Maaliruiskut

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja Vehje, 26.9.2007.

  1. Vehje

    Vehje Gearhead

    Kun nyt tuntuu olevan koko ajan jotain projektia ja koska aina kaikki pitää hiekkapuhaltaa :) niin pitäähän ne maalatakin.

    Mikäs olisi sellainen yleispätevä yläkannuruisku jolla vetelisi alustan osiin paksut mustat maalit mutta myös ihan auton pintamaalitkin? Mitään näyttelyautoja en ole tekemässä, mutta pitäisi sen verran laadukas olla että ihan perusharrastekulkineita maalaa.

    Tähän asti olen suihkinut Biltema-vehkeillä mutta tuppaavat olemaan vähän kohloja ja toisaalta kulahtavat aika nopeasti. Jotakin vähän tasokkaampaa ja pitkäikäisempää pitäisi löytää.

    Ehdotuksia?
     
  2. GRA-55

    GRA-55 1st gear

    Mitä minä olen kuullu niin bilteman ruiskut ei oo mitään leluja, että ihan ammattimiehetkin käyttää. En oo tosin itse koettanu joten voin olla ihan väärässäkin. :-?
     
  3. valiant 225

    valiant 225 1st gear

    bilteman ruisku oli todella huono itteellä oli kans semmoinen. nyt on HTE merkkinen ja hyvin pelittää (saa myös varaosia) tuolta vaan katsomaan: www.airgunsa.com saa ihan perus maaliliikkeestä ostettuu. :D
     
  4. maardu

    maardu 1st gear

    Olen yli 26 v maalanut ja sanoisin että harrastuskäytöön riitä ruisku mikä maksa 100-150.-ekua.Alle satasen ei kannatta osta , kallimpaa ei kannata kans hommata ,ei tule niin paljon käytetty että tienais hinnan.Ei se kallis ruisku itse maala,sinnekin tarvitan miestä.
    Yhtä sanon kyllä-ÄLÄ OSTA KÄYTETYJÄ- hyvää ruiskua ei kukan myy!!!
    Ruiskun elinkaari on 30-50 autoa,kaikki mikä liiku se kulu.
    Merkista ei kannata otta ressia.Kuka tykkä Ferrarista kuka Mersusta kuka taas Fordista. 100-150.-hintaluokassa on tehot suuripiirtein samat.
    Ei kun maalamaan!!
     
  5. Vehje

    Vehje Gearhead

    Mitäs noista säädöistä, pitääkös olla kaikki 3 säätöä = käsittääkseni paine, viuhkan muoto ja maalin määrä? Vai pärjääkö 2 säädöllä? Entäs merkeistä, ovatko jotkut hinta-laatusuhteeltaan parempia kuin toiset?
     
  6. seppo.kuisma

    seppo.kuisma 1st gear

    airgunsa on ainakin kallis laatuunsa nähden. mä en ostaisi alle 300E ruiskua, jos tarvii pintoja maalata.pohjan maalauksella ei ole niin väliä. lueskele tuolta kori-osiosta juttuja.siellä on puitu näitä asioita aika paljon.
     
  7. Multislayer

    Multislayer 3rd gear

    Ostinpa äskettäin sellaisen paineilma halpissarjan, siihen kuulu yläsäiliöruisku, ruostesuojaruisku, rengaspainemittari, ilmapistooli sekä pätkä kierreletkua.

    Ja hinta oli alle 30e! :eek: :eek:

    En ole vielä kokeillut maaliruiskua, mutta luulen että mun maalaustaidoille on ihan riittävä.

    -Ja jos tuohon hintaan saa noin kattavan paketin niin mielummin ostan vaikka kerran kuussa samanlaisen paketin kuin monen sadan ruiskun... :)
     
  8. Ck

    Ck Gearhead

    kyllä noi halpisruiskutkin telan voittaa. Jotain irto-osia (laturin/ohj.teh rautoja) tai muuta ei niin hyvää pintaa vaativaa kelpaa niilläkin maalailla.
     
  9. reve

    reve Gearhead

    Hain biltemasta joskus keväällä yhden sellaisen mukamas "pro" mallin yläsäiliöruiskun joka maksoi noin kolme kymppiä. Se oli ainakin ihan täysi susi ja vuosi ilmaa joka raosta. Siitä yksilöstä ei tullut maalia räkimättä ulos ennen kuin liitosten saumat teippasi jeesusteipillä. Vein kyseisen kapistuksen takaisin ostopaikkaan ja rahat hyvitettiin mukisematta. Tiskin kaveri antoi ymmärtää, että ei ollut ensimmäinen takaisin tullut yksilö..
     
  10. timoknihti

    timoknihti 1st gear

    satan 3000rp mielestäni markkinoiden paras pintaväriruisku mut maksaa kyl sitte...halvat tahtovat kulua nopeasti ja tivisteet ei kestä tinneriä yms
     
  11. Vehje

    Vehje Gearhead

    Mitenkäs noi säädöt, tarvitaanko kaikki 3 säätöä vai riittääkö 2?

    Oliskos jollain laittaa ihan jotain käytännön ehdotusta, merkki ja malli? Mitään 500€ ruiskua en osta ja 20€ ruisku jo on joten hintaluokka vaikka max 150€.
     
  12. valiant 225

    valiant 225 1st gear

    toi minkä mainitin ylempänä on 2 säädöllä ja hinta 130ekee mun mielest ollu tosi hyvä :D
     
  13. SC 285

    SC 285 1st gear

    Ei sen pitäis kyllä ihan noin nopeesti huonoks mennä. Kyllä muutama sata hommaa menee/ruisku. Ei ole kylläkään ylivetoja kuin satunnaisesti. Tosin mul on lakoille, massoille ja märkää märälle kamoille kaikille oma ruiskunsa...
     
  14. timoknihti

    timoknihti 1st gear

    mulla on kans joka hommaan oma ruisku satan ,devilbissin sagolan vehkeitä oon käyttäny nyt 8v sitä ennen oli airgunsaa jamaa yms jos tekee paljon projekteja niin kannattaa ostaa kunnon peli esim airgunsat alko heti kuseen jos ne liko paripäivää kunnon tinnerissä.laaturuisku kestää munkin mielestä hyvin pidettynä useita satoja töitä ja harrastajalla loppuiän
     
  15. make_110

    make_110 3rd gear

    Se Bilteman pro ruisku on ihan pätevä peli alustan osien maalailuun ja muuhun tuommoseen. Saattohan mulle tulla semmonen maanantai versio joka vahingossa toimi.
    Sitten Gernillä on myös samanlainen yläpuolisella säiliöllä oleva ruisku ja ite maalailin sillä rungot ja pisteosat yms.
    Molemmat ruiskut taitaa olla 19-30 € välissä ja mitä nyt äkkiseltään sanoisin niin se gernin ruisku oli jopa pikkasen parempi, kestävä ja HALAPA. Ainut noissa on et jos lilluttelee pestä niitä liiankin kanssa(siis enemmän kuin tarvis,pitäähän ruiskun puhdas olla) niin nuo kumi tiivisteet tuntuu hapristuvan.
     
  16. Timmo

    Timmo 1st gear

    Tämä on vedetty Bilteman 30 euron ruiskulla. Tuosta on tosin jo monta vuotta, joten malli ja laatu on saattanut vaihtua. Tuo pelasi kuitenkin aika hyvin, kun ei virheitäkään maalipinnasta löytynyt.

    Gernillä näytti olevan ruiskuja joissa on myös paineensäätö. Iso ruisku oli jotain 29 tai 39 euroa ja pieni ruisku 0.8 suuttimella 19 euroa. En muista oliko pienessä paineensäätöä, isossa oli ainakin. Satajetissä näytti olevan neljäskin ruuvi, tiedä mitä siitä sitten tapahtuu?

    Kohta pääsee testaamaan Clas Ohlsonin sarjan mukana tullutta ruiskua Pontiacin ylivetoon. Siinä ei ole kuin viuhka ja maalin määrä. Toisaalta kompuralla on paineenalennus ja mittarit apuna. "Mestarin" mukaan olisi kuitenkin parempi, jos kompuran päässä on täysi paine ja ruiskulta säädetään pienemmäksi.
     
  17. Pöhö-Andrei

    Pöhö-Andrei 1st gear

    Ostin itselleni myös tuollaisen bilteman ruiskun ja olin yllättynyt sen toiminnasta. Ajatus oli käyttää sitä ihan pohjamaaliruiskuna mutta nyt taitaa osat vaihtua vanhan ja tämän bilteman ruiskun välillä. Tuohonhan saa vielä mukavasti erikokoisia suuttimia varsin järkevään hintaan joten kannattava sijoitus harrastelijamaalarille.

    Noin se pitäisi mennä tuon paineen kanssa eli ruiskussa pasataan se paine kohdalleen. Nyt jos paineensäätimen ja ruiskun välissä on letkua vaikka 10 metriä niin paine heijaa jo varsin paljon. Tekee tosi hyvää metallivärimaalauksissa. Itsellä oli jossain vaiheessa käytössä seuraavanlainen systeemi. Kompuralta tuli säiliöstä täydet paineet paneenalennin-vedeneroitin systeemille. Siinä pudotin paineen tuonne 5 kilon tietämiin, tästä sitten letku noin 10 mteriä ruiskulle jonka kahvassa oli toinen säädin mittarilla varustettuna jolla himmailin sitten paineen sopivaksi. Ihan kelvollista jälkeä syntyi näinkin. Siihen ruiskun kahvaan tulevaan säätimeen kannattaa sitten panostaa ihan oikeasti. Niillä halvimmilla säätimillä ei tee mitään.

    Nimimerkillä köyhäilinhän sitä minäkin.
     
  18. coyboy360

    coyboy360 1st gear

    ruisku

    ite oon tilannut jenkeistä devilbiss ruiskuja...toistaiseksi edullisia ja huippulaadukkaista... 200e saa ammattikäyttöönkin sopivan matalapaine ruikun...100e saa pirun laadukkaan ruikun harrastelija käyttöön...just on tulossa pari ruiskua jenkeistä...
     
  19. Jamppa

    Jamppa Gearhead

    mistä olet jenkeistä tilannut. Voisi itselle hommata toisen devilin. sitten olisi jo kolme parempaa ruiskua pinta hommiin. Vielä kynäruisku ja pikku ruisku puuttuu
     
  20. timoknihti

    timoknihti 1st gear

    jos devilin gti:tä saa tuohon rahaan nii kyllä muulle kelpais vaikka 3kpl :)
     

Kerro tästä muillekin!