Männäntapin tiukkuus veiviin

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Substitute, 8.4.2017.

  1. Substitute

    Substitute Gearhead

    Irrottelin männät kiertokangista ja ne oli jo kerran niihin vaihdettu.
    Yllätyin että ne lähti pikkuprässillä irti kohtuukevyesti kun vähän pikkutoholla antoi lämpöä veivin silmukkaan. Ne on aikaisemmin (asennnettaessa?) kuumennettu väristä päätellen ja reiän sisäpinnassa näkyy myös pituusnaarmuja, oliskohan ne ennen pakoteuttu ulos kylminä.
    Pitäiskö noiden olla helvetin tiukat, kuten joskus aikaisemmin vaihtamissani muistan olleen, vai tuolleen vaan normitiukat?
    Ajatelin että uskaltaako noihin luottaa että pysyvät seuraavassakin asennuksessa paikoillaan. Kone on Olds 4555 ja kohtuuhyvin kiertävä, 5500-6000 rmp maks.
     
  2. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Ei vastaa kysymykseen mutta tämmöinen osui joskus öögaan.

     
  3. jorkkeri72

    jorkkeri72 Gearhead

    mihinpä ne sieltä karkais?
     
  4. hantta

    hantta Double Gearhead

    Subi kirjoitti: on Olds 4555 ja kohtuuhyvin kiertävä, 5500-6000 rmp.

    ------

    Eli vähänkuin olisi tuhannen kännissä Nairobilaisessa bordellissa :(
     
    PauliR tykkää tästä.
  5. Substitute

    Substitute Gearhead

    Lähinnä kiinnosti se tiukkuus purettaessa, eli että onko noissa yläsilmukka liian löysä.
    Olen muutman lohkon nähnyt jossa männäntappi on ottanut kiinni sylinteriputkeen, sitä tossa pohdin että voi se johtua tapiun liikkumiseta kiertokangessa. Tuskin niitä on asennettu niin väärin.
     
  6. Kine

    Kine 3rd gear

    Jos arveluttaa, voi männäntapin päihin veistellä teflontapit. Lie mirhamia maksakaan. Niitä kai käytetään semmoisissa sovelluksissa, missä tappi on kokonaan uiva, eikä männässä uria lukkorenkaille.

    Mopoaikoina Puchista karkas toinen lukkorengas asennuksen yhteydessä johonkin, ja pistin yhdellä kasaan ku kiirekin oli... Oliskohan 2 markkaa sokka maksanut, mut luulin vissiin et ei niitä saa tuosta vaan hyllystä. Pytyssä oli sit kaks nättiä 0,5 mm syvää naarmua kun seuraavaks avasin. Heh, kaikenlaista.
     
  7. J.J.

    J.J. Gearhead

    Oppirahoja. :D
     
  8. Morbidelli

    Morbidelli 3rd gear

    Joskus mopoaikoina vaihdeltiin niin tiuhaan mäntiä, että männäntapin lukkorenkaat väsähti. Väljenti ajankanssa lukkorengasuran, siirtyi sylinteriä vasten ja silppuuntui lopuksi. Meni mopoilu taas kerran työntöhommiksi.:(:)
     
  9. Naumasto

    Naumasto 3rd gear

    Sarjassamme joskus mopoaikoina...olin kasaamassa suzuki pv:n pyttyä ja männän sokka tippu kampikammioon.Ajattelin että vitut ja löin nippuun.Ajelin aikani kunnes piti purkaa se uudestaan jostain syystä...ja kas mikäs se siinä napotti vauhtipyörän päällä!
    Se sokka oli puöriny siellä ties miten monta tuhatta kilsaa kampikammiossa ja sitten kun sitä purin niin oli onnistunu just siihen kohtaan pysähtyä,joskus sitä vaan käy munkki!!
    Vois tosin vaikka pvn kone räjähtää ja käydä munkki vaikka eurojackpotissa...
     
  10. pesälä

    pesälä 2nd gear

    Käytät jossain mitattavana ne veivin ylä silmät jos tuntuu löysältä, varmaan jotain +0.02-0.03mm pitäisi olla krymppi. Jos liian löysä sovitus niin siitähän tulee "uiva" tappi ;)
     

Kerro tästä muillekin!