Maan Nopein katu-auto

Ketju osiossa 'Street & Race', aloittaja MadMike, 6.5.2005.

  1. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Eihän tollanen Nascar hemppa mitään sieluttomia kierrä. Alkkisvehkeissähän on sama venakoneisto, ja ne kiertää kymppiä ilman mitään katastrofaalisia ongelmia.
     
  2. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Niin, noi alkkisvehkeet ei kyllä yleensä mitään alumiinisia käytä, vaan rehtejä rautasia. Top fuelerit nyt ei niin paljoa kierrä (~8000), mutta joitain vuosia takaperin ne käytti vakio imuvippoja (syystä). Tän hetken tilanteesta en tiedä.
     
  3. MadMike

    MadMike Gearhead

    Niin kyll' 917 on tehtaan itsensäkin mielestä kaukana katulaillisesta tai katuautosta...se tehtiin vain ja ainoastaan voittaamaan kisoja ja tuon nafti 400 ajoi 70 harjoituksissa Leo Kinnunen....siitä on ollut messinkinen plakattikin suoran päässä.
     
  4. Make2

    Make2 3rd gear


    Niin 917 on yksi radikaaleimmasta kilpa-autoista, oman aikansa edustajana ja valmistettu vain ja ainoastaan voittamaan Le Mansin 24 tunnin kilpailu. Voitti toki kaiken muunkin mutta se Le Mans oli se jonka he halusivat voittaa.

    Muistelen kyllä jossain Porsche julkaisussa, joita minulla jonkin verran on että 917 olisi aikoinaan kilvitetty kadulle jonkun hurjan toimesta kuten GT-40 tai Loliakin oli. Keski-euroopassa 70 luvulla kun oli tuo touhu vähän vapaampaa kun täällä vaikka olihan meillä suomalaisillakin (AAW) tuollainen auto aikoinaan. Ei siinä pitäisi mitään estettä katsastukselle olla sillä kyllähän noita radikaaleja 962 ja 956 on kadulle rekisteröity. Niissähän toimii kaikki valot ja pyyhkiät yms. aivan kuten normaaleissa autoissakin.

    Suomessa nyt ei saa mitään kilpiin ja jo pelkkä moottorin ja vaihteiston ja akselien vaihtaminen vanhaan mopariin saa se viranomaiseten mielestä laittomaksi :eek: Eräällä sukulaisellani meni mm GTD-40 myyntiin muutama vuosi sitten ennen suomeen muuttoa kun ei niitä täällä kilpiin saa.

    Klubimme toi tällaisen 917 näytille vanajanlinnaan 30-vuotis juhliin vuonna 2001 tehtaan suosiollisella avustuksella.
     
  5. J-M Partanen

    J-M Partanen 1st gear

    Jostain sattumalta luin toteamuksen että 60-luvulla olisi tehty kolmea pony autoa joiden ajominaisuudet olivat tehojen tasalla eli

    AMCn AMX
    Chevrolet Corvette
    Ford Mustang

    No en ole testannut noita, mutta kai ne tehtaan jäljiltä on sieltä parhaammasta päästä.
     
  6. -TAPSA-

    -TAPSA- 1st gear

    Muutama "ripeähkö" turbo/remmi bemu liikkuu myös maanteillämme :)

    Jos on aikaa ja kiinnostusta niin --> http://bimmerparty.btcf.fi/ kannattaa tulla käymään katsomassa menoa..viivalle tulossa erittäin nopeita katu pelejä ympäri eurooppaa.
     
  7. Smith

    Smith 3rd gear

    Kyllä se taitaa olla niin ,että 60-luvulla AINUT amerikkalinen auto ,jossa on sen aikaiset ajo-ominaisuusdet kohdallaan on Vette...
    Ainakin tollasessa Mustissa ne ajo-ominaisuudet on yhtä hyvät ku mossessa...
     
  8. surmanajaja

    surmanajaja 1st gear

    itse asiassa 60-luvun veten ajo-omituisuudet vakiokunnossa ei niin järin hyvät ole, kaikkia noita puikottaneena sanoisin että amc on noista paras ajettava vakiona..tietenkään en ole kaikkien vuosien vettejä ja musteja ajanut,enkä varsinkaan uudenkarheina, mutta niistä mitä olen ajanut javelin oli paras ajettava.
     
  9. VesaR

    VesaR 1st gear

    F41 optiolla olevan veten alusta on ihan eri planeetalla kuin löysin versio...
     
  10. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Sama varmaan koskee muitakin merkkejä ja malleja, eli erilaisia alustoja ja jarruja jne on ollut saatavilla. Lisäks noi laitteett tahtoo olla enempi tai vähempi kulahtaneita, viitteitä siitä millasia niiden pitäis olla on ehkä joskus vaikee löytää.
     
  11. Smith

    Smith 3rd gear

    Oli ne 60- luvun autoista huippuluokkaa...
    Tollasta javelinia en oo tosin kokeillu , mutt ainakin 60-luvun musti on aivan kamala alustaltaan....
     
  12. Arto65FB

    Arto65FB 1st gear

    Olihan siinä Mussessa teho ja ajo-ominaisuudet kohdallaan, jos oli 170cid matkalaukku. Mutta kyllä siihen töitä saa tehdä, että sen saa kulkemaan mutkassa. Omassa on vielä paljon tehtävää jäljellä.
     
  13. JavelinAMX-71

    JavelinAMX-71 1st gear

    Ja Javelin on eri auto, kuin tuossa mainittu AMX, joka on AMC:n ainoa kaksipaikkainen, pätkä javelin. Tuon kaksipaikkaisen jäätyä pois tuotannosta, tuli AMX:stä varusteoptio ensin Javeliniin ja myöhemmin pariin muuhun AMC:n malliin. Sen ominaisuuksia pidettiin silloin esittelyvuonna -68 hyvinä, ainakin ameriikoissa ja kaikilla muskelioptioilla se olikin varmaan ok sen ajan jenkkiritsaksi. Vaikka siellä vertasivat lämminverisiin eurooppalaisiinkin vähintäinkin tasavertaisena, niin eiköhän siinä ollut sitä kotiinpäinvetoa mukana, tosin varmaan ihan snadisti vaan... :D Long live AMC!
     
  14. MadMike

    MadMike Gearhead

    Mä olen ajanut niin F41 alustaista Vetteä kuin Javelinia jossa 390 manuaali ja Go-package tehtaalta.
    Javelinista täytyy sanoa että en vakuuttunut.
    Kait mä olen pulannut vaan hyvien ajattavuuden omaavien kanssa sitten liikaa...
    Ei Vetetkään silleen vakuuta mutta Javelinia ei saanut edes miellettyä nopeaksi vaikka kuinka koitti 390stä hämmentää manuaalilla.
    Onhan se orkkisautoksi paketti mutta väitän jopa 560 SEC MBn syöttävän AMCtä kädestä kun ruvetaan Ajamaan taikka jostain halvemmasta...oma 87 GTA esim. maistui tien päällä paremmin jopa tuoreen Corveten omistajan mielestä kuin manuaali 68 coupe.

    Vette oli 60 luvulla oikeastaan ainut ajo-ominaisuudet omaava jenkki.
    Ja kuten Carroll Shelby totesi kysyttäessä Cobrasta ja Vettestä että miten ne ajo-ominaisuudet niin vastaus oli :
    "They both handled like Tractors.."
    Ehkä vasta tämänä päivän C6 Vette on eka joka aidosti omaa ajo-ominaisuuksia eurooppalaisen mittapuun mukaan.
    Viper ei todellakaan.
     

Kerro tästä muillekin!