Maali-kovetin-ohenne

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja Elämää nähnyt Jouko, 8.6.2010.

  1. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Tota, kyllä täällä saa ammattimaalarit mietiskellä omaa moraaliaan.
    Just nyt oon valmistellu muijan Bonnevillee maalaukseen, ja se on kertaalleen
    täällä kotomaassa jo maalattu. Ihan surutta on kynnykset ja pyöränkaaret
    maalattu Tectylin päälle. Sitä voi sitten miettiä, mitenhän se hionta niissä...
    Kiveniskemät mm. ovissa korjattu vetämällä reilusti filleriä koskemattakaan
    niihin koloihin.

    Ja näitä juttuja on tässä vuosien autoharrastuksen saatossa nähnyt ihan
    määrissä.
     
  2. Pihi

    Pihi 2nd gear

    Ammattimaalari.... Vaikea termi todistaa, varsinkin kun Suomessakin on vapaus yrittämiseen; Lähes kuka vain voi ottaa ja laittaa maalaamon pystyyn, kun vaan on varaa sijoittaa laitteisiin ja tarvikkeisiin.

    Tähän kun lisätään vielä ne jotka ovat vähän hajulla ja maalaavat autoja satunnaisesti, ns. autotallimaalarit ja muut harrastuksena tekevät, saattaa olla aika kirjavaa tuo työn suorittaminen kuin aineiden tuntemus.

    Suosittelen lämpimästi aina tutustumista maalaamon "historiaan" ja jos historiaa ei ole, eli firma on uusi, niin voi ihan hyvin kysyä mikä kokemus tai koulutus yrittäjillä on? Samoin jos hintapyyntö alittaa normaalit markkinanhinnat huomattavasti, niin voi olla että kokonaiskäsittelystä myös puuttuu jotakin?

    Järkevintä on aina tehdä kirjallinen sopimus, hintoineen, työn kuvauksineen(esim. luetellaan suoritettavat maalikäsittelyt; ruosteenestomaali, hiomaväri, sävytys, lakkaus jne.), takuuaikoineen ja toimitusaikoineen, turvaa molempien selustan.

    Sellainen "maalari" jonka tarkoitus on vähän kusettaa tai tehdä tiliä höynäyttämällä suuttuu satavarmasti jo ehdotuksesta, oikea ammattimies taas voi vähän hymähtää mutta suostuu kyllä, suurin osa jopa haluaa tehdä kirjallisen sopimuksen.

    Toisaalta jos haluaa verot ja sotut jättää maksamatta eikä halua mitään kuitteja, ottaa tietoisen riskin.... Kuitti on muuten yleensä myös tae työn oikeanlaisesta suorittamisesta, sillä jälkikäteenkin pystytään laskemaan onko hinta oikeanlainen työn laajuuteen nähden.

    Sorry aiheesta karkaaminen, tuossa tulikin aikaisemmin oikea pointti, molekyylitasolla ainesosat verkottuvat(eli "kuivuvat") keskenään ja ylimääräinen määrä esim. kovettajaa ei välttämättä tarkoita parempaa/nopeampaa kovettumista, vaan voi luoda liian kovan pinnan joka kiveniskusta sitten irtoaa helpommin kuin ihannetapauksessa jolloin on ollut oikeat seossuhteet.

    Muokkaus: voi maalipinta tosin jäädä pehmeämmäksikin kuten aikaisemmassa kommentissa mainittiin, riippuu paljon siitä mitä ainesosia kovettajassa on... Suurin osa eri maalintoimittajien akryylikovettajista sisältää varmasti lähes samat ainesosat, jolloin eri firmojen kovettajat toimivat välttävästi ristiinkin käytettyinä.

    Turha muuten näistä kommenteista kai on kenenkään herneitä vedellä nenukkiin, asiat asioina, kukin tekee tyylillään, toiset kuten oikeaksi uskovat, toiset kuten oikeaksi tietävät.
     
  3. Gutless

    Gutless Gearhead

    1.42eur/l ohentimella maalaavat käyttää ysivitosta. On se sentään lyijytöntä nykyään, mutta bentseeni on käsittääkseni kovan luokan karsinogeeni. Tosi järkevää, hyvät harrastajat. Itse olen käynyt maalaustiloissa, joissa on n. tunti sitten pöllytetty bensaohenteisella maalilla, voi morjes mikä käry.
     
  4. Buddy

    Buddy 1st gear

    Heh! Tulipa taas sohaistua kepillä ampiaispesää. Miten se vanha kansanviisaus menikään että se koira älähtää johon... :lol:
    Se on fuckin tosiasia että hyvin pieni osa maalareista käyttää esim. hiekkapuhallusta ruosteen poistoon. Kittailevat neekerintussulla hiottua pelliä luullen tekevänsä laatutyötä. Mä en antais ikinä "ammattilaisen" tehä pohjia omiin autoihini. Mul on tosa pihalla ammattilaisen maalaama transportteri jonka historia on senverran tiedossa että ammattilainen on tehny pohjatyöt ja maalannu sen noin about viis vuotta sitten eikä taida olla niinkään paljoa aikaa. Vittu kun voi olla vastamaalattu auto ruosteessa! Nyt mä hokasinki... Jos se onkin käyttäny tinneriä ohenteena ku on niin paskaa jälkeä tullu... :rotfl:
     
  5. v 100

    v 100 1st gear

    Nyt mulla hyppäs vähä yli tai en oo tajunnu, miten se tinneri ja
    ruosteenpoisto liittyy yhteen, vai onko niin että on joku parempiki
    ohenne joka suojelee autoa ruostumiselta kuin yleistinneri.
    Mä en oo koskaan huomannu tai en oo edes ajatellu että
    ohennekin voisi vaikuttaa metallin hapettumiseen jotain.
     
  6. vinkkeli

    vinkkeli Gearhead

    et tajunnu :poff:
     
  7. Letukkamies

    Letukkamies 1st gear

    No harvalla maalaamolla on todellaakaan hiekkapuhallusvehkeitä.
    Eiköhän se ole asiakkaan ja maalaamon välinen asia sopia käytetäänkö auto esim. jossain puhalluksella.
    On pikkusen eria asia tehdä omaa harrasteautoa jota hinkataan muutama vuosi ja tehdään parempi ku uusi...tai sitten tehdä viikossa asiakkaalle ylimaalaus mahdollisimman halvalla.
    Eipä näy nykyajan tehtaalla maalatut autotkaan kestävän tuota viittä vuotta kun on jo ruosteessa. Enkä kyllä pitäisi viisi vuotta vanhaa maalausta enään
    vastamaalattuna. Vai onko tässä käynyt niin että on liikaa tinneriä ja se maali ei ole kuivunutkaan .....:)
    Vastamaalattuhan tarkoittaa että maali ei ole täysin kovettunutta.
    Keskustelu on erään tinnerin sekoittelijan toimesta mennyt näköjään tasolle kellä on suurin.
    Minulle ainakin riittää tuollaiset tyypit eli se on moron tästä keskustelusta !
     
  8. Marko Nykänen

    Marko Nykänen Double Gearhead

    Ei kun tossa oli katos pointtina se, että olipa ohenteena käytetty mitä hyvänsä, niin se on ollut väärää, koska ruostuu. Sama se sille oliko tinneriä vai maalimerkin omasta purkista otettua ohennetta. Mullakin on muutama vuos sit vasta maalattu käyttis pihassa, on siinäkin jo parissa ovenkulmassa ruostetta. Ja ihan ite tein alusta loppuun. Ja viime kesänä fiksasin helmoja kaverin kanssa ja ihan ite tein siihenkin sit pohjat ja viimesen pinnan. Ja kyllä tul hyvä. Ruostuu luultavasti parissa vuodessa samaan kuntoon, mutta ei se haittaa, teenpähän uudestaan.

    Mutta yhtä kaikki, ketjun aloittaja on toivon mukaan saanut jo autonsa maalattua, ettei oo jääny tätä jauhantaa kauhulla lukemaan. Aihe kun on ohitettu jo aikaa sitten. Vastauskin tais tulla heti ensimmäisissä viesteissä.
     
  9. Pihi

    Pihi 2nd gear

    Taidan minäkin hiljentyä...

    Aiheen sivusta, Nykäsellä on kyllä hienoja töitä tuossa linkissä!!!
     
  10. Buddy

    Buddy 1st gear

    Samoin, ja niin on sullaki hienoi maalauksii. Ei mun kommenteist kannat suuttuu ku on kieli poskes kirjoitettui provokatiivisii testejä ihmisten suuttumiskynnyksestä. Suoraansanoen tiedän maaleist aikas vähän... :-?
    Mä ostin ekan jenkin vuonna -91 (-64 Cadillac Sdv) Sen hifistelin vähän niinku pilkkuanussien. Hiekkapuhalsin jopa ovien sisäpinnat yms.
    Hiekkapuhalsin kaikki kohdat joissa oli vähänkin ruostetta. ruiskin sinkkimaalia piiloon jääviin puhallettuihin osiin sekä listojen alla oleviin kraatereihin. Hioin sinkit pois muualta kuin kraaterin pohjista jolloin kitin irtoamisriski väheni. Kittasin kraaterikohdat sinkkipellille tarkoitetulla pakkelilla jonka jälkeen ruiskutin koko auton Standoksin 2-k primerillä joka oli ylivoimaisen hyvä pohjamaali koska sen päälle saattoi vetää kitin ilman välihiontaa. Standoksen kuivuttua nihkeäksi ruiskukittasin kaikista varoituksista huolimatta koko lullan ylitse. Ruiskukitin hiottuani ylimaalasin koko paskan epoxilla jonka kuivuttua nihkeäksi vetäsin runsaan kerroksen PPG:n koba plussaa joka standoxin 2k primerin ohella on niinikään jo poistunut markkinoilta. Seuraavaksi ajelin käkkylän maalaamoon jossa hioin sen kunnon työkaluilla sileäksi. Maalari vetäs jonkun värittömän litkun kaikkiin kohtiin missä epoksi kuulsi koban alta jonka jälkeen muutama kerros VW:n värikartasta löytynyttä erittäin tummansinistä helmiäisbasea sekä muutama kerros kirkaslakkaa. Auto on vieläkin maaliltaan täysin virheetön. Ei sil kyl pal ajeltukkaa ol mut kuitenki.

    Ymmärrän toki ettei kukaan maalari rupeais tollaseen savottaan koska oli erittäin aikaavievä prokkis. Nykyaivoilla ajatellen tein vitust turhaa työtä sillä pelkkä koba olis riittäny pohjamaaliks... :wink:
     
  11. Pihi

    Pihi 2nd gear

    Juu Buddy, ei hätää, tämähän oli hauskaa aivojumppaa vaan! :D Asioistahan pitääkin keskustella, eihän muuten mitään kehitystä tapahdu!
     
  12. tetsuara

    tetsuara 1st gear

    Näinpä :D
    On mullekki teroitettu aina että pysytään niissä valmistajan määräämissä suhteissa koska on laboratoriossa todettu että näin nämä kemikaalit tulee antamaan halutun lopputuloksen toimivasti.

    No,joskus maalari joutuu hiukan soveltamaan,kun on kesällä ilmankosteus ja lämpötila korkeempi ja kun on sitten talvella kylmempi ja kuivempi,ja sitten kun tuleekin jotain ongelmaa tai tai...

    Mutta jos vaan kokeilee tai tekee sillä hälläväliä tyyliin niin se on aikalailla arpomista,voi mennä kaikki ihan putkeen tai sitten ei.
     
  13. advance

    advance 3rd gear

    Mistähän tuo johtuu kun 2-komponentti (troton) hiontaväriä käyttäessäni pinnasta tulee aina todella karkea?

    Niin ja maali loppui kesken niin pystynkö jatkamaan suoraan maalausta vai välihiotaanko?
     
  14. Marko Nykänen

    Marko Nykänen Double Gearhead

    Voi johtua paineesta (liian pieni paine?), mutta todennäköisempänä pidän että vaatis vähän enemmän ohennusta. Trotonista ei ole käytännön kokemusta, mutta ei kai niissä nyt isoja eroja ole Mipan vastaavan kanssa.

    En ole niin kauhean "sinut" vielä tuon paineen vaikutuksesta aiheutuvien "efektien" kanssa niin en osaa varmaksi sen osuutta sanoa. Itselläkin tulee samanlaista jälkeä ellen ohenna Mipan hiontaväriä lainkaan. Riittävästi kun ohentaa niin sen saa jopa valumaan :rotfl: Ohentamattomana valumisen eteen saa tehdä jo töitä.

    Välihiontaakin melkein suosittelisin, ihan vaan kaiken varalta. Itsellä ainakin vaikka pinta on matta, tai jopa karhea, niin pintaväri ainakin lähtee teipin mukana jos en ole hionut pohjaväriä. Hion toki kaikki näkyvät pinnat, mutta jotain lampun upotuksia yms. mitkä jää piiloon kuitenkin ja ovat pirullisia hiottavia niin en ole hionut. Niistä olen tehnyt tuon havainnon. Joten vois olettaa, että hiontavärikin saattaa jäädä vähän huonolle tartunnalle. Ainakin niille kohdin välihionta mistä jatkat maalaamista, tai sit koko kappaleelle mikäli aiot kauttaaltaan vielä suihkia. Tässä vaiheessa saa karkeuden valita melko vapaasti, ei ole suurta merkitystä.
     
  15. advance

    advance 3rd gear

    Olen 30% laittanut ohennetta ja ruiskussa 1.8 suutinsarja
     
  16. Marko Nykänen

    Marko Nykänen Double Gearhead

    Joo, mulla voi olla samaa luokkaa, lorautan ohennetta vähän aina perstuntumalta, hiontavärissä kun se ei oo niin justiinsa. Itsellä taitaa olla Bilhelveten yläkannuruiskussa 1.3 tai 1.4 suutin, paine pyörii siinä 3 barin paikkeilla. Melko läheltä olen sumutellut, kun ei ole mitään isompaa pintaa (pl. oma letukka) ollut maalailtavana. Sekin saattaa vaikuttaa, että suhteellisen paksuna ja märkänä osuu se maalisuihku pintaan, joten tasoittuukin vähän paremmin.
     
  17. advance

    advance 3rd gear

    Pitää hakea sitä maalia lisää ja ruutailla pintaan. eikä tässä mitään priimaa haetakkaan. virheetönkin välttää.
     
  18. Beornegar

    Beornegar 3rd gear

    Sulla on advance materiaalit ihan kohdillaan, yhtään enempää ei tuota trotonia autakaan ohentaa. Voisit itseasiassa vähentää ohennetta 20prosenttiin, saat hieman paksumman kalvovahvuuden. Suutin onkin oikean kokoinen. Laita kompurasta n. 2- 2.5 baria niin ollaan aika optimissa.
    Tuo maalinkarkeus johtuu todennäköisesti ruiskutustekniikasta, eli jää pinta hieman kuivaksi. Laske vaan reilusti enemmän väriä.

    Sulla taas Marko Nykänen näyttäis olevan liian pieni suutin ja liian korkea paine tuolle hiontavärille. Kokeile 1,8 suutinta ja paine tuohon 2-2.5 bariin
     
  19. Marko Nykänen

    Marko Nykänen Double Gearhead

    Jep, suutin on pieni, tiedossa on. Toiseen topicciin taisin kirjotellakin jo, että ellen väärin muista, niin Mipan hiontavärin purkin kyljessä suutinkooksi on piirretty 3 mm. Tuolla suuttimella se menis jo varmasti ohentamattomana melko mukavasti. Eikä kuivuis matkalle vaikka suihkuttelis "normaalietäisyydeltä".

    Olen kokeillut myös pienempääkin painetta, mutta muistaakseni sillä ei kauheasti ollut vaikutusta. Ainakaan mitenkään radikaalia muutosta ei ollut pinnanmuodostuksessa. Eikä se nyt tuossa hiontavärissä ainakaan allekirjoittaneen kohdalla ole niin justiinsa, hiomista on joka tapauksessa tiedossa, olipa pinta tasainen, karhea tai appelsiini. Ja Mipan hiontaväriä pystyy (tai olen ainakin ohentanut) ohentamaan reilustikin ilman näkyviä haittavaikutuksia, joten allekirjoittaneella ei suurta hätää ole. Mutta kiitoksia vinkeistä kuitenkin.
     
  20. Jora78

    Jora78 Gearhead

    Voiko kovetinta vähentää,jos kuivuu liian nopeasti?Meni persilleen eka veto kun oli liian pieni suutin ja alkoin jähmettymään kannuun n. 20min.
    Kyseessä Besa express-hiontamaali 4:1.Kovettimen sain maalikaupasta,en tiedä onko se jotain pikakovetinta.
     

Kerro tästä muillekin!