Maalipinnan välihionta

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja Heko, 3.8.2007.

  1. samip

    samip 1st gear

    jep... kävin hakemassa XK205:sen eli normaali kovetteen ja lisäksi ohensin reipaat 5% ja kaks täyttä kierrosta n.20minuutin välihaihdutuksella niin johan alkoi taas pintaa tulla vaikkei tallissa ollut kunnolla 16-astetta lämpöä. toka kierroskin lähti tasaantumaan niin hienosti, ihan just samal viisiin ruiskuttamalla kuin nuo vanhat ohennettavat lakatkin joita olin tottunut käyttämään.

    en nyt sit tiedä oliko enempi ohenteen vai ton kovetteen ansiota mut joka tapauksessa tolla reseptillä aion ton lakkapurkin käyttää loppuun.

    kiitosta vaan vastanneille... etenkin timoknihtille... taas palas elämänilo! :)
     
  2. timoknihti

    timoknihti 1st gear

    no joo aina yritän neuvoa jos vaan jotain osaan tai tiedän hyvä et lähti pelaan
    .joskus kun on itse neuvoja kyselly nii on saanu vastaukseks lähinnä vittuilua joten oon päättäny et mun neuvot ei maksa mitään...
     
  3. samip

    samip 1st gear

    Kyllä sitä vittuilua on tullut joskus mullekkin kun on kysellyt... mut ei onneks tällä foorumilla... joka tapauksessa turhanpäivästä sellainen.

    Toinen juttu tässä maalarin ammatissa jossa itselläni riittää vielä harjoittelua on metalliväri häivytykset. Tummemmat sävythän on helpompaa mut esim. jotkut hopeat kun tuppaa tekeen sitä mustaa rantua. Siellä koulussa jossa olin jäi toi häivyttelyn harjoittelu turhan vähiin. Ne pari maalaamoa jossa oon ollu niin toisessa tehtiin kaikki häivytykset pisarointi tekniikalla ruutassa painetta vaan n.0,5bar ja mun mielestä ne onnistu ihan hyvin niiltä. Heillä oli käytössä Heckerin vesivärit.

    Toisessa paikassa jossa Dupontin veskarit ei juuri käytetty tuota pisarointia, ruutan painetta kyllä vähän pudotettiin kun tehtiin "ranne vippi". Huomasin vaan kerran kun oli paha hopea väri niin maalari otti kaks ovea häivytys alueeks kun takaloksu maalattiin. Se häivytyksen teko oli sit sellaista "häpsyttelyä". Ihmettelin itsekseni et eikö se yks ovi ois riittäny jos homman osaa kunnolla, mut enhän mä tällä kokemuksellani noista vielä tiedä.
    Oikein pahat sävythän vissiin tarttee häivytysalueelle sen häippäaineen alleen mut eipä juuri kummassakaan niitä käytetty.
     
  4. timoknihti

    timoknihti 1st gear

    joo dupontin kans tapeltiin häivytyksissä ensin oikeen kunnolla mut kun sai sen blenderin käyttöön niin alko pelaan vaalean ja varsinki karkeakiteisen metallivärin häivytys on sellanen juttu et sen oppii vaan tekemällä.tummat helmiäiset ei oo ku vähä huitasee niin on hyvä jos vaan sävy on sinnepäinkään.joskus oon häivyttäny keskelle 4ovisen ovea niin et molemmat päät oli alkup värissä ja sit vaan lakka yli koko paneelista vaati hieman kärsivällisyyttä mut hyvin onnistu ja väri oli vaalea sininen metalli eli vittumaisimmasta päästä.
     
  5. samip

    samip 1st gear

    sit blenderin käyttöö en oo koskaan kokeillu, mut opiskellessa kyllä käytiin se teoriassa läpi... harmi ettei päästy kokeileen sitä. pitänee käydä sitä vähän ostamassa ja kokeilla talli oloissa.

    minkälaisella paineella teet itse tuollaisen esim. vaalean met.sinisen häivytyksen?
    tuosta tulikin mieleen et seurasin sivusta edellises paikas kun maalari häippäs tollasen vaalean sinisen passatin oveen ja mun mielestä se ei onnistunut hyvin, siit häippäalueesta tuli paljon vaaleempi ja näkyi aika selvästi, mut ei ku myyntiin...
     
  6. timoknihti

    timoknihti 1st gear

    ensin vedän blendin maalattavalle alueelle ja samantien väriä niskaan.ensin pohjamaalattu alue väriin ja sit pari vetoa yli varoen menemästä liian pitkälle sitten painetta vähän alas ja kevyesti keskeltä reunoihin päin häivytys noin oon sen yleensä tehny vähän paikasta ja väristä riippuen...ja sitte vaan lakkaa ja tarvittaessä häippäriä tai kiilotus...mut niinku sanoin niin oon nähny kaikkien maalareiden tekevän ton enemmän ja vähemmän erilailla...ja joskus menee itelläki uusiks mut asenteena on ollu et joka päivä oppii jotain ja virheitäkin sattuu kaikille...ja moni asia häivytyksestä sävytyksestä pilveilystä yms selkes aika paljon ku käytiin hollannissa maalitehtaalla niitten laboratoriossa kun näytettiin mikroskoopilla miten kiteet käyttäytyy ja asettuu pintaan tullessaan esim eri paineilla lämpötiloissa yms
     
  7. samip

    samip 1st gear

    no joo, ei häivytyksiä varmaan opi kuin tekemällä ja tekemällä uusiks. se kun vaan on toi häivytyksen teko näillä tän päivän väreillä lähes pakollista melkeen joka vehkeeseen kun sävytarkkuudet on ihan hanurista vaikka on sävymittarit käytössä. mut onpahan tässä kyllä vielä aikaa oppia häivyttelemäänkin, on sen verran aluillaan tää oma ura. sitä kun vaan haluaisi olla jo seppä syntyessään, kun tulee noita virheitä vielä näin alussa tehtyä reippaasti niin välil meinaa jo lannistua et tuleeko sitä hyvää maalaria itsestä ikinä. mut eipähän tätä opi ihan vuodessa, on sen verran vaativa käsityöammatti kyllä.
     
  8. timoknihti

    timoknihti 1st gear

    ei muutaku tee tee ja tee ja yks kaunispäivä huomaat miten kaikki käyttää helpommin nopeemmin ja tulee parempaa jälkeä ja kun ottaa sen asenteen et joka työstä oppii jotain niin ei mee metsään,tarkkaile koko ajan tehdessäsi aineiden käytäytymistä yms ja olosuhteissa tapahtuvia muutoksia(lämpötilat paineet sekoitus suhteet yms)niinku esim toi lakan ohennus ja veto...oli yks näytelyyn menevä auto ja lesonaalin äijä toi lakat ja sano et harso ja pinta jäykkänä niin tulee peili.no siitä tuli sitte semmonen paska appelsiini ja näyttely seuraavana päivänä auto osina ei ehtiny vetään uudestaan ja voi vittu ku hävetti kun siel oli koko kylän maalarit toljaamassa sitä pintaa...no myöhemmin ohensin lakkaa ja vedin 2kiekkaa ja tuli tosi siistiä jälkee siinä oppi et kokeile ensin ja sit varsinaisiin hommiin...mut palkinnot se sai paskasta pinnasta huolimatta...
     

Kerro tästä muillekin!