Määrittele kustom ja custom

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Rod & Kustom.', aloittaja makke, 19.2.2004.

  1. makke

    makke 1st gear

    Tuntuu välillä, että autoa johon on asennettu penkinpääliset, vähän eri kone ja reilummin mittareita on omistajansa mukaan kustomi.
    No, mä en näe asiaa ihan noin, vaikka kustomointihan onkin alkuperäisen muuttamista, mutta mielestäni vähän suuremmassa mittakaavassa kuin edellä esitetty esimerkki.

    Siis olen mieltänyt määrätyt kriteerit omaan nuppiini miten asetan nuo rakennelmat eri kategorioihin.
    Mutta entäs teidän muiden laita, missä kohtaa auto on custom tai kustom mielestänne?
    Mikä on se "virallinen määritelmä"?

    Ja miten erottelette customin ja kustomin? Vai erotellako ollenkaan?
    Onko siis mielestänne vain kyse sanontatavasta?

    No, saiskohan tästä juttua aikaiseksi ettei ole niin hiljaista. :wink:
     
  2. rocketman

    rocketman Gearhead

    no entäpäs sitten "super custom" :grin:
     
  3. JouniK

    JouniK Gearhead

    Mun mielestä c/kustomi vaatii korimuutoksia, selaisia jotka huomaa. Kustomi on vanhempi perinteinen (49-60), customi uudemman tyylinen/uudempi.
    Ja tämähän oli sitten MUN määritelmä :wink:
    Mild kustom ei tarvii paljoa korimuutoksia, mutta on kuitenkin vanhaan tyylin laitettu.
     
  4. Karva

    Karva Gearhead

    Jaa että hiljasta, no kevät koettaa ja tulee kiire tehdä kaikki talven ajaksi suunniteltu ...


    Custom, kori, alusta jne, kaikki muutettu, joko toisen osilla tai muuten ???

    Kustom kun kaikkea ei ole tehty ...

    Mitä noilla määritelmillä tekee, joutavat suolle, tehkää autoja, arvostelun voi aina kuitata jotta se on tehty mulle ei muille ...


    :-o :-o :-o
     
  5. Yogi

    Yogi Gearhead

    Minulle tulee sellainen mielikuva, että Custom on siistiksi laitettu, ehkä näyttelytasoinenkin pulkka, Kustom taas voi olla vaikka sikachopattu full-size, eikä sen tarvitse olla lainkaan viimeisen päälle laitettu.
     
  6. makke

    makke 1st gear

    Aivan, kyse ei olekkaan siitä että tarvis arvostella kun tämän threadin aloitin.
    Tarkoitus ei ole arvostella autoja, vaan saada tuo termistö selkeäksi.
     
  7. pequli

    pequli Gearhead

    Custom voipi olla juuri tingeltangeloitu laite, jossa on yritystä muttei sielua. Esim. R&C -lehdykän teetetyt häristimet.

    Kovan koon Kustom taas on oikeastaan mielentila eikä vain esine.(Ja nyt minut tunnistavat alkavat taas epäillä torstaistimulanttien määrää!)Siis selkeämmin sanottuna ajokki, jota silmäillessään tuntee lämpimiä väristyksiä onnistuneesta kokonaisuudesta, eikä ajatus heti ala listaamaan selvästi erottuvia muutostöitä.

    C=massoille, K=jotain aivan toisenlaista...
     
  8. makke

    makke 1st gear

    Pequli... Paimionjokilaaksosta eli ihan tästä mun nurkilta? Pitäis treffata joskus! Passaako?
     
  9. makke

    makke 1st gear

    Elikkä nyt kävi jo niin, että peguli ja karva antoivat eriävän mielipiteen... mun mielestä?!

    Mä olen ollut noilla linjoilla, että kovan K:n peli on sydämellä tehty vehje, jossa on muutakin kuin Moon tingeltangelia kiinni ruuvattuna.

    Muistanko väärin jos sanon, että George Barris lanseerasi nimikkeen "kustom" "customin" rinnalle?
     
  10. pequli

    pequli Gearhead

    Jo vain tapaaminen sopisi.

    Kyllä se taisi iso G olla, joka julkisesti K:n lisäsi aakkosiin.

    Vielä argumenttina se, että moni tehdas on käyttänyt Custom-nimikettä osana mallisarjan nimeä, mutta Kustom on jäänyt pienempien piirien käyttöön...

    Ei kai mm.Pistonsien loppuliite K.K ole tuulesta temmattu.
     
  11. sjusex69

    sjusex69 1st gear

    kustom on kustoimutu custom.
    mutta mikas sitten on kemp?
     
  12. cubic_inch

    cubic_inch 1st gear

    George barris keksis tämä kauan sitten:
    Custom on vähän modifioitu
    Kustom on paljon modifioitu

    Custom: listat pois, ehkä chopattu, sisusta vaihdettu , madallettu ym

    Kustom: kaikki tämä tehty plus channeloitu, sektionoitu, ilma iskarit, dummyt, frenchaukset, louversit, clean!
     
  13. Kustom STW

    Kustom STW Gearhead

    Joo taidan olla samaa just mieltä (varsinkin jos tosta omasta kaarastani on puhe) :smile:
    Dare to be different!
     
  14. Forvolet

    Forvolet 1st gear

    Barrishan sen kustomsanan lanseerasi. Itse ajattelen, että custom on custom ja pelkästään Barris teki kustomeita. Toisaalta sana- tai pikemminkin kirjainhelinää, jota ei suomalaisen suusta ulos singottuna edes erota.
     
  15. Tupis

    Tupis 3rd gear

    Barrishan sen Custom sanan Kustomoi, mutta kumpiko se loppujen lopuksi oli George vai Sam :???:
     
  16. Chevy ´53

    Chevy ´53 Gearhead

    Kustom isolla Koolla, vähän niin kuin Kustom Kulture tai Kar Klub...!

    A lot of talk about customs lately.

    Kinda like talking religion or politics. Everyone has their opinion about what is right and what is wrong. Some of those are well informed opinions and some aren’t. Some have pretty specific guidelines how they think customs should be done while others have no boundaries.

    In the end it’s all very subjective.
    You either like it or you don’t. It’s not a matter of right and wrong.


    Äijä puhuu asiaa osoitteessa http://drd57.hypermart.net/ModCustoms.html
     
  17. tuiremc

    tuiremc Gearhead

    Mitäs sitten tehdään kun auton malli on Custom mutta se ei silti ole kustom?
    t. Nimim. luulin ostavani kustomin?
    - DeSoto Custom 1951 -
     
  18. Forvolet

    Forvolet 1st gear

    Hauskaa, että noihin aikoihin eri konsernit käyttivät samoja mallinimiä, oma -50 Fordini on myös Custom itseasiassa joku voisi sanoa custom Custom.
     
  19. Karva

    Karva Gearhead

    Eli ...

    Näyttely esine hienosti tehtynä ja komiasti kiillotettuna ... Custom ???

    Kunnon kiesi jossa on munaa ja asennetta keski-sormi-pystyssä ajelulle, kaikki kikat tehtynä rakentajan omien mielipiteiden mukaan, kiilsi tai ei ... Kustom ???

    Vaiko jotain muuta ...

    :-o :-o :-o
     
  20. herrakani

    herrakani 1st gear

    Lowrider-kilpailujärjestön määritelmässä Full Custom autoon on tehty vähintään 5 suurempaa korimuutosta ja 4 pientä korimuutosta ja Radical Customiin vähintään 7 suurempaa korimuutosta ja 4 pienempää.

    Pienemmät korimuutokset oli tyyliä straippaukset ja lukkojen poistot ja suuremmat tyyliä koko sisustus ja choppaus.
     

Kerro tästä muillekin!