Mercruiser 454 kunnostus.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja marko84, 8.9.2023.

  1. marko84

    marko84 2nd gear

    Nyt istahti hyvin, eikä välystäkään juuri ole sivusuunnassa.
    Jousi painui hiuka enempi kasaan mitä vakioilla. Shimmin/aluslevyn vois ottaa pois mut taidan sen siellä pitää "kannen suojana".

    Musta uusi:
    [​IMG]
     
  2. marko84

    marko84 2nd gear

    Kannet ku pääsee kiristelee seuraavaks ni laitanko nyt joka pultin kierteisiin jotain tiivisteliimaa ja tuon ARP:n rasvan vaa prikan molemmi puolin?
    Kaikki pultit ei tainnu men vesitilaa, mut helpoin ehkä laittaa kaikkii tiivisteliima?
     
  3. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Tee noin.
     
    marko84 tykkää tästä.
  4. marko84

    marko84 2nd gear

    Kannet piti tempasta momenttii, mut sen verra erilaisia momentteja löyty et otetaa pieni aikalisä.
    3-osassa kiristetään, mut Noiden ARP: n mukana tulleessa lapussa luki 70ft, Clymerin Mercruiser opus sanoo 85ft ja netissä moni neuvoo pitkät 75ft ja lyhyet 65ft.
    Olisko toi ARP:n 70ft kuitenki se mihi kaikki kiristää?
     
  5. janihei

    janihei 3rd gear

    Laita ARP ohjeen mukaan.
     
  6. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead


    Ei ollut sopivia saatavilla, kun yhdistelmä oli eri merkkisten osia. Omavalmisteiset jotenkin muutenkin kiehtoo, oli järkee tai ei.

    [​IMG]

    Tuossa karkaistuna ja päästettynä.

    Pahoittelut asian sivuun menemisestä ja topikin sotkemisesta.
     
    Muokattu: 15.11.2023
    Seevu ja Concarne tykkäävät tästä.
  7. marko84

    marko84 2nd gear

    As posted, it varies with bolts and the lube on the bolts.

    We only use ARP bolts when we use bolts, and they give a different Tq number for using their lube and regular oil.

    As you have a 454, you are going to have bolts going into water, so you need sealer. ARP makes sealer that we have not had any issues with.

    Using ARP sealer or ARP lube, on their 7/16" 170K psi bolts they use 65 lbs of torque for all bolt lengths. If you use regular 30w oil, they use 85 lbs.

    If you use a different sealer that shown, Tq specs are going to change.

    Joo ei ny oo ARP:n rtv:tä kierteisii, mut rasva on yläpäähä ni mennää sil 70lbs.
     
  8. max

    max Double Gearhead

    Mulla on huonoja kokemuksia ARP:n omasta "Thread Sealerista" jota laitetaan pulttien kierteisiin.
    Liian löysää tavaraa ja ölppä ja vesi tekivät tuttavuutta.
    Imusarjan pulteissa sama homma ja öljy hiipi kierteitä pitkin imurjan päälle(SBC).

    Permatexin musta moottorisilikooni olikin sitten riittävän jäykkää mun tarkoituksiin ja ei vuotoja.
     
    PauliR, Concarne ja marko84 tykkäävät tästä.
  9. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Huomioi Arp:in pulttien kanssa että prikat tulee oikein päin, senkkaus pultin kantaa vasten.
    Mitä olen aiemmin rakennettuja koneita huoltanu, niin on enemmän sääntö kuin poikkeus että prikat on laitettu niin päin kun on sattunut menemään!
     
    PauliR, Concarne ja marko84 tykkäävät tästä.
  10. Minua kanssa aina kiinnostaa tämmöiset itse tehdyt osat ja jutut, missä ei mennä helpoimman kautta. Hienoa työtä sinulla!

    P.S: Joo, ei sotketa ketjua enempää.
     
  11. marko84

    marko84 2nd gear

    Tuolla suht miedolla Comp 218 224 510/510 LSA 112 Nokalla tuskin on vaarana et venttiilit ottais mäntään? Jakopäästä ja tikuista ei vielä tietoa millo tulee ni ei pääse koekasaamaa muovailuvahalla, vai kannattaako vaa ootella?
     
  12. max

    max Double Gearhead

    Ei ota vena mäntään kiinni.
     
  13. marko84

    marko84 2nd gear

    Kattelin retrofit nostajien asennusohjeita ni kehotettii laittaa jotai special lubea, eihän nää tarvi sisäänajoa/ mitää muuta ku moottoriöljyä ympärilleen? Oli myös ohje ettei saa pumpata öljyssä, mut kehotettii kuitenki uittamaa öljyssä useampi tunti...
     
  14. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Ajaisko tää sen saman asian liotuksen sijaan. Imastaan alipaineella ilmat pois nostajista...


     
  15. TimoT

    TimoT 3rd gear

    Moottoriöljyssä uittamalla ne voi laittaa paikalleen, tällä varmistetaan, että rullan laakeroinnilla on rasvaa heti ensistartista, tai jos haluat, niin tuolla Red Linen litkulla, ei suositella pumppaamaan niitä nostajia täyteen, ettei tapahdu ns. hydrolukkoa, eli nostaja on täynnä öljyä ja ei pääse tasaamaan venttiilivälystä, eli venttiili kantaa ja kone ei lähde käyntiin.
    Toisen koulukunnan mukaan hydraulinostajat pitää ilmata ennen asennusta, ettei tarvii kuunnella sitä jumalatonta läksytystä ensikäynnistyksessä...

    https://www.motonet.fi/tuote/red-line-sisaanajo-lisaaine-473-ml?product=60-00111
     
  16. Kimmeli

    Kimmeli Gearhead

    Paljon on jengillä ollut ongelmia hydraulinostajien kanssa, itse avaisin jokaisen ennen asennusta, putsaisin brake cleanerilla tai vastaavalla hilppeet, ja jollain kevyellä öljyllä voitelisin liikkuvat.
     
  17. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Ei aiheessa ole mitään ihmeellistä, öljykipossa uppeluksiin molemmat, hydrauliset ja mekaaniset. Öljynpaineet ennen starttia on hyvä veivata muistakin syistä mutta nämäkin täyttyvät hätäseen kun kys. toimenpide on tehty.
     
    valtope tykkää tästä.
  18. marko84

    marko84 2nd gear

    Jakopäätä Comp 7110 ootellessa ( saa tarjota jos joltain löytyy käyttämätön) mittailin huvikseni tuon vanhan nokan. Selvis syy miksi tää oli "ilkivallasta upotettu".
    Nokassa 5 eri sylinterin kohdalta nokka kulunut keskimäärin 2.5mm, pahin näkyy kuvien erotuksella.
    Imu ja pako nokassa varmaan pieni ero alunperinkin, mut mitä noita vierekkäisiä ei kuluneita nokkia vertasin ni aika samoja ovat.
    Joko ajettu väärillä öljyillä tai sit rempan yhteydessä laitettu vanhat nostajat eri järjestykseen. Tai sit on vaihdettu uudet nostajat ja jätetty vanha nokka, nostajissa kun ei ollu isompia kulumis jälkiä.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Muokattu: 25.11.2023
  19. marko84

    marko84 2nd gear

    Piti alkaa vaihtanaan virranjajajan ratasta, mut onko tässä jo tuo parempi Melanized ratas? Netistä lueskelin et orkkiksen ja melanized rattaan tunnistaa siittä et melanizedissa pinta rosoinen kuten mulla tuossa nykyisesssä. Normaalissa tasainen pinta.
    Komposiitti olis tulossa.

    Kuva nykyisestä:
    [​IMG]
     

Kerro tästä muillekin!