Matching numbers ?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Simo, 18.11.2003.

  1. Simo

    Simo 1st gear

    Keskusteissa esiintyy melko usein tuo otsikon sanonta, mutta jotenkin on vaikea uskoa, että Suomesta kovinkaan montaa noita "matching numbers" autoja löytyisi. Pikemminkin tuntuu, että tuo sanonta on "köyhennetty" tarkoittamaan, että auton nokalta löytyy joko oikean kuutiotumainen tai edes sylinterilukumääräinen moottori.

    Oikeastihan matching number autosta pitää löytyä mm. oikeat päivämäärät omaavat valuosat. Esimerkiksi bensapumppu, startti, laturi, kaasari, vaihteisto jne. Eli osien valmistuspäivämäärien tulee asettua sopivasti ennen auton valmistumispäivämäärää.

    Löytyykö näitä foorumista?
     
  2. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Yleensä puhutaan # match autosta jos edes kone vastaa sarjanumeroltaan auton runkonumeroa. Mutta tosi fanit vaatii että kaikki osat missä on päivämäärä tai sarjanumero tulee olla samat tai samalta vuodelta kun auto. Näissä tulkinnoissa on myös merkkikohtaisia eroja, johtuen että kaikissa autoissa osia ei ole numeroitu. Itselläni seisoo varaston nurkassa autoni vuoden 1970 matching 350 kone, Joka jäi eläkkeelle 454 koneen tieltä. Jos ei se 350 olisi auton matching # niin tietysti myisin sen mutta nyt se olisi tyhmä veto.
     
  3. Anonymous

    Anonymous Guest

    Meikäläisellä tämä alan termistö on monesti hepreaa, koska olen jenkkiharrastajana vielä alkutaipaleella, mutta....

    Tuo Matching Numbers- termi tulee yleensä vastaan näiden "harvinaisten autojen" kohdalla, kuten Hemi Challengerit & kumppanit.

    Ymmärsinkö oikein, että myös rakas -78 Aspen, joka minua paikasta toiseen kuskaa, on Matching Numbers- auto, koska siihen ei ole tehtaalta lähdön jälkeen vaihdettu muuta kuin kuluvia osia (tiivisteet, öljyä, bensaa, ja yksi laakeri.

    Vai tarkoittaako tuo termi jotain muuta kuin "täysin alkuperäinen". Lattiaverhoilun alta löysin kokoonpano linjalta mukaan laitetun osalistan päiväyksineen, mutta osien koodit etc. ovat jo niin haalistuneet, että nistä on vaikea saada selvää.

    Autatteko avutonta. Tiedän ettei autoni ole harvinaisuus, mutta ihan vaan periaatteesta kysäisen.... :smile:
     
  4. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Matching numbers auto tarkoittaa sellaista jossa olevat tunnistein varustetut osat on olleet siinä kiinni myös tehtaalta lähtiessä. Miten noita tunnisteita niissä esiintyy, vähän vaihtelee merkistä ja vuosimallista toiseen. Mopseissa esimerkiks pääsääntöisesti valmistenumero löytyy koneesta ja laatikosta, samoin useasta korin kohdasta löytyy osia siitä. Lisäksi muistakin osista löytyy hyvinkin yksityiskohtaisesti valmistusajankohta koodia jne; oikeen kunnon matching numbers autossa noiden kaikkien pitäis olla kohdallaan. Ei toi matching numbers juttu ainakaan mun gulliveria pystyyn saa, sillä ei ole mulle mitään väliä, eikä se tee yhdestäkään autosta mun mielestäni parempaa. Joillekin se kuitenkin on tärkeetä ja ne on valmiita maksamaan tollasesta yksilöstä enemmän kun vastavasta non matching laitteesta.
     
  5. JR

    JR Gearhead

    Periaatteessa kyllä. Tuolla # match meiningillä kun ei silti ole mielestäni juurikaan merkitystä, jos auto on joku kohtuu tuore tai yleinen malli. Eri asia on taas joissain Corveteissa yms. laitteissa (tai yleensä muuten erikoisemmissa kokoonpanoissa), missä arvo tuntuu nousevan mikäli auto on täysin orggis osilla. Onhan se kuitenkin silti harvinaista, mikäli autossa on vielä esim. 40 vuoden jälkeen kaikki alkuperäis osia. Jos ei jopa hieman mahdotonta, mikäli autolla on myös ajettu...
     
  6. Simo

    Simo 1st gear

    Käsittääkseni päiväyksellä varustettujen osien ei tarvitse olla alunperin tehtaalla kiinnitettyjä osia, mutta vaihto-osan päiväys tulee olla oikeassa haarukassa. Ja eihän noista em. osista sitten enään tiedäkään mikä on ollut tehtaalta asti ja mikä vaihdettu.

    Sinänsä on hauskaa, että numbers matching termistä puhutaan yleensä vain tiettyjen mallien kohdalla ja nuo mallit ovat juuri niitä mihin osia ja tekniikkaa on vaihdeltu jo uudesta alkaen. Sitten taas jotain esim. 54-mallisia sedan aihioita sattaa olla runsaastikin perin alkuperäisenä, mutta ne eivät juuri ketään kiinnosta tai ko. termiä ei niistä ainakaan käytetä.
    Kummallista tämä harrastaminen :smile:
     
  7. vw79

    vw79 3rd gear

    katsotaanko samaan numerot natsaa palettiin jarruletkutkin? ainakin mun avoissa on näissäkin valmistemerkinnät tyyliin kk/vuosi. samoin etujousituksessa on tolpat merkattu stanssaten päivän tarkkuudella. hammastanko varustettu tehtaan maalileimalla. vaihteistossa on merkintä päivän tarkkuudella. moottorin numeron saa varmistettua vwn museolta ja silloin vain ja ainoastaan yksi mahdollisuus oikealle koneelle.

    penkeistä löytyy merkinnät, samoin etu ja takavalojen laseista jne... kaikki ruiskun palikat leimattu tyyliin viikko/vuosi.

    vaikka kyseessä 70-luvun 1303 cabriot, on silti kiva etiskellä tehtaan merkintöjä. verhouksissa ei voi mennä lankaan, sillä parhaimmat reprotkin poikkeaa orkkiksista jne...

    joku pitää tollasta osien syynäämistä ehkä vähän pipipäisten touhuna, mut mielestäni antaa harrasteelle sopivasti lisähaastetta.



    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: vw79 2003-11-18 10:16 ]</font>
     
  8. drako

    drako 1st gear

    Haahhahhaa, nyt on pakko keventää, ettei tämäkään aihe jää ilman irvistelyä..

    Kaveri (tosi jenkkimies, omistaa parikin) totes kerran mulle myynti-ilmotusta kattoessaan, kun siinä luki matching numbers, että "tuo on valetta, ei tuota mallia ole tehty mäzik numpers-versiona..." :-o :-o :-o :-o :-o :-o

    Arvatkaa oliko hiukan vaikea yrittää olla tukehtumatta pullaan? :grin:
     
  9. elisabeth

    elisabeth 1st gear

    Meiltä löytyy matching numbers,68-Coronet 440 magnum.
     
  10. Simo

    Simo 1st gear

    Hieno harvinaisuus. Mikä on auton "Scheduled assembly date"?
    Tuohonhan se matching numbers- termi liittyy.
     
  11. Forwardlook

    Forwardlook Gearhead

    '68 Coronet R/T? Onko siitä mahdollisesti kuvia netissä?
     
  12. elisabeth

    elisabeth 1st gear

    Forwardlook, kuvia ei ole netissä valitettavasti.
     
  13. elisabeth

    elisabeth 1st gear

    Ei juuri tässä työpaikalla ole autoa vieressä,joten palaan asiaan...

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: elisabeth 2003-11-27 13:50 ]</font>
     
  14. elisabeth

    elisabeth 1st gear

    Mistä löydän tuon mainitsemasi päivän ??
    Koodinpurku ohjelmalla en tätä päivää löytänyt, se selvisi että automme on 6175:s valmistunut. Eikö se tarkota matching numbers, kun auto on niinkuin se tehtaalta on lähtenyt ? Remppaa tehdessä viime talvena isäntä kävi koko auton läpi ja tarkisti osista leimoja. Ainoa vaihdettu on laturi, mikä on tallessa ja korjauskelponen.
     
  15. sampop

    sampop 1st gear

    Eikös kyse ole samasta asiasta kuin muussakin antiikin keräilyssä. Mitä alkuperäisempi sitä arvokkaampi. Munkin kellon arvo on laskenut, koska siihen on vaihdettu uusi tiiviste. Minulle asialla ei ole merkitystä koska kello on joka päivä ranteessani. Jos keräilisin kelloja yksityiseen museooni, asia olisi vallan toinen.
     
  16. Anonymous

    Anonymous Guest

    Ei välttämättä , tietääkseni antiikkiesineissä ei olla näin ehdottomia, esimerkiksi 200 vuotta vanha lipasto, mihinkä puuseppä on tehdyt muutoksia 50 vuotta myöhemmin ei tarkoita että se olisi pilattu ja arvoton, koska sillä puusepän työllä on ja tietty arvo.
    Auto arvo on loppupelissä, sen raudan arvo, kaikki muu on ihmisen pääkopassa syntyneitä mielikuvia.
     
  17. Simo

    Simo 1st gear

    Päiväyskoodi on Shipping order numeron kolme ensimmäistä merkkiä fender tagissa. Kuuskasissa S.O. number on tagin oikeassa alakulmassa ja päiväys on joko kirjain + kaksi numeroa tai kolme numeroa (ja näiden jälkeen kuusinumeroinen sarja).
    Kuten ensimmäisessä viestissäni mainitsin, pitää kaikkien päiväyksellä olevien osien olla sopivasti ennen tuota S.O.numberin päiväystä valmistettuja, jotta ovat ehtineet auton kokoonpanoon. Eli esim. vesiletkussakin voi olla päivämäärä..


    Niin ja valmistenumerosta ei voi suoranaisesti nähdä kuinka mones tehty ko. mallinen auto on, koska tehtaalla saatetaan käyttää juoksevaa numerointia kaikille siellä valmistuksessa oleville malleille / autoille. Produktion sheetin sequential numero voisi auttaa tässä tapauksessa.


     
  18. elisabeth

    elisabeth 1st gear

    Hm... tämähän alkaa käydä mielenkiintoiseksi mitä kaikkea noista numeroista selviää...
     
  19. pas2

    pas2 Gearhead

    Mulla on tutkimukseni mukaan # numpers 4d tolppaseevu vm 55.

    Juu ja mun '38 sevy osakasassa on orkkis kone ja orkkis laatikko. Perästä en o kaivanu tiatoja.
     
  20. Anonymous

    Anonymous Guest

    missähän kunnossa mahtaa olla yli 30vuotta vanhat käytössäolleet (numrot täsmää???)vesiletkut
     

Kerro tästä muillekin!