Manuaalilaatikko pyörimään väärään suuntaan.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Jouni_K, 14.1.2022.

  1. Jouni_K

    Jouni_K Gearhead

    Onko porukalla kokemusta manuaalilaatikon pyörittämisestä väärään suuntaan? Kysymysmerkkinä lähinnä että vaihtuuko vaihteet hyvin (toimiiko synkronointi), ja pysyykö vaihteet päällä. Onko odotettavissa ongelmia voitelun suhteen? Entä väännönkesto, akselit kuitenkin vänkää vastakkaiseen suuntaan kuin normaalisti, joten paine tulee eri laakereille? Muita mahdollisia ongelmia?

    Ja koska joku kuitenkin kysyy miksi laatikkoa pyöritettäisiin väärään suuntaan, niin pitkittäiskoneisen etuvetoauton laatikko takamoottoriautoon.
     
  2. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Ei ole kokemusta, mutta en heti kyllä keksi mikä siellä toimisi erilailla jos suunta vaihtuu.
     
  3. Hukka86

    Hukka86 2nd gear

    Eikös tossa muutu ainakin ulostulonkin pyörimis suunta?
     
  4. Jouni_K

    Jouni_K Gearhead

    Eikös ulostulon pidäkkin pyöriä toiseen suuntaan, kun laatikko on toisinpäin?
     
  5. tapsah

    tapsah 2nd gear

    ei mulle valkenen mitä ajat takaa mutta eikös jossain laatikossa jossa on myös perä käännetä lautaspyörä toiselle puolen niin ulostulon pyörimissuunta muuttuu, ei ehkä mitään apua tohon ongelmaan kuhan vaan tuli tommonen mieleen..

    rattaat on varmaan kulunu tiettyyn pyörimis suuntaan jos ei ole peräti muotoiltu tiettyä pyörimissuuntaan varten, ehkä...
     
  6. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Juu, kokemusta on yhden moottorin pyörimissuunnan kääntämisestä. Koneen pyörimissuunta muutetaan käytettävän vaihdelaatikon alkuperäistä vastaavaksi. Tai koneen pyörimissuuntaan sopiva laatikko valitaan. Adaptereita vaikka väliin.
     
  7. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Mielenkiintoista. Varmaan tarkempaa arvioo vois esittää kun tietäisi että minkä askia aiotaan pyörittää väärinpäin? Näkisin kuitenkin noin yleispätevästi että voitelu toimii, ja myös synkronointi, perinteiset kytkennätkin jossa pinnat suoria mun mielestä toimii.
    Voimat saattaa sit tapauksesta riippuen mennä pikkusen vääriin paikkoihin, jos alkujaan tarkoitettu meneväksi vaihteiston kuoreen yms tukevaan paikkaan niin nyt voi mennä sit lukkorengasta vasten joka ei siihen ole tarkoitettu? Vähän riippuu askista?
     
  8. Kuplan laatikossa ainakin onnistuu. Joskus kauan sitten eräs tuttu kertoi, että oli vahingossa kansannut väärin kuplan laatikon ja huomannut, että oli 4 vaihdetta taaksepäin..

    Mun logiikka kun ei pysy mukana, niin mites noissa VW -trikeissä, joissa on laatikko väärinpäin, niin tarviiko niissä myös kääntää lautapyörä toisinpäin?
     
  9. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    Käyttökohde ja olisi tarpeellinen tieto ja sekin mitä laatikkoa ollaan käyttämässä.
    Vaihteiston kanssa tuskin on ongelmaa, jos ei mikään hirmu tehokas moottori ole kyseessä.
    Vetopyörästö jos on hyboidi tyyppinen niin se voikin jo olla vaikeampi tapaus.

    En ymmärrä miksi vaihteistoa pitäisi väärinpäin pyörittää sen takia että sen siirtää edestä taakse, ainoa järkevä syy mielestäni on että valittu moottori pyörii toiseen suuntaan (honda?)
    Ajo suunnan vaihtaisin kääntämällä vaihteiston toisinpäin (jos ei onnistu pelkää vetopyörästöä kääntämään) Aiheuttaa tietysti askartelua huohotukseen ja oikean öljynpinnan miettimistä voitelun varmistamiseksi, mutta ainakin kaikki pyörii kuten tehdas suunnitellu.
     
  10. leemu

    leemu 3rd gear

    Voi nyt olla, ettei ajatus ole ihan kirkkaimmillaan näin aamusta, mutta eikös niissä trikeissä ole loota ihan samallaviisiin kuin autoissakin alkujaan?
     
  11. Turbiini

    Turbiini Gearhead

  12. f34

    f34 Double Gearhead

    Ja vanhassa Formula luokassa taisi olla Kuplan loota käännetty?
     
  13. tapsah

    tapsah 2nd gear

    vanhoissa vv-pakuissa on alennusrattaat navoissa, tähän kaiketi liittyy se lautaspyörän kääntö jossain tilanteissa.
     
  14. leemu

    leemu 3rd gear

  15. hantta

    hantta Gearhead

    Youtubessa törmäsin videoon, jossa amerikanjoe laittoi lava- autoon kaksi vaihteistoa, toinenperse menosuuntaan.
     
  16. rallikuski

    rallikuski Gearhead

    Tässähän laatikon sisuskalut pyörii ihan "oikein päin" eli samanlailla kun oikeinkin kasatussa, mutta vetosuunnan vaihto tehdään tasauspyörästö kääntämällä. Eli perän lautanen käännetään pinjonin toiselle puolelle...
     

Kerro tästä muillekin!