tinnerirätin ja pyyhkäisee. Jos maalia lähtee siihen rättiin, niin alusmaali ei sovellu pakkelille.

    Tuo pellin maalaaminen ennen kittaamista on aina ollut keskustelua herättävä juttu. Itse olen päätynyt kompromissiin. Laitan 2k epoksia hitsattuihin kohtiin ja saumohin. Jos esim keskellä luukkua on kittaamista vaativa kohta, niin siinä olen levittänyt pakkelin suoraan kirkkaaseen peltiin.
     
  8. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Maali on hiomapohjamaali, high surface primer muistaakseni nimeltään. Ja mitä noita on pyyhkinyt niin ainakin semin praimeri kestää tinneriä, motipit ym markettimaalit ei.
     
  9. Beornegar

    Beornegar 3rd gear

    Toi SEMin tuote on kyllä hyvää tavaraa, luulen että siinä tosiaan on alla jotain vanhaa termoplastista maalia joka keittää sprayn alla.
     
  10. kotr

    kotr 3rd gear

    totkenkonehuoneesa kiuhu kans juurikin nuo puhki menneen rajat..vähempiä kikkailematta hioin koko pannuhuoneen puhtaalle pellille!!Ei kiehunu enään!!
     
  11. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    Pitää vaan kokeilla jotain vähempiliuotteista pohjaa tai hioa pidemmälle. Tuommosta on käyny itsellekin varsinkin kilikali-pohjamaalien kanssa. Kokeilisin jotain 2k-epoksia tai 2k-filleriä eristeeksi. Periaatteessa paksu kerros pakkeliakin voi toimia mutta huono tartunta siihen jää.
    Just tein ex-pomolle nokkapeltiin etujatkeen ja se oli ominpäin vetässy ekat kitit ja kokeillu sitä ennen spraymaalilla miltä näyttää että mistä kitataan. Niinhän siinä kävi ettei meinannu kitit kuivaa kun keitti maali alla ja kitistäkin tuli semmosta paperiin tarttuvaa mössöä ihan kuin olis kovettaja unohtunut. Sain lopulta siedettävän ja sitten vedettiin koko nokkapelti epoksilla että ehkä siitä jotain tulee. Mutta jää sinne kitin alle semmonen huono kerros joka voi imasta vettä kun maali alla keittää.
     
  12. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    No nyt ei oo kyl oikee mahollista rupee hioo koko autoa pellille.

    Mut niinhän se on tehtävä et hion nyt pellille noi mätäpaikat ja kitti sit suoraan pellille, niin kai se homma siitä taas jatkuu? Tuntuu vaan olevan makuasioita nämä et voiko suoraan pellille kittailla, koska jotkut väittää senkin huonoksi tavaksi, kuulemma mätii kun ei ole maalia välissä.

    Tietty yksi vaihtoehto on ostaa jotain 2k epoksii ja opetella ruiskulla maalata mut sekin on aina oma hommansa... Sopiiko tuommonen 2k epoksi miten automaalin pohjamaaliksi, vai vaatiiko se vielä lisäksi hiontapohjamaalin? Onko miten hiottavissa jne?

    Auton maalaus tarkotus olis kumminkin jättää ammattilaiselle, mut tekisin ite mätäpaikat pohjamaalille valmiiksi...
     
  13. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Rupesin guuglailemaan näitä maaleja. Automaalit.netistä löytyikin kaikkea jännää. Sopiiko tämä esimerkiksi automaaliprimerin alle? Voiko tuon maalin päälle maalata suoraan värin, vai pitääkö olla hiontapohja vielä erikseen?

    http://www.automaalit.net/epages/Gagar. ... ucts/02627

    Sopiiko tuo varmasti ettei keitä sitten automaalin/ tai sitten sen tarvittavan pohjamaalin kanssa?

    Ja sitten kun on kittailut tehty, niin ennen sitä värimassaa onko tämmönen ok tavaraa?

    http://www.automaalit.net/epages/Gagar. ... ucts/00226

    Sitähän vallan innostuu shoppaileen :odroll:
     
  14. DX

    DX Double Gearhead

    mastonin mattamusta kilikali muutama ohuena harsona on hyvä eriste estämään kiehahtelua, ei tosin käy sekään pakkelin alle ja tokkopa sillä siellä mitään virkaakaan olis.
     
  15. niclas

    niclas Gearhead

  16. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Onko nuo maalit, mitkä sopii pohja ja hiomamaaliksi, molemmiksi, ihan höpöhöpöä?

    Katselin tuommosta Mipan maalia:

    http://www.automaalit.net/Mipa-WBS-1K-GRUNDIERFILLER-1l

    Kestääkö tuo oikeesti thermoplastisen päällä? Ja kestääkö tuo Mipan maali Dupontin pintamaalia?

    Onkohan tuo mun Cutlaassi maalattu thermoplastisella?

    Eli kannattaako ruveta maalailemaan 1k pohjamaalilla, vai onko parempi idea vetää joku epoksi (mikä) ja sitten sen päälle hiontamaali? Ei ole tarkotus hioa koko autoa pellille.

    Kumpi noin yleensä ottaen on parempaa pohjamaalia, 1k vai 2k?
     
  17. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Taitaa olla makuasia. Itse olen aina suosinut 2k maaleja. (Sain ensimmäiset autonmaalausoppini yli 20v sitten sukulaismieheltä joka oli vanha automaalari) Totta kai, kehitystä on tullut, mutta siihen aikaan 1k maalit aiheuttivat lähinnä ongelmia. 2k värien kanssa olen 95%:sti puljannut ja aina niiden kanssa pärjännyt. Tosin ne muutamat kerrat, mitä olen 1k aineita käyttänyt, niin positiivisia yllätyksiä nekin on olleet. Ne onkin olleet ihan ammattikäyttöön, eikä mitään markettikamaa.

    Laadukkaat ja yhteensopivat aineet ja oikein käytettynä. Siinä kai on avain onnistumiseen.

    En mä kyllä vastannut mihinkään sun kysymykseen.... :oops:
     
  18. mafo

    mafo 3rd gear

    jos haluat välttää ongelmia, vedä pohjaan 2 k epoxy ,(voi vesi hio ja pinta maali suoraan) tai pakkeli/filleri pälle
    1 tai 2 k filleri on maku asia, sikkensilla oli aivan mainio 1k filleri joka oli kätevä jos oli kiire, sai hio melkein saman tien...
     
  19. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Älkää käyttäkö noita salaperäisiä 2k epoksi jne nimikkeitä, vaan sanokaa rennosti se valmistaja, niin tietää vähän että mikä on suosittua ja hyvää ja mitä vältetään ja on huonompaa.
     
  20. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    No sanotaan Inerta Primer 5 jota on kehuttu.
    http://194.100.44.55/tseloste.nsf/(...5EE6/$File/FI_87_Tuoteseloste.pdf?OpenElement
    Inerta Primer 3 taisi olla hiukan karkeammalla jauheella?

    Tai Tikkurilan Temacoat GPL-S Primer. Nämä on siis helposti saatavia yleisepokseja mutta ainakin Inertaa on kehuttu ja käytetään raskaan kaluston kanssa. Itse olen maalannut GPL-S Primerin päälle liukkariautomaalilla ja tuli ihan hyvä mutta siltikään ei suositella vaan pohjamaali väliin. Vanteet olen maalannut uretaanivärillä suoraan epoksipohjalle.
    Autokäyttöön on varmaan joka valmistajalla omansa.
     

Kerro tästä muillekin!