Mahdollisimman lyhyt kardaani

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja dumb, 2.8.2021.

  1. dumb

    dumb Gearhead

    Rakentelen hupimielessä laitetta, jossa on tarkoitus siirtää tekniikka keulalta mahdollisimman taakse(keskelle). Vaihteiston ja perän väliin jonkinlainen kardaanin tumppi pitää laittaa; olisiko tähän jotain vinkkiä että miten tämä kannattaisi tehdä? Laatikkona fordin c6 ja peränä 9 3/8”. Alkuperäinen kardaani on neljällä nivelellä ja ilman tukilaakeria. Siitä muokkaamalla vai joku muu ratkaisu?
    Alustasta tulee jäykkä ja vähän joustava, joten kovin isoa liikettä perän ja lootan välillä ei tapahdu. Tekniikan voi asemoida runkoon niin, että kardaanille jää mahdollisimman hyvä asento.

    Vinkkejä toteutukseen?
     
  2. Kannattaa katsella etumoottori-dragstereiden kardaaneja. Siellä on vakionopeusnivelillä olevia toteutuksia. Olisko semmonen sopiva:

    [​IMG]
     
  3. Jouni_K

    Jouni_K Gearhead

    Vakionopeusnivelillä minäkin tekisin. Etuvetojen vetonivelistä ja vetoakseleista voisi ehkä löytyä hyviä osia/aihioita, kestonkin luulisi riittävän kun voimaa (vääntöä) on kuitenkin perävälityksen verran vähemmän?
     
  4. Hai

    Hai Double Gearhead

    Onhan noita couplereita, jos ei liikettä ole lootan ja perän välillä. [​IMG]
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  5. "Alustasta tulee jäykkä ja vähän joustava". Onko jäykkä vai vähän joustava?
    Jos on vähän joustava niin miten sen tekee?

    Mark Williams ja muut tekee näitä coupler juttuja. Helppoja eikä tule mitään ongelmia vaikka on vähän kulmavirhettä tai sivusuuntapoikkeamaa. eihän niistä rakstereistakaan tiedä lopulta että kuinka paljon suunta harittaa silloin kun on täysveto päällä, vaikka perä ja kampiakseli-linja olisi kuinka täydellisesti asennettu kun auto on tossuillaan maassa.

    aulis
     
  6. dumb

    dumb Gearhead

    Kiitos vastauksista!
    Alusta ja jousitus tulee leikkimielistä rata-ajoa silmälläpitäen, en ole vielä suunnitellut sen tarkemmin
     
  7. 3964

    3964 2nd gear

    C6+9 3/8 ??? Ratalaite.

    Kuulostaa aika pervo..a. Ei ainakaan painoa pelätä.
     
  8. dumb

    dumb Gearhead

    Niin, jos tämä joskus valmistuu(?), niin ajosuoritteet on lähinnä näytösluonteista hupia sen kummemmin kellosta välittämättä. Vaan ei takerruta nyt tähän, koska eihän tässä tietenkään ole mitään järkeä :D
    Tällaiset rakennuspalikat oli helposti saatavilla...
     
  9. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Mikälainen se alkuperäinen kardaank oikein on jos on neljä niveltä eikä tukilaakeria? Kuulostaa jotenki oudolta?
     
  10. dumb

    dumb Gearhead

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Volvo_5.7 tykkää tästä.
  11. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    Tupla ristikko mun mielestä on vain yksi nivel.
     
  12. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Ja kahden ristikon välissä on tukilaakeri...
     
  13. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Vai keskityslaakeri?
     
  14. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    Se keskitys nysä sen tekeekin yhdeksi niveleksi, sen jos poistaa niin sitten on kaksi erillistä niveltä.
     
  15. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Nimitä miksi haluat, tukilaakeri se on mulle. Tukee rakennetta.
     
  16. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Ei se mikään tukilaakeri ole, mutta saat sä sitä sellaiseksi kutsua.
     
  17. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Ai se ei tue sitä rakennetta?? Ootkos koskaan kokeillut miten se nivel käyttäytyy ilman sitä tukilaakeria??

    No rakkaalla lapsella on monta nimeä... Turhaan me näistä väännetään...
     

Kerro tästä muillekin!