MB 190E 2.3-16 - Museoauto projekti

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja EVO X, 25.2.2019.

  1. GeeTeeO

    GeeTeeO 3rd gear

    Hyvä vinkki tuo keltapassivointien lakkaaminen ! Itse pähkäilin viime kesänä sinkitysreissun jälkeen osia, joista keltapassivoidut eivät olleet "tarpeeksi keltaisia". Pikkuosat nyt vielä menevät, mutta jarrutehostimen etupuolisko oli ihan liian kirkas. Mietein jo sitäkin että tuliko tehtyä liian hyvät pohjat, eli olisiko karheampi pinta tullut "keltaisemmaksi". Tosin se ongelma tulee halvimmalla ja helpoimmalla ratkaistua repro-tehostimella.

    Hienoa seurata erilaisia projekteja, aina oppii jotain uutta !!
     
    EVO X ja isalmela tykkäävät tästä.
  2. EVO X

    EVO X Gearhead

    Oon huomannut, että jos on tollanen ulkonäköosa, kannattaa mainita, että se pitää olla tasavärinen ja keltainen. Mullakin on jotain pikku silppua välillä tullut ihan kirkkaana takaisin vaikka keltanen on merkitty pussiin. Ilmeisesti se värin syvyys tulee siitä kuinka kauan se on siellä sinkkipinnan passivoinnissa. Jos se vaan käväisee niin jää hailakaksi ja tulee sellanen iridisoiva. Kuitenkin se on valitettavaa, että tuo nykyinen keltanen on ihan erilaista kun se mitä esim näissä mersuissakin on käytetty 80-luvulla.
     
  3. Kalu

    Kalu Gearhead

    Evokin ilmeisesti käyttää tuota lahen sähkösinkitystä. Vuosi sitten kun remontoin ja nysväsin hienoks kaverin '60 Caddyn moottorin, jossa ruuvit pitää olla keltapassivoituja. Omien romujen kokemusten perusteella sanoin, et saisko näistä mahdollisimman keltaisia, kun noi mun aikasemmat kilkkeet on ollu aika hailakoita. Ei oiken nykyää enää saa, johtuu kuulemma näistä nyky aineista, ettei saa niin hienon kullankeltaisia enää...
     
    EVO X tykkää tästä.
  4. EVO X

    EVO X Gearhead

    Joo kyllä käytän. Usein tuo sanominen etukäteen auttaa. Tässäkin projektissa laatu on heitellyt, mutta kyseiset osat ei ole olleet niin kriittisiä. Satuloita viedessä sanoin että ne pitää olla siistit. Caddyyn sain vielä teetettyä siellä aika hyvännäköstä keltasta. Tais olla just sitä aikaa kun ne uudet aineet oli vielä tulossa ja vanhan varaston sai käyttää loppuun.
     
  5. EVO X

    EVO X Gearhead

    Viime viikonloppu aherrettiin taas pitkästä aikaa auton äärellä. Hitsari oli saanut peltityöt valmiiksi jo viikkoa aiemmin, juuri sopivasti ennen kuin meni käsileikkaukseen ja sitä myöten jäi sairaslomalle. Niinpä lähdin itse preppaamaan autoa maalausvalmiiksi. Koska halusin päästä tekemään etupyörän aukot kunnolla, päätin purkaa kaikki alaustan romut pois tieltä, sillä uudet olivat jo mukana odottamassa.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Etupään korjauksista jo laitoin aiemmin kuvia, ja nyt ne tehtiin loppuun. Tietenkin sieltä löytyi myös mukavia pikku ylläreitä lisää, jotka toki korjattiin samalla. Itse aloitin homman taas putsaamalla paikat kuppiharjalla. Tinneripesun jälkeen ruiskutin peltipaljaille alueille epoksin ja lopuksi pintaan sipaistiin jälleen Termadur. Koska sisälokarin korjaukset näkyvät myös konehuoneen puolelle, tein sinne myös perinteiset pohjatyöt ja maalasin korjatut alueen korinväriin. Lakaksi tuli valmis satiini, joka kuvassa on vielä melko kiiltävä.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Etujouset putsasin ja maalasin vielä illan päätteksi, että ne saisi asentaa muiden osien kanssa seuraavan päivänä. Etuiskarit tulivat uutta, samoin iskarin yläpäät, jousikumit, tukivarret, vakaajanpuslat jne. Samalla riipaisin irti vanhat hapertuneet jarruputket ja taittelin uudet, mutta niiden asennus jäi vielä tekmättä.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Takalasin irrotus vaikutti sen verran haastavalta, että päätin suosiolla leikata tiivisteen pois, että lasi ja kehyslistat jäisi ehjiksi. Uusi tiiviste on kuitenkin helpoin löytää. Paikallinen korikorjaaja kävi leikkaamassa tuulilasin pois, ja samalla uusi lasi laitettiin tilaukseen. Enpä olisi tiennytkään, että tuulilaseissakin on kokoeroa. Tämä auto oli jo "uudemmalla" lasilla, joka on hivenen isompi. Eli yhdellä pissapojan suuttimella ja erilaisella pyyhkimellä varustetut autot ovat erilaisella lasilla. Mukava yllätys oli ikkunoiden kehykset, jotka olivat molemmissa päissä täysin ehjät.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Takaa purettiin vielä perä ja vetarit irti, että pääsen ne putsaamaan ja maalaamaan kotona. Samalla huomasin toisen takaiskarin olevan täysin selvä, sillä alasilmukka on murtunut. Tuossa on jo kauppoja hierottu korvaavista, joten eiköhän nekin saada kuntoon. Kelkan vaihto jää maalauksen jälkeen tehtäväksi, ja samalla uusitaan nuo tolpat. Avasin kuitenkin kaikki kelkat pultit ja vakaajan pultit, ettei tarvi niiden kanssa tapella enää siinä vaiheessa.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Maalarimestari kävi myös tutustumassa kohteeseen ja sai hyväksynnän korjausten osalta. Maalarin matkaan lähti tässä vaiheessa jo irto-osat, eli muovit. Väri siis tietenkin on alkuperäinen 199-Blauschwartz ja siitä standard sävy pienimmällä kiteellä. Mun käsityksen mukaan kiteen koko on kasvanut vuosien saatossa, mutta näissä vanhemmissa se on melko pientä. Stanusävy on myös kaikista "harmain" vaihtoehto. Maalarin lähdettyä purin vielä sivuikkunat kaikkine romuineen uudelleen irti, ja snyppäsin kattoluukun pois. Koppa lähtee pelipaikalle tuossa kuun vaihteen tietämillä ja palannee takaisin toukokuun nurkilla. Sillä aikaa kunnostelen loput irto-osat ja teen muutamat puuttuvat osahankinnat. Tuollaisen 27-tuntisen viikonlopun +10h ajomatkojen jälkeen on taas ihan kiva istua toimistolla.
     
    Muokattu: 18.3.2019
    jarona, FuryIII '71, Gary Grand ja 5 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  6. karhu01

    karhu01 2nd gear

    ^ joo mä kattoonki, et oli vipinää naapuritallis:). Hyvää jälkeä pukkaa tuleen.
     
    EVO X ja isalmela tykkäävät tästä.
  7. EVO X

    EVO X Gearhead

    Tulihan siellä majailtua pitkälle aamuyön tunneille pe-la ja vielä eilenkin meni iltapäivään asti. Nyt saa hetken pitää taukoa kun Velimies lupas viedä auton Seinäjoelle maalarille.
     
  8. karhu01

    karhu01 2nd gear

    Rautaa pitää takoa silloon, ku se on kuumaa:)
     
  9. EVO X

    EVO X Gearhead

    Hienovaraista edistystä projektissa. Perä ja vetarit tuli mukaan pohjanmaalta. Ensimmäisenä piti saada vetarin loputkin pultit irti, kun siitä ei tullut auton alla valmista sitten millään. Eipä se nyt ihmeitä tarvinnut, mutta vähän ihmeellisiä työkaluja kumminkin :lol:

    [​IMG]

    Vetareista irrotin kumit, ja hyvä niin, sillä rasvat oli varmaan alkuperäiset ja ruostemujua oli siellä seassa. Niimpä vanhat pois, pesu, ja uudet tilalle. Perään oli tarttunut kohtuullisesti isänmaata matkaan, joten sitä sai rapsutella aikansa. Irrottelin myös ”huohottimen” ja putsasin sen. Pesun jälkeen kaikkiin vetäisin päälle mustan temadurin ruiskulla. Perä jatkoi tuosta matkaansa Lahden 190-spesialisti Panulle, joka vaihtoi kaikki stefat uusiin. Nämä siis valmiina takaisin asennettaviksi.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Uudet takaiskarit, tai 500km ajetut, tuli Riihimäeltä 16v harrastajalta. Kaupanpäälle sain vielä toiset käytetyt samanlaiset, joten nyt näitä on yhteensä 5kpl hyllyssä.

    [​IMG]

    Maalarimestari laitteli teaserikuvia Seinäjoelta (huom! Keskeneräisistä osista), ja siellä oltiin jo hyvin työn touhussa. Veljen viedessä hallille unohtuneet sivuhelmat loppuviikosta, sai mukaan jo valmiitakin osia. Valmiina tällähetkellä on kylkipanelit ja takapuskurin keskiosa. Takahelma, jota olin itse tuolla aiemmin korjaillut, vaati uusintakierroksen, että siitä saatiin hyvä. Edelleen joudutaan odottaa 1-2vk, ennenkuin autoa lähdetään raijamaan kohti maalaamoa.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    LPV, Rusty, FuryIII '71 ja 1 muu tykkäävät tästä.
  10. EVO X

    EVO X Gearhead

    On äärettömän mukavaa sanoa, että auton historia on nyt täydellisesti tiedossa! Salapoliisintyö tuotti tulosta, ja löysin auton toisen omistajan, jonka avulla sain täydennettyä puuttuvat tiedot. Tein myös valmiiksi historiikin autosta MR tarkastusta varten:

    6/1985 – 7/1987 Saudi-Arabia & 7/1987 – 17.5.2004 Suomi.
    Herra X (1.om) Helsingistä, Imatran voiman työnjohtaja, oli komennuksella Saudi-Arabiassa 1985, josta hän osti tämän auton uutena. Auto tuotiin muuttoautona Suomeen 1987, jolloin se rekisteröitiin Suomeen ja sai tunnuksen BET-816. X piti autoa aina vuoteen 2004 saakka, eli lähes 20-vuotta. Viimeiset vuodet X:n omistusaikana auto seisoi Helsingissä kadulla, joka varmasti edesauttoi ruosteongelmien muodostumista. Auton huoltokirjaa on X:n omistusaikana täytetty aina 178tkm asti.

    17.5.2004 – 18.9.2010
    Herra Y (2.om) Petäjävedeltä osti auton X:ltä n.225tkm ajettuna. Auto palveli pääasiassa käyttöajossa reilun 10tkm verran. Loppuaikana Y ajoi auton alustan kiveen Lapissa, jonka seurauksena moottorin öljypohja halkesi ja alusta koki muitakin vaurioita mm. takaiskari ja kallistuksenvakaajan pystytanko katkaisivat. Y myi auton korjattavaksi Z:lle 239tkm ajettuna.


    18.9.2010 – 19.6.2016
    Herra Z (3.om) Saarijärveltä osti auton lähinnä varaosakäyttöön toisen 2.3-16 Mercedeksen kunnostusta varten. Tästä huolimatta auton öljypohja vaihdettiin ehjään, ja sitä kunnostettiin toimintakykyiseksi. Auto seisoi Z:lla pihassa noin kaksi vuotta, mutta sitä ei juurikaan ehditty purkaa. Ainoastaan auton alkuperäinen nahkasisusta oli siirretty toiseen autoon ja se oli korvattu Karo-versiolla. Z myi molemmat autot W:lle 2016.


    19.6.2016 – 15.9.2018
    Herra W (4.om) Saarijärveltä osti auton 2016, toisen 16v mersun kylkiäisenä. W:n tarkoitus oli alunperin entisöidä auto MR kuntoon, mutta tilan ja ajan puute sai W:n tekemään päätöksen vain yhden 16v:n kunnostamisesta. W myi auton projektikuntoisena Antti Asunmaalle 2018 syyskuussa. Ennen kaupantekoa auton alkuperäinen musta nahkasisusta siirrettiin takaisin paikalleen.


    15.9.2018 -
    Antti Asunmaa (5.om) Lahdesta osti pahasti projektikuntoisen auton W:ltä Saarijärveltä. Auton kunnostus aloitettiin heti syksyllä 2018.

    Eikä siinä vielä kaikki!! Tältä toiselta omistajalta löytyi auton ALKUPERÄINEN huoltokirja!

    [​IMG]

    Tänään saapuikin postissa tuo miellyttävä paketti. Kuoressa huippukuntoiset huolto- ja käyttöohjevihko. Ensimmäinen huolto on tehty kuten asiaan kuuluu, lähi-idässä. Seuraavat huollot ovatkin tehty Veholla Helsingissä, muutamaa ylimääräistä öljynvaihtoa lukuunottamatta. Huoltokirja on täydellinen 178tkm saakka, mutta vielä yksi Vehon leima löytyy 210tkm kohdalta vuodelta -96. Seuraavan 8-vuoden aikana autolla on ajettu alle 20tkm ennen sen siirtymistä seuraavalle omistajalle. Näillä vihkosilla on todella iso merkitys auton kokonaiskuvalle. Vaikka kuinka hieno autosta tulisi, olisi se vajavainen ilman historiaa.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Pikku fiksailua tuli viikonloppuna harrastettua, vaikka pääasiassa aika menikin käyttiksen jarruremontissa. Takaloosterin muovit oli vähän rujot, joten saivat kevyen Maston käsittelyn. Nyt näyttää taas hyvältä. Hirveän paljon ei ole tullut värkättyä, kun viime viikko meni autotallin siivoamiseen ja uudelleen maalaukseen. Toisaalta nyt on mukavampi jatkaa kokoonpanoa siistissä tallissa. Maalarilla puskee muut hommat vähän mersun tielle, joten auto odottaa edelleen tallissa.. ehkä tällä viikolla ?

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    1purehell, J.J., freetime-cruiser ja 6 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  11. NickeR

    NickeR 1st gear

    Hienoa ku auton historia selvis ja oikeat paperit tuli esille.
     
  12. EVO X

    EVO X Gearhead

    Kyllä, ja juuri lopetin puhelun auton ensimmäisen omistajan kanssa, jolta löytyi loput puuttuvat huoltomerkinnät ja paljon lisää mm. 2x tehty jakopääremontti josta toinen vain 20tkm sitten. Hän oli myös pitänyt ajopäiväkirjaa ensimmäiset 70tkm ja säästänyt auton kaikki paperit aina tilauspapereista ja maahantuonnista lähtien. Yllätys oli herralle suuri, että autoa ollaan entisöimässä, sillä hän luuli sen menneen purkuun tuolloin 2008.
     
    J.J., Gary Grand, dart -66 ja 1 muu tykkäävät tästä.
  13. Gary Grand

    Gary Grand Gearhead

    Y Petäjävedeltä taitaakin olla tuttu kaveri.. :eek::D Enpäs muistanut että tallainenkin täällä oli pyörinyt. Toisen vastaanva Cossun tältä kylältä muistan kyllä -90-luvun alusta, kun sellainen oli esimiehellä silloin.
     
  14. EVO X

    EVO X Gearhead

    Juu, Juha nimimisellä kaverilla se on siellä ollut ajossa 2004-2008 kunnes tuli tuo kohtalokas lapinreissu ja se jäi ilmeisesti tarkempien tietojen valossa sinne pohjoiseen mädäntymään pressun sisälle pariksi vuodeksi. Oli hauska jutella tuon ekan omistajan kanssa eilen. Siltä löytyi myös kaikki tullipaperit, ja niihin oli laskettu auton arvo tuolloin vuonna -87, joka oli huimat 496000MK. Ei noilla ole ihan persaukiset ajelleet kasarilla o_O
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  15. EVO X

    EVO X Gearhead

    Noniin, siellä lepää nyt koppa maalarilla :rolleyes:

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Diktaattori, Pertti K, FuryIII '71 ja 1 muu tykkäävät tästä.
  16. maverick999

    maverick999 3rd gear

    Kerta kaikkiaan hatunnoston arvoista suorittamista. Prokkiksen laajuudesta tulee mieleen oma e30 bemmiprojekti joitakin vuosia sitten (ei tosin ihan yhtä viimoisen päälle kuin tämä...)
     
    EVO X tykkää tästä.
  17. splitti

    splitti 2nd gear

    [​IMG]
    Tuli aamun duunimatkalla bongattua tollanen ja tuli tämä topikki mieleen.

    Hienoa, että lento jatkuu edelleen myötäisissä virtauksissa.
     
    isalmela tykkää tästä.
  18. EVO X

    EVO X Gearhead

    Kiitti! En mä tiedä onko tämä nyt ihan viimosenpäälle, mutta sinnepäin.
     
  19. EVO X

    EVO X Gearhead

    Ai hitto, tollasen EVO2:n kun olis aikanaan ollu mahdollista ostaa järkihintaan niin olis tänäpäivänä onnellinen ihminen. Eihän siitä ole kun 15-vuotta kun tollanen oli täällä kotosuomessa autoliikkeessä 27000€. Sillon naureskeltiin että tenavasta tollasia hintoja. Nyt vähän itkettää kun hinnassa on nolla perässä.
     
    Pertti K tykkää tästä.
  20. EVO X

    EVO X Gearhead

    Maalaamosta olis saatu nyt irtohilppeet takasin. Laatu mielestäni ensiluokkaista, mutta ovat jo kerenneet pölyttymään maalaamossa niin pahoin, ettei niistä nyt juurikaan mitään pysty kuvista sanoa. Putsailen nuo sitten vasta kun alan laittaa paikalleen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Tuossa aikaisemmin kunnostin yhdet lampunpesimen varret, mutta ne olikin väärät 124:n varret. Hommasin 201:n varret jotka vaati vähän töitä. Toisesta oli pesunesteen suutin katkennut ja ne on tässämallissa kiinteästi niitattu runkoon. Joutu purkamaan niittauksen ja korjaamaan suuttimen irrallaan muovihitsaamalla. Sitten piti hommata uus niitti joka löytyi nippelitepolta ja taas saatiin paketti kasaan. Hiekkapuhallus ja värit päälle. Myös sulat purin ja vaihdoin niihin uudet kumit.

    [​IMG]

    Kattoluukun mekanismit tuli entrattua, niin ei tarvi senkään jämähtämistä stressata.

    [​IMG]

    Velimiehelle haettiin tollanen -89 ihan ekoja muovikylkisiä oleva lankku. Suht kivoilla herkuilla, 260E autom. musta 2.srj nahka, 4xsähkölasit, s.luukku, s.verho, niskat, ilmastointi ym. Tämä otetaan tässä kesällä työnalle ja viimeistellään MR kuntoiseksi. Lokarit menee maalaukseen, mutta muutoin ruosteeton koppa, joten päästään helpolla sen suhteen. Pikku hipostelua sieltä täältä. Tammikuussa sitten tulee ikä täyteen.

    [​IMG]
     
    rekkamies, VilleTre, isalmela ja 1 muu tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!