Männänrenkaiden katkosvälys

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja saresks, 4.4.2018.

  1. saresks

    saresks Gearhead

    Mahlen powerpak (4032 alloy) männät ja 1,1,2mm rosterirenkaat. Poraus 4.155". 86hv/litra, vapari.


    Mahle suosittelee minimissään (laskettu valmiiksi ko poraukselle ja 1. ja 2. rengas):

    High performance N/A: 0.47mm - 0.42mm
    Circle track/Drag N/A: 0.53mm - 0.63mm
    Nitrous up to 200hp: 0.63mm - 0.53mm
    jne...

    Muuten laittaisin 0.47 ja 0.42mm koska on puhdas maantieajelumotti, mutta ... tarkoitus on harrastella seisovan mailin ajamista kerran pari kesässä (30 sekkaa kaasu pohjassa) ja ehkä ilokaasuttaa samalla hyvin maltillisesti, jotain 50hp shottia korkeintaan että pääsisi 260 rikki tuolla koslalla ja 9,5" turbiinilla:eek:

    Ajattelin itse 0.50mm - 0.50mm välyksiä. Mitäs muut laittais?
     
    Muokattu: 4.4.2018
  2. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Saman.
     
    xarper ja saresks tykkäävät tästä.
  3. saresks

    saresks Gearhead

    Asiasta puolikkaaseen,
    tuntuu, että toisinaan aika vähän apuja välyksen määrittelyssä tuollaisista taulukoista on. Streettivehkeitä voi olla hurjilla tehoilla ja drag voi olla mitä vaan mutta lyhytkestoista ja ympyrän ajaminen aika luotettavuuslaji.
    Jännä kun circle/dragiin annetaan isompi 2. välys mut muualla ei. Pelkääkö valmistaja rutinaa kuluttajilta öljynkulutuksesta ja siksi vain kisakäyttöön isompi välys. Vai vaatiiko kovat kierrokset isomman 2. välyksen kun ohivuotopaine sotkee 1. renkaan toimintaa?

    Vois hyvin antaa suuntaa vaikka tehollisen keskipaineen (BMEP) ja wot keston mukaan, onhan esim. tuota Dyno2000 simua bmep:n arvaamiseen ollut ladattavissa ilmaiseksi jo kauan ja ihan hyvin se arvaa.
     
  4. puna niska

    puna niska 3rd gear

    Eikös toi 2 uran katkos oo ollu NA kamppeissa isompi jo jonkun aikaa oli sitten käyttö streettiä tai racea.
    Kaasu tai ahdin käytössä sitten lissee rakoa.
    Olen ymmärtänyt että se öljyn hallintaan vaikuttaa enemmän renkaan (2) tyyppi/laatu ja porauksen pyöreys yms.
     
  5. saresks

    saresks Gearhead

    Juu, nykymuodin mukaan kauhea moka olisi laittaa gapless rengas kakkoseksi, joskus niitäkin markkinoitiin myös 2. renkaiksi.
    Moneen öljynhallintaan vaikuttavaan asiaan ei mäntä/rengasvalmistajat voi vaikuttaa, ne voi vaikuttaa vain hinkkaamaan hietyn välyksen heidän renkaaseen. Se pitää sit noista suositustaulukoista tulkita kuin piru raamattua lukemalla.
    Käyntivälyksien hallinta on mihin kaiketi tähtäävät ja luulisi että kun mäntä/rengasvalmistaja on sama, on homma ohjevälyksillä hallussa.
    Jos toi Mahlen combo kuumentaa 1 rengasta sit enemmän kuin normi, vähän kuin hyperimännät. Mut mikä ero drag/circle ja hipo tänä päivänä välttämättä?
     
  6. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Jo se et laittaa jotku Mahlet puhunee hieman sen puolesta et kyseessä on pervomanssivekotin. En mä tiedä, omaani viilasin ihan ohjeiden mukaan ja ihan kohtuulissestihan se 340 työns, reilu sata heppaa per litra. Toistaseks oo poikinutkaan.
     
  7. valpas

    valpas Gearhead

    Jos vanhassa pytyssä välystä mittaa, niin kannattaa mitata useemmassa kohdassa iskunpituutta.
     
  8. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Ite nähnyt asian niin että tuollaisessa motissa jossa funtsitaan satkulleen tuota katkosrakoa, täytys ne pytytkin olla muutaman satkun sisään oikean muotoisia kaikin tavoin. Siis pyöreitä eikä kulumista yläpäässä ei olis enempää kuin satku pari. Ja stressilevyjä olis syytä käyttää koneistuksessa, että ne pytyt on kans pyöreitä koneistuksen jälkeen.

    Sinänsä ei kyllä meinaa mitään jos pistää vaikka esimerkin moottorissa 0,55-0,6mm rakosta, pikkusen liikaa ei aiheuta mitään murhetta mutta jos sitä on liian vähän niin siitä kyllä kaikkea harmia on luvassa.

    Jonkun kymppitonnin ajetun motin kun purkaa fressaukseen tai muuten niin ne katkosraot on olleet sen kympin parin isompia mitä laittaessa, eikä siitä nyt mitään ongelmaa ole aiheutunut, ohivuotomittauksessa nyt saattaa olla hitusen eroa just tehtyyn koneeseen verratessa.
     
    kime2 tykkää tästä.
  9. Rane 66

    Rane 66 Gearhead

    Miks? Eihän se männänrengas tee duunia kun sillon kun palotilassa losahtaa.
     
  10. valpas

    valpas Gearhead

    Se, miksi se välys pitää olla, on se, ettei ne päät kohtaa, vaikka vähän kuumeniskin...... Sillä duunilla ei sen raon tarpeellisuuden kanssa oo juuri mitään tekemistä.
    Männänrengas on aina kuumempi, kuin se sylinteri, ja lämpöpitenee enempi, kuin sylinteririreikä. Siksi se välys. Lämpö siirtyy männästä pääosin renkaiden kautta.
    Jos vanha sylinterireikä on vähän kartiokas, ja mittaa välyksen vain kuluneemmassa, ylensä yläpäässä. Alas mennesään voi sitten välys jossain tilanteessa loppua, ja tietäähän sen, mitä sitten tapahtuu.
     
  11. saresks

    saresks Gearhead

    Juu, hitosti pitäisi dataa olla, että voi alkaa asialla tosissaan leikkimään. Olen laajemman rakenna-riko-korjaa -kokemuksen puutteessa yrittänyt etsiä tietoa, mutta loputon suo tuo on selvittää, niin paljon muuttujia.
    Jotain voi eroista päätellä normi asennusvalmiin renkaan (0.030" rako) ja file fit renkaan (0.018") eroista - keskimäärin 7 hv 440 hv moottorissa saivat:
    http://www.hotrod.com/articles/ccrp-0301-dyno-performance-piston-ring-test/
    Gapless 1. rengas ja ero oli 12 hv.
    Voi arvata, että jos normi rengas on lähes ummessa, ohivuotaa kuten gapless, mutta pieni detonaatio tms ja räks.
     
  12. Rane 66

    Rane 66 Gearhead

    Jos on moista rakkari remonttia tekemässä niin sitten kyllä.
     
  13. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Sareks, meinasin sitä tuolla aiemmalla että jos valmistaja suosittelee jotain välystä normaaliin käyttöön ja sit jotain toista rajumpaan käyttöön ja näiden kahden arvon välillä ei juuri eroa ole niin...
    Jos vielä kaasuja meinasit käyttää niin laittaisin tuhon isompaan arvoon tai vähän yli, ja unohtaisin asian.

    Tosta Hot Rodin testistä paistoi silmään että ensin testasivat yli 100 dynovetoa nähnyttä mottia sellasenaan, ilman tietoa sen hetkisistä ohivuodoista, ja sit löivät uutta rengasta samoihin mukeihin hoonaamatta niitä, ja näin saivat mitattavaa tehoeroa aikaiseksi.
    Tapahtuuko tuollaista sit tosielämässä, että laitetaan samaan mukiin uudet renkaat hoonaamatta? Ja että ajetaanko sillä uudellakin rengaskombinaatiolla vaikka se 100 dynovetoa ja todetaan sitten niitä tehoeroja?
    En meinaa että viilarenkaat tai gaplessit olis jotenkin huonot, tarkoitan vaan että jos sillä motilla yhtään ajetaan niin ihan loputon hifistely sillä katkosraolla on turhaa, ajetussa ne raot on aina hitusen isommat mitä sinne juuri viilatuissa esimerkiksi, ja silti se kone on aivan hyvä.
    Jossain Prostockissa varmaan ratkotaan voittajat ja häviäjät tuolla 7hp erolla mutta entäs normaalia ajoa näkevässä katuautossa? Ja ennekaikkea onko sieltä tuota edellämainittua tehoeroa edes saatavilla?

    Ymmärrän kyllä sen että on halu hieroa kaikki yksityiskohdat koneesta kohdilleen, ja niin kannattaakin, näkisin vaan että tässä aisassa ei ole löydettävissä mitää maata mullistavaa tehoeroa edes kestävyyden kustannuksella.
     
  14. saresks

    saresks Gearhead

    Joo hätäinen googlen eka hakutulos tuo artikkeli, siinähän olisi vähintään lopuksi pitänyt ajaa referenssinä eka combo uudestaan...ja ilman hoonausta... Silti aiheuttaa kuten arvasitkin tiettyä syyhyä tuollaiset jos muutenkin yrittää viilailla summansa osia.
    Renkaat jo viilasin molemmat 0.020" raolle tuoreella poraus/hoonauksella. Ilokaasua ei yli 50hp, joten eiköhän se sillä.

    Mielenkiintoinen aihe minusta noin muuten. Miksi circe/drag isompi 2. välys kuin katu/200hp kaasut ja mikä ero tänä päivänä katu/kisa jne. Ja mihin osuu oma käyttö tuossa. Harmaata aluetta itselle ja kolme vaihtoehtoa. 1. mittaa välykset kuormituksessa, 2. pienentää välystä kunnes hajoaa ja 3. katsoo taulukosta. No, 3 ainoa vaihtoehto ja siksi ohjeet pitäis olla yksiselitteisiä ja luonnevikaisia varten perusteltuja tai sit pitää ottaa varman päälle ja itekseen murehtia et ei taaskaan tehnyt parasta konettaan.
    Luonnevikahan tämä on ajatella, että paras moottori olisi se, joka ei ihan hajonnut, mutta tämmöistä tää on.
    Mut kuten sanoit, ei maata mullistavaa löydettävissä, joten eteenpäin, kiitoksia vertaistukiryhmälle.
     
    DX tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!