MAP-anturiko paskana?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Denny Crane, 15.6.2006.

  1. Denny Crane

    Denny Crane 1st gear

    Kone ECM-ohjattu OLDS 307Y. Tyhjäkäynti aaltoileva ja rumputtava. Tuntuu, että välillä kone mainaa sammua tyhjäkäynnillä, mutta sitten käynti palautuu > kunnes uudestaan ravistaa. SES-valo syttyy heti kun pikkaisen kuormittaa konetta vaihdepäällä. Vikakoodi 34, eli MAP- ei anna riittävää tietoa ECM:lle.

    Vika ilmestynyt pikkuhiljaa parin viikon sisällä, ja vasta nyt jättää SES-valon palamaan. Meneekö MAP-anturi tuolleen pikkuhiljaa vai onko vika alipaineen saannissa anturiin. MAP:han sijaitsee oikean sisälokarin päällä ja alipaine imarista tulee alipaineletkulla. Otin MAP:in irti ja käynti ei todellakaan muuttunut, eli vika kai siinä tai alipaineessa.

    Miten kova alipaine siinä letkussa pitäisi olla? Mulla ei tyhjäkäynnillä se tarrannut edes sormeen. Eli oliskos siinä vuoto? Voiko sitä alipainetta mittailla esim. pistämällä läpinäkyvä letku jatkeeksi ja katsomalla nostaako nestepilaria astiasta? Miten kova se alipaine ohjässä oikein on tyhjäkäynnillä.

    Minne se alipaineletku imarissa kytkeytyy. Se on nääs sähköjohto ja putkinipussa kuoren sisällä, eikä virtaa riittänyt purkamiseen ja seuraamiseen. Liittyykö se kaasarin alipainelähtöihin vai imariin? Ja tarkalleen missä? Onko linjassa jakotukkeja jotka voisivat vuotaa?

    :odroll:
     
  2. buick8791

    buick8791 1st gear

    Moi,

    noin yleisesti: MAP:issa on ihan sama alipaine kuin imusarjassakin. Odsista en tiedä, pitäiskö se olla kiinni imusarjassa vai jossain kaasarin pillissä, mutta joka tapauksessa sen pitäisi mitata samaa alipainetta kuin mitä imusarjassa on.

    Tsekkaa letku koko matkalta mahdollisine haaroittimineen( voi olla välissä haaroitin, jossa on sisäänrakennnettu takaiskuventtiili(sen näkee jo päältä).

    Eli, vika ei välttämättä ole itsessään MAP:issa. Tässä erään MAP- tyypin ulostulojännitteet ECM:lle eri alipaineluvuilla, jos haluat tsekata, että ainakin jotakin tapahtuu MAPissa, kun alipaine muuttuu.


    Manifold Pressure
    (relative sea level / absolute) 2 Bar
    MAP Output
    14.31psi / 29.01psi 4.90V
    14.00psi / 28.70psi 4.84V
    13.00psi / 27.70psi 4.67V
    12.00psi / 26.70psi 4.50V
    11.00psi / 25.70psi 4.33V
    10.00psi / 24.70psi 4.16V
    9.00psi / 23.70psi 3.99V
    8.00psi / 22.70psi 3.82V
    6.00psi / 20.70psi 3.47V
    4.00psi / 18.70psi 3.13V
    2.00psi / 16.70psi 2.79V
    0.00psi / 14.70psi 2.45V
    5.00inHg / 12.24psi 2.03V
    10.00inHg / 9.78psi 1.61V
    15.00inHg / 7.33psi 1.19V
    20.00inHg / 4.87psi 0.77V
    25.00inHg / 2.41psi 0.35V
    29.10inHg / 0.40psi 0.02V
     
  3. Denny Crane

    Denny Crane 1st gear

    Kiitos listasta. Eli jonkinlainen imu siellä pitäisi olla? Saako alipainetta riittävästi MAP:in testaustarkoituksiin esim isolla lääkeruisku-putkiyhdistelmällä? Siis kiskaisee ruiskun mäntää ulospäin.. Ja mittaa volttiarvoja..

    Voiko sytystyshäikät aikaansaada alipaineen heilumista imusarjassa > jolloin MAP ei saa kunnon arvoja?? Onko kokemusta?
     
  4. buick8791

    buick8791 1st gear

    Moi,

    jep imua pitäis olla. Voi olla että lääkeruutallakin saa alipainetta sen verran, että näkee jännitemuutokset noin yleensä. Kyllä syttyhäiriö, pakosarjavuodot(epätasainen tyhjäkäynti) ja venttiiliongelmat saa aikaan vakuumin heilahtelua. Rikkinäinen alipaineletku taas aiheuttaa enemmänkin tasaisen huonon vakuumin.
     
  5. Denny Crane

    Denny Crane 1st gear

    Muuten löytyykö alipaineletkuvuodot myös startpilotilla? Siis riittääkö se pillin virtaus nostamaan kiekkoja, kun sinne tohottelee? On nääs pieni se alipainepilli.

    Mitenkäs imusarjan /kaasarin tiiviste voisikos sen vuoto aiheuttaa moista?
     
  6. buick8791

    buick8791 1st gear

    Moi,

    pitäis se starttipilotilla löytyä sanovat, siis yleensä alipainevuodot. Jostain syystä en ole itse onnistunut löytämään joskus ollutta vuotoa(alipaineletku irti imusarjassa olevasta monihaaralähdöstä!). En varmaan osannut.....

    Toki kaasarin ja imusatsin välinen vuoto aiheuttaa häikkää, ainakin käyntihäikkää ja sitäkautta vakuumiongelman joka paikkaan. Mutta tiedä sitten miten se sun autossas aiheuttaa ainoastaan MAP- anturiongelman. Riippuu varmaan siitä, mistä kohtaa pelkkä MAP saa vakuumin; ennen vai jälkeen laipan. Joka tapauksessa, starttipilotilla pitäis tuon laipankin tiivisteongelma löytyä, ainakin jonkun muun tekemänä kuin minun. Jos ei iso homma, niin voihan sen kaasarin tiivarin käydä ostamassa ja uusia se joka tapauksessa.
     
  7. Denny Crane

    Denny Crane 1st gear

    Mapissa ei ileisesti vikaa, sillä kokeilin toisella MAP:illa ja tasan sama toiminta SES syttyy kun kuormittaa. Ja muutenkin tuli mielikuva ja luinkin saman jostain, että MAP:in tietoja aletaan käyttämään vasta kun kone on 60 asteinen. Map nääs syttyy ajossa, kun kone lämpiää tuon yli. Siis jos kylmänä tyhjäkäynnillä mapilla ei ole virkaa, epätasaisen tyhjäkäynnin pitää johtua jostain muusta > alipainevuoto..

    Kokeilin pilotilla. Koneen oikealla puolella kuuluu eräänlainen suhina, jota minusta aikaisemmin ei ole kuulunut. Ilmanputsarin pannu paikoillaan pilotin suihkiminen kaasarin kylkeen oikealle puolelle nosti hivenen kierroksia. Sama ilman pannua varovasti suhautellen tarkasti kaasarin saumaan. Kierrosten nousu ei ole iso, mutta sen huomaa (noin 200 rpm??)
    Alipaineletkujen liitoksiin suihkiminen ei tehnyt samaa vaikutusta. Eniten ihmetytti, että startpilotin suihkiminen suoraan MAP:in alipaineletkuun ei tehnyt mitään vaikutusta!! Voiko toi selkeästi kuuluva suhina tosiaan olla pikkuvuoto kaasarin tiivisteessä?

    Eli eikun värkkäämään imarin /kaasarin tiiviste. Kumpi parempi matsku? Paperi vai korkki? Tarviiko siihen jotain massaa väliin?? Miten paksu papru? 0.5 mm vai jopa millinen?
     
  8. Denny Crane

    Denny Crane 1st gear

    Toi pakosarjavuoto kiinostaa? Kuinka se vaikuttaa alipaineisiin? Voi olla että vasen pakosarja vuotaa aavistuksen.
     
  9. buick8791

    buick8791 1st gear


    En nyt osaa sanoa tarkkaan, mimmoinen tiiviste, kun ei ole enää itellä kaasarivehettä. Asiantuntijat vastatkoot aiheeseen. Kai paperinen ohutkin käy, siis joku millinen. Paksumpi pehmeä voi olla huono, koska sillä saa kiristäessä murrettua kaasuttimen laipan. Paksu kova fiiberitiivari tms. kai toimii.

    Niin tuosta pakosarjavuodosta: lambda- anturi/kattivehkeissä se sekoittaa lambdan toiminnan kiskaistessaan happea mukaan ja sitäkautta pistää vähintäänkin tyhjäkäynnin huonoksi ja aiheuttaa sitten vakuumin heilahtelun. Niin ja nostaa myöskin HC- arvoa. Tämmöinen päätelmä....
     

Kerro tästä muillekin!