maasturi hakusessa.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa '4x4', aloittaja yadong, 19.9.2015.

  1. ville400

    ville400 2nd gear

    joo tään just halusin tuoda esille, joku sellainen kellä ei oo ennen ollu maasturia kysyy täällä neuvoa sen ostoon ja saa vastauksia vaan kuin hyviä jäykkä akseliset on niin kyllä siinä kohtaa pitää tuoda myös miinukset esiin ja kyllä risukeulaisissa on myös paljon plussia ja miinuksia mut nää on hyvä tietää kun lähtee kaupoille, on valikoima aika pieni jos vaan jäykkäakselisia katselee ja menee kalusto aika vanhaksi tulee jo paljon muita vikoja mukana
     
  2. onre

    onre 3rd gear

    Joo, etenkin jos on tosiaan paljon maantieajoa niin risukeula ja joku fiksu takatuenta on varmasti hyvä juttu. Mulla oli 15 tkm käyttiksenä lehtijousi-Patrol, kyllä silläkin paikasta toiseen pääsi paljon mukavammin kuin kävellen, mutta tiedän kyllä monia ihmisiä jotka eivät sellaisella viitsisi tuollaisia kilometrejä rullailla.
     
  3. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    No nyt ei tarttis enää kuin tietää onko se miljoonan ajettu tojota riittävän hyvä sinne golfkerholle ni sehän on siinä!
     
  4. onre

    onre 3rd gear

    Ois kyllä hienoa jos ois golf-kerho jossain tiettömien taipaleiden takana. Ei mitään asiaa rangelle ilman 35" pyöriä ja vinssiä.
     
  5. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Se ois tosimiesten golffia se..!

    Maastoautot on mennyt vähän pilalle, kun corolla kuskit haluu sellasen, mut sitte sen pitäis kuitenkin tuntua siltä corollalta. Ja sit siitä tulee maastocorolla. Itseasiassa toitsulta löytyy neliveto corolla. Siinä olis 99% katumaasturi kuskeille riittävä peli. :)
     
  6. ville400

    ville400 2nd gear

    niin ne on makuasioita,mutta tässä ei kai keskusteltu citymaastureista,mutta ei se tarkoita että on kunnon maasturi jos se on helvetin kamala ajaa, tiedän väittää että jos on kaksi maasturia jotka molemmat vakioita korottamattomia toisessa risukeula toisessa jäykkäakseli niin ei sen jäykkäakselisen maasto ominaisuudet ainakaan paremmat ole, olen senkin nähnyt hirviporukassa kun lumisella metsätiellä 2000 luvun silverado hinaa gmersua perässä kun sen lumessa eteneminen ei riittänyt. joku ajaa kymmeniä vuosia vanhalla jäykkäaselisella ja joku uudemmalla risukeulalla, mutta tiedän väittää ettei se jäykkäakseli metsässä etenemistä autuaaksi tee
     
  7. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Ei keskusteltu sitymaasturista, mut silti sä haluut kehua risukeulaa. No toki se risukeula on paras ikinä. Ei kait se niin yleinen muuten olis. Myös nelisylinterinen poikittaismoottori ja etuveto on paras, koska se on niin yleinen. Varsinkin hirviporukoissa.
     
  8. ville400

    ville400 2nd gear

    niin ja sä kehut jäykkää akselia mikä on nykyään yleistä enää työkoneissa, 7-8 maasturia oon omistanut jos mersun unimog kin lasketaan, kyl ajelen nykysellä silveradolla(sun mittapuun mukaan citymaasturi koska risukeula) paljon mielummin kun sillä mogilla, oilit oikeassa siinä et risukeula ajanut vuosia sitten jäykän ohi, sen todistaa valmistusmäärätkin
     
  9. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Risukeula ajaa ohi ainoastaan katuajossa ajomukavuudessa, mutta koska "maasturit" myydään 99% katuajoon, on kyseessä hyvä kompromissi siihen käyttöön. Ja valmistajathan tekee mitä massat haluaa ostaa, niin se valmistusmäärä ei kerro yhtään mitään sen ratkaisun "hyvyydestä". Tai soveltuvuudesta maastoajoon.
     
  10. ville400

    ville400 2nd gear

    No perustele miten jäykkä keula on maastossa parempi
     
  11. ministeri

    ministeri 3rd gear

    Ite tuossa ku joku vuos sitten maasturia olin ostelemassa niin kävin koeajamassa aika montaa noita 80-90 luvun jeeppejä ja sitten tuomosta 2002 jeeppiä niin sen minä sitten ostin kun oli sen verta parempi ajettava. Kun tosi asia on että asfaltillahan näillä enimäkseen ajetaan mullakin kilometrejä vuodessa tulee se 30.000. Näissä vaan ei taija tuo kone olla yhtä luja kun nuissa vanhemissa
     
  12. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    No jos sulla on ollut 7-8 maasturia ja olet ajanut niillä maastossa, niin tietänet kyllä eron. Jos et ihan oikeasti tiedä, niin asialla ei liene merkitystä sinun ajomaastoissa ja risukeula soveltunee siis sinulle hyvin.

    Sun silverado lienee aika pätevä maastokampe, lähe joku kerta offailee sillä?
     
  13. ville400

    ville400 2nd gear

    No kuule kävi niinkun sullekin en keksinyt muuta kun kiva nostaa tunkilla akselin alta,90 luvun puoli välissä ajoin työkseni metsäkonetta ja sillon oli työautoina hilux jäykällä akselilla ja jeep cherokee,dodge dakota, pajero, ja sit uudempi hilux joka pesee noi kaikki edelliset ei ollut kankea eikä roikkunut akselistaan joka kannon nokassa. No enää ei tarvii metässä möyriä muuta kun harrastusten muodossa, mut ajele nyt 10 vuotta yötä päivää metsässä niin oot jo vähän lähempänä sitä sanomaan mikä metässä liikkuu hyvin
     
  14. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Sähän oot Ville ihan pimee.
     
  15. talonmiehen vapaapäivä

    talonmiehen vapaapäivä Double Gearhead

    Onks ne hiluxinkin menny pilaan risukeulalla, muutenkaan niin hääppönen laite ollu..
     
  16. ville400

    ville400 2nd gear

    Ei siinä oo mitään pimeyttä kun joutuu ihan työkseen menemään metsään, se on eri juttu kun käy muuten vaan metsässä niin sit on aikaa vinssailla siellä.
     
  17. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Niinkuin nähdään, löytyy jokaiselle akselistotyypille tarvitsijansa.
     
  18. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    No tuossa on mulla molempia tyyppejä, suburbanissa vakio jäykkis etunen lehtijousilla ja tuplaiskareilla, Foordeissa IFS. Suburbanin ajettavuus on minusta kaikin puolin hyvä. Kallistelee mutkissa enemmän, mutta en aja rallia millään vehkeellä. Huoltovapaus ja luotettavuus vielä vanhanakin on mulle sen parhain puoli. Risukeuloissa on turhan paljon ylimääräista niveltä, puslaa ja liukuyokea. Vittumaista kun ne alkaa kaikki olemaan romuna. Ei niiden purkaminen ole hauskaa, varsinkin kun tietää että parempiakin (yksinkertaisempia) rakenteita on. Käyttö on suunnilleen samanmoista kun villen kuvailema, mutta ei ammatin puolesta. Yksi on aurausautona, menee ok kunhan ei laita ketjuja etupyöriin. Jos laittaa niin etupää repii ittesä romuksi aika nopeesti. Aura-autot on muutenkin tyypillisesti kiinteellä akselilla ihan syystä.

    Jos joku ilmaantuis tontille kädessä nippu dana 60 etuperiä ja kysyis saako vaihtaa nuo kaikki risut kiinteiksi, niin siitä vaan. Väittääkö joku rehellisesti sanovansa ei kiitos?
     
  19. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Suomessa trafi sanois ei kiitos. Semmonen uudehko suburban 8.1 koneella tai tahvo 6.0 ois kova jos siinä ois D60 edessä. Risukeula tekee semmosesta fudismutsijenkin.
     
  20. Rantsi

    Rantsi 1st gear

    Itsellä ollut s10 vm 99 toista vuotta käytössä ja tyytyväinen olen ollut. Kulutus 14 l 100 ihan sama missä ajaa. Kyyti mukavaa ja pääsee huonollakin mökkitiellä kulkemaan, osia saa tilaamalla kun tarvitsee.
     

Kerro tästä muillekin!