Mazdan Maalaus 0e

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja Pretend, 2.4.2008.

  1. Pretend

    Pretend 1st gear

    Etsiskelin vanhoja keskusteluja automaalauksesta, mutta kaikki tuntuu menevän sinne ruiskumaalauksen suuntaan tai muuten eri meininkiin.

    Vaan minulla on reilu 20 vuotta vanha kuuskakskutonen, jonka tekniikka on yllättävän hyvässä kunnossa. Maalipinta on se tappavan tylsä harmaa, johon on nyt ilmestynyt pari ikävää maalipinnan rikkoakin. Kori on käytännössä kuitenkin ruosteeton. Maksoin autosta 700 euroa, joten en näe viisaana maksaa toista 700:aa että veisin auton maalaamoon tai muuten kuluttaa satoja euroja laitteisiin.
    Auto on kuitenkin rakas ja Charles Bronsonit tekisi tekisi sille hyvää. Periaatteessa ei haittaa vaikka maalipinta ei peilinsileä olisikaan (auto on ruma kuin hermunen muutenkin), mutta lähinnä mietityttää maalipinnan kesto.

    Riittääkö nykyisen maalipinnan hiominen karheaksi, peseminen silikonin poistoaineella, kittaus, pohjamaali ja pari kerrosta pintamaalia? Vai kuoriutuuko maali viikon päästä irti? Nyt emme siis puhu maalipinnan laadusta, vain siitä kestosta.

    Mitä pohja- pintamaaleja osaisitte suositella. Onko autokäyttöön jotkin omansa? Ilmeisesti tela on tälläiseen 0 budjetin maalaukseen paras vehje.
     
  2. Antti P

    Antti P Gearhead

  3. voittol

    voittol 2nd gear

    No jos tarkkoja ollaan ,niin jonkunlaiseen 0-pudjettiin pääsee vaan sillä konstilla ,että tutkailee oman maalikaapin sisältöä :minkälaista kittiä ja maalia löytyy :rotfl: Itte äänestän vaikka bilteman vasaralakan ja kapean vaahtomuovitelan puolesta. Kyllä se aikansa kestää kun hioo mataksi ,telauksessa mielestäni riittää esim, epäkeskohiomakoneella tehty jälki ,ruostekohtiin ruosteenmuunto-aine kittikin pysyy kotvasen karhean alkup. maalin päällä ja sitte reenaan telausta .1kerta=hyvää harjotusta , toinen kierros =lopullinen pinta??
     
  4. DX

    DX Double Gearhead

    Oma minimivarustus suitsaitsukkelaan maalaukseen jollaista en ole tosin ikinä tehnyt. :lol:

    Lainakompura jossei omaa ole, pienikin kakspyttynen riittää, pilteman 20 euron ruisku ja raskaskaluston tinneriohenteinen 2-komponenttinen akryylimaali 2L (valkoinen piilottaa parhaiten virheet), xsyleeniä 2L pesuihin ja vielä vanhan pinnan mattaukseen 400-500 paperia muutama arkki ja eiku maalaamaan.

    Hilseilykohdat vanhasta maalista olis hyvä hioa nollarappuun ja suihkasta vähän edes jotain kilikali pohjamaalia päälle jottei reunat nouse sitten maalatessa pystyyn, kiveniskemät ei yleensä tuota tuota harmia.
     
  5. Pretend

    Pretend 1st gear

    On kyllä siisti. Mitä maalia käytit että tasoittui noin hyvin?
    Ja mitä kusit pohjissa että ei kestä?

    Ja toki en nyt ihan 0e budjettia tarkoita, mutta noin kuvainnollisesti. Jos maalia, telan ja hiomapaperia ostais.
     
  6. Antti P

    Antti P Gearhead

    Ihan ferrexiä tuo harmaa ja pohjat huonosti kun on maali irronnut muutamasta paikasta missä ei sit ole näköjään tullut hiottua.
     
  7. janzamar

    janzamar 1st gear

    Raskaan kaluston maaleja on monet kehuneet?
    Sävyjäkin kuulemma löytyy.
     
  8. el_loco

    el_loco Gearhead

  9. jeddah

    jeddah 2nd gear

  10. kotr

    kotr 3rd gear

    Raskaan kaluston maali o halpa ja kestävä :p
     
  11. Damned

    Damned Gearhead

    Mikä jippo tässä raskaan kaluston maalissa on vrt. "tavallinen" automaali, kun kaikki sitä tuntuu suosittelevan, mutta kellään ei ole mitään kokemuksia sen käytöstä tai ominaisuuksista kertoa?
     
  12. pas2

    pas2 Gearhead

    Sisun runkopunanen on pysyny klainarin päällä vuodesta '96, tosin parista kohtaa pohjat irtoillu hiukan. Ihan itte maalasin ja olen kyllä ekaan maalaukseeni edelleen ihan tyytyväinen. Komee mattasävyki siit punasest on tullu ku ei o oikee vahaamine koskaa himoittanu.
     
  13. JKL Raggars ry

    JKL Raggars ry Gearhead

    Mastonin kilikali toimii aina :wc: :rotfl:
     
  14. pontiac safari

    pontiac safari 1st gear

    mä maalasin ruiskulla nimim mukaisen kärryn 3 vuotta sitten 60e temalac 3L ja näytti väri olevan vielä kiinni nettiauton ilmotuksen mukaan

    sit maalasin ainakin 30v vanhalla liikennemerkkimaalilla olds cc aika kauhee tuli siitä, telalla ois tullu parempi...
     
  15. känttyrä

    känttyrä 3rd gear

    Teknosynt on myös halpaa ja hyvää.Toki panssarimali myös ja telattuna! Eiköhän tuossa raskaan kaluston maalissa ole samat side ym perusaineet,kun norkku automaaleissa.Sävyt ovat vain paljon rajallisemmat,kuin normaaleissa.Eli ihan hyvä vaihtoehto,jos ei tarvi just jotain kameleonttia,tai auton orkkissävyä saada.
     
  16. OskuJ

    OskuJ 1st gear

    Jokunen vuosi sitten maalasin EX caminon paikallisesta rautanetistä ostetulla sadolin, sadolux tai jollaki tuonmerkkisellä sadomaso maalilla, halppis ruiskulla kierrettiin auto kahteen kertaan. muuten ihan ookoo maali mut meni 3 päivää ennen ku rupes kuivumaan.
     
  17. smuige

    smuige Gearhead

    mä maalasin raskaan kaluston temadur uretaanivärillä, halpaa 3L 70-80e ja helppo maalata sekä paksumpi kuin normaali automaali joten hiomanaarmutkin peittyy hyvin. Ihan hyvä tuli ensmäiseks ruiskumaalaukseksi. Telallakin saa siedettävää jälkeä helposti, peltikattomaalia lakkaustelalla niin saa vähintään huonon ruiskupinnan veroisen. Ruiskulla:[​IMG]Telalla:[​IMG]
     
  18. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    helvetin hyvää tavaraa,sävy valikoima on rajatumpi,itse maalaan omat delfleetillä jos sävyn puolesta käy.maalasin esim eukon auton 2xacryyli ja yksi lakka heti perään ei ole paljon tarvinnu pestä ja kiiltää kuin SE ilman vahailua jo kolme vuotta.ja samanmerkkinen epoksi pesee DP 40 mennen tullen.tämä on märkää märälle paljon parempi ruiskutella jos vaikka hioo puhki ennen pintamaalausta,ei lennä sumua niin kuin dp 40:llä.PS 5 vuotta annetaan säiliöautolle takuuta maalauksesta.missä henkilöautolle sama takuu.ja tulee suola kilometrejä.
     
  19. laakkius

    laakkius Gearhead

    joku vastaava maali oli millä maalasin työpöytäni ruiskulla, ohensin sitä 25% asetonilla ja se ainakin kuivui muutamassa tunnissa kosketuskuivaks...
     
  20. mikkox9x

    mikkox9x 1st gear

    Mitä arvioisitta maalia menevän 9000 CD Suappiin? Kun pitäs melko laajasti paikkamaalata(melkeen kolmasosa autosta), niin aattelin, josko vetäs samantien koko auton vaikka valkosella Temadurilla tai muulla raskaankaluston maalilla(kannattaako ylipäätään). Valkonen olis ainakin helppo maalata ja hienokin jos saa kiiltäväksi, mutta ruma, jos alkaa ruosteet puskemaan läpi, helppo paikkamaalata kuitenkin.

    Mitä tuohon kannattas laittaa pohja-/hiontamaaliksi? Onko palkollista maalata koko auto ensin hiontamaalilla? Tuleeko mitään, jos korjatut kohdat on vedetty inertalla, hioo sen ja alkuperäisen maalipinnan 400 paperilla vesissä ja maalaa siihen suoraan päälle, vai pitäiskö vetää suosiolla koko autoon ensin Inerta hiontamaaliksi? Kuultaakohan nuo pohjan värierot pahasti läpi ja pysyyköhän se päälymääli ylipäätään suoraan alkuperäisessä pintamaalissa kiinni. Alkuperäinen maali metallinhohtomaali.

    E: Onko suurta merkitystä, että maalaako noita kynnyksiä, konetilaa jne. Jokatapauksessa uudelleenmaalaus vaikeuttaa halvan 2000e autonkin myyntiä ja saattaa laskea arvoakin. Kannattasko tota auton väriä miettiä sisustan värin mukaan? Autossa on viininpunanen sisusta.
     

Kerro tästä muillekin!