Maalipinnan välihionta

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja Heko, 3.8.2007.

  1. wildchild

    wildchild 1st gear

    Tarviiko niitä kiillotella? Varmaan käsipelillä tms.. jos haluaa oikein panostaa?
     
  2. dimmmu

    dimmmu 1st gear

    Ei välttämättä, mutta jos sattu tulemaan joku roska tai vastaava siihen osaan, ni olishan se kiva saada siitä poiskin, ilman että tarvii uudestaa maalailla.
     
  3. samip

    samip 1st gear

    Pitkään sain olla erossa tosta 3550:sta kun edellisesä duunissa oli Spies Heckerin kamppeet mut nyt uudessa paikassa on tietysti toi 3550 käytössä eikä siellä ohenneta sitä ollenkaan. Pitäis opetella sen käyttö ennen kuin tulee eka maalaus siellä eteen.

    Tallissa kokeillessa yritin epätoivoisesti saada pystypinnalle hyvää pintaa ja erinäisten harjoittelujen jälkeen tulokset oli vähemmän silmää hiveleviä lakkasi sitten harsottelemalla tai raskaalla kädellä. Ekan reissun jälkeen pinta oli aina ihan hyvä mut toista kerrosta en saanut kunnolla tasaantumaan ja pinta jäi sellaiseksi ruman "muhkuraiseksi" ja tavaraa oli jo kyl ihan liikaa kun vilkun reikien ympäriltä alkoi jo riippumaan. Kuitenkaan pinta ei tasaantunut vähemmällä lakalla. Ruuttana oli Devilin GTi 1.4 nokalla 2barin paineet ja maalimäärä täysillä. Olikohan vika kovetteessa kun käytin XK203:sta ja haihdutin ekan kerroksen lähes niin että sormi napsahti.

    Käyttötekninenhän ei näköjään suosittele 203:sta kuin paikkamaalauksiin mut tuol uudes paikas ne kyl vetelee sillä kovetteella lokasuojiakin ja kahta kerrosta. Jos tyytyis vetelemään 1,5 kerros tekniikalla, eli ei välihaihdutusta niin sillä tavalla saan hyvän pinnan mut kerrospaksuutta ei kai välttämättä tule tarpeeksi...

    Alkaa jo epätoivo iskemään onko se vähäkin taito joka koulusta jäi mukaan katoamassa... jos vaikka vika onkin ruiskuttajassa ja esim. ruiskutusetäisyys onkin väärä. Tulikohan valittua väärä ala... :-?
     
  4. timoknihti

    timoknihti 1st gear

    mä käytän kaikkia hs tai uhs lakkoja hieman "yliohennettuna"ja kahtena märkänä kerroksena välillä kunnon haihdutus...ja hyvä on tullu ainaki ppg,standox,dupont,lesonal ja depeerillä kans...ruiskuna satan 3000rp 1.2 tai 1.3 nokalla...
     
  5. samip

    samip 1st gear

    kuinka paljon ohennat noita? kokeilin vielä 2000rp:llä 1.3 suuttimella ohentamatta eikä lopputulos ollut juuri sen parempi. pitäis vielä kokeilla tuolla normaali kovettajalla mut sitä ei tietenkään ollut tallissa.
     
  6. timoknihti

    timoknihti 1st gear

    riippuu merkistä joitain ohennetaan jo ohjeessakin toisia ei mut esim standoksiin ja depeeriin n5% ja esim lesonaaliin ja ppg(en muista tähän hätään sitä tuote numeroa)vähän lisää alkup ohjeeseen...kovetteena stanu ohenteena stanu tai hidas jos hidas niin pitää haihduttaa kunnolla niin et lähtee kunnon naru teipistä sormeen.ruiskutuslämpönä n20-22 kammiosta riippuen...nää ihan uusimmat on niin sairaan tehokkaita et tuntuu et kaikki kama kuivuu käsiin.niissä on riittäny 18:ki.itse oon nuissa vanhemmissa tottunu töissä maalaan...esim jalasjärven aikkarin vanha sivuimu bivavp on loistava ja maalasin kursseilla aina siinä vaikka siel hallin perällä on uudempi ja puolet tehokkaampi saicon kaappi.tässä sitten tarkotan lähinnä ylimaalausta ja isompia kokonaisuuksia korjaustyöt teen ihan normaalilla "kertakäynti" tekniikalla kun uusissa autoissa on yleensä ihan paska pinta jo tehtaalta.tää 2kerros juttu on toiminu hyvin myös uusilla hs ja uhs akryylimaaleilla...
     
  7. samip

    samip 1st gear

    kerropas vielä ja muutkin pitkään alalla olleet ammatti maalarit että ruiskutatteko uhs lakan/akryylimaalit sillai ilmavasti harsottaen vaiko raskaasti kaista aina kertavedolla märäksi? meille opetettiin että ilmavasti nopealla kädellä "sahaamalla" vedetään osa yli ja jos näyttää että jäi vajaaksi niin uusi reissu heti perään. vanhoilla ohennettavilla lakoillahan toi tyyli toimi hienosti mut toimiiko tuo enää näiden uusien lakkojen kanssa.
     
  8. Pihi

    Pihi 2nd gear

    Itse laitan aina ohennetta 5-10 pinnaa, ja sitten ohut harsoa paksumpi tasainen pinta, jonka perään yksi tai tarvittaessa kaksi täyttä reissua..(jos vaatii toisen täyden reissun, niin piiitkä haihdutustauko, noin 1 tunti halliolosuhteissa, puoli tuntia maalauskammiossa..) Käytän sekä Glasuritin että PPG:n UHS ja HS lakkoja enimmäkseen, joskus tullut jotain tehtyä myös
    Roberlon lakalla, joka vaikuttaisi olevan kopio Glasuritin HS-lakasta(155)

    Ruisku Sata 3000 RP 1,4 suuttimella... Samip, minkäs tutkinnon suoritit?
     
  9. samip

    samip 1st gear

    Roberlon lakka oli muuten yllättävän hyvä, käytettiin sitä koululla paljon. Dupontin 3050 oli toinen jota käytin paljon ja niiden kanssa pärjäsin ihan hyvin. Nyt on tullu tää Dupontin 3550 joka vähän ahdistaa mut ei kai siinä auta muu kuin ohentaa sekin mut harmittaa kun noi vetelee sillä jäykkänä ihan hyvää pintaa että jotain teen itse väärin.
    Suoritin tuon automaalarin perustutkinnon.
     
  10. timoknihti

    timoknihti 1st gear

    tollaa "sahaamalla" mää teen paitsi tasopinnoille vedän sit vähän "raskaamalla otteella...mut "sahaamallakin"vedän mahd märkää pintaa ja tosiaan voi sitä kasvattaa vielä 2kerroksen jälkeenki mut erittäin huolellisesti haihduttaen...meilläkin kävi roberlo mut ohentamatta ei saanu oikeen pintaa...mut pikku hommiin toimi ihan jees...
     
  11. samip

    samip 1st gear



    millainen muuten oli opetus jalasjärven maalipuolella? on käynyt mielessä jos lähtis vielä käymään ton autokorilinjan jossain vaiheessa siellä, jos kysyisi saisko samalla pienen lisäkurssin tuohon lakan/akryylin vetoon.
     
  12. timoknihti

    timoknihti 1st gear

    no suoritan sen järjestämää maalarimestaritutkintoa joka on nyt vähän vaiheessa ja tapahtuu lähinnä etätyöskentelynä...ppg:n järjestämiä koulutuksia oon käyny siel 4 ja silloin on lähinnä vaan maalattu...perustutkinto paperit hommasin täältä pohjoisesta mut eiköhän selviä kun kysyt tapio heikkiseltä suoraan maalipuolelta
     
  13. Pihi

    Pihi 2nd gear

    Jalasjärvi on ehkäpä yksi parhaita mahdollisia paikkoja, jos automaalaustietoudesta puhutaan.
     
  14. timoknihti

    timoknihti 1st gear

    niin on aika moni tuntemani maalari on jossain vaiheessa ollu heikkisen tapsan koulutettavana viimeks kun vapun tienoolla olin kertaamassa noita ppg vesisysteemejä niin se puhu jotain eläkkeele jäämisestä...siinä on opettaja joka saa oppilaan innostumaan opiskelusta...sillon viimekerralla vedin nuita ppg uhs kamoja yliohennettuna ja 2 märkää kiekkaa oli ppg:n edustaja sitä mieltä ensin et varmasti valuu...no vetasin 2 keulaa vanhaan kammioon ja värit niskaan ja eipä valunu...ja pinnasta tuli niin hyvä että olin kerranki itsekki tyytyväinen...
     
  15. TanksAreFull

    TanksAreFull 1st gear

    Olen huomannut että yksittäisiä naarmuja voi tulla hienollakin paperilla siitä jos painaa liikaa, joten kevennä otetta. Hidastaa tietysti prosessia mutta säästää myöhemmin aikaa. Ja tietysti kaikki paskakökkäreet naarmuttaa, runsaampi vedenkäyttö auttanee siihen?

    Ja kertokaas nyt mulle mitä hyötyä on tuosta karhunkielestä mistä ketjun alkupäässä useaan otteeseen juteltiin. Kun kerran hiomapapereita on kaikkia karkeuksia niin mihin ihmeeseen sitä karhunkieltä nyt tarvitaan?? Eikös se ole karkeudeltaankin aika epätasainen ja vaihteleva media?
     
  16. timoknihti

    timoknihti 1st gear

    jos sinne vesipaperin ja pinnan väliin jää jotain paskaa niin tulee semmosia karkeempia jälkiä jotka kyllä heti huomaa kun kuivaa pintaa...eli vesi puhtaaseen astiaan ja isommassa hommassa se kannattaa säänöllisesti vaihtaa uuteen.myös hiottava pinta pitää olla ehdottoman puhdas...itse alottasin kiilottamisen 1500 paprulla kevyesti käsin esim pehmeää hiomatukea käyttäen ja tässä vaiheessa jättäsin nurkat ja kulmat rauhaan.sitten perään 2000 abralon koko pinnan yli perään 4000 abralon ja sit hiomatahna ja viimiseksi kiilotus tahna.tällanen kiilotus vaatii sit tarpeeksi kalvoa et ei mee puhki...
     
  17. Gummisti

    Gummisti Gearhead

    Ite olen käyttäny esim. luukkujen reunoihin ja ovi aukoissa ym. missä paperilla huono hioa jos on epä tasaista pintaa , saa nopeasti sopivan tartunta pinnan.
     
  18. timoknihti

    timoknihti 1st gear

    joo "vittukarvaa" oon käyttäny sielä mihin ei tavallisella paperilla pääse just oviaukot yms
     
  19. samip

    samip 1st gear

    edellises työpaikas hienolla karhunkielellä matattiin häivytysalueet... eli kun värimassaa ei vedetä koko osan yli vaan pelkästään lakka.
    olipa muuten samaisessa paikassa tapana matata akryylihäivytys-aluekkin karhunkielellä eikä matatun alueen yli menty häivytysohenteellakaan. lopuksi kun lakka/väri oli kuivunut kunnolla kiillotettiin naarmut pois.
    en ole kyllä kuullut että missään muualla noin tehtäis, meillekkin koulussa opetettiin että akryylihäivytykselle riittää kun alue käydään hiomatahnan kanssa läpi, tahna tekee tarvittavan tartunta naarmun.

    hieman kyl nyt harmittaa ettei tullut alunperinkin lähdettyä jalasjärvelle opiskelemaan maalariksi jos kerran siellä sellainen mestari on opettajana. toivottavasti ei jää eläkkeelle ihan heti, jos ehtisin sitä ennen tuohon autokoripuolen opiskeluun sinne.
     
  20. timoknihti

    timoknihti 1st gear

    joo oon mä tehny ton häivytyshionnan välillä tolleenki ja välillä tahnaamalla tai sit joskus häivyttäny vaan värin ja lakannu koko paneelin yli...joka työ on vähä erilainen ja joka maalarilla vähä eri tyyli...lopputulos lienee tärkein(tietenkin käytettyyn aikaan ja tarvikemäärään suhteutettuna)joo ei muutako soittoa tapsalle kyl se jotain muistaakseni eläke hommista puhu mut on vissiin vielä talossa?se on pitkänlinjan mies maalannu sillon jo ku mää oon paskonu vaippoihin.ja kärsivällisyyttä ja huumoria löytyy tarvittaessa.ja yhtä hienot koulutustilat taitaa löytyä tällä hetkellä ainoastaan haukiputaalta oulun kupeesta...?
     

Kerro tästä muillekin!