mäntien koon logiikka

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Gyrus, 8.1.2007.

  1. Gyrus

    Gyrus Gearhead

    Elikkä aloimme miettimään seuraavaa kaverin kanssa kun olen vaihtamassa 318 mopen koneeseen mäntiä. Kone on porattu federal mogulin 285NP 0.030 ylikoon männille, mutta haluaisin laittaa sinne Keith blackin KB399 männät.

    Niin menevätkö suoraan vai onko eri laajenemiset männillä? ja mitä tuo 0.030 ylikoko loppujen lopuksi tarkoittaa jos kaikki 0.030 ylikoon männät eivät sovi samaan sylinterin reikään?

    Summitilta tätä jo kysyin ja sain ympäripyöreän vastauksen jossa sanottiin että pitää eka ostaa männät ja sitten porata niille sopivaksi.. mutta kun en haluaisi ostaa 0.030 mäntiä ja todeta että ovatkin liian pienet nykyiselle poraukselle ja toisaalta en haluaisi porata turhaan isommaksi, koska sylinterit ovat hyvässä kunnossa.

    Olen lähettänyt kysymyksen myös Keith blackille mutta en vielä saanut vastausta..

    Eli selittäkää tämä nyt rautalangasta vääntäen Kiitos... :D
     
  2. CHEVY HESSU

    CHEVY HESSU 3rd gear

    Kyllä ainakin tähän asti mäntävalmistajan ilmoittama männän "ylikoko" mitta on sylinterin nimellis halkaisijamitta,johon mäntävalmistaja on huomioinut tuotteensa sopivalla välyksellä mitoitetuksi,poikkeuksena tietty "custom(erik.tilaus) mittaiset männät.
     
  3. CHEVY HESSU

    CHEVY HESSU 3rd gear

    .
    Esimerkkinä tekemäni mäntä-swappi 2004 talvena,vanhojen korkeepattisten TRW-takomäntien tilalle tuli KB-hyperteutic 10.5/70cc kansilla puristavat,sylinterimitat 0,03mm sisällä 4.030" nimellismitan pytyissä,ja männänvälykset uusilla mitattuna siis OK.
     
  4. kime2

    kime2 Gearhead

    Ainahan ne koneistamoon haluais männät mukaan,vaikka myöntävätkin sitten että jenkkikoneiden männissä on huomioitu tuo välys eli esim.just trw:n takomuki on pikkasen pienempi kuin vakio valumäntä,mut tarkistushan kannattaa aina!
     
  5. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Syy minkä takia ne haluu niitä mäntiä mukaan on varmaan lähinnä ameriikan toleranssit, jokainen mäntä on syytä sovittaa pyttyyn erikseen.
     
  6. Gyrus

    Gyrus Gearhead

    eli ootte sitä mieltä että kevyt hoonaus vaan ja KB399 hyperneuttiset männät tilaukseen... entäs sitten männänrenkaat? miten valitsen ne?
     
  7. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Jos meinaat oikeen stressihoonauksen tehdä hienoilla(suositelluilla) kivillä, niin sitten varmaan kannattais metsästää jotku viilattavat molyrenkaat. Jos taas vaan jotain käsihooni pyyhkäsyjä, niin ihan mitkä vaan, hintaeroahan noilla kunnon renkailla on halpoihin aikalailla. Mittaa nyt kuitenkin ne välykset, ja myös männänrenkaiden päittäisvälykset on syytä noilla hyereutecticeilla sovittaa ihan normirenkaillakin.
     
  8. kime2

    kime2 Gearhead

    Ainakin noilla signature keith blackeilla on nuo mitat olleet hämmästyttävän tarkat kaikki sarjat mitä olen koneistamossa mittauttanut on olleet satkun sisällä toisistaan ja samaten painoerot eri mäntien välillä on olleet merkityksettömät katukoneisiin!
    Speed-protahan ne noiden kb:n mäntien kans tarjoaa melkein joka paikasta!
     
  9. fairlane

    fairlane Gearhead

Kerro tästä muillekin!