Manuaali Pontiacista -> Automaatti

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja jarski, 22.10.2001.

  1. jarski

    jarski 1st gear

    Edelleen se sama -89 Trans Am GTA 5.0 manuaalisella lootalla.

    Miten on, mahtaako olla hankala, kallis ja mitä muita muutoksia tarvitaan kuin pelkkä loota, "keppi" ja polkimet?
    Onko muuten 5.0 ja 5.7 koneiden automaateissa eroa?
    Onko kellään kokemuksia asiantuntevista pajoista mainitun muutoksen tekoon ja onko kellään hyvää vinkkiä toimivien automaattiaskien "kaupan" löytämiseksi?
     
  2. Eyetech

    Eyetech Gearhead

    KickDown vivusto kaasuttimeen
    Vetolevy vauhtipyörän tilalle.
    Huom. halkaisija/hammasmäärä

    Muuten homma ei ole hankala (siis teknisesti)

    Uusi jarrupoljinkaan ei ole välttämättömyys, mutta kytkinpoljin kannattaa ottaa pois.
    Automaatin jarrupolkimessa se etu, että on leveämpi (alussa painaa komeasti "kytkimen" pohjaan...., turvavyöt suositeltavia, varsinkin apukuskille :lol: )
     
  3. Eyetech

    Eyetech Gearhead

    Unohtui vielä "tärkein", eli automaatti tarvitsee öljynlauhduttimen.
    Jenkeissä se on yleensä jäähdyttäjän yhteydessä, eli helpoimmin pääsee kun hommaa saman vehkeen automaattiversiosta koko jäähdyttimen+putket laatikolle.

    Toki lauhduttimen voi tehdä itsekkin (tarvike), mutta muistaakseni automaatin öljy ei saisi jäähtyä liikaa.
     
  4. jarski

    jarski 1st gear

    Ok juttu - ei vaikuta kovin pahalta. Tarkoitit kait kaasuttimen sijaan johonkin tpi:n läppäkoneiston käyttövipuun tuota kick d vivustoa asentaa... ?
    Mites muuten on - mulla muistikuva, jonka mukaan mainitusta ruiskukoneesta löytyy sensoreita, joita ostaessa pitäis mainita onko kyseessä manu vai automaattiaski .... olikohan muistikuvani oikea, vaiko taas nähnyt päiväunia?
     
  5. Eyetech

    Eyetech Gearhead

    Täytyisi taas lukea auton vuosimalli jne ennenkuin suinpäin vastaa :oops:

    Eli TPI koneessa kickdownille on luonnollisesti oma paikka, mutta siitä minulle ei ole harmainta hajuakaan, sen puolin kuin sensoreistakaan.

    Mutta mainitsemani seikat pätevät kaasariversioon, joten ruiskupeli ei siinä poikkeusta tee.

    Mutta nuo sensorit...epäilen, että jonkinmoisia eroja varmasti on.
     
  6. Anonymous

    Anonymous Guest

    Olen ajatellut myös vaihtaa chevy -89 pick up:iin manuaalin tilalle automaattia. Alan asiantuntijan mielestä mm. seuraavat ongelmat tulevat eteen:Turbiinin lukitus/ohjaus, ohjausboxi Ym.hommattava,koneen tasapainoitus, jos painotettu ulkoisesti vauhtipyörän kanssa, nyt tilalle tulisi kevyt turbiini, saattaa olla ongelma. Kardaani ei sovi.Manuaalilaatikon ottavat kyllä alan liikkeissä mieluusti vaihdossa jos vaihdat automaattiin, ovat aika kysyttyjä(ainakin south west trade)ottaa.Työtä siinä kyllä riittää, jos osaat itse rakentaa, niin ehkä kannattaa, kokonaan teetettynä ei.
     

Kerro tästä muillekin!