Männät jumissa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja tst, 29.1.2008.

  1. tst

    tst Gearhead

    Vanhassa dieselkoneessa.Mitähän tuonne kaataisi mäntien päälle että lähtisivät irtoamaan?Polttoöljystä ei oikein tunnu olevan apua.Sitruunahappoa olis mutta mitenkähän käy alumiinin?
     
  2. janzamar

    janzamar 1st gear

    Pellavaöljyä on mulle joskus neuvottu..?
     
  3. Chevyx2

    Chevyx2 1st gear

    kokeile ATF, ainakin F6 volvon kone elpy ku tehostimen pumpusta pääs mehut jakopään kautta moottoriöljyn sekaan. irtos männänrenkaat, öljynkulutus loppu ja tuli hönkää huomattavasti lisää..
     
  4. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Ihan vaan dieseliä pyttyihin,
     
  5. Littlerocker

    Littlerocker 1st gear

    Polttoöljyä ja vähän 2-T öljyä sekaan, niin yleensä irtoo. Vanhan traktoriasentajan neuvo, jota on myös tullu itse kokeiltua hyvällä menestyksellä.
     
  6. RB-440

    RB-440 1st gear

    Voipi olla turhaakin muistutella, mutta tuli mieleen, että dieselin männän päällä ei pitäis olla mitään ylimäärästä siinä vaiheessa kun aletaan käynnistää. Nimimerkillä vesihelmi imusarjan tiivisteen kautta männän päälle, seuraavassa käynnistyksessä kanki väärään, putki halki ja kone jumiin. Mulla on vieläkin se kanki jossain, sain pitää se muistona.
     
  7. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Purin tossa vähänaikaa sitten amerikanurpun käytössä olleen turbotiisselin ja ei ne jumittuneet männänrenkaat lähteny männistä kuin osina vaikka ne oli liukkarissa pari päivää uimassa. Ei taida olla mitää ihmekonstia edes olemassa jos ne on noin piukassa kuin mulla oli!!!!
     
  8. Mopar

    Mopar Gearhead

    Ja kohta tähän tulee kokakolat ja muut leivinaineet jatkoksi :odroll:
     
  9. E.B.Ford

    E.B.Ford 2nd gear

    toisilla onnistuu kun köyttää rautakangen kampiakseliin kiinni ja vääntää,
    sit toiset joutuu purkaan koko koneen ja liottamaan sitä nesteissä. se on vähän tapauskohtaista ja kokeiluja.
     
  10. Ck

    Ck Gearhead

    Leka ja puuhalko.
     
  11. outroadrebels

    outroadrebels Gearhead

    joskus aikanaan sain työmailta parilitraa crc:tä?(joku seos) sanoivat kyllä että olisi vastaavaa kuin suhupullossa, mutta siis ihan litratavarana, sillä ainakin on liuennut yksi jos toinenkin kiinni juuttunut kohde, harmi kun on jo loppunut eikä vissiin enää mistään saa...

    Outroadrebels/Jouni
     
  12. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    piimä on paras

    oikeesti maito tai jo valmiiks käynyt on tehokasta aukaisuainetta. varmaan sota-aikaan keksitty kun piti kuusen alta saada kaikki hyppyheikit ajoon ja akkojen mottitalkoisiin
     
  13. Rodman

    Rodman Gearhead

    polttoöljyllä yms on tullut itsekkin kokeiltua...

    viimeisin kone oli kanssa umpijumissa eli kannet pois ja kokeilinpa kaasuttimen puhdistukseeen tarkoitettua spraytä ja koneesta lähti kaikki männät+renkaat ehjänä. :D parin viikon liottamisen jälkeen.
     
  14. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Wurtiltä saa ostaa oliko se rost offii litratavarana ja myös tota brake cleaneria saa litratavarana.
     
  15. Rässi66

    Rässi66 3rd gear

    [​IMG]
    Nuo tarvi kuulemma oikeen kunnolla halkoa ja lekaa. Kyseessä tulvan alle jäänyt C5.9
     
  16. tst

    tst Gearhead

    Joo eipä huolta alumiinin syöpymisestä...männät olikin rautaa :rotfl:
    Sitruunahapolla näyttää ruoste parhaiten lähtevän mutta ei tuo maitokaan ihan turhaa värkkiä ole,vielä kun :pinup: muistais tuoda kaupasta sitä piimää 8)
     
  17. saminurminen89

    saminurminen89 1st gear

    lämpöö ja kylmää ja sama muutaman kerran crc:n kera ni kyllä pitäis irki lähtee 8) noin niinkuin seuraavaa projektia ajatellen 8)
     
  18. SamiL

    SamiL Gearhead

    Pari päivää on lyhyt aika, kun yrittää liotella kiinnijuuttuneita osia.
     
  19. Dart-74Black

    Dart-74Black 1st gear

    Yheltä pussihousulta kuulin tuosta piimän käyttämisestä. Oli kuulemma Jawan mäntä irronnu ku oli useita päiviä liuonnu piimässä. Sen verran tunnen tuota kaveria et oikeesti uskon piimästä olleen apuja.
     
  20. vernando de hoto

    vernando de hoto Gearhead

    Minulle tuli aikoinaan ryppis joka oli ollut ulko säilytyksessä vuosia, mm kaasari uupui. 5 mäntää lähti CRC:llä, tunkeumaväreillä yms. töhnillä. Huom.kone ei ollut leikannut. Loput kolme tarvitsi aikaa ja viimein ne lähtivät ehjinä kun kaatoi kiehuvaa öljyä pyttyyn ja männän sisälle.
     

Kerro tästä muillekin!