manuaalikoneisto--->tf904

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja smuige, 13.11.2005.

  1. smuige

    smuige Gearhead

    sattuipa sopivasti että sain käsiini tf727 laatikon joka oli hieman levinny mutta varustettu manuaalikoneistolla. Googletuksella selvisi että kyseessä on Cheetah 17156 mallinen koneisto käännetyllä kaaviolla joka käy 727:kan lisäksi myös tf9xx laatikkoon. No sehän sattui sopivasti kun aspenissa majailee 9xx loota kasin perässä. Eli päästään asiaan, onko homma niin yksinkertainen että otan ö-pohjan pois ja heitän vesilintua alkuperäisellä koneistolla ja tällään manuaalikoneiston vaan suoraan siihen ja ajan onnellisena auringonlaskun shifteri vinkuen vai joutuuko jotain muutakin muuttelemaan? Kickdownia ei kait enää tarvii? koneistossa on kyllä kickdown systeemi...Oiskohan mopemanilla tai mudracerilla jotain fiksua neuvoa? :lol:
     
  2. Anonymous

    Anonymous Guest

    jossen ihan väärin muista toi mopen lodju säätää öljynpaineita ton kickarin välityksellä joten ei ainakaa maalaisjärellä ajateltuna sais olla irti joku viisaampi korjatkoon
     
  3. smuige

    smuige Gearhead

    juu kyllähän mä sen tiedän mutta sehän säätelee vissiin linjapainetta? ja vaikuttaa vaihtoajankohtiin jne. mutta manuaalikoneistossahan ei oo mitään kickdown toimintoa kun se kai vaihtaajuuri silloin kun kepistä käskee...
     
  4. SLIDE

    SLIDE 3rd gear

    näinhän se menee että manuaalikoneistoa käytettäessä
    kickdown vivustoa ei tarvita.
     
  5. Anonymous

    Anonymous Guest

    Cheetahissa ei muistini mukaan tarvitse kickdown vipuja mutta esim. Transcon sarjoja käytettäessä vivut on hyvä pitää paikallaan sillä ne säätävät paineita.
     
  6. gremlin

    gremlin Gearhead

    Oliskos se ollu niin etta kikdown vipu vedetaan jumiin taysille asentoon, eli siis taakkeppain. (olipas selvasti sanottu) Jollain nippusiteella yms.
    Onkos sulla asspeniksessa lukkoturbiinilaatikko. Eikos se ole originaalina nuissa semmonen? Jos on niin sitten voip olla ettei kay koneisto :odroll:
     
  7. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Ei tarvi kickdown vipua mikäli on cheetahin manuaalikoneisto käännetyllä kaaviolla. Paineet on säädetty tappiin ite koneistossa, eli mennään aina "täyskaasulla". Käsittääkseni niillä on kuitenkin myös jotain automatic/manual koneistoja, ja niissä tarvii. Toi lukkoturbiinihomma on hyvä pointti, sellaseen lootaan tuo koneisto ei käy.
     
  8. smuige

    smuige Gearhead

    joo ei oo lukkoloota kun tekniikka on vuodelta 72. Sitä mä vaan ihmettelin kun siinä cheetahin koneistossa on kickdown vipu jota vääntäessä painaa yhtä jousikuormitettua tappia siinä koneistossa... Mutta tarviiko tosiaan jotain muuta tehdä laatikolle koneiston vaihdon yhteydessä vai toimiiko se sellaisenaan vain koneiston vaihdolla? Niin ja sattuisko kellään olemaan kyseisen koneiston asennus manuaalia?
     
  9. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Ei tarvi muita muutoksia, se toimii ihan sellasenaan. Asennuksessa ei oo mitään kauheen kummosta, vanha pois ja uus tilalle. Käytössä on jotain ohjeita, eli ton kanssa ei saa tehdä burnista ykkösellä, ja loota pitäis aina "preloadata" enenn kun kaasua painaa reippaasti. Tollasen kanssa vapaakytkin on ainoa joka "pitää vastaan" ykkösvaihteella, ja se saatta pettää jos siihen tulee "iskua". Mä en tiedä onko 904 tosta niin tarkka, mutta 727:ssa jos tuo pettää voi seuraukset olla aika katastrofaaliset. Sen takia ohjeessa lukee "not for highway use".
     
  10. smuige

    smuige Gearhead

    mitä toi preloadaminen tarkotta periatteessa? niinkö että kuormittaa jarrua vastaan ennen kun lähtee hana pohjassa vai?
     
  11. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Se tarkoittaa sitä, että ei pitäis iskeä kaasua pohjaan tilanteesta jossa vapaakytkin rullaa. Eli esimerkiks nostaminen ja uudelleen polkasu on kielletty. Samoin sutiminen ja pidon takasin tulo voi olla huono juttu. Ylipäätään ton vapaakytkimen tarpeetonta kuormitusta pitäis välttää. Mitenkään kauheesti sitä ei tarvi preloadata, riittää, että rullat on "kiinni". Eikä noi nyt luotettavuudeltaan ihan sokattoman käsikranaatin tasolla ole vaikka niitä käyttäis väärinkin, mutta mahdollisuus räjähdykseen on olemassa. Räjähdysmatto vois olla ihan hyvä investointi tollasen manuaalikoneiston kanssa, samaten tietty kardaanilenkki.
     
  12. gremlin

    gremlin Gearhead

    Onks toi semmonen malli missa pitaa kick vetaa paalle? Aattelin vaan ko siina on kamat paikallaan. tai puuttuuks siita ''paremmasta'' mallista noi vallan vai onks ne paikallaan. Mites sen sitte erottaa :odroll:
     
  13. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    On niissä kaikissa se vipu ja venttiili, mutta ohjeissa sanotaan, ettei sille tarvi tehä mitään. Avaamalla noi ainakin erottaa, kun tosta manuaalikoneistosta puuttuu puolet venttiileistä, eli ne kaikki "automaattivaihdon" venat.
     
  14. mopster

    mopster Gearhead

    Laitetaas tänne ku tuli mieleen kysymys noista manuaalikoneistoista. Eli mitä tapahtuu jos vaihtaa kakkoselta täydessä vauhdissa vahingossa kolmosen sijaan ykkoselle? Meinasin vaan kun oon tottunu veivaamaan tolla normaalikaaviolla ja jos hommais koneiston käännetyllä kaaviolla niin sitä saattais joskus epähuomiossa tommosen mokan tehdä. Vaihtaako koneisto ykköselle ja hajooko loota?
     
  15. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Loota vaihtaa kyllä ykkösellle, mutta vapaakytkin alkaa rullata, eli koneen kierrokset ei nouse lootan kautta. Näin siis noissa yleisimmissä Wsanhanaikasissa manuaalikoneistoissa jotka ei käytä ykkös/pakkipantaa ykkösvaihteella.
     
  16. Fireball

    Fireball Gearhead

    Vaihtaa se, ja kyllähän siinä riskinsä on, se että meneekö loota vai motti vai molemmat jää nähtäväksi :soosoo: Riippuu tietenki missaustilanteesta, kierrokset kuorma jne. Kannattaa laittaa rajoitin...
     
  17. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Jos sulla hylsy kulkee täysillä jo kakkosella niin kannattais harventaa perää :odroll: , joo joo tarkoitit varmaan kaasu pohjassa?? Siinä tulee sellainen mielenkiintoinen ilmiö, että jos luulit että kaikki jenkat on jo ulkona niin sieltä tuleekin vielä jokusataa kierrosta ja koneessa ei välttämättä pysy kaikki osat mukana?? Kone siitä kärsii enemmän kuin loota, mutta silti 904 kestää tollasta "pelleilyä" pikkasen paremmin kuin isoveli!
     
  18. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Joo, eli perinteisellä manuaalikoneistolla efekti on sama kun jos heittäisit sen ykkösen sijasta vapaalle.
     
  19. mopster

    mopster Gearhead

    No entäs kun mä meinasin just semmosta koneistoa hommata joka käyttää sittä ykkös/pakkipantaa ykkösellä? Tommonen A&A koneisto (osanumero 22770-2) on ollu mielessä, kun vielä keksis miten sen saa suomeen. http://www.aandatrans.com/

    Mulla toi tulis siis 727:aan.
     
  20. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Siinä se ykkönen menee päälle ja kytkeytyy, eli jos renkaissa ja lootassa pito piisaa niin kone kiekasee. Suomeenhan sen saa monellakin eri tavalla, postipaketista UPSiin.
     

Kerro tästä muillekin!