Maastopyörän ketjun katkaisu + kiinnitys.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kaksipyöräiset', aloittaja Motor & Parts, 16.4.2014.

  1. Motor & Parts

    Motor & Parts Gearhead

    Elikkäs kyseessä maastopyörän ketjun vaihto. Uusi ketju oli liian pitkä, joten katkaisin sen käyttäen tuota Bilteman deluxe ketjunkatkaisu työkalua. Sain ketjun katkaistua kyseisellä työkalulla, tämä oli jo ihme kun mukana ei ollut minkäänlaisia ohjeita.

    [​IMG]

    Siis työkalulla painoin tuon ketjun lenkkejä pitävän tapin irti ja näin ketju katkesi.

    No nyt pitäisi saada ketjuntappi takaisin tuohon ketjuun että kejun saa kasaan. Kyseisellä työkalulla homma ei tunnu onnistuvan, tässä nyt 4 tuntia koittanut säätää.

    En tiedä osaanko käyttää kyseistä työkalua kun yritän samalla lailla laittaa tappia kuin mitä katkaistaessa, eli käytän kyseistä työkalua ikään kuin prässinä. Ongelma on että ketjuja yhdessä pitävä tappi lähtee aina vinoon kun sitä yrittää painaa takaisin.

    [​IMG]


    [​IMG]

    Onko olemassa muita työkaluja kyseiseen työhön? Hinnalla ei ole väliä tässä tapauksessa kun tekisi mieli raahata kyseinen raato johonkin fillari pajalle.... Ei tuo voi olla niiin hankalaa.

    Muita ajatuksia?

    Kiitos.
     
  2. mopo-ukko

    mopo-ukko Gearhead

  3. Gerball

    Gerball Gearhead

    Jos olet tapin painanut kokonaan ulos, takaisin saaminen on tuskaa.
    Helpoimmalla pääset kun haet retkipyörän ketjulukon lähi fillarishopista. Maksaa n. 2 eur. eikä asennuksessa tarvitse työkaluja.
     
  4. Motor & Parts

    Motor & Parts Gearhead

    Ookke. En ole kovin paljon näiden ratasvaihteiden kanssa pelannut ja vielä kun on kyseessä systerin fillari. Eikös noilla ketjulukoilla ole tavallisen pyörän vaihteet kiinni, siis ei vaihteita tai napavaihde? Jotenkin itselleni jäänyt sellainen kuva että tuollaisia ketjulukkoja ei voisi käyttää ratasvaihteissa. Edellä mainitun mielikuvan saa oikaista toki jos asia on väärin. En sitten tiedä mistä tuollainen mielikuva on tullut.
     
  5. eilhik

    eilhik Double Gearhead

    Oikeassa olet ei se kovin kivasti kulje siellä rattaiden välissä siis se ketjulukko tai asentaessa on mietittävä kylläkin "polkemissuunta" mutta ilman ketjulukkoa kätevämpi.

    Vinkki pienihylsy jostain toisarvoisesta hylsysatsista ja ruuvipenkki kestää puristaa huoletta ja sitten kun olet saanut ketjutapin sieltä toiseltakin puolelta näkyville niin alasimella pieni isku sen päähän ettei pakene heti ja katkaise ketjuja.
     
  6. Gerball

    Gerball Gearhead

    Ketjulukkoja saa kyllä kaiken levyisille ketjuille. Tärkeintä on että haet nimenomaan retkipyörän ketjulukon. Sulla ilmeisesti työn alla 7 takarattainen pyörä, siinä ketjun leveys 3/32". Sama lukko käy 6-8 vaihteisille ketjuille. Retkipyörän ketjulukon asennuksessa ei tarvitse työkaluja eikä siinä ole mitään sokkaa jolla olisi merkitystä pyörimis suunnan kanssa.
     
  7. Motor & Parts

    Motor & Parts Gearhead

    Täytyypä käydä hakemassa tuollainen ketjulukko huomenna fillarikaupasta. Ei tullu ketjun mukana. Kysessä on 28 tuumainen naisten maastopyörä, vaihteita on on 21 kpl (7 ratasta takana ja 3 ratasta edessä) Kiitoksia oikein paljon avusta. Onnistuin hajottamaan tuon Bilteman työkalun. Vika ei ollut työkalussa vaan käyttäjässä :D
     
  8. Tumi

    Tumi 3rd gear

    Tommoinen pikalukko on esim. Motonetissä 2.90.
     
  9. Gerball

    Gerball Gearhead

    Ketjujen mukana olisi kyllä pitänyt pikalukko tulla mukana, lähes kaikissa sellainen nykyään mukana. Kaivele vielä laatikosta jospa ne ovat siellä piilossa. Nuo sun ketjut näyttäisi Tayan ketjuilta, Tayan laatikossa lukko ilkeästi piilossa laatikon alaläpän alla.
    Sulla vielä ongelma tiedossa jos katkaisijan rikoit. Ketjusta kun tarvii ottaa se ulompi lenkki kokonaan pois jotta lukko siihen käy.
     
  10. Motor & Parts

    Motor & Parts Gearhead

    Pitääkös ottaa tuo ulompi lenkki kokonaan tappeineen + rullineen pois, siis tolla katkaisu avaimella?
     
  11. Gerball

    Gerball Gearhead

    Joo, ulompi lenkki kokonaan pois. Rullat jää sisempään ja pysyvät kyllä paikoillaan. Katso tuo motonetin ketjulukko (vaikka linkki olikin unohtunut) Kuvasta selviää miten tuo lukko pelittää. Noita lukkojakin erilaisia, tuo motonetin malli on hyvä ja superhelppo asentaa.
     
  12. Tumi

    Tumi 3rd gear

    Mulla ei ole katkaisijaa, olen varovasti sipaissut rälläkällä ulomman lenkin niitinpään sileäksi.
     
  13. Motor & Parts

    Motor & Parts Gearhead

    No niin perehdyin asiaan taas. Kyseisessä fillarissa on Shimanon vaihteet ja ostin tuohon Shimanon HG-40 ketjun. Kyseisen ketjun pitäs käydä. Ihmettelin tuota että miten ketjut liitetään yhteen katkaisun jälkeen ja yritin tuota "uudelleen niittausta" heikoin tuloksin. No kaivelin tuota ketjulaatikkoa niin löytyi tuollainen musta levy jossa on kaksi tappia ja vastalevy. Ilmeisesti tuon on se ketjulukko.

    Näkyy toisella puolella olevan ura, jossa on isompi kolo päädyssä.

    Miten tuollainen sitten asennetaan ketjuun?

    Kuva tietenkin auttaa asiaa, joten tässä ketjusta ja liittimestä.

    [​IMG]
     
  14. JuTi-racing

    JuTi-racing Gearhead

    Toi asennetaan siten, että ujutat sen sen lukitsilevyn sen isomman reiän kautta ensin toiseen tappiin ja sitten taivutat ketjuja sivusuunnassa siten, että se toinenkin tappi osuu sen ison aukon kohdalle ja painat levyn paikoilleen ja löysäät ketjusta jännityksen, niin ketju palautuu suoraan ja lukituslevy lukittuu paikoilleen.

    Vähän vaikeasti sanottu mutta tuo levy jossa on noi kaksi tappia on jousimainen ja sitä taivutetaan hivenen kun lukituslevy asennetaan paikoilleen
     
  15. Motor & Parts

    Motor & Parts Gearhead

    Valitettavasti en tajunnut tuosta yhtään mitään. Olen pahoillani. Olen nyt tuossa clipsin kiinnitysvaiheessa. Miten tämä voi olla niin hankalaa.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  16. Twentyniner

    Twentyniner 1st gear

    Nyt asetat tuon irtonaisen osan paikoilleen taivuttamalla sitä ketjua "kasaan" tuosta auki olevan palan kohdalta. Vaikea selittää, helppo suorittaa :)


     
  17. Motor & Parts

    Motor & Parts Gearhead

    Joo kokeilin säätää tuon Jutin ohjeen mukaan, sainkin paikalleen ni hitto meni poikki tuo koko ketjulukko. Miten se oli: raaka voima korvaa puuttuvan älyn... :rotfl: :rotfl: Motonetissä näytti olevan noita ketjulukkoja, täytyy käydä kyselemässä.
     
  18. Twentyniner

    Twentyniner 1st gear

    Itselleni ei ole lähi Prismassa käynyt pikalukkoja silmään. Muistat vain ostaa sopivan levyisen :) itse olen pelannut vain 9- ja 10- ketjujen kanssa ja noissakin on leveyseroa sen verran etteivät käy ristiin.
     
  19. JuTi-racing

    JuTi-racing Gearhead


    Nyt on kyllä ollut voimaa pelissä napsun / pari liikaa :rotfl:

    Joo ei sitä kuulu taivuttaa kuin hitusen (jotain millin tai pari) että sattuu se lukkolevyn aukko tappiin. Ei muuta kuin uutta yritystä.
     
  20. Motor & Parts

    Motor & Parts Gearhead

    Kävin hakemassa fillariliikkeestä uudet ketjulukot.

    [​IMG]

    Tuon näköiset tällä kertaa. En ole vielä ehtinyt asennella, juuri tulin kotia.

    Onkos tuollaisten ketjulukkojen kanssa mitään erityistä?
     

Kerro tästä muillekin!