Mallien valaminen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Pienoismallit', aloittaja Anonymous, 20.11.2004.

  1. Anonymous

    Anonymous Guest

    Onko kukaan tehnyt osia itse valamalla muottiin.
    Miten kannattais tehdä, ja minkalaisia aineita siihen käytetään?
     
  2. ESMCB

    ESMCB Gearhead

    en ole vielä itse tehnyt osia mutta tarkotus olisi tehdä moottorinlohkoja silikoni muottiin kipsistä. Silikonia käyn ostamassa sinooperista. Olen ajatellut tehdä myös metallista osia hiekkavaluna mutta se homma ei ole vielä ihan selvillä minulle mutta eiköhän tuo jotenkin suttaannu... En osaa kyllä sanoa miten niitä pitäis tai ois hyvä tehä. Kyl muutamat on osia silleen tehnykkin.
     
  3. firebreather

    firebreather 1st gear

    Eikö lohkoista tulisi "oikeamman" oloiset jos valat tinasta, ei vaan oo (ihan) yhtä nopeaa työstää kuin kipsi. Muotin voi rakennella vaikka puusta.
     
  4. ESMCB

    ESMCB Gearhead

    Joo taikka alumiiini ja se valamiseen tarkoitettu metallikin käy hyvin... Helpointa on muotti tehdä hiekkavaluna... Siihen saa tarvikkeet risteysasemalta ainaskin... Ei ne nyt tainnu niin plajo maksaa jos ostaa vaa hiekkaa sitä kiinne ainetta ja valumetallia... Itte en oo viel eistyny ostamaan niitä...
     
  5. Anonymous

    Anonymous Guest

    valusta

    Pitäiskö se tehdä silleen että se onistus, että ensin tekis tarkasti sen osan joka halutaan valaa, ja sillä valmiilla osalla sitten tehtäis muotti sarjatuotantoa varten.
    Toimisko aineena esim: hartsi ja kovete
     
  6. webcaddy

    webcaddy 1st gear

    Hei.

    Tee valmiit osat ja osakokonaisuudet vaikka muovista/metallista tms.
    Vala 2k silikonista muotti. Silikonista voit tehdä muotin jossa kappale on isompi kuin reikä josta se otetaan ulos. Lego-palikat on arvossaan muottia valaessa;-)
    Vala kappale 2K polyuretaanihartsilla. Samalla muotilla voit valaa useita kappaleita.

    Lisätietoa netistä ja pienoismallisivuilta. (Hae: polyurethane resin, silicone moulds.)
    Tuotteita mm. silikoneja ja hartseja:
    http://www.synair.com/
    http://www.kevra.fi/

    Tietonikkarillakin on ollut joskus myynnissä hartsivalusarjoja, mukana silikonit ja polyuretaanihartsit.

    http://www.ipmsfinland.org/ hae esim. keskustelufoorumilta valua koskevia viestejä.

    1K silikonit kestävät jonkin verran kuumuutta, voisi kokeilla tekemällä muotin 1K silikonista ja valamalla tina/lyijy seoksesta valmis kappale?

    Helpot muodot voit tehdä muotiksi nestemäisellä lateksilla ja valaa itse kappaleen kipsistä. tarvikkeet Sinooperista ja Risteysaemalta.

    Jos lähettyvilla työskentelee joku joka tekee rakennusten kipsikoristeiden restaurointeja tai kipsipatsaita, voit kysellä heiltä muottisilikonien saatavuudesta, he tekevät yleensä isohkoja valuja. Heillä ei silikonit pääse vanhenemaan, kun menekki on ajoittain suurta.


    Terveisin: AJ.
     

Kerro tästä muillekin!