Mekaaniset nostajat ja välysarvonta.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Mudracer, 8.6.2018.

  1. Mudracer

    Mudracer Gearhead

    Kyseessä on n.s. cheater nokka ja nyt säännöt sallii mekaaniset nostajat ekan kerran, laahurisellaiset. Konetta ei kierrätetä kuin 5800 jenkaa ja jouset on beehive tyyppiset.
    Säädin imuihin 0.018" ja pakoihin 0.020" sisäänajon ajaksi mutta kisavälys pitäis keksiä. Ei ole tarvinnut sitä ihmetellä noilla hydynostureilla. Eikä ole ollut vuosiin mekaanista laahuria missään vehkeessä.
    Mitä välyksiä tarjotaan ja miksi.

    Nenu on siis ton näköinen.
    [​IMG]
     
  2. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    En osaa sanoa mikä just tolle nokalle olis paras välys, mutta yleensä jos hydraulinokalle vaihdetaan kovat nostajat, käytetään hyvin pientä välystä.

    Ilman parempaa tietoa vähintään puolittaisin noi sun käyttämät sisäänajovälykset.
     
  3. Jussi289

    Jussi289 Gearhead

    Hurjan näkösiä neniä laahurille.
    Minäkään en mitään tiedä, mutta noin teoriapohjalta arvaisin ensimmäiseen reiluun vetoon vähän liian ison välyksen olevan parempi ku yhtään liian pieni. Oliskohan ajokuumasta mitattuna 0.20(mm) vielä turvallinen...
     
  4. Mudracer

    Mudracer Gearhead

    Juu se pienin turvallinen rako tarttis keksi' kun nostoo on niin vitun v'h'n. Jaahans t'ss' on joku jankkin'ppis.
    Ens perjantai toi tarttis kojeponnistaa kisakuntoon. Taytyy kattoo paljonko pienenee kun kone on kuuma.

    Talle koneelle ei l;ydy vastaavaa mekaanista mutta SBC melkein samanlaiseen norminenuun tyrkytet''n molempiin tuumissa .022 .
     
  5. rb

    rb Gearhead

    Miten toi menee rautalohkoisessa, rautakantisessa.

    Pieneneekö välys, vai suureneeko?

    Alsakonehan elää omaa elämäänsä ja monissa kylmänä välykset saa laittaa nollaan, että ne on lämpöisenä oikeat..
     
  6. junkyard dog

    junkyard dog 3rd gear

    Tuossa Cranen ohje:

    MECHANICAL LIFTERS TECH TIPS


    Compensating for a Cold Engine when Adjusting Valve Lash

    When installing a new cam, the engine will be cold but the lash specifications are for a hot engine. What are you to do? There is a correction

    factor that can be used to get close.We mentioned that the alloy of the engine parts can be affected by thermal expansion in different ways,

    therefore the amount of correction factor to the lash setting depends on whether the cylinder heads and block is made out of cast iron or aluminum.

    You can take the “hot” setting given to you in the catalog or cam specification card and alter it by the following amount to get a “cold” lash setting.


    Iron Block Iron Heads Add .002"


    Iron Block Aluminum Heads Subtract .006"

    Aluminum Block Aluminum Heads Subtract .012"


    Remember this correction adjustment is approximate and is only meant to get you close for the initial start up of the engine. After the engine is

    warmed up to its proper operating temperature range, you must go back and reset all the valves to the proper “hot” valve lash settings.

    Setting Valve Lash on Mechanical Cams

    All the valves must be set individually and only when the lifter is properly located on the base circle of the lobe. At this position the valve is

    closed and there is no lift taking place. How will you know when the valve you are adjusting is in the proper position with the lifter on the base

    circle of the cam? This can be accomplished by watching the movement of the valves.

    1. When the engine is hot (at operating temperature) remove the valve covers and pick the cylinder you are going to adjust.

    2. Hand turn the engine in its normal direction of rotation while watching the exhaust valve on that particular cylinder. When the

    exhaust valve begins to open, stop and adjust that cylinder’s intake valve. (Why? Because when the exhaust is just beginning to open,

    the intake lifter will be on the base circle of the lobe, so the intake is the one we can now adjust.)

    3. Use a feeler gauge, set to the correct valve lash, and place it between the tip of the valve stem and rocker arm. Adjust until you

    arrive at the proper setting and lock the adjuster in place.

    4. After the intake valve has been adjusted, continue to rotate the engine, watching that same intake valve. The intake valve will go to

    full lift and then begin to close. When the intake is almost closed, stop and adjust the exhaust valve on that particular cylinder. (Again,

    when we see the intake valve almost closed, we are sure that the exhaust lifter is on the base circle of the lobe.) Use the feeler gauge

    and follow the procedure described before in step 3.

    5. Both valves on this cylinder are now adjusted, so move to your next cylinder and follow the same procedure again. In the future you

    may find shortcuts to this method, but it still remains the best way to do the job correctly.

    Using Valve Lash to Help Tune the Engine

    The engine only responds to the actual movement of the valves. Since the valve cannot move until all the running clearance (valve lash) has

    been taken up, the amount of valve lash you use affects the engine’s performance. For example, if you decrease the amount of (hot) valve lash,

    the valve will open slightly sooner, lift higher, and close later. This makes the camshaft look bigger to the engine, because of a slight increase of

    actual running duration and lift. If you increase the amount of (hot) lash the opposite occurs. The valve will open later, lift less, and close sooner.

    This shows the engine a smaller cam with slightly less actual running duration and lift.You can use this method on a trial basis to see what the

    engine responds to and keep the setting that works the best. Just remember, the more lash you run, the noisier the valve train will be. If the

    clearance is excessive it can be harsh on the other valve train components. Therefore, for prolonged running of the engine we do not

    recommend increasing the amount of hot lash by more than +.004" from the recommended setting. Nor do we recommend decreasing the hot

    lash by more than -.008".

    Warning: “Tight Lash” camshafts cannot deviate from the recommended hot lash setting by more than +.002" increase, or -.004" decrease.

    “Tight Lash” cams are those which have recommended valve settings of only .010", .012", or .014" on the specification card. These lobe

    designs have very short clearance ramps and cannot tolerate any increase in the recommended valve lash. The extra clearance can cause

    severe damage to valve train components. With “Tight Lash” cams, we recommend using only the prescribed amount of hot valve lash, and that

    close inspection of the engine be maintained.
     
    rb tykkää tästä.
  7. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Eiköhän tähänkin asiaan tule vielä "varmaa tietoa" ja 10 sivua lisää tarinaa kunhan nimimerkki "sdfsd" herää ja saa aikaan kunnon vänkäämisen! :p
     
    Mikkis, Bowtie, urho3 ja 4 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  8. Mudracer

    Mudracer Gearhead

    Nyt muuten "näkee" millanen tehovaikutus noilla mekaanisilla nostajilla on. Muuten kone on muuttunut aika vähän siitä vesiosta joka sylkäisi veivin pudasjärven kaaheelaakeeaakeelle. Nyt on erilaiset männät, pakovenat ja STD poraus kun vanha oli 030 koossa.
     
  9. sdfsd

    sdfsd Gearhead

    Ei mitää hajua koko asiasta.
     
    Muokattu: 9.6.2018
  10. 68corvette

    68corvette Gearhead

    Nokan valmistajatietänee parhaiten millaiset esirampit nokkaan on hiottu.
    Esirampit ottavat koneistosta "löysät pois" ennen kuin varsinainen nokan ramppi alkaa.

    Liian suurella välyksellä painin tulee suoraan nousurampille, voi aiheuttaa mekaanisia ongelmia ja meteliä.
    Alastullessa liian suurella välyksellä venttiili ei tule hillitysti seetille.

    Liian pienellä välyksellä venttiili voi kuumana kantaa, säätöväli lyhenee ja seetistä seetii duraatio tietty kasvaa.

    Kuumana pitää siis jokin välys löytyä.

    Jollei nokan valmistaja osaa kertoa esirampeista, niin irrallisen nokan voi jossain mittauttaa.
     
  11. Mudracer

    Mudracer Gearhead

    Tää kärsä taitaa olla tehty hydyaihiosta, sen takia välyksiäkään ei ole ilmoitettu.
     
  12. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Niin mäkin ymmärsin että on alunperin hydy ja sen takia ehdotinkin mahdollisimman pientä välystä.
    Samalla tosiaan tulee hieman nostoa ja asteita lisää verrattuna noihin käyttämiisi mekaanisen nokan välyksiin. Jollain .008 - .010" kylmävälyksillä tuskin tulee kantamisongelmia kuumanakaan vaikka rautakannet.
     
  13. 68corvette

    68corvette Gearhead

    Eli onko nokka nyt hiottu mekaanisille seuraajille, vai hydraulisille?
     
  14. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Kompaan 68corvettea, jos ei ole nokassa esiramppai niin silloin välys pitäis olla mahdollisimman liki nollaa. Käytännössä siis luokkaa 0.1-0.2 milliä. Mut jos nokka on hiottu mekaaniseks niin valmistajan pitäis osata kertoa se välys.
     
  15. Mudracer

    Mudracer Gearhead

    Toi kärsä on tehty joskus aikoja sitten ja säännöt "vaati" silloin että pitää olla orkkis nosturit jotenka oletan että hiottu hydynostureille. Tää on eka vuosi kun saa laittaa kovat.
     
    Muokattu: 11.6.2018
  16. Mudracer

    Mudracer Gearhead

    Ei menny paskaks ku kaks säädettävää tönäriä kun vipa petti ja yks koko keinuvipualeksi 3 osaan:rotfl: . Kisa ajettiin silti loppuun asti.
    [​IMG]
     
  17. Saanko kysyä, että mitä hyötyä niistä mekaanista nostajista on hydynokan kanssa?
     
  18. Mudracer

    Mudracer Gearhead

    Mekaaniset on noin 3x kevyemmät ja nokan vähistä asteista/nostosta saa enemmän irki. Rajoittaja laitettiin nyt kuiteski 6400rpm mutta enempää ei uskalla kun on vakiot veivit.
     
  19. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Minkäslaisella välyksellä aloititte?
     
  20. Mudracer

    Mudracer Gearhead

    .10 mm . Ei välys ollut ongelma kun vipa sai varmaan ottaansa jo silloin kun edellinen kone laukes. Säädettäviä tönäreitä ei kasva puissa ja piti tehdä vakioista rälläkällä ja porakoneella soivan muttaset. Silti piti vielä laittaa niiden vippojen kohdalle pikkasen shimmiä. Siinä lähdössä kun akseli katkes tuli uus stokin loppunopeuden maailmanennätys:poff:.
    [​IMG]
     
    Kalu, renttu81, SauliK ja 1 muu tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!