MB 190E 2.3-16 - Museoauto projekti

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja EVO X, 25.2.2019.

  1. VintageSpeed

    VintageSpeed 3rd gear

    Eikös se mennyt niin että Mercedes halusi 70-luvun lopulla voittaa rallit ja pyysi Cosworthia pistämään pöhinää pöntöön. Audi kuitenkin veti esiin Quattro kortin ja voitti kaiken. Mersu sitten rakennutti näitä Cosworth Evoja siviiliin jotta olisi päässyt osallistumaan saksan DTM sarjaan.
     
    EVO X tykkää tästä.
  2. EVO X

    EVO X Gearhead

    Kyllä, DTM sarja taisi olla se suurin laukaisijan tälle 16v tenavatähdelle. Mersu oli myös yksi suuri syy, miksi BMW suunnitteli mallin nimeltä M3, ja loppu onkin historiaa.
    Tuo 2.3-16 on siis mersun vakio m102 lohkoon perustuva kone. Missään esitteissä ja Mersun omissa materiaaleissa ei toki sanallakaan mainittu, että apua kannen suunnitteluun ja tehojen nostamiseen haettiin Englantilaiselta viripajalta nimeltä Cosworth. Tämä oli aikaa kun AMG ei ollut vielä millään muotoa osa mersun konsernia joten tällaiset syrjähypyt oli mahdollisia. Saksalainen premium merkki ei kuitenkaan halunnut tuota apulaistaan juuri mainostaa, mutta tosiaan Cosworth suunnitteli ja valmisti kannet näihin alkupään autoihin. 2.3-16 oli tuotannossa 1983-1988 ja sen jälkeen se päivittyi 2.5-16 malliin joka moottoria lukuunottamatta on täysin sama auto. 2.5 koneessa oli 15-20hv enemmän tehoa ja kaksirivinen jakoketju 2.3:n yksirivisen sijaan. -89 markkinoille tuli myös juuri DTM kisoja varten suunniteltu EVO1 malli, jossa oli hieman kireämpi kone ja kookkaampi korisarja. Jo vuoden jälkeen sen korvasi EVO2 malli joka tunnetaan paremmin juuri siksi DTM mersuksi jättimäisine takasiipineen. Evot menee jo hinnaltaan tuolla pitkälle kuusinumeroisissa summissa, ja kakkosmallien kohdilla puhutaan jo 2-300000 sijoituksista virheettömän yksilöiden kohdalla. Tietenkin nämä ”perus” 16v mallit ovat myös alanneet hilautua arvoasteikolla ylöspäin muiden kasarisporttien tavoin.
    Jokatapauksessa 2.3-16 on aikansa ”superauto” malliston lippulaiva ja se laite jolla erotuttiin joukosta. Täytyy kumminkin muistaa että varhaisimpien yksilöiden kohdalla edes w124:sta ei oltu vielä esitelty.

    Todella hyvä historiikki aiheesta löytyy:
    https://mb190e16v.com/history/
     
    jarona tykkää tästä.
  3. jariha

    jariha Double Gearhead

    Nyt on hienoa rakentamista:) hattua päästä;) kuume alkoi nimittäin mersukuume:D oli joskus muinoin tollanen tenava tosin ei kossuna mutta silti?
     
    Pertti K, Sounderi, isalmela ja 1 muu tykkäävät tästä.
  4. hmr66

    hmr66 Gearhead

    tuosta löytyy kaikkea kivaa

     
  5. hmr66

    hmr66 Gearhead

    M3:sen ääni on edelleen hieno
     
  6. EVO X

    EVO X Gearhead

    Kyllä se ämmäläinen aika suveneeristi vie noita kisoja. Hienoja laitteita.
     
  7. hmr66

    hmr66 Gearhead

    tuolla mersuja pidempään vanhalla Nurburgrungillä

     
    faffeli tykkää tästä.
  8. hmr66

    hmr66 Gearhead

  9. EVO X

    EVO X Gearhead

    Pientä edistystä. Pakoputket tuli puhalluksesta ja maalauksesta. Niihin tuli siis pulveri kuumakestomusta. Samalla puhallettiin kevyesti karussa kunnossa olleet alumiiniset lämpösuojat ja niihin ruiskutettiin pulverikromi. Samalla reissulla väriin tuli vaihdelaatikon kannatin ja muita tukirautoja.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  10. fairlane -67

    fairlane -67 Gearhead

    Ootko missä teettänyt noita puhallus/pulverointi ja eloksointi hommia?
     
  11. EVO X

    EVO X Gearhead

    No puhalluksia tekee mulle yks pienyrittäjä tuossa Herralassa. Pulverimaalaukset olen pääasiallisesti hoitanut Propinnassa Lahdessa. Sinkitykset Lahden sähkösinkityksessä ja joskus vuosia sitten käytin Cadillacin osiin Anodisointi Jansteria Espoossa.
     
  12. fairlane -67

    fairlane -67 Gearhead

    Ok, toi kromipulverointi näyttää hyvältä nois lämpöpelleis, en oo ennen ollut tommosesta tietoinen.
     
  13. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Toi pulverikromi on tosiaan mielenkiintoinen juttu. Onnistunee alumiinilistoihin yms. Listathan on usein aika karussa kunnossa. Rosterin saa siistiksi sitruunahapolla ja kiillotuksella, mutta köykämiini on eri juttu.

    Mullakin on Polaraan listasarja joka on hiukan kulunut ja patinoitunut. Tuo sinun lämpösuojille teettämä juttu voisi toimiakin. Ja melkin naapurissa kun asustelee niin pitääpä tutkia.
     
  14. Visa

    Visa Gearhead

    Catalinan alustan osat tuli kanssa muutama vuosi sitten pulverikromattua. Päälle tuleva lakka hieman himmentää kiiltoa, mutta siisti kuitenkin tuli. Kromiin ei kyllä ihan voi verrata.
     
  15. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Menee taas ohi aiheen mutta mitenkähän se puskureissa toimisi? Vaihtoehtona ruosteisten puskurien käsittelylle olisi maalaus jonkin väriseksi tai kromipulveri kuitenkin voisi olla parempi vaihtoehto kuin vannehopea...
    Toki on vielä kiiltosinkitys ja lakka kai halvempi kuin kromaus.
     
  16. HendriXXX

    HendriXXX Gearhead

    No onhan tämä niin priimaa rakentamista että huhhuh.. o_O
    Hienoa katella tommosta paneutumista yksityiskohtiin. :)

    Tässähän on vaan semmonen homma että alkaa vituttamaan omat kötöstykset ku ei ole tietoa eikä sen puoleen sitä taitookaan.. :oops:
    noh, koko ajanhan tässä opitaan ku tehään.
     
    palontie, Camino'79, wilburi ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  17. Rusty

    Rusty Double Gearhead

    Näin on. Mutta jatketaan kötöstelyä. :D
     
    palontie ja Gary Grand tykkäävät tästä.
  18. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Mulla alkoi tuntua että pitäisköhän viimein kääriä hihat ja alkaa sipistelemään Typhoonia kohti 5 v päässä siintävää museorekisteriä.
     
    atobee, palontie, EVO X ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  19. Gary Grand

    Gary Grand Double Gearhead

    Käärit kuitenkin niitä hihoja vielä 5 vuoden päästäkin.. Toiset tekee, toiset suunnittelee tekevänsä.:(
    Tällä tekijällä on kyllä hienot otteet hommassa!
     
    wilburi ja EVO X tykkäävät tästä.
  20. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Olet oikeassa, unohdetaan koko homma. Kiitos että säästit turhalta hötkyilyltä! ;)
     
    palontie, isalmela ja Gary Grand tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!