Meijän perän B-body Plymouthit

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja MJF, 13.1.2008.

  1. MJF

    MJF Double Gearhead

    Viime viikonloppuna oli Oulun näyttelyn vuoro. Tarroitettu ja korkitettu akkuhan kyykkäsi heti tulevana talvena kun sen sai koristeltua. Nyt kävin hakemassa samanlaisen uuden akun ja liimailin uudet tarrat ja entiset korkit siihen. Nyt oli luottamus niin korkealla tasolla että Ouluun lähdettiin ihan ilman mitään työkaluja ja tarvikkeita :D

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

     
    juhi71, malvasto, maxvo2 ja 4 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  2. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Kiitos Matille hyvästä ruokapaikka vinkistä videolla. Syssyllä kun ajaa Oulun läpi pikinokan kanssa lintujahtiin niin tietää missä poikkeaa eväällä ja jaloittelemassa.
     
    isalmela ja MJF tykkäävät tästä.
  3. MJF

    MJF Double Gearhead

    Kannattaa kyllä käydä, hieno paikka oli! Lehtogrilli nimellä näkyy vielä löytyvän googlemapsista.
     
    isalmela tykkää tästä.
  4. isalmela

    isalmela Gearhead

    Joo se on kyllä hyvä paikka
     
  5. MJF

    MJF Double Gearhead

    Videoilla näkyy enempi konepeltiä vaan autosta niin höpötetään välillä muutenkin autosta

     
    esmi, flanagan ja isalmela tykkäävät tästä.
  6. MJF

    MJF Double Gearhead

    Muutama pikkujuttu tuli laitettua tästä. Vilkunviiksi oli löystynyt lerppanaksi. Uudessa vilkkumekanismissa oli valuturseita niin ettei kiristynyt oikein, vähän kun veisti niitä pois niin sai kunnolla kiinni. Töötti alkoi kanssa toimia kun vaihtoi uuden rullan mekanismeihin.
    Ajo-omituisuudet väheni kun kiristi simpukkaa, olisko vajaan 1/8 kierroksen kirrannut. Huomattavasti paremman tuntoinen keskialue tuli. Vielä varmaan paranis vähän ajolleen kun pyöräyttäisi aurauksia enempi aurauksen puolelle, nyt oli aika lähellä nollaa. Mutta jätin vielä kuitenkin laiskuuttani siihen...

     
    esmi, isalmela ja Tunaman tykkäävät tästä.
  7. MJF

    MJF Double Gearhead

    Viikonloppuna tuli käytyä parit cruisingit, vajaa 500km tuli matkaa. Pe-la yönä keskellä metsätaipaletta 60km päässä kotoa auto sammui varoittelematta. Rullailtiin linja-autopysäkille, katoin että kaasariin tulee bensaa, väänsin avaimesta ja auto käy. Loppumatka meni vähän herkällä korvalla että milloin sammuu uudelleen. Mutta eipä oo tehnyt toista kertaa vaikka Raahen reissunkin ajoin sen jälkeen... No eipä se auta kun jatkaa ajelua.

     
    isalmela ja esmi tykkäävät tästä.
  8. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Jäikö muut sähköt päälle auton sammuesssa?
     
  9. MJF

    MJF Double Gearhead

    Valot ja radio ainakin jäi päälle
     
  10. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Olisko virtalukon pohja? IGN on eri liityntä kuin ACC, joten voi pätkäistä pelkästään sytytyksen ja mitä sen mukana kenties on, lataus ehkä.
     
  11. MJF

    MJF Double Gearhead

    Mitäs täälä viimeksi. Näköjään sähkökatkoja ollut, no niitä ei oo ollu toista kertaa. Ajettu on kyllä usiampi tuhat kilometriä.
    Talvirenkaat väänsin alle ja kävin pakkasen laskemisen kunniaksi avaamaan ajokauden -24. Jääradalla tietenkin :) Hauskaa hommaa tämmöselläkin autolla, sen verran varovaisemmin kun vaan ajaa ettei kovin penkkoja pöllyyttäis :D Alla varmaankin Aspenin ensiasennustalvirenkaat Firestone Town & Country, hyvin piisaa pitoja vaikka ikää on kohta puoli vuosisataa.

     
    SK-, kerkko, Bukero ja 4 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  12. esmi

    esmi Gearhead

    Toivottavasti kapseli löytyy!
     
  13. MJF

    MJF Double Gearhead

    Laitoin fasepuukkiin etsintäkuulutuksen kapselista paikallisiin puskaradioihin ja aamulla tuli viesti että kapseli olis tallessa. Ei ollut jäänyt auton alle eikä mitään, sievästi pyörinyt penkalle :) Tarkkasilmäinen koiranulkoiluttaja oli ihmetellyt että mikä eläin on tuommoisen jäljen jättänyt, mutta pölykapselihan se sieltä löytyi :D

    Tämä nyt menee vähän aiheen ohi kun on Dodge, mutta b-body kuitenkin. Kaivoin välipäivinä hangesta 70 Coronetin hylsyn minkä ostin joskus toissatalvena tjsp. Liki ruosteeton koppa, perinteisesti takalasin ympäriltä, kontinluukun reunoilta ja kontinpohjasta ruostunut. Mutta muuten ihan minttiä, lattioissakin komia maali sisäpuolella. Aika hyväksi purettu jenkkituontiauto, akselit alla vaan. Takana kuitenkin muskelimallin 489 lukkoperä 3.23 välityksellä.
    Pitkään oon miettiny mitä tuolle tekis, mutta nyt mää sen keksin. Aloin ripustelemaan 68 Chargerista purettuja osia siihen. Takakyljet, lokasuojat, konepelti, takavalopaneli... Tehdään siis 4-ovinen Charger :) Ei mittään järkiä, mutta eipähän tuu toista ihan heti vastaan. Tarkoitus tehdä entisöintiprojekteista jääneillä ylijäämä kakkoslaatuisilla osilla, driver, beater, barnfind, miksi nyt haluaa sanoa. Muutamalta harrastajalta on jo löytynytkin lisää osia, mutta jos tuntuu että nurkissa pyörii Chargereista jääneitä osia niin suapi tarjota :D Pittää kahtoa tekeekö tälle sitten oman aiheen kun alkaa oikeasti tekemään, ensin pittää tehdä noiden peltiosien luovuttaja.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    isalmela, Tunaman, Seevu ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  14. Katselin jo Kellarissa tätä Cororger -projektia. On se huima! :cool:

    Tuleeko tuo katon takalinja enemmän Coronetin vai Chargerin mukaan?

    P.S: Minusta ainoa oikea moottori tuohon olisi Slant Six..o_O Tai sitten aussi Hemi -kutonen..:cool:
     
  15. MJF

    MJF Double Gearhead

    C-pilariin pitää saada enempi Chargeria, mutta niin ettei kuitenkaan tule semmoista kuin se amerikkalaisten 4 ovinen Barracuda. Chargerin takaluukku on ihan eri muotoinen kuin Coronetin, mutta nyt tuntuu että Chargerin luukulla mentäisiin. Ja kun korin pahimmat mädät on justiin luukun ja takalasin ympärillä niin samahan se on miten ne tekee :)
    Tekniikoita mulla ei oo oikeen ylimääräisiä, ainakaan ajokuntoisia. CRG-kavereiden Dartin vanha koliseva 225 löytytisi, siitähän saisi moottorin.
     
  16. MJF

    MJF Double Gearhead

    [​IMG]

    Palataanpa aiheeseen ja Plymoutheihin. Kuten kuvasta näkyy, pidettiin taas miittiä meidän pihalla :cool: Ajeltiin molemmilla ja vertailtiin tuntumia. Runnerilla ajaissa oli jotain tuttua, mutta niin erilaista, sanotaanko muskelia :) Isolohko, manuaali, tiuha perä, ei tehostimia, ei konsoleita eikä ylimääräisiä koristeluja :cool::):D

    Satelliten simpukkaa alettiin miettimään yhdessä. Ratti on neljänneskierroksen vinossa kun kaikki spoorit on kohdallaan. Monesta autosta katsottiin vertailua että simpukan adapterimaljan sokkatappi pitäisi olla pystyssä kun ratti on suorassa, tässä mulla se on vaakassa :odroll: Raidetangoista ei saa säädettyä rattia suoraan, toinen puoli on jo ääriasennossa. Jotain siis oon kasannut simpukan sisällä väärin? Tähän tarvii tutustua lähiaikoina. Samalla säädellä pyöränkulmia paremmin kohdalleen, meinaa vähän tuikkia sinnetänne.

    Moottoriöljyjä ei oo vielä tälle keväälle tullut vaihdeltua. Tein nyt ensin moottoriin rvs-käsittelyn, öljynvaihto 400km kohdalla. Ja uudet rvs-liemet vielä sitten sekaan. Perään otin kanssa ja pitää sinnekin vaihtaa öljyt, niitä ei ole minun aikana vaihdettukaan :odoops:
     
    isalmela, Kustom STW, Tunaman ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  17. MJF

    MJF Double Gearhead

    Kesärenkaita vaihdellessa totesin että eturenkaat pyörii vähän tahkeasti. Otin eilen keulan pukkien päälle ja jarrut auki. Jarrulevytkin näyttää olevan aika loppu, pitänee ennen syksyn katsastusta vaihtaa. Toisenpuolen pyöränlaakerit myös vähän ääntää, samalla sitten uusiksi nekin. Laakerit pesin ja rasvasin uudelleen, mutta eihän se ääni lähde jos laakerissa on jo vikaa. Jarrumäntien kumit ovat kanssa loppusuoralla, täys jarruremppa siis tulollaan :D

    Samoilla tunkkauksilla vaihdoin moottoriöljyt kun rvs-käsittelyn ohjeistama 400km tuli täyteen. Mustat öljyt tuli ulos, kaipa se sitten on jotain puhdistanutkin. Uusiin öljyihin meni vielä toinen satsi rvssää. Muusta vaikutuksesta vaikea sanoa kun ei mitään mittalaitteita tullut käytettyä ennen eikä jälkeen. Tyhjäkäynti ehkä nousi vähän, en tiiä o_O Ens viikolla sitten peräöljyjen vaihto ja mömmöt sinnekin sekaan.

     
    isalmela, esmi ja maxvo2 tykkäävät tästä.
  18. MJF

    MJF Double Gearhead

    Peräöljyt vaihdettu Plymouth-Kukon kanssa. Utelias oli ja tarkkaan seurasi vierestä miten hommat tehdään :)
    Aluksi oli tarkoitus purkaa koko murikka irti että saa putsattua kaikki vanhat öljyt pois, näissähän ei tyhjennysproppua ole. Mutta laiskuus iski ja imaisin vain täyttöaukosta pois mitä tulee, eihän sillä kaikkia varmasti saanut pois... Vetarit kuitenkin käytin irti, pesin ja rasvasin laakerit uusiksi, tiiä milloin tuotakaan on tehty viimeksi. Ei ainakaan viimeiseen 20-vuoteen. Ja ihan tarpeeseen tulikin, ei sielä hirveästi enää vaseliineja ollut.
    Sitten olisi vielä laatikon vuoro. Tässä on joskus aikoinaan rempattu alunperin Volaren laatikko. Eli ei pitäisi olla kulunutkaan, korkeintaan muutaman kymppitonnin ajettu. Tässä tuli nyt 10tkm täyteen mittariin 2020 katsastuksen jälkeen ja kaks kesää ajelin silloin aikoinaan. Eikä kerennyt kauaa Volaressakaan olla ennen kuin joutui tekniikanluovuttajaksi. Kick-downia pitää säätää/muokata, ihan pikkukaasulla ajellessa vaihtaa miten sattuu. Ja tekisi mieli tehdä yksinkertainen shift-kit, Mopar Musclessa oli aikoinaan ohjeet. Jotain reikiä piti muistaakseni porailla tms ja säätöohjeet oli kans.

    Simpukkahommaa tuli sen verran ihmeteltyä keulan ylhäällä ollessa että itse simpukka on keskitettynä. Silti renkaat on ojaan päin kääntyneenä vaikka raidetangoista on säädetty niin paljon kuin pystyy :confused: Onkohan noita simpukan kääntövarsia eri kulmilla a-body vs b-body? Jotain kummallista siellä nyt on. Yhtään en muista minkä kääntövarren laitoin, tämähän oli alunperin tehostamattomalla ohjauksella minkä vaihdoin tehostettuun myös silloin 2004.

     
    isalmela tykkää tästä.
  19. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Rokkiauto tarjoaa kyllä eri idler armit A ja B koppaan. Luulisi siitä päätellen että simpukan kääntövarsi on myös erilainen. Muistankos väärin, että A-Kopan simpukan kääntövarren akseli oli ohuempi?
     
  20. Hai

    Hai Double Gearhead

    Muistat väärin.
    Sektoriakselin paksuus on vuosimallijuttu.
     

Kerro tästä muillekin!