Määrittele kustom ja custom

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Rod & Kustom.', aloittaja makke, 19.2.2004.

  1. vespa68

    vespa68 Gearhead

    Kunnon kustomin korimuutokset voi olla myös sellaisia, että niitä ei edes huomaa, ennenkuin katsoo vähän tarkemmin.
    Tulee vaan sellanen fiilis, että nyt tässä on jotain erikoista, mutta ei heti osaa sanoa, että mitä.

    Vaikka yleensä kustomeista kuulee puhuttavan 50-60 -lukujen autoista, niin tuossa Maken Coupe Ventorassa on vähän sellaista. Tuttuja linjoja saman ajan laitteista, mutta "väärässä" autossa.
    Tuommonen siististi tehty valmis vehje kun tulis vastaan, niin ekaks kattoo vaan että olipa siisti "sejase", mutta hetken päästä vasta ajattelee, että mikä v...u se oli, eihän tuommoisia ole hihnalta tullut.
    _________________
    If all you have is a hammer, everything looks like a nail.

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: vespa68 2004-02-22 01:07 ]</font>
     
  2. Anonymous

    Anonymous Guest

    Aloitetaan näin pahoittelulla et oon eka nimetön. Mut omasta mielestä toi c/k juttu on karannu käsistä aikoja sitte. Omasta mielestä kemppi, olkoonkin millanen tahansa on AINA tekijänsä ns. peilikuva.(ja iso piste) PS. jokainen saa täydentää välistä puutuvat kommentit itse vetämättä herneitä nenään...PSS.nimimerk.Yli kymmenen vuotta autoja harrastaneena vasta nyt ekaa katon kiusaamista tekevänä...
     
  3. Anonymous

    Anonymous Guest

    Custom on laadukkaasti ja hyvällä maulla tehty auton madallus joka on edes joskeenkin maltillinen.Muuten auto loistokunnossa ja alkupreäisen kaltainen.

    Kustom taas on enemmän suomalainen ilmiö,jossa pyritään samaan kuin customoinnissa,mutta huomattavasti pienemmällä budjetilla jolloin jälki on sitä mitä edustavat perus käyttis "suomilintat". Kustomissa kromiosat on yleensä heitetty metsään jo siksikin että niiden uudelleenkromaus on hiton kallista puuhaa,toisinsanoen brezneviläinen versio american custom-ilmiöstä
     
  4. Anonymous

    Anonymous Guest

    Nyt kun pääs nimettömät valloilleen niin ajattelin itekkin.

    Elikkä niin turhaa kuin tämä pohdiskelu onkaan, niin mielipiteeni on tämä.

    Kustom on perinteisen tyylin rakennelma esim. 50´s tai 60´s tyylin mukaan muuteltu.

    Custom on taas mielestäni uudemman tyylin rakennelma esim. hi-tech, billet, ruiskutekniikka, uuden auton sisusta yms.

    Mutta ei pidä tuijottaa sitä c/k niin tarkkaan, koska kuten on jo aiemmin sanottu tuo etukirjainjuttu on levinnyt käsiin jo aikoja sitten.
     
  5. B 49

    B 49 Gearhead

    No mikäs sitten on custom rod?Custom Rodder lehti viljelee tuota nimitystä aika tiuhaan.
     
  6. Kasi-Pasi

    Kasi-Pasi Gearhead

    Jännä, kun monessa vimpan päälle hierotussa jenkkikustomissakin lukee esim. rekkarissa KUSTOM.
    Noh, jospa gurut ison lätäkön takaa ovat kuulleet, että Suomessa puhutaan kustomeista...

    Eipä tuolla kirjoitustavalla taida olla suurtakaan merkitystä auton viimeistelyyn. Mä ainakin puhun ja kirjoitan K:lla alkavista laitteista, oli kyseessä sitten isolla rahalla tai pienemmällä budjetilla kidutettu auto.
    Eipähän jää ainakaan epäselväks, tarkoitanko mallinimeä vai Oikean tyylisuunnan rakennelmaa...
     
  7. Eyetech

    Eyetech Gearhead

    Makke osu aika mielenkiintoiseen paikkaan kysymyksellään.
    Näyttää mielipiteet menevän totaalisesti ristiin, no mitäpä sillä sinänsä on väliä.

    Mutta mikäs sitten on Kuzom ??? :lol:
    (esim http://lordzofkuztomz.com/ )
     
  8. makke

    makke 1st gear

    Joku tossa väläytti, että tää threadi on turhaa läpinää, mut onko se sitä?

    Ihan vaan alan harrastajana olis kiva tietää ne oikeat määritteet. Olenko ollut ajatuksineni jo vuosia väärässä vaiko oikeassa?

    Ei sillä, olisko millään mitään väliä, mutta mielestäni termistön täytyy olla kohdallaan.

    Ja siksi asian esille nostin, että oikeat kustomit ja customit olis laji sinällään... ihan rakentajaa kunnioittaen. :wink:
     
  9. DeS

    DeS Gearhead

    Voi herraisä sentään!!!! Mitä helvetin väliä sillä on, millä kirjaimella aloitetaan kustomin/customin kirjoitus? Lausuessa kuulostaa ihan samalta :smile: Keskitytäänkö siihen oleelliseen eli c/kustomien tekemiseen?
     
  10. -zzz-

    -zzz- Gearhead

    Kustom on vähän niinkuin kool on uskottavampi kuin cool. Vanha sana jota voidaan analysoida tarpeen mukaan mihin muotoon vaan ja sitä enemmän sisältöä se saa mitä vähemmän asiaan on perehtynyt. Samapa tuo... mutta jos ostit sen ford customin jonka nimen perässä luki vielä cab, niin kauhea homma on edessä. Mä jakelin sellaisella ilta-sanomia 80-luvulla.

    Mitä tulee tuohon B49:n custom rod-kysymykseen, kyseinen lehti on määritellyt sen uudemmaksi kuin '48 vuosimalli. Käytännössä kaikki perä pystyssä tai matalilla kumeilla ja jättivanteilla varustetut jenkkiraudat jotka ei ole street rodeja tai street machineja. Ja koneen pitää olla iso. Jotenkin kuulostaa samalta kuin 70-luvun suomalainen hot rod: mikä hyvänsä 50-luvun auto jossa oli kromivanteet?! Pääasia että maassa on kalustoa mistä puhua.
     
  11. makke

    makke 1st gear

    Jotenkin tulee sellanen fiilis, että mua pidetään pöljänä kun kyselen tämmösiä!

    Kyse todellakaan ei ole siitä, etteikö noita tallissa tehtäisi. Niitä tehdään nykyään ehkä jopa ihan liiankin kanssa joko C:llä, K:lla tai sit rodeja, joten siitä ei ole kyse että vain termeillä leikittäisiin.

    Olen vaan aika pedantti ihminen, horoskoopiltani kun neitsyt olen ja siksi haluan että kaiki on tip'top' ja silleen loppuun saakka.

    Kun tän keskustelun avasin halusin vaan tietää sen, että puhun just niin kuin asiat on jos joku kyselee, ei siis muuta..

    _________________
    -Makke-
    autoharrastusta...
    http://www.makkesgarage.com

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: makke 2004-02-25 06:16 ]</font>
     
  12. DeS

    DeS Gearhead

    Sori, ei ollut mitenkään tarkoitus loukata. Mutta mun mielestä tuon kaltaisen asian pyörittely on turhaa.
     
  13. kustum4evo

    kustum4evo Gearhead

    Mä olen lajitellu ton sillei et CUSTOM on jokin astetta hienompi,näyttelytasoinen peli..
    KUSTOM on taas enempi esim.suomalainen rakennelma,jos on vähän mattapintaa ja sillei..MILD C/KUSTOM on sit jotai vähän laimeampaa,mut ei silti alkuperäistä ihan..

    Mut kustomiksi luokiteltuna autos pitäis olla viitteitä 40-60-luvuilta,riippuu tosin ihan automerkistä/mallista

    Ite olen tehnyt "kustomin" 142sesta volvosta,mut se nyt oli vaan semmoinen hairahdus..en tiedä..nyt valmistuu amazoni pikkuhiljaa kustomiksi=)
     
  14. Anonymous

    Anonymous Guest

    Siis mikä ihmeen suomalainen rakennelma? Kustomeissa on ollu primeriä jo ammoisista ajoista lähtien. Ei se ole suomalaisten keksintö.
     
  15. B 49

    B 49 Gearhead

    custom


    A high performance car that has been modified visually and mechanically to gain attention. Usually an import car that has been lowered, painted, had a spoiler kit added and engine tuned significantly - usually turbo'ed.

    Noin sanotaan osoitteessa http://www.urbandictionary.com/

    Pakko uskoa.


    Eiku lisää.

    hotrod

    A dildo

    Lisa's been stabbing herself with her hotrod all evening.

    hahahaa

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: B 49 2004-03-08 23:01 ]</font>
     
  16. Tweek

    Tweek Gearhead

    Eeeh... Olempahan kerrankin samaa mielipuolta useimpien ed. kirjoittajien kanssa.Turhaa spekuloida sekundäärisillä argumenteillä (sorry makke) Minunkin mielestäni kustom on customoitu custom,ja miten se määritellään... sen päättäköön kukin tahoillaan.Tässä aiheessa luokittelu menee mielestäni överiksi.
    Hommassa kai kuitenkin kyse kärryn muuttamisesta mieleisekseen ja jokaisella kuitenkin oma mielipide lopputuloksesta.
    Mistäköhän se eka kustomin rakentaja ties rakentaneensa kustomin eikä customin.
    Veikkaan että vaan customoi sanan custom mieleisekseen.
    Näitten määritelmien mukaan kai nää tuninki vehkeetkin (kaikki kunnioitus kuitenkin tekemisen halua kohtaan) on jonkun sortin c/k ustomeita.
    Jos kaikki tyypit olis näin lokeroivia nin oliskohan mitään justomeita olemassakaan... Menkäämme ja tietäkäämme :smile:
     

Kerro tästä muillekin!