Maali keittää...

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja Pas(i)kiainen, 19.3.2013.

  1. ttakatal

    ttakatal 1st gear

    Kyllä teollisuusmaalistakin lirua saa, kun vain riittävästi ohentaa. Ja epoksihan ei tosiaan helposti valu, reilusti vaan sitä ohennetta, nopeuttaa maalaamistakin paremman pinnan lisäksi.
     
  2. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Okei, hyvä tietää, ensikerraksi. Kiitoksia tästä!
     
  3. Beornegar

    Beornegar 3rd gear

    Parissa muussakin topicissa tästä on mainittu, mutta mun mielestä teollisuusmaaleja, varsinkaan epokseja tai muita pohjamaaliks tarkoitettuja ei kannata ohentaa liikaa. Onko mitään järkeä vetää pohjalle värjättyä tinneriä jolla ei oo minkäänlaisia ruosteenesto ominaisuuksia?
    Suutinkokoa kasvattamalla pystyy kyllä epoksejakin ruiskimaan vaivatta kovin paljon ohentamatta.
    Esim. eilen maalasin Yrjö Kukkapuron suunnitteleman nojatuolin gpl-s primerillä ja pintamaasin temadurilla ja voin sanoa että parempaa jälkeä on vaikea saada edes oikeilla automaaleilla. Epoksilla suuttimena oli 2.5 ja ohentta oli korkeintaan 20%. Temadurilla suutin oli 2.0 ,nyt voisin sanoa että 1.8 olis ollut jopa parempi, ja sen ohennus n.15%
     
  4. sbf

    sbf Gearhead

    Tarvitseeko rostexilla maalattu pelti muuta korroosiosuojaa?
    Siis maalia.
    Peltivalmis pohja on uusituilta osiltaan vedetty nyt tolla pariin kertaan pensselillä ohentamattomana.
    Tarkoitus vetää kotelosuojaa ja massaa päälle.
     
  5. ttakatal

    ttakatal 1st gear

    Jaa, onko 30-40% paljon? Se ohenninhan kyllä haihtuu sieltä, epoksi jää ruosteensuojauksineen. Ei se nyt sentään mitään värjättyä tinneriä ole. Höh.
    Ja kyllä käytännössä automaalaushommissa liikutaan max 1.4mm suuttimissa, filleriä lukuunottamatta.
     
  6. sbf

    sbf Gearhead

    Milläs saa kumista maalin pois sitä vahingoittamatta.
    Tars neljä rengasta saada puhtaaksi kun niihin on automaalia sotkettu.
     
  7. VilleTre

    VilleTre 3rd gear

    Painepesuri? Läheltä ja joku liuotin siihen kylkeen wurth pineline?
     
  8. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Tosiaan takapuskurin runko oli puhalluksessa ja nyt vetäsin siihen epoksin. Ohensin reilummin kuin viime kerralla, ehkä vajaa 20%... Tuli pinnasta parempi ja tasaisempi.

    [​IMG]

    e. pinta voi näyttää helkkarin epätasaiselta, mut toi runko oli tosiaan suht mätä niin on syöpynyt osin aika pahalle rakolle. Piiloonhan se menee ja ruostuminen nyt pysäytetty sen osalta :)
     
  9. RAL9005

    RAL9005 Gearhead

    Toisessa topicissa ainut onnistunut vaihtoehto oli hiekkapuhallus. Kokeile sitä ensimmäisenä, niin ei tarvitse tehdä moneen kertaan.
     
  10. sbf

    sbf Gearhead

    Olikin tiedossa toi hiekka.Kokeilen tänään kuumavesipesuria ja liuotinta.Jollei lähde niin sitten vanteiden kera puhallukseen.
     
  11. kapa

    kapa 3rd gear

    Jos on vaan kevyttä sumua niin kokeilisin jarrunesteellä
     
  12. Beornegar

    Beornegar 3rd gear

    Kyllä se pinta kannattaa jollain sulkea, rostex on kohtalaisen huokoinen pinta. Ja se alustamassa ei käy sulkevaksi pinnaksi

    Kyllä se 40% alkaa mun mielestä melko paljon oleen, melkein puolet valmiista tavarasta on ohennetta joka tosiaan haihtuu siitä pois, eipä taidan kovin kummosia ruostesuojia jäädä? Ellei sitten luttaa todella monia kerroksia... Pintaväriä vedettäessä tuo 1,4 on tosiaan aika max. suutin automaalihommissa, mutta teollisuusvärit on ainakin mun mielestä asia erikseen. Kyllä niihin aika iso suutin vaaditaan että saa tarpeeks paksua tavaraa läpi
     
  13. sbf

    sbf Gearhead

    No mikäs siihen rostexin päälle pitää maalata?
     
  14. Beornegar

    Beornegar 3rd gear

    Jotain tiivistä maalia (akryyli/polyuretaani)
     
  15. ttakatal

    ttakatal 1st gear

    Heh, matikankurssille mars :wink:

    Jos ohennetta lisätään maaliin 40% maalimäärästä se ei ole lähelläkään puolta kokonaismäärästä.

    Esimerkkinä; liukkaribaseen lisätään ohenninta 90%, siltikin basea on enempi.
     
  16. RAL9005

    RAL9005 Gearhead

    Normaali Rostex ei kestä näiden ohentimia, mutta muistaakseni Rostex Super kestää. Normi Rostexin päälle soveltuu esimerkiksi alkydimaalit.
     
  17. Beornegar

    Beornegar 3rd gear

    Joo, tässä täytyy myöntää pieni laskuvirhe tai ajatuskatko :poff: Mutta oon kyllä silti sitä mieltä että 40% on liikaa ohennettu
     
  18. DX

    DX Double Gearhead

    ja me kaikki muut ollaan edelleen sitä mieltä, että ei ole. :lol:
     
  19. ttakatal

    ttakatal 1st gear

    Joo onhan se totta että aika rajoilla kyllä mennään. Tosin noissa teollisuusmaaleissa on niin paljon kuiva-ainetta että on niitä varaa vähän ohentaakin.
    Itellä nuo automaalaushommat tahtoo kyllä aina mennä tavalla tai toisella perseelleen, on niin eri maailmasta noihin teollisuus/raskaankaluston maalauksiin verrattuna. Sitä vain koittaa välttää ylimääräistä hiomista, siksi tulee käytettyä reilusti ohennetta.
    Mut taas vain kävi niin että työn alla olevasta autosta jäi lakkapinta aplarille, pari ylimääräistä päivää vesihiontaa ja kiillotusta :mad: Toisaalta mukavaa vaihtelua kun ensin kiillottelee pari tuntia ja sitten hiekkapuhaltamaan teräspalkkeja :odroll:
     
  20. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Jos maalaan takakontin 2k akryylillä, ja semmosella normaalilla kovettajalla(ei siis nopea), kuinka nopeasti maalauksen jälkeen sen uskaltaa teipata piiloon? Siis takakontin pohjasta tulee musta, ja sitten noista "koteloista" (mihin siis takakontti uppoaa) siniset. Pitää suojata se musta ettei tule sinisiä roiskeita.

    Jos tänään maalaan, uskallanko huomenna teippailla takakontin? Maali on varmasti pinnasta kuiva kyllä huomenna, mutta ei sitten käy niin huonosti että kun nappaan teipit pois että maalit tulee mukana?


    Ja nyt sit tarkennukseksi vielä. Takakontti on nyt maalattu. Ja hallissa on yli 20 astetta lämmintä. Noin klo 12 siis ruiskittu maali pintaan.
     

Kerro tästä muillekin!