Mallisarjan suurin moottori?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Classic Chevy Club of Finland ry', aloittaja manha, 15.8.2010.

  1. manha

    manha Gearhead

    Mikähän mahtaa olla -55 chevyyn suurin sallittu kone.Pitääkö verrokkina olla -55 vai kelpaako -57 samaan mallisarjaan?
     
  2. trifive

    trifive Gearhead

    Suurin kone 55:ssa ja 56:ssa on ollut 265 CID. 55, 56 ja 57 ovat alustaltaan (ja jarruiltaan) yhteneviä joten pitäisin niitä samaan mallisarjaan kuuluvina. 57:ssa suurin oli 283 CID ja suurin teho 283 hp.

    On näitä Suomessakin isolohkolla, viisaammat kertoo millä muutoksilla saa leimattua.
     
  3. juuso50

    juuso50 Gearhead

    Mallisarjan suurin moottori

    Minä sain -80 luvun puolella luvat isolohkoon sen aikaisesta Autorekisterikeskuksesta. Nykyisin Trafi hoitaa samat asiat.
    Luvan saamiseksi piti valita pienitehoinen 396 cid smogi versio (190-220 hv).
    Etujarruiksi 70 luvun (Chevelle, tms) levyjarrut ja isolohkolla varustetun fullsize GM:n etujouset. Näillä tuli lupa 396:lle. Tosin nyt kun olen herättelemässä vanhaa projektia uudelleen ja soitin Trafiin niin sanoivat että noi luvat voi vaikka museoida, ettei onnistu nykyisin.

    Ellei halua alkaa paperisotaan niin suurin sallittu kuutiotilavuus nykyisten määräysten mukaan on kuulemma 331 cid pikkulohko.
    Voi toki yrittää erikoislupia mutta ovat tiukentaneet kuulemma seulaa ??

    t.Juuso
     
  4. manha

    manha Gearhead

    Eli siis -57 ei käy verrokiksi?Ilmeisesti kaikki meillä kekkoslovakiassa olevat -55:t on muutettu 350:ksi joskus ennen suuria kivi sotia..?
     
  5. romuarnold

    romuarnold 1st gear

    Täältä löytyis -55 2 ovinen tolppamalli, jonka otteessa lukee moottorin tilavuus 7.4 litraa. Voisin ehkä myydä hammasta purren, kun ei oikein meinaa aika riittää harrastamiseen :cry:
     
  6. cc.56

    cc.56 3rd gear

    Tervehdys, nyt tuli kylmä hiki pintaan, onkos nuo pykälät muuttuneet...
    tänään Trafin sivuilta katsottuna nuo muutosrajat olivat seuraavat;
    Tilavuus +25% eli 283cid +70,75cid = 353,75cid olisi suurin tilavuus.
    Teho +20% eli 283hv +56,6hv = 339,6hv olis suurin sallittu teho.
    Eli tuolla kaavalla vielä 350cid kone olisi mahdollinen jos tehot ok.
    Ainakin katsastajat joilta kyselin hyväksyivät -57 283cid ja 283hv koneen
    vertailukoneeksi. Samoilla arvoilla meni myös edellisen -56 koneen vaihto.
    Toivottavasti noilla kaavoilla vielä katsastus onnistuu, sillä kone on jo keu-
    lalle nostettuna.
    331 cid koneita löytyy 50 luvun alun Cadillaceista, eli ei niin yleisiä kuin
    350 koneet.

    t: cc.56
     
  7. MJF

    MJF Double Gearhead

    Eikai ne pykälät mihinkään oo muuttunu viime vuosina. Tilavuuteen 25% lisää, eli 353cid max. Tehoon 20%. Tehopainosuhde on tullut viime aikoina tarkempaan tarkkailuun, ei saa alittaa 7kg/kw.
     
  8. juuso50

    juuso50 Gearhead

    Niinpä,,,,,, Viilaavat pilkun tarkkaan noi säännöt.
    Koska -57 tuli 283:lla niin 25 % lisäprosentilla saa 350:n , mutta 55 265:lla niin se tekee 331.
    Kyseisten mallien välillähän ei oleellisesti ole mitään eroa runkorakenteiden suhteen, joten lähtökohtaisesti 283 pitäis hyväksyä molemmissa perusmoottoriksi.
     
  9. pas2

    pas2 Gearhead

    Ainakin minä pidän 283 verrokkimoottorina.
     

Kerro tästä muillekin!