Maaliruiskun puhdistus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Holley, 10.9.2014.

  1. Holley

    Holley Gearhead

    Tulipa ihan ensimmäistä kertaa ruiskumaalailtua. Meni hyvin happoväri, DP40, sitten meni hyvin hiontavärikin ja myöhemmin vielä pintavärikin. Pintakin oli yllättävän hyvä ollakseen näin ensimmäiset ruiskumaalaukset.

    Putsasin sitä ruiskua kippaamalla maalit mäkeen ja laittamalla tinneriä siihen ja suihkuttelemalla sitä aikani ja pitämällä esim. sormea siinä keskellä, jotta ne ilmakanavatkin puhdistuu jne.

    MUTTA nyt minulla sitten on sen säiliön alla olevassa kohdassa tukos.
    Siinä on maaliputua ja nyt se likoaa tinnerissä ja aina jotain näyttää irtoavan.
    Ilma menee oikein hyvinkin läpi, mutta tinneriäkään ei siitä ruiskusta ulos tule.

    Devilbiss FLG-5 on se ruisku. Se mikä puuttuu, on sen säiliön alla oleva pieni muovinen sihti, joka ilmeisen selvästi olisi kannattanut siinä olla ja pitää.

    Mietin vaan, että saanko sitä lainkaan puhtaaksi ihmeitä odottamalla ja "koputtelemalla" toisin päin roskia pois tinnerin vaikutettua tukokseen, vai maksaako huono puhdistus nyt koko ruiskun hinnan. Eihän tuohon kohtaan pääse oikein toiselta puolelta käsiksi.
     
  2. Marko Nykänen

    Marko Nykänen Double Gearhead

    Ruisku vaan niin atomeiksi kun kiintoavaimilla saat purettua ja kahva likoamaan tinnerikannuun. Niin pitkään että maali pehmenee. Mekaanista kaivelua saattaa joutua harrastamaan erinäisillä tikuilla ja harjojilla, mutta kyllä se siitä lähtee.

    Ja jos ei tinneri pehmitä, niin sitten ei ole muuta keinoa kuin "varovasti" kaivella maalit pois kahvasta.
     
  3. speedy

    speedy Double Gearhead

    Osta ihmeessä eri ruisku pohjamaalauksiin ,esim joku pilteeman halpis, joka on ihan hyvä ruutta. ja sellanen pikkuruutta on myös verraton kapistus !
     
  4. Marko Nykänen

    Marko Nykänen Double Gearhead

    Tahtoo vaan olla niin, että se halpisruiskukin on puhdistettava heti maalauksen jälkeen.

    Itsekin olen nykyään mennyt käytännössä Devilbissillä alusta loppuun, kun tuli otettua nuo 3M:n PPS -kipot ja kannet käyttöön. Puhdistus helpottui huomattavasti niin ei jaksa enää tuon Bilteman "halpiksen" kanssa puljata.
     
  5. speedy

    speedy Double Gearhead

    No tottakai pitää! Tarkoitus onkin että se pintaväriruisku pysyy paremmin kunnossa. Pesuhan on vielä helppo ja nopea, kun sen tekii heti, eikä sitten joskus :)
     
  6. DX

    DX Double Gearhead

    jos melkein joka päivä maalaa, niin osissa reilu puolisen litraa tinsua läpi ensin "hysteerisesti" ravistellen ja sit sumuttamalla ja "kurluttumalla" läpi liipasintakin sotkottamalla jotta tefloninkin kertymät liukee ja lopuksi kannun kierteiden ja ilmasuuttimen puhdistus tinnerisutilla ja jättää kannuun lirun tinneriä,
    säilyttää ruutan nokka alhaalla ja ohikulkiessa lirauttaa liipasimesta painamalla tinsua ulos jotta maalisuuttimeen mahdollisesti saostumassa oleva jämä valahtaa ulos löntksi hyhmäämisen sijaan,

    tämmönen tuntuis pitävän ruutan melko käypäsessä iskussa sen puoleen ettei sisäpuolisia kökkäreitä kerry,
    aina sillon tällön sit vähän perusteellisempi puhdistus,
    erityisen huolellinen silloin jos ruutan meinaa jättää säilöön kuivana.

    Vesiväriruutan pesen osina kuumalla juoksevalla vedellä, joskus vähäse fairyakin ja tiskiharjaa, sit lopuksi kokoon ja ruuttaan läpi esmes sinolia veden poistamiseksi ja kalkkikertymien ja hapettumien estämiseksi.

    tota sinolia voi käyttää myös halpisruiskujen akryylin pesu ja sit "säilöntä"aineena, teflonit tuntuis sietävän sitä tinneriä paremmin.
     
  7. jakulepi

    jakulepi Double Gearhead

    Etenkin Teknoksen Inerta 5 Primerin ohennin on painonsa arvoista kullassa, jolloin sitä haluaa käyttää mieluiten säästeliäästi.

    Kyselin Teknoksen palvelupuhelimesta vinkkejä, mikä muu aine voisi soveltua kyseisen maalin osalta ohentimen korvikkeena ruiskun putsausta ajatellen. Kaveri langan päässä selvitteli hyvän tovin ja lopulta sain vastaukseksi että asetoni.

    Asetonilla olenkin harjaillut ja putsaillut ruiskun Inertalla maalailun jälkeen. Ohentimella kuitenkin suhauttelen edelleen ne isommat jämät maalailun lopuksi ja jätän myös säiliöön pienen lirun ennen hyllyyn nostamista.
     
  8. Cam69

    Cam69 2nd gear

    En ole mikään asiantuntija, mutta mun mielestä (kalliita)ohentimia on turha ruiskun puhdistukseen käyttää. Perus tinneri, mitä nykyään saa melken mistä vaan, pitäisi riittää. Joskus piti maaliliikkeissä pistää nimi listaan kympin kannua ostaessa, tiedä sitten mitä tolla yritettiin estää...
     
  9. belair54

    belair54 Gearhead

    Inerta ja muut vastaavat epoksit "leikkaa" normi tinnerin kanssa, eli menee semmoiseksi möhnäksi. Siksi epoksin pesuun kannattaa käyttää sen omaa ohenninta.
     
  10. solar4

    solar4 2nd gear

    Ja epoksin ohenne (ainakin Tikkurilan) tuntuu putsaavan tavalliset tinnerimaalit paremmin kuin normi tinttu. Lähtee kuivaneetkin maalit ruiskun pinnasta liukenemaan jos epoksiohenteella putsaa ja jollain kankalla pyyhkii.
     
  11. Marko Nykänen

    Marko Nykänen Double Gearhead

    Näillä tekniikoilla minäkin olen pärjännyt mainiosti tähän asti. Ja pärjään jatkossakin. Jos ruisku on kunnossa, niin "säilytystinneri" maalikupissakin pysyy helposti puoli vuotta. Tietty jos suutin vuotaa, ei kestä päivääkään.

    Maalikupin pesu jos unohdetaan hetkeksi (otetaan se leikisti vaikka ruiskusta irti), niin ruiskuhan on helpoin/varmin puhdistaa niin, että huljuttelee kahvaa tinneriastiassa (minulla käytössä vanha kattila, jossa kansi päällä), laskee tinneriä siitä läpi (ilman paineilmaa), purkaa keulasta osat irti, pesee harjan kanssa ja pudottaa toiseen astiaan, jossa puhdasta tinneriä säilytystä varten. Seuraavaksi voi halutessaan irrottaa neulan ja pyyhkäistä sen vaikka rätillä puhtaaksi. Nyt saa kahvan puhdistettua rassin kanssa halutessaan, itse yleensä lorautan vaan puhdasta tinneriä läpi ja teen visuaalisen katsannon, että näkyykö maalia missään. Ellei näy, pyöräytän neulan takaisin paikoilleen ja jätän ruiskun pöydälle. Muut osat ovat tinneriastiassa siihen asti, kunnes maalaan seuraavan kerran. Toki ruiskun voisi kasatakin, mutta tämä nyt on mun tyyli.

    Maalisäiliökin on helpohko pestä irrallaan, mikäli tinneriä on sellaisessa astiassa, missä pesun voi suorittaa vaikka siveltimen kanssa. Tällöin ei mene sinällään tinneriä yhtään hukkaan, koska maalisakka painuu kuitenkin astian pohjalle ja ellei nyt pohjamutia myöten joka kerta hämmennä, niin pinnassa on suht puhtaahkoa tinneriä. Loppuhuuhtelu toki puhtaalla. Senkin voi tehdä tämän kyseisen astian päällä, jolloin tinnerimäärä pysyy siinäkin vakiona (haihtuu kuitenkin jonkun verran).

    Itse käytän nykyään pääosin kertakäyttösäiliöitä suodattimineen, niin maalisäiliön pesut ovat jääneet vähälle.
     
  12. DX

    DX Double Gearhead

    Kuulostaa toimivalta,

    Mun taktiikallani pesutinsua ei astioissa pahemmin kerry koska suihkutan kaiken taivaan tuuliin.
    en jaksa piitata parin euron kustannuksesta per maalaus, sen puoleen kertsikannutkin on harkitsemisen arvoinen asia, pitääpä koittaa orientoitua niiden testaamiseen,
    toisaalta silloin ruutan rungon sisäpuolen pesu saattaa tämmösellä laiskalla purkajalla joutua hunningolle, että pitäs niinku muuttaa koko tsydeemi akryyliruutallakin tuonkaltaiseksi kuin itse teet.

    PS: juu, jos kannutinsua häipyy itekseen,
    on se hälyttävä indikaattori välittömästä syynin tarpeesta ja todnäk. väh. rassipesusta
     
  13. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Ite putsasin ruiskun taas suihkuttamalla ohenninta läpi ja pyyhin päältä puhtaaksi

    Kuten viimeksikin ja hyvin toimi


    Ruisku tosin on ala säiliöllinen, et se voi vaikuttaa asiaan

    Nyt on lievä arvoitus, kun lakkauksen ja maalin välissä en suihkuttanut ohenninta läpi, et onko lieviä kuivumia
     
  14. f34

    f34 Double Gearhead

    Tuli mieleen tuosta tinnerissä uittamisesta, joskus luin vahingossa ruiskun ohjeen, sen mukaan pesun jälkeen pitäsi sipaista voitelua neulaan, säilyisi ilmeisesti O-rengas pidempään tiiviinä
     
  15. Beornegar

    Beornegar Gearhead

    Itse käytän myös tuota "kierrätys tinneri" -taktiikkaa. Eli käytän samaa tinneriä pitkäänkin, vaikka se onkin likaisen väristä, niin puhdistaa kyllä yhtä tehokkaasti. Eli maalauksen jälkeen otan vain hajoitusilmasuuttimen irti ja laitan sen likoamaan kyseiseen pesutinneriastiaan. Täytän kannun samalla tinnerillä ja sudilla puhdistan säiliön reunat ja niin syvälle ruiskun sisälle kuin pääsen. Sitten suihkuttelen tinneriä ruiskusta vuorotellen ilman painetta ja paineen kanssa. Paineella suihkuttaessa kannattaa pitää jotain rättiä suuttimen edessä, niin ruisku ns. kurlaa tinneriä sisällään ja puhdistaa aika tehokkaasti. Sitten tinneri takaisin astiaansa, ruiskun säiliön kuivaus rätillä jolloin säiliön pitäisi olla jo täysin puhdas. Sen jälkeen vain tilkka puhdasta tinneriä säiliöön ja laskee suuttimesta läpi kunnes tulee täysin puhdasta tinneriä läpi. Sitten hajoitusilmasuuttimen käsinpuhdistus ja ruiskun säiliöön uimaan. Näin ruisku on mulla ainakin pysynyt tosi hyvässä kunnossa sen suurempia purkamatta.
    Koko ruiskua ei kannata ainakaan pitkiä aikoja tinnerissä säilyttää, vaikka tiivisteet ovatkin ns. tinnerin kestäviä, saattavat ne turvota hieman.

    Jos ruisku on pahasti päässyt likaantumaan tai tukkeutumaan, sen voi purkaa niin osiksi kuin saa ja laittaa tarpeeksi tilavaan astiaan esim. nitromorssiin likoamaan. Tiivisteet kyllä kestää sen.
     
  16. Holley

    Holley Gearhead

    Kiitos vastanneille, hyvää keskustelua. Tässähän oli asiasta tietävienkin kesken ihan kivaa tietoa ja kokemusten vaihtoa.
    Sain onneksi ruiskun heräämään pienellä purkamisella ja tosiaan ajan kanssa liuottelulla henkiin ja nyt tiedän paremmin putsauksesta ja tinnerin kulutuksesta, tai lähinnä tinnerin säästämisestä. Pelkkää tinneriä kuitenkin käytin, se riitti.
     
  17. Peltola999

    Peltola999 1st gear

    Nostetaas vanhaa keskuselua ylöspäin kun googlella tämän löysin.

    Eli ensimmäistä kertaa pitäis tänään ruiskulla maalata, halppisruiskulla, ja en ole löytänyt mistään tietoa siitä että pitääkö ruisku puhdistaa maalikerrosten välillä vai miten tulee toimia? Jotenkin ajatuksena vaikuttaa hölmöltä että joka kerroksen jälkeen pitäis säiliö tyhjätä ja suihkia tinneriä läpitte?

    Väriksi tulee 2k mattamusta, mikähän on hyvä kuivumisaika suunnilleen kerrosten välillä +20 ilmassa?

    Nyt ei tosiaan ole konepelti kyseessä vaan polkupyörän runko tällä kertaa :D

    Ps. Maalaus pitäis pian tänään alottaa niin hienoa jos joku viitsii vastailla nopeaan :)
     
  18. f34

    f34 Double Gearhead

    Ei tarvi pestä joka maalikerrosten välissä. Jos et löydä purkin kupeesta tai netistä välihaihdutusaikaa kyseiselle maalille, niin yleensä 10....15 min. Tai kun pinta ei näytä märältä. Kun teipin päältä kokeilee sormella, että pinta on tahmea voi vetää uuden kerroksen.
    Mutta ihme jos ei purkin kupeessa ole kuvallisia ohjesymboleita?
     
  19. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Ite suihkasen ruiskusta läpi pikkasen tinneriä säiliöllisten välissä, kun uus kannullinen pitää suodattaa ruiskun säiliöön, tai jos jotain tulee kateltua

    Jos ei suihkase puhdasta tinneriä suuttimesta läpi se alkaa pisaroida tai vuotaa kirkasta siitä ei tartte odottaa sen vaan et ohentimet jää suuttimelle kanavaan estämään maalijäämien kuivuminen
     
  20. Peltola999

    Peltola999 1st gear

    Juu ihan hyvin onnistu maalailut ja nyt jätin säiliöön vähän tinneriä puhdistelujen jälkeen, ei tainnut kovin paljon kärpäsiäkään tulla pintaan :D
     

Kerro tästä muillekin!