Maalipinnan välihionta

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja Heko, 3.8.2007.

  1. DX

    DX Double Gearhead

    1. Massaa jos hioo niin se muuttaa sävyään yms, eli hiotaan aikaisintaan ekan lakkakerroksen jälkeen.

    2. lämpimässä +22 riittää about 6h.

    3. Riippuu kalvon paksuudesta, yleensä täytyy.

    4. Itse hioisin toisen ja kolmannen kerroksen välin, ekan kerran.

    5. Ainakin kaks viikkoa lakka vetäytyy ja tuo naarmuja yms. esille, parin päivän päästä aikaisintaan kokeilisin hioa.

    6. Vesihiotun auton kiillotuksessa menee koneellakin taju ja järki,
    harkitsisin vesihionnan jälkeen aivan ohuelti kusilakan ruiskuttamista (Puolet ohennetta) ja sen myllyttämistä.
     
  2. dimmmu

    dimmmu 1st gear

    Millaisella tuella tuo välihionta olisi hyvä tehdä että nypylät saa hiottua tasaiseksi? Kuitenkin joku kova että pinnasta saa suoran?
     
  3. seppo.kuisma

    seppo.kuisma 1st gear

    massaa ei saa missään nimessä hioa!! jos esim.helmiäinen,hileet on siinä pinnassa ja lähtee heti jos näyttää paperia.massa annetaan kuivahtaa joku vartti tai mitä valmistaja ohjeistaa ja sitten lakkaa päälle.eikä sitä massaa pitäis antaa muutenkaan kuivua hirveen pitkään,esim. tänään massa,huomenna lakat.vaan samaan syssyyn koko setti, massa+2reissua lakkaa.sit miettii niitä hiontoja.
     
  4. wildchild

    wildchild 1st gear

    juuri näin. jos beissin ja lakan vetämisen välissä on liikaa aikaa, esim. päiviä tms.. voi käydä niin, että lakka lähtee myöhemmin fliisuina irti.
     
  5. dimmmu

    dimmmu 1st gear

    Mienkäs sittenkun on välihionut vaikka parin lakkauskerran jälkeen pinnan tasaseks ja ruiskuttaa siihen päälle taas pari lakkakerrosta, niin eikö se "kupruisuus" tule takasin siihen pintaan?

    Eli pitääkö se vipa lakkakerros vielä hioa taas tasaseksi ja lopuksi kiillottaa?
     
  6. DX

    DX Double Gearhead

    Wetlook showmaalauksen viimenen pinta on yleensä vesihiottu ja kiillotettu, eli ei ole ruiskun jäljiltä.
     
  7. dimmmu

    dimmmu 1st gear

    Onko kenelläkään kokemusta viimeistelyvesihionnasta joka sitten kiillotetaan?
    Kysymys koskee vesihiomapaperin karkeutta, kun p1000:n jäljet ainakin näkyy läpi vaikka kiillottaa ensin karkealla ja sitten hienolla tahnalla perästä.

    Onko p2000 minimi millä ruveta lakkapintaa hinkkaamaan jos haluaa ettei jäljet näy kiillotuksen jälkeen läpi? Vai jopa p4000?

    Yhessä liikkeessä myidään epäkeskohiomakoneeseen semmosia vaahtomuovipohjaisia hiomapapereita joita saa p1000,p2000 ja p4000 muistaakseni, voiko tuolla epäkeskolla vetää veden kanssa esim. eka 2000 ja sitten 4000:lla huoletta lakkapinnasta nypyt pois ja sen jälkeen kiillottaa?

    Vai onko sitä pakko hinkata käsipelillä viikon ja kädet kipeenä toisen?

    Entä onko lampaanvillalaikka huono viimeistelykiillotusaineelle vai käytetäänkö sitä vain hionta-aineisiin? Vai pitääkö siihen viimeistelyyn olla semmonen musta vaahtomuovinen munakenno tai sileä laikka?

    Ku lampaanvillalla käytin autoglymin 03 (keskikarkeaa tahnaa) ja pesun jälkeen samalla laikalla vedin 01 (viimeistely kiillokkeen) niin silti tuon karkean tahnan viirut näkyy valoa vasten.
     
  8. DX

    DX Double Gearhead

    1000 on turhan karkea hionta suoraan tahnalla kiillotettavaksi.

    1500 alkaa olla rajoilla, tuota ite käytän jos paikkamaalauskohtia märkänä hion ennen maalausta ja myllytystä, jää vieläkin helposti pikkunaarmuja jäljelle.

    2000 on jo aika naarmuttamaton paperi jos se on laadukas, eli jyvät tasakokoisia.

    En ole käyttänyt mutta luulisin hyvin noilla onnistuvan.

    Käytän vaahtomuovia ensin koska se on "karkeampi" laikka ja viimeistelyyn lammasta jolloin pyörylöitä jää vähemmän jos ollenkaan, riippuen tahnasta.

    Ostitko sellaisen rälläkkämallisen vai epäkeskokiillotuskoneen, kuulosti epäilyttävän halvalta hankinnalta, pelkään vaan että meni rahat hukkaan.

    Kunnollinen rälläkkä on ainoa oikea vaihtoehto naarmunpoistokiillotukseen.
    Alennusvaihteellinen porakonekin kelpaa mutta työskentelyergonomia on vähän niin ja näin.

    2000 paperinkin jäljiltä auton kiillotukseen saat varata aikaa ainakin pari päivää ja paaljon tupakkia että hyvän saat.
     
  9. seppo.kuisma

    seppo.kuisma 1st gear

    rälläkällä jos kiillottelee niin tarvii olla kierrostensäätölaite tai säädöt koneessa ittessään.tietysti rälläkän näköinen kiillotuskone on oikein tehty sitä varten. itte olen kiillotellu mirkan laikoilla, semmosilla mitkä tuntuu kovalta sormiin. n.20mm paksuja, maksaa noin kympin pala.ja tahnana esim.autoglymin kakkosta ja päälle huolellinen pesu ja käsin vahaus super resin polish:illa.se vie viimeiset rippeet hiontatahnasta.
     
  10. dimmmu

    dimmmu 1st gear

    Joo ei sillä epäkeskokoneella mitään tehnyt kiillotuksessa, ehkä vahaukseen tarkoitettu, mutta kyllä mä mielummin senki käsin teen ku tommosella onnettomalla koneella.

    Hommasin eilen semmosen rälläkkä mallisen koneen 1200W 600-3000rpm.

    Tänään kokeilin tuota p4000:sta hiomalaikkaa epäkeskokoneeseen ja hinkkasin konepeltiä sillä jokusen minuutin veden kanssa, tuntuu ettei toi paperi oikein mitään saa aikaan. Kokeilin sitten kiillottaa keskikarkealla tahnalla ja kovalla oranssilla vaahtomuovilaikalla ja viimeistely kiilloketta mustalla pehmoisella vaahtomuovilla.
    Valoa vasten tarkasti läheltä peilatessa epäkesko on jättänyt semmoista kiharanaarmua lakkapintaan.
    Tekis mieli hinkata pintaa p2000 epäkeskolla että saisi nopeampaa nypyt pois, mutta tuleekohan siitä vielä enemmän kiharaa?

    En tiiä sit kiillotanko liian vähän aikaa, että ne kiharat ei lähe myllytyksessä pois. Ku kiillottaa noilla hionta aineilla, niin pitääkö sitä ainetta lisätä usemman kerran siihen kiillotettavaan kohteeseen vai hinkata samalla aineella alusta loppuun esim 1/3 konepellistä ja vettä ruiskia ku rupee menemään nahkeaksi?

    Tuntuu että se vaahtomuovi imee ne kaikki aineet sisäänsä ku menee niin äkkiä kuivaksi se hinkkaus ja rupee rälläkkä viemään miestä. Että eikai sitä nyt kuitenkaa puolta purkkia tarvi varata pelkkään konepeltiin
     
  11. DX

    DX Double Gearhead

    Muutamassa minuutissa ei tapahdu vielä mitään hyödyllistä hioontumista.

    Epäkesko jättää kiharaa, käsinhionta suoraa naarmua, mitä vähemmän roskia mukana ja laadukas paperi niin sitä vähemmän.

    Jep, hinkkaa sitä konepeltiä sillä karkeemmalla nyt ensalkuun pari tuntia ja kuluta sitä ainetta ihan reilusti.

    Aina kun aine loppuu niin lisäät about teelusikallisen ja pienehköä aluetta kerrallaan hinkaten, mutta varo lämmittämästä maalipintaa liikaa.

    Sitten pienelle alueelle viimeistelyaineella niin voit siitä tarkistaa miellyttääkö, jossei niin sama mut uusiks.

    Se laikka lakkaa kyllästyessään imemästä sitä ainetta tolkuttomia määriä.

    Laikan oikea asento on tärkeä että voit käyttää kohtuullisen suurta kitkaa kiillotuksessa, pidä konetta hieman kallellaan siihen suunta että se vetää itseään sinusta poispäin niin se on helpompi pitää kurissa ja sitähän ei varsinaisesti kuulu painaa päin peltiä, lähinnä pitää vain ja ohjailla "löysin rantein".

    PS.Tohon kiillotushommaan menee oikeesti v..tusti aikaa ja vaivaa, jos ei menisi niin kaikki maalauksethan noin tehtäisiin.
    Malttia malttia ja paaljon tupakkia kahvia, sillä se klaari lopputulos tehdään. :lol:

    Olet muuten aika rohkea sälli, paljon omaksuttavia juttuja tullut lyhyessä ajassa eteen ja melkein kylmiltään käynyt toimeen.
    Mulla tohon sun vastaavaan vaiheeseen eteneminen kesti kolme vuotta, opettelin hommat yks kerrallaan ruiskun säädöstä paikkamaalauksissa ja pikkuosista isompiin siirtyen sitä mukaa kun pikkuhommia tippui, kiilotushommatkin opettelin ennen ensimmäistäkään ylivetoa.
    Paikkamaalari mä olen oikeestaan silti vieläkin, siinä sentäs kohtuuhyvin pärjään jo.
     
  12. dimmmu

    dimmmu 1st gear

    Joo, mä annan välillä itsestäni semmoisen "mitään teitämättömän" kuvan.
    Ensin googletan kaikki mahdolliset maalaukseen yms. liittyvät asiat ennen tekoon ryhtymistä ja kyselen myös maalareilta ja asiantuntijoilta ohjeita.
    Sitten kun kaikki on teoriassa käsitelty läpi ja uskon pystyväni siihen, niin on helpompi soveltaa niitä käytäntöön.
    Sitten jos en saa tarpeeksi tietoja jostakin asiasta, niin teen ja kokeilen itse mahdollisisa vaihtoehtoja ja tekniikoita esim. maalaukseen ja kiillotukseen johonkin harjoittelulokasuojaan ja jos virheitä tulee niin sitten yleensä haen apua täältä tai muualta.
    Opettelen myös kantapäänkautta paljon asioita, niistä saa parhaan opin. Tietää mitä seuraavalla kerralla tekee toisin.

    Eli toisinaan joskus kysyn minulle itselleni täysin selviä asioita, jolloin ns. "varmistan" asian kysymällä muiden mielipiteitä täällä. Ja samalla nään muiden näkökulmista ja tavoista asioita, joita voin soveltaa sitten tulevaisuudessa omaan työhön.

    Täältä olen saanut todella paljon apuja ja tietoa, kiitos teille jaksaneille vastanneille.

    Onko olemassa mitään sivustoa mikä käsittelee enemmän auton koripuolen hommia kuin tämä? Tai jotakin #irc kanavaa mistä saa tietoja ja voi keskustella reaaliajassa kanssaihmisten kanssa?

    Eli voin huoletta vetästä p2000 paperilla ja kiillotella jälkeä sitten loputtomiin? Mihis tota 4000:sta paperia lähinnä käytetään kun tuntuu olevan niin hienoa paperia lakan hiomiseen?
     
  13. DX

    DX Double Gearhead

    En mä niinkään sanois, mitääntietämätön ei osaisi kysyä oikeita asioita, sinä osaat, joten perehtynyt olet. :p
    Kylmiltään toimeen, tarkoitin sillä sitä että melko vähällä käytännön harjoittelulla vetelet autoja yli, ite en aikanani rohjennut, aika paljon kovempi homma on tehdä koko auto uusiks kuin esim pelkkä puskuri jos menee ketuilleen.

    Ja noita ruiskunsäätöhommia, lämpötiloja ja viskositeetteja en ainakaan minä oppinut kuin kokeilemalla ja taas kokeilemalla vaikka hyviä vinkkejä ja kädestä pitäen opetusta sainkin.
    Sama homma kun aineet vaihtuu ja ikinä ei maalikauppiaan säätöohjeet ole olleet mun mielestä ne parhaat.

    Juu kyllä 2000 jäljen jo jollainkohtuudella saa pois kunhan kiillottaa "loputtomiin" :lol: , niin ja lakkavahvuus riittää.

    3000 olen joskus hionut käsin, aika hiljalleen sekin jo syö pintaa.
    4000 en ole ikinä käyttänyt missään, vessapaperikin taitaa olla karkeempaa, ainakin joskus tuntuu siltä. :lol:
    Olisko kovien aineiden esihiontaan ennen kiillotusta?
     
  14. wildchild

    wildchild 1st gear

    Mä olen kiillotellut niin, että ensin hionut lakkapinnan epäkeskolla p1500 paperilla, ja sitten vielä p3000 vesissä epäkeskolla, sen pehmeän "tallan" kanssa. Sitte ekaks vaan karkeemmalla tahnalla ja koneella, ja kun ei näy enää hiomajälkiä ja kiilto on hyvä, ni "mehiläiskenno" laikalla ja hienolla tahnalla kevyesti läpi. Tosin en ole tehnyt näitä mitään 30 vuotta, mutta muutaman kumminkin..
     
  15. dimmmu

    dimmmu 1st gear

    No tuosta mersun konepellistä yritän kokeilla saada sen sumuisuuden hiomalla ja kiillottamalla pois, ennenkuin alan suosista lakkaamaan uudestaan.
    Samalla ajattelin jos sen onnistuu kiillottamaan peiliksi, mutta kun otit puheeksi tuon (jos lakkapintaa riittää), niin rupesin miettimään.

    Toisaalta en tiedä vieläkään miksi se lakka pitää välihioa ja laittaa uutta niskaan?

    Miksei sitä voi kiillottaa suoraan kun on tehnyt sen välihionnan, eikös se kuitenkin tasaiseksi jo siinäkin vaiheessa hiota, tai lakata se usemman kerran kerralla ja sitten hioa tasaiseksi?
     
  16. samip

    samip 1st gear

    Ei välttämättä riitä kerrospaksuus siihen että hioo tasaiseks ja sit vielä myllyttää naarmutkin pois... siksi tarvii välihioa, haihduttaa ja vetää uudet kerrokset... ja kerralla ei voi vetää useampia kerroksia koska sit tulee takuulla haihduntarakkuloita koska kaikki liuotteet ei ehdi kerroksista pois ennen kuin pinta jo ehtii "sulkeutua". Myös kiilto heikkenee mitä paksummasti lakkaa vetelee.
     
  17. dimmmu

    dimmmu 1st gear

    Ok, johan selvis.
    Eli vaikka näin: 2 Reissua lakkaa -> hiotaan nypyt pois -> 2 reissua lakkaa -> hiotaan nypyt pois -> kiillotetaan?

    Vai tarviisko vieläkin usemman kerroksen ja välihionnan?
    Käykö tuohon hommaan ihan tavis lakat vai onko noille jotkut omat "hifi" litkunsa?
    Oon kuullu myös, että lisäämällä joustoainetta lakan sekaan saa liposemmat pinnat, sen suhteutuksesta ei oo mitään hajua eikä myöskään siitä että toimiiko se muualla kuin uunissa ettei ala valumaan helposti.
     
  18. samip

    samip 1st gear

    Juurikin noin... mut kunnollinen välihaihdutus sit ekan lakkauksen + välihionnan jälkeen koska muuten tulee taas niitä haihduntarakkuloita. Olis hyvä saada kyllä pintaa lämmitettyä tuossa välihaihdutuksessa jotta se haihtuminen kiihtyisi ja mahdollisimman paljon tulis ne liuotteet pois kohtuullisessa ajassa.

    Joustoaine antaa kyllä jonkin verran paremman kiillon ja tasoittuvuuskin ehkä hiukka paranee ja sen suhteutus on lakkavalmistaja kohtainen ja pitää käyttää sit saman valmistajan aineita kuin lakkakin on. Mut enpä kyllä itse menis johonkin ylimaalaukseen joustoaineita laittamaan... kyl ne on tarkoitettu niihin paikkoihin joissa joustavuutta tarvitaan.
     
  19. dimmmu

    dimmmu 1st gear

    Tänään tuli vedettyä käsin 2000:lla paprulla veden kanssa nypyt konepeitosta pois, lähti yllättävän nopeasti. Luulin että pitää hinkata kauankin aikaa, mutta ihan silmissä se pinta tasaantuu.
    No kokeilin sitten kiillottaa toista tuntia konepeiton toista puolta ja siltikin valoa vasten näkyy 2000:n "hiusnaarmut" pinnassa.
    No sitten hinkkasin 4000:lla epäkeskolla jokusen minuutin ja sillä sain poistettua nuo 2000:n naarmut.
    Aloin kiillottamaan tuon 4000:n jälkeen pintaa ja minkäänlaista naarmua ei pinnassa näy ja kiillotus kävi todella joutuisasti.
    Suosittelen kyllä vetämään 4000:lla 2000:n jälkeen, nopeutuu kiillotus tunnista -> varttituntiin ettei tarvi loppu ikäänsä kiillotella niitä 2000:n naarmuja pois.

    Kokeilemalla eri vaihtoehtoja oppii...
     
  20. dimmmu

    dimmmu 1st gear

    Perun sanani, kyllä nuo 2000:n hiomajäljet saa parilla tahnan lisäyskerralla pois. Oli vain liian hento tekniikka aluksi kun pelkäsin pilaavan lakkapinnan, mutta tuollahan saa olla aika amatööri, että saa lakkapinnan edes kulmista puhki.
    Semmosia syvempiä yksittäisiä naarmuja jäi pariin kohtaan, johtuuko jostakin paskanpalasta hiomapaperi välissä joka naarmutti vesihiottaessa?

    Mites semmosia pienempiä ja vaikeampia osia voi kiillotella, kuten esim. auton sisäosia ja vanteita? Koneella ei pääse ja käsinkään se ei varmaan kovin nopeesti onnistu?
     

Kerro tästä muillekin!