Maaliruiskut

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja Vehje, 26.9.2007.

  1. v 100

    v 100 1st gear

    Ha ha kirjoitinpa piruuttani tollasen tekstin iltojeni ratoksi ku ei
    oikeen muutaka keksiny kiusatakseni kaikkia maalariguruja,
    kyllä multa löytyy noi molemmat toi pro ja biliteman pro,
    aattelin vetäästä bilillä pohojat ja pro:lla värit ja lakat eikä ne
    hinnatkaa ny aiva nuan ollu, mut maalit on jo ja nekää ei
    oo maalarilta vaan oikeen maalarien tukusta rebeeriä. :D
     
  2. Heko

    Heko 1st gear

    Kävi huono tuuri kun aloin saksan ebayhin tekemään tunnuksia kun juuri ennen sitä vilkaisin ilmoituksiin ja justiinsa oli uusi SATAn 3000 HVLP digital sulkeutumassa 4min päästä ja tarjouksena 222e...no eihän niitä tunnuksia saanu mitenkään tehtyä siinä ajassa. Se kuitenkin oli kai ottanu minunkin heittämän 230e tarjouksen, mutta joku kuitenkin oli vielä siitä nostanut 250e joka ei mielestäni tuosta ollut muuta kuin lahjahinta...no, näinhän se menee..

    Asiaan, eli noita DevilBissejä saisi näköjään briteistä aika edullisesti. Olenko ymmärtänyt väärin että tämäkin GTI malli olisi ihan HVLP ja sikäli ei pitäisi pölytä niin paljon kuin perinteiset ruiskut, kun tuossa myyntipuheessa puhutaan suuresta siirtokyvystä yms...
    http://www.spraygunsdirect.co.uk/produc ... ts_id=5427
    Kait tuo sopii perinteisille harrastelijoiden liuotinmaaleille, ainakin tuolla oli erikseen vesille tarkotettu malli...tuolla muuten on aika halvalla niitä FLG5:akin.
    http://www.spraygunsdirect.co.uk/produc ... ts_id=2102
     
  3. VesQ

    VesQ 1st gear

    Eikös ne ole molemmat HVLP (high volume low pressure ? tai jotain sinne päin)eli matalapaineruiskuja ?, ainakin ton FLG5 tekstissä mainitaan
     
  4. v 100

    v 100 1st gear

    Niin mäki oon ymmärtäny asian, et HVLP olis aikalailla sama
    ku Devilbissin Transtech jota nyt mainostavat niin hienona uutuutena.
     
  5. vetukka

    vetukka 1st gear

    Kannattaa noita ruiskuja katella Suomestakin ennenkun alkaa ulkomailta tilaa. Pro-värissä näky olleen 360e gti pro wizard, muistelisin että paikanpäällä ois ollu 330e tarjous joskus mutta saatan muistaa väärinkin. http://www.provari.fi/Maalauslaitteet.html

    Ite ostin tavallisen gtin sillon kun pro oli just tullu markkinoille, 300e väriforumista.
     
  6. v 100

    v 100 1st gear

    Kysykääpäs ruiskuja tuolta http://www.autoarta.com/yhteystiedot.html
    itte ostin Gti Pro ruiskun aivan uskomattomaan hintaan, ei missään
    tapauksessa olisi kannattanut tilata ulkomailta.
    Mun mielestä Provärissä on suolaiset hinnat.
     
  7. jakke ja sepi

    jakke ja sepi 2nd gear

    Ostin kuriispäittäni jonku 30 eegen yläkannuruisku. Jumakeka se toimii yhtä hyvi ku tua "ammatti"malli. . . .
     
  8. Mazda

    Mazda 1st gear

    Saakos tohon Devilbiss FLG-5 malliin jostain tota neulan tiivistettä.
    Unohtu pari kertaa voidella ruisku :oops: ja toi tiiviste kovettu ettei neula liikkunut, sörkein sitä vähän, neula liikkuu taas, mutta vuotaa maalia lipaisin sormelle. :(
     
    MRvinopenkki tykkää tästä.
  9. Camino'79

    Camino'79 Gearhead



    no on se kumma juttu kun itse olen kaksin kappalein ko. ruiskuja ostanut ja toiminut kuin junan vessa :eek: onko vika käyttäjässä vai ruiskussa niin sitä en halua lähteä puimaan, mutta itselle ainakin on riittänyt tuon bilteman 30€ "pro" ruisku vallan mainiosti... tällä hetkellä suurin ongelma on saada pöly pois....

    http://irc-galleria.net/user/Camino79/picture/118308159


    siinä on mun tekemää jälkeä nimenomaan tuolla bilteman pro-ruiskulla suhastuna... pohjina pellille hionta, spray-filleri ja vesihionta 1200:lla....



    ja tosiaan lisämainintana, että kompuraksi on riittänyt "kuivavoideltu" joku halpis pikkukompura oisko ikh:sta ostettu joskus vuosia vuosia sitten... siitä vaan tyhjää vedet niin avot. ei oo pelkoa että tulis öljyä maalin seassa kun ei siinä koko vehkeessä ole öljyä... ja on näppärä kuljetella...
     
  10. Pöhö-Andrei

    Pöhö-Andrei 1st gear

    Minulla on tuollainen bilteman pro-malli tosin alasäiliöllä varustettuna. Ostin siihen samalla muutaman isomman (1.7 ja 2.2mm) suuttimenkin pohjavärejä ja epokseja varten. Ja kyllähän tuo on toiminut ja taitoihin nähden ihan riittävä ruisku, ihan kelvollista jälkeä on aikaiseksi saanut.

    Ei ole vielä vuotanut mistään, mutta ainoa erikoisuus mikä siihen on tullut on kannun tiivisteen käsittämätön turpoaminen. Se alkoi pursumaan sieltä välistä jo pois, joten katkaisin siitä mattoveitsellä liiat pois ja pikku täplällä bostikkia takaisin paikalleen. Nyt on pysynyt paikoillaan ja turboaminenkin on loppunut.

    Camino´79 oletko katsonut tuota pölyongelmaa, onko pöly peräisin ilmasta vai maalin mukana tulleista kokkareista?
     
  11. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    mulla oli tuo sama tiivisteen turpoamisongelma siinä halvemmassakin bilteman alasäiliöllisessä, mutta tuossa yläsäiliöisessä ei ole ihme kyllä ollut :lol:

    mutta siis joo, kyllä on ilmassa se pöly, koska ensin pinta on helvetin hyvä mutta muutaman minuutin jälkeen voi suorastaan nähdä kuinka pöly leijailee pintaan :mad:

    mutta minkäs teet kun samassa tallissa on rälläköitävä, paklattava ja tehtävä KAIKKI niin mulle kelpaa kyllä ihan tuokin pinta :lol:

    lähinnä kiinnostaisi päästä jonnekkin ihan kammioon maalaamaan, että näkisi OIKEASTI että osaako sitä maalata vai ei :D siksi ajattelinkin, että jos tuon caminon joskus maalaan niin vois kysellä kammion vuokraa, että kävis ihan kammiossa maalaamassa :wink:
     
  12. Pöhö-Andrei

    Pöhö-Andrei 1st gear

    Katselin tuota kuvaa ja jotenkin ihmeelliselle tuntuu että tuo kaikki pöly olisi laskeumasta johtuvaa, eli ilmasta peräisin. Itselläni on melko alkeelliset olosuhteet noille malaustöille, mutta silti tuo pölyn määrä murto-osa siitä mitä sinulla tuossa kuvassa. Läämin toisaalta pintoja useampaan kertaan mm pölyliinoin, suodatan maalin filtterin läpi ja vetelen värin pintaan t-paita päällä, ei aina sekään, jolloin siitä muutoin päälle niin hyvin istuvasta norjalaisesta villapaidasta tihkuva pöly ei pääse pilaamaan taidolla ja tunteella tehtyä maalipintaa.

    Kuulin joskus eräältä maalimyyjältä viisauden, että 90% pinnassa olevista roskista tulee itse maalista tai ilmasta jolla sitä levitetään. Tämän sulattamiseen on mennyt minulta 10 vuotta.
     
  13. rasse

    rasse 1st gear

    Ehkä olen väärässä tai sitten en...
    Sellaista maalaria ei ole olemassakaan jolla olis virhettömät tilat/taito ettei pölyä yms olisi pinnassa.
    Esimerkkinä esim. rapakon takaa ns. Hot Rod pajat joiden maalarit pitäis olla huippujätkiä. Kyllä ne autot hiotaan maalauksen jälkeen ja kiilloitetaan. Sen jälkeen viedään vasta esim. SEMA:n messuille.
    Jos joku sano tekevänsä maalaamalla virhettömän pinnan niin se on helppo testata ottamalla Claybar ja vetämällä pitkin pintaa. Jollei mitään ääntä kuule niin voi sanoa olevansa huippumaalari.

    Tämä ihan sillä perusteella että kerran on auto tullut oikeesti ylimaalattua omassa tallissa jonka perus putsasin ja virittelin jonkinlaisen poistoimurin auton alle. Ruiskuna oli Bilteman 30 ekeä maksava ja tulihan siihen appelsiinipintaa. No parin päivän päästä vedin koko auton vesihiomalla täysin mataksi /tasoitin ja kiilloitin koneella (mylläys).
    Ihan suht hyvän näköinen pinta vanhalle autolle.
    [​IMG]

    [/img][​IMG]
     
  14. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    en toki kiistä etteikö kompuraan menevässä ilmassa olisi sanomista, koska kompuran joudun pitämään samassa tilassa kuin missä maalaan, joten pölyn määrä ikäänkuin kertautuu.... mutta itsekin mietin tuota hiontaa ja myllytystä, että jos tässä joskus innostuisi kokeilemaan edes hiomavahalla ja myllyllä, josko ei tarvitsisi hioa sentään :lol:

    mutta sehän on ihan, että mitä hakee... itselle omiin projekteihin riittää tuollainenkin pinta kuin mitä tuolla lokasuojassakin on, koska ei multa mitään näyttelyautoja ikinä tule valmistumaan :poff:
     
  15. Gutless

    Gutless Gearhead

    FLG-5 tuli tilattua briteistä;

    http://www.spraygunsdirect.co.uk/produc ... ts_id=2102

    Rahti muistaakseni 15£.

    Bilteman ja Gernin halpisruutan jälkeen tuo tuntui ekan maalaussession perusteella aika kivalta. PPG:n Delfleet suorakiilto vannehopeaa ruuttasin hytin sisäpintoihin. Eli vaikea kohde kun on kaariputket tiellä ja pintaa vähän joka ilmansuunnassa. Mutta aika kivasti homma luonnistui ja täytyy sanoa että tuollaisesta tulee todella leveä viuhka.

    Edukkaan paineenalennin, suodatinyksikön ostin samalla.
    http://www.spraygunsdirect.co.uk/produc ... ts_id=5157
    Se ei vaan tunnu pelaavan oikein. Kun avaa ilmaventtiilin eli painaa liipasinta ruiskussa, laskee paine todella paljon regulaattorilla. Tekee sen efektin että aluksi painetta liikaa, sitten laskee, liian alas. Paremmin on toiminut ruiskun kahvaan asennettuna snadin kokoinen regulaattori + painemittari, toimintavarmuus parempi.
     
  16. Cruisemissile

    Cruisemissile 1st gear

    Neljännesvuosisata on tullut ruiskuteltua kaikenmoisilla vehkeillä ja siinä sivussa tullut seurattua muitten tekemisisä. Sanoisin, ettei kannata olla hirveän pettynyt, jos on ostanut hyvät vehkeet, eikä mene ihan heti nappiin. Aikamoinen osuus hyvästä lopputuloksesta on kuitenkin kiinni kokemuksesta. Eli tietty käden ja silmän koordinaatiosta ja sitten kaikista muista tempuista, joita elämä on opettanut. Ruiskuttaminen on kuitenkin käsityötä...parhaimmillaan tai pahimmillaan.

    Meidän ja jenkkien maalauskulttuurissa on se ero, että meillä yritetään kertavedolla saada lipakka pinta, kun taas jenkki kasvattaa lakalla kerrosta ja hioo ja lumppaa sen sitten tasaiseksi. Jenkkitouhussa on enempi hommaa ja lakkaa kuluu enemmän, mutta tulos on pääsääntöisesti parempi. Näin voi huonommissakin olosuhteissa tehdä hyvää jälkeä. Aikalailla harrastajaystävällisempi taktiikka :)
     
  17. VesaR

    VesaR 1st gear

    Tech Linen Black Satin mömmöä pitäisi jossain vaiheessa hiekkapuhalletuille pakosarjoille saada.

    Onko kukaan testannyt tuota? Toimisikohan tässä tapauksessa? Mulla kun ei ole paineilmaa käytössä...


    SÄHKÖKÄYTTÖINEN MAALIRUISKU
    Maalaukseen ja lakkaukseen. Sopii myös mm. moottorinpesu-, kyllästys- ja hyönteistorjunta-aineen ruiskutukseen. Portaaton ruiskutussäätö. Teho 45 W. Mukana asteikolla varustettu säiliö, 0,9 litraa (kierrekiinnitys), suutin ja DINmitta. Sähköjohto 1,7 m, jossa sukopistotulppa, liitäntä 220 V/50 Hz. Paino 1 kg. 29,90e.

    http://www.biltema.fi/osteri/data/webpi ... -198_h.jpg
     
  18. Gummisti

    Gummisti Gearhead

    Miksei, ite osti tollasen kun piti likkojen huoneen katto ja seinät maalata ja halus kokeilla jotain muuta kun telaa ja sutia:)
    http://www.bosch-do-it.fi/boptocs2-fi/H ... /index.htm

    Hintaa oli muistaakseni joku 150€ paikkeil , yhden käden malli oli jonkun kympin halvempi. Hyvä vehe johonkin vaikka aidan maalaamiseen.
    Meinasin kokeilla seuraavaks vetää vajan seinät punamulta maalil tol ruiskul.
     
  19. Quest

    Quest Gearhead

    Mul on tollanen vastaava makaronien tekemä laite.
    Sillä on tullut vedeltyä kaikki huonekalut yms ja siinä välillä happopohjat puhallettuun pintaan
     
  20. VesaR

    VesaR 1st gear

    oletteko kokeillut toimiiko tuollainen alasäiliöllä oleva myös ylösalaisin jo siis sieltä sisältä ottaa sen imuletkun pois?

    saisi aineen käytettyä viimeistä pisaraa myöten...
     

Kerro tästä muillekin!