Matkalaukku kuutonen?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja El kamina, 23.2.2007.

  1. El kamina

    El kamina 3rd gear

    Heittäkääppä historia/käyttö stooria Chevyn matkalaukku kuutosesta(230cid)! tämä oli varmaan se perusmotti aikanaan suomi chevyissä? Mutta nykyään ei varmaan paljoa ole enää näissäkään autoissa kiinni tuota matkalukkua vaan joitain isompaa!!
    No onko tuo ihan surkea/ponneton motti!? :eek: Milloin tullut markkinoille, '40/'50luvulla??
    Milloin valmistus lopetettu '80luvulla?? Koko/malli eroja!? Mallikoodit?


    Ps. Dodgen kuutosistahan ollut paljonkin juttua ja ne onkin kaikille tuttuja! :wink: Mutta nyt olisi jo aika valistaa nuorempaa harrastaja kuntaa tästä vajaa sylinterisestä matkalaukusta!? :odroll:

    :pinup:
     
  2. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    mulla oli 201cid blueflame orggis euron keulalla. Purin kukonmuruiks ja laitoin sisäänajetut männät hajonneiden tilalle ja kokosin samoilla laakereilla pelkästään tiivistesarjan vaihtaen. Venttiilit läppäsin ja pytyt hoonasin

    öljynpainetta riitti ja kone ei huohottanu. Patarautamylly, alavääntöä ei ollu ehkä kaasarin väljyyden takia pahasti tarjolla. Rengasta poltti ja lootia särki useamman kerran
     
  3. Vilkuna

    Vilkuna Gearhead

    Alunperin Stovebolt Six esiteltiin 1929. Ensimmäinen versio oli 194 cid 50 hepalla.
    Kuuluisa "Blue Flame" 235 oli tuotannossa 1950 - 1962. Koneella oli myös 261 cid isoveli, jota käytettiin mm Chevy/GMC kuormureissa ja Kanadan Pontiaceissa.
    230 esiteltiin 1963 ja vuonna 1965 tuli 250 cid versio, jota sai vuoteen 1987 asti. Isompaa 292 cid kuutosta valmistettiin vuoteen 1990 asti.

    GMC:n puolelta löytyy vielä 302 cid versio, joka on Jenkeissä myös suosittu Hot Rod -moottori

    Suomessa on tainnut olla lukumäärällisesti yleisin tuo 235 moottori?
     
  4. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Mulla on tuollainen 194cid kuutonen -63 Acadianissa. Auton oma moottori oli jo vuosien varrella porattu kahteen kertaan(ajettu yli 600tkm) ja oli viimeisessä ylikoossa joten oli etsittävä porauskelpoinen uusi aihio. Canada lohko toki tallessa, putkittamalla saa kuntoon. Moottori kunnostettiin täysin ja vanhaa/koneistamatonta osaa ei jäänyt oikeastaan mitään. Ostin myös Holleyn peruskorjaaman kaasuttajan kun vanha oli väljä. Virranajakaja tuli myös korjattua, aiheutti väljänä jos jonkin näköistä oiretta. Nyt täysin kunnostettu tekniikka kiittää huolettomilla ja edullisilla kilometreillä, kulutus pyörii 11 litran molemmin puolin normaaliajossa. Eihän se tosiaan mikään muskelimoottori ole mutta hoitaa mukisematta asiansa todella pienellä huololla. Laiskaksi en kuitenkaan sanoisi, kun vertaa esim. 70-luvun saasteitten puristamia pikkulohkoisia 2t painavia kiesejä.
    Onko 235:set ym. samaa designia kun nämä 194, 230 ja 250cid koneet? Jotenkin mulla on sellainen mieleikuva että ei olisi?
    Kuitenkin, jos vähänkään huoltaa ja pitää säädöissä niin pelaa lähes ikuisesti.
     
  5. Vilkuna

    Vilkuna Gearhead

    Olet oikeassa, ei ole. 1950 - 1962 lohko on heti iänvanhan näköinen jo päällepäinkin. "Bellhousing" eli kytkinkoppakin on tosi raskastekoinen. Startti on siinä kiinni ja koppaa ei saa edes irti irroittamatta vauhtipyörää.

    1963 uudemmissa kuutosissa on sama startti ja laatikon jako, kuin kaseissakin.
     
  6. jylhä

    jylhä 1st gear

    parempaa moottoria ei maailmasta löyry. joka muuta väittää on väärässä tai vttilee.
     
  7. http://www.cliffordperformance.com/

    tuolta saa viriroinaa. Googlettamalla löysin jonkun videontyngänkin missä olivat jotkut jänkit matkalaukkukutosta vähän viilanneet (vaparina) ja varttimailin paineli seiskan puolelle. karseesti näytti olevan voimaa.
     
  8. hipo

    hipo 1st gear

  9. Spitfire

    Spitfire Gearhead

  10. Vilkuna

    Vilkuna Gearhead

    Taitaa olla suurin vika se, että pidetään ikuisen koneen maineessa. Ovat sitten surkeesti huollettuja ja ihan loppuunajettuja. Tuhon hetkellä sitte haukutaan ihan paskaksi, kun kesti vaan 600 000 kilsaa huoltamatta.

    Mutta pirteä kone. Pontiac liikkui paremmin kansivikasella 261:llä, ku Cutlass 350:llä
     
  11. Lassi

    Lassi Gearhead

  12. Kaksi V8 kantta kun hitsuuttaisi yhteen niinkuin nuo Studebaker äijät olivat tehneet niin saisi varmaan jo tehoakin.
     
  13. ceevu

    ceevu Gearhead

    250 tyyppivikaa en löytäny kun jakopään bakeliitti rattaan jossain 400t kohalla:) oli pitänyt jo ujellusta jonkin aikaa mutta sillon oli motto jos se liikkuu,siitä kuuluu ääniä;) apulaitteet hajoaa sitä ennen mutta eihän niitä ole kun startti ja laturi. ilman sanottavaa huoltoo ja väljäks louskuks 500t ajettunakin toimi vielä aivan loistavasti kun joutu eläkkeelle isomman tieltä. On kyllä vielä tallessa ilman pakosarjaa(halki,ai niin yks akilleen kantapää) josko jossain vaihees tuo polkeminen loppuu ja tarvii vaan reissuautoo.
    2k kaasaria tuli koitettua myös ja vaikutti hyvältä vaikka kys holley oli sellanen jonka annoin pahimmalle vihamiehellejavascript:emoticon(':rotfl:')
    javascript:emoticon(':rotfl:')
     
  14. DaFox

    DaFox Gearhead

    Aika oleellisena erona voisi mainita että näissä uudemmissa matkalaukuissa on eri pulttijako laatikkoon kuin vanhemmissa. Eli eivät swappikelpoisia suoraan keskenään.
     
  15. Nova400

    Nova400 Gearhead

    Pienenä nippelitietona voisi vielä mainita, että uusi "Turbo-Thrift"-kuutonen esiteltiin 1962 ja sitä sai vain Chevy-kakkosiin kuutiotilavuuden ollessa 194. Samaan aikaan tuli sukulaismoottori, lyhennetty 153 kuutioinen "Super-Thirft"-nelonen. Isommissa letukoissa oli vielä edellisen sukupolven kuutoset käytössä, kunnes seuraavana vuonna tuli 230-kuutioinen versio ja vanha jäi pois tuotannosta.

    Jos englanti taipuu, kannattaa lukaista aiheesta lisää vaikka Wikipediasta
     
  16. Juho81

    Juho81 1st gear


    Isäukolla on näitä pari osina ja yksi käyvä ja kukkuva Chevyn nokalla(-29).
    Hurjat 3 runkolaakeria, ei painevoitelua kiertokangille. Alunperin kannessakaan ei ole painevoitelua, vaan venttiilikopassa on huopakangas, joka kastellaan öljyllä. Sieltä sitä sitten tippuu keinuille. Hieno moottori!


    -70 luvun lopun 250CID on melko samannäkönen...
     
  17. Savo

    Savo 1st gear

    Perskeles. Omassa lotjassa kiinni 194cid kuutonen kolmilovisella rattimanuaalilla. Toimii mun mielestä mainiosti vaikka kaasari onkin paskana.

    Millähän keinoin tuota konetta saisi pirtsakammaksi ? Tai mitenkä onnistuu automaattilaatikon laitto. Eikös noita ole kuitenkin automaatilla myös tehtaan linjoilta ulos tullut. Ja mitähän laatikkoa kannattaa etsiä ?

    Vai pitäydynkö vain manuaalissa. Kommentteja ?
     
  18. 61 chevy

    61 chevy Gearhead

    mites onko kellään kokemuksia 235+pg yhdistelmästä?? jaksaako tuollanen paketti liikuttaa full size lotjaa??
    ja minkä värinen kone alunperin on? oisko kellään laittaa entisöidystä/alkuperäisestä kuvaa?
     
  19. 61 chevy

    61 chevy Gearhead

    hyvinhän tuo 235+pg kulkee.. mutta niin tuos mun koneessa ei ole öljynsuodatinta ollenkaan!! eikä sitä oo tulpattukaan kai..
     
  20. bel58

    bel58 3rd gear

    öljynsuodatin ollu lisävaruste 235.ssa.61 brookwoodiinkin oli laitettu vasta suomessa irtopurkki ja erillinen paperisuodatin,lohkossa on öljykanava reiät,mistä letkut tulee.pakosarjan alla.ei ole digikuvaa koneesta,mutta auto oli myynnissä nim.koivusaari.etsi kuvia konehuoneesta 62ja vanhemmat gm,ja l-6 mosat.
     

Kerro tästä muillekin!