maasturi hakusessa.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa '4x4', aloittaja yadong, 19.9.2015.

  1. yadong

    yadong 1st gear

    Tervehdys.

    Nelikon hankinta on kutkuttanut mieltä jo hyvän tovin, mutta vielä en ole raaskinut sellaista hankkia. Nyt kävi sitten yhden sortin ihme ja parempi puolisko näytti vihreää valoa uuden kulkineen hankintaan. ;)
    Nelikosta haaveilun lisäksi tänä keväänä tuli aivan järjetön jenkkikuume niin kaikki tieto ko. nelikko kulkineista otetaan ilolla vastaan.
    Myös muut maasturi specsit huomioidaan koska täytyy kuitenkin huomioida kulutus, varaosat, huollot jne jne.

    Mutta sitten asiaan.
    Iskin silmäni Chevroletin Blazeriin ja siitä etityisesti kaipaisin tietoa että minkälaista kannattaa lähteä hankkimaan. Kulutus saisi olla lähellä 10l/100km ja mikä moteista + laatikoista on kestävin, bensa vai diesel (4.3l, 5.7l, 6.2l), automaatti vai manuaali. Pyöreälamppuinen kiinnostaisi kovasti ja varaosatkaan ei taida olla hinnan kiroissa. Taitaa olla vaan kulutus joka osto kohteen kestävyyden lisäksi määrittää.

    Mutta niin kuin sanottu niin kaikki specsit muistakin maastureista on tervetulleita.
     
  2. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    Jos kulutus on keskikulutus niin siihen ei pääse kuin commonrail diisselillä ja pienemmällä maasturilla esim. Jeeppi.
     
  3. yadong

    yadong 1st gear

    Kyllä keskikulutus ja jos se on lähempänä 10l/100km kuin 20l/100km niin se on vain plussaa. :)
    Tuli näköjään tämä viestiketju tänne 4x4 osioon vahingossa kahteen kertaan. Laitoin ylläppidolle viestiä jotta poistaisivat toisen kun itse en sitä pystynyt vielä ainakaan tekemään, SQL-virhe.
     
  4. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    Jeeppihän on ainoa oikea kun maastureista puhutaan. Olen valmis luopumaan omastani, ks. allekirjoitus. Bensaa se toki polttaa keskimäärin 15 l/100km, kuten kaikki bensa-automaattimaasturit. Ennen jeeppiä mulla oli pikkuinen Suzuki, enkä alle kympin kulutukseen päässyt silläkään vaikka oli vaan 1.3 litran kone ja manuaali.
     
  5. yadong

    yadong 1st gear

    Mitenkäs varaosien hinnat ja saatavuus? Ei varmaan millään maasturilla alle kympin mennä eikä se ole niin justiinsa enemmänkin se on luotettavuus ja kestävyys mikä ratkaisee.
     
  6. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    No XJ-Jeeppiin nyt ainakin saa osia kaikista usa-osa liikkeestä ja sitten on Jeeppi-spesialisti Jamant, mistä saa osien lisäksi myös hyvät neuvot. Hintatasoon en osaa ottaa kantaa, kun en muutamaa plloniveltä ja vetoakselin ristikkoa lukuunottamatta muuta ole joutunut ostamaan. Luotettavuuden suhteen XJ lienee parhaasta päästä, yksikertaista ja koeteltua patarautatekniikkaa.
     
  7. yadong

    yadong 1st gear

    Kiitos Rockmaple vastauksista! Pitää laittaa Jeeppi myös harkintaan. :)
    Kyllä se luotettavuus ja kestävyys menee reilusti kulutuksen edelle.
    Kaverilla on Land Rover ja siinä on riittänyt huolta kerrakseen sen takia siinä lukeekin keulassa kromi kirjaimin Hard Lover.
    Vielä jos Blazerin omistajilta saisi jotain kokemuksistaan verrokiksi.
    Euro ja japsi peruskäyttö koslia on ollut kymmenkunta ja vaihtoväli noin 2 vuotta niin alkaa olla melko selvää ettei ne ole minua varten. Ja joku nettiauto myyjä ilmoituksessaan sanoi että elämä on liian lyhyt ajella tavallisella autolla.
     
  8. downtown

    downtown 3rd gear

    ihan sivukommenttina itse land roverista ei ole kokemusta mutta klassikko mallin range roverista kylläkin, noin 5vuotta ajelin ilman huolen häivää, vain bensaa tankkiin ja aina pelasi mutta tätähän tässä ei haettu...
    tosiasiaan jos "kohtuukulutuksista" meinaa niin ainut vaihtoehto linee jokin dieselkoneellinen ja hintakin lienee märrittelevä tekijä millaisen yksilön saat mutta jos helppoa käyttöautoa ajattelee niin jeep xj 4lkutosella tai blazer 4.3 vortecilla lienevät turvallisia valintoja, vanhempien rautojen kanssa alkaa oleen tänäpäivänä tuurinkauppaa millaisen saa kun monenlaista kyläseppä "asiantuntijaa" on ollut omistajana
     
  9. yadong

    yadong 1st gear

    No joo ei pitäisi yleistää yhden maanantai kappaleen takia joita kyllä löytyy joka merkistä henkilöautosta maasturiin. Itsellä ei vielä ole ollut yhtään maasturia saatikka jenkkiä ylipäätään niin hieman skeptisenä suhtaudun yli innokkaisiin hehkutuksiin omista raudoista ikään katsomatta. Siksi aloin kysellä muitten kokemuksia täältä jotta niitä tulisi mahdollisimman paljon puolesta sekä vastaan. Mutta joka tapauksessa on varmaa että seuraava kulkine on maasturi ja mielellään jenkki.
     
  10. talonmiehen vapaapäivä

    talonmiehen vapaapäivä Double Gearhead

    Itellä ollu nyt muutaman kuukauden -00 Grand Cherokee 4L-kutosella ja oon kyllä tykänny. Ei ihan kinneri mutta kuitenkin sen verran kompakti että saa vielä taskuparkkiinkin ajettua kylillä. Saa kiskoa 3.5t kärryä jos sillä on merkitystä. Ei nyt mikään talousihme, mutta vanhoihin bensamaastureihin tottuneelle tollanen 13-14 paikkeilla oleva kulutus on ihan ok. Osat halpoja rokkiautossa. Jos tulee paljon kilsoja tai on paljon kärryn vetoa niin saa näitä tietty diisseleinäkin.
     
  11. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Ilman muuta Jeeppi XJ Cherokee, sellasella yhden talven paukuttelin menemään. Tilavahan se ei sisältä ole mutta kompakti ulkomitoiltaan ja lämmin ja aina lähtee.
    Käytännön kulutus huitelee siinä 15/100 paikkeilla saattaa mennä johonkin 12 mikäli rekkavauhtia maantiellä matelee. Tarpeen tullen kyllä kulkee ihan mukavasti...

    Ostohetkellä kannattaa tarkistaa eturistikot, pakosarja, helmat ja maastolaatikon toimivuus ja kepin liikkeet, sujuvat ilman takertelua.

    Dieseliä ei voi suositella heikko kestoinen ja kalliit varaosat ja niiden saatavuus (paitsi Jamant). Jamant on sitten se Guru mitä Jeeppeihin tulee :rotfl:
     
  12. yadong

    yadong 1st gear

    Mitenkäs cherokee 2.5 litrasena? Onko siitä kokemuksia, onko liian hengetön peli?
    Blazerien omistajat kun ei vielä ainakaan ole avautuneet niin mitenkäs te jeepin omistajat mitkä on suurimmat plussat ja miinukset? Ilmeisen kestävä motti ainakin bensavehkeissä mutta entä loota, sähköosat, neliveto, nivelet? Väärällä pidolla tietysti saa polkupyöränkin huonoksi.
     
  13. downtown

    downtown 3rd gear

    2.5 ei kule mihkään ja vie melkeen saman verran ku kutonen ku saa aja lusikkapohjas muutenkaise ihan ok pata on
     
  14. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    Meillä oli muutama vuosi sitten XJ 4.0 koneella, siinä ei ollut mitään ihmeempää. Nyt on ollut 00' grand cherokee 4.7 koneella, kulutuksessa ei ole pahemmin eroa, mutta mukavampi ajella. Vikoja on ollut kyllä enempi(jäähdytin, lämppärin luukku, katkeilevat pakosarjan pultit,etuperä alkoi pitämään ääntä jne)

    Kyllä se grand cherokeessa oleva 2.7 Mersun diisseli taitaa olla aika luotettava ja kuluttaa vähän
     
  15. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    Neloskoneiset XJ-Cherokeet on manuaalilaatikolla ja tönkkönelivedolla, en huolisi. Kutoskoneen perässä on AW-4 automaatti, taitaa olla japanialaisten tekemä ja siitä johtuen kestävä ja varmatoiminen. Ei kai noissa mitään varsinaisia tyyppivikoja tai heikkoja kohtia ole. Etuakselin ristikot joutuu tietysti joskus uusimaan, mut eipä ne maksa juuri mitään. Omastani on oviin meneviä sähköjohtoja katkeillut ja jarrusatulan turvonnutta muovimäntää on tarvinnut hiomapaperilla väljentää kun alkoi jumittaa. Kyyti ei mukavuudeltaan ole ihan henkilöauton luokkaa, korkea koppi heiluu ikävästi kuoppaisilla teillä.
     
  16. DX

    DX Double Gearhead

    mulla oli laitettavana kia sorento, joku 2005 mallinen ehkä, tomaattilootalla ja jollain diiselillä, varsinkin ajettavuudessa oli nipponismia jemmattu mukavalla annoksella ameriikkaa sen positiivisessa mielessä ja takaa yhtäkkiä vilkastuna alustakin näytti melko perinteiseltä ja tukevalta,
    mutta kulkupuoli ainakin kylillä oli pikkasen vaatimatonta ja valoista lähtiessä sai polkasta pultin lähes pohjaan, että liikahti meikäläisen normaalisti.

    niinku tollanen, sitten tiiä mitään laadusta/huoltokuluista, ilmotetut kulutuslukemat on taatusti ja reilustikin alakanttiin yli parin tonnin kopalle

    http://www.nettiauto.com/kia/sorento/7513259

    http://www.nettiauto.com/kia/sorento/7513259
     
  17. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    -02 Grand Cherokeella, takavetoisella, nyt päästelty töihin pari vuotta, muutamia huomioita:
    - Käyttömaksu pompsahtaa kivasti paino vs. todellinen päästö, raja taitaa just kulkea tossa 2002, kannattaa huomioida ennen auton ostoa.
    - bensa maistuu, tolla pikkukutosella ja takavedolla kulutus 80 km tunnissa rekan perässä töihin siirryttäessä 12,5l/100km ja tää on tosi vähän.
    - hauska ajaa, ei urheilullinen tai hyvä, vaan hauska.
    - yllättävän snadi, saman kokoinen, mitä corolla verso
    - kaikkien muiden mielestä sika-iso-ökymaasturi (tää on plussa), varsinkin noilla 22" kesärenkailla saa kylähullun maineen Audi-miesten keskellä.
    - teknisiä seikkoja: etujarrut on kiusannut enempi-vähempi koko ajan (tuos oli ennen vinkki, josta aion ottaa vaarin)
    - vikakoodeja käsitellessä google on monta kertaa parempi ja halvempi mitä merkkihuolto
    - muita teknisiä ongelmia mulla ei sitten ole oikein ehtinyt ollakaan, noikaan ei ihan hirveesti vituta, kun autoon tulee jostain syystä suhtaudutta jotenkin armollisemmin, vähä niinkun harrasteautoon. Nelivedoissa joutuu jotain niveliä kait vaihtamaan?

    Kaiken kaikkiaan, jotenkin terapeuttinen laitos, vähän aikaa kun ajaa, niin vitutus vaihtuu nauruun, kun tajuaa kuinka hyvin elämässä asiat on.

    GC:stä on täällä hyvä topikki, mistä voi lueskella, kuinka monella tavalla saa autonsa rikki, kannattaa kahlata läpi... Blazerinkin pitäis olla ihan jeppis peli... Mobilistin toimittajakunnalla on ollut molempia, kakstonnisessa seurataan blazerin omistamista ja Cherokee (90-lukuinen) seikkaili KLB-moblan puolella parina viime vuonna.
     
  18. WBBC

    WBBC Double Gearhead

  19. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Kätevii pelejä ja käyttö lähes ilmaista.

    [​IMG]
     
  20. yadong

    yadong 1st gear

    Tuo leivonharrin vastaus ei ainakaan lievitä maasturikuumetta, tattis!:D Hauskuus...siinäpä se ehkä suurimpia plussia kun miettii maasturin hankintaa. Ei pikkuviat käy hermoon kun tietää miten paljon lystiä on tiedossa kun auto on taas kuosissa? Vika vapaata koslaahan ei ole olemassakaan ja ainakaan itselle ei ole tavalliset käyttikset iskeneet vaikka hyviä ovat olleetkin ajaa vaan on pienet ja isot viat silti kiristänyt vannetta. ;)
    Ja tuo K5!! Siinä on vaan jotain mikä ainakin ulkonäöltään kolahtaa. Hieno on. Mitä tarkoittaa "käyttö lähes ilmaista"?
     

Kerro tästä muillekin!