Mercruiser 454 kunnostus.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja marko84, 8.9.2023.

  1. hzemax

    hzemax Double Gearhead

    Joteski jännää, et venemoottorista tehdään tollasta viimeiset hevoset tyyppistä pannua.
    Ei kai niillä kokoajan vedetä täysillä.

    Onks tää joku "sinä et ainakaan ohi aja"juttu?

    Tokihan ne kesämökit pitää plaaniin saada, ymmärrän sen. Anteeksi ja kiitos
     
    Muokattu: 1.1.2024
  2. marko84

    marko84 2nd gear

    Kiitos kehuista, mut rulla swapattua orkkis konetta tässä vaa tehdää:D
     
  3. marko84

    marko84 2nd gear

    Mites menetellä imusarjan tiivisteiden mukana tulleiden restricror pakokanavan peltiklisujen kanssa, onko niitä tarpeek asentaa? Lähinnä mietityttää et jääkö tiiviste helposti koholle niiden takia ja aiheuttaa vuotoja?
     
  4. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Tiiviste kyllä painuu restictorin kohdalta kasaan, ei aiheuta vuotoja.

    Jos haluaa tukkia lämpökanavan kokonaan, niin imusarjan puolelle vaikka termotechiä pakoputkitahnan kera.
     
    Gary Grand ja marko84 tykkäävät tästä.
  5. marko84

    marko84 2nd gear

    Onko nää pelkästään päästöjen takia alunperin? Tietty varmasan auttaa lämmittämään imaris talvella mut pää tarkoitus?
     
  6. fmila

    fmila Gearhead

    Kyllähän se on alunperin imusarjan lämmitykseen tarkoitettu. Näihin liittyy myös toisessa pakosarjassa oleva läppä. Sen tarkoitus on kylmässä koneessa "tukkia" toinen pakosarja ja johtaa sen puolen pakokaasut imukanavien "alta" ja joissakin versioissa jopa kaasuttimen alta toisen puolen pakosarjaan. Läpän akseli on epäkeskeinen, joten läppä aukeaa konetta runsaammin kuormitettaessa jo ennen kuin bimetallijousi läpän "pysyvästi" avaa. Tällä rakenteella lämmitetään myös ryypyn bimetallijousi ja näin saadaan ryyppy pois aiemmin. Talvella auttaa sen toiminta tosi paljon, mutta harrasteautossa lienee aika tarpeeton, kuin myös veneessä, ainakin kyseenalainen.

    t.AM
     
    marko84 tykkää tästä.
  7. marko84

    marko84 2nd gear

    Felpro yläpää sarjassa tuli mukana kumiset venakopan tiivisteet joissa noi sivuissa olevat "siivekkeet" eri kohdassa kun venakopassa. Päädyissä olevat oikeissa kohdissa. Onko nää automaattisesti hylkyyn menevät vai leikkaanko vaan sivuissa olevat pois?
    Liimalla kii vai pitääkö nää kumiset ilmankin?
    [​IMG]
     
  8. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Ylimääräiset siivekkeet pois ja liimalla koppaan kiinni.
     
    marko84 tykkää tästä.
  9. marko84

    marko84 2nd gear

    Laittelin öljyt koneeseen ja aattelin koittaa nouseeko paineet. Pumppua pyöritin porakoneella myötä päivään.
    Paine tuntui tulevan heti, suodattimelle ja öljykellolle tulee hyvin öljy, mut yläkertaan ei mitään.
    Tässä suodattimen siirtosarja sekä pieni lauhdutin, letkua yhteensä n.2metriä. Suodatinta löysäsin pariin kertaan ja öljykelloa, öljy näistä tulee heti kun hiukanki pumppua pyöräyttää. Samalla öljypohjasta tms kuuluu ääni kun ilmaa tulee hiukan, mut luultavasti se on samaa ilmaa joka päässy sisään kun availin liitoksia. Pari akkua sahasin nykyaikaisilla akku koneilla eikä mitään muutosta. Konettakin kampurasta välillä pyöritin eri asentoon. Voiko johtua tyhjistä nostajista tms ilmalukosta vai mistä?
     
  10. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Kyllä se öljy tulee yläkertaankin, mutta kestää joskus vähän kauemmin. Jatka vaan veivaamista ja pyöritä välillä kampuraa niinkuin olet tehnykin.
    Porakoneella pyörittäminen ei nopeuta hommaa seisovassa koneessa, koska pyörii aivan turhan kovaa ja kierrättää vaan öljyä turhaan pumpun ylipaineventtiilin kautta. Käsiveivillä rauhallisesti pyörittäminen nostaa öljyä yhtä hyvin.
     
  11. marko84

    marko84 2nd gear

    Sellane huomio tuli äsken vielä et iso talttapää jonka avulla konetta pyöritin öljyynty alapäästään ja näyttäs siltä et lohkossa joku öljynpaluu just siinä 3cm pumpun akselin yläpuolella josta öljy pääsee nyt virtaamaan vapaasti, jakajassa just niillä kohin ne paksunnukset jotka " tiivistää" tuon kohdan. Onko tällä jotain merkitystä asian kanssa? Karkaako paineet nyt tuosta?
     
  12. fenix

    fenix 3rd gear

    Gary Grand tykkää tästä.
  13. Hai

    Hai Double Gearhead

    Joo, just niin siinä käy, että paineet karkaa. Siellä on nostajien öljykanava, jonka jakajan runko normaalisti tiivistää.
    Jos ei ole sellaista vanhasta jakajasta tehtyä työkalua, niin olen tökännyt pätkän muovista sähköputkea. Olikohan se 30mm?
     
    Concarne ja marko84 tykkäävät tästä.
  14. marko84

    marko84 2nd gear

    Laitoin reiän kohdalle kumisen letkun ja jesaria ympärille jotta oli piukka paikalleen. Kuskin puolelle nousee öljy kaikkiin keinuihin, mut apukuskille ei mitään. Voiko olla vielä joku juttu? Luulis ny et tarpeeks pyörittäny ku jokasesta tulee kuskin puolella öljy. Onko sillä joku idea kun työkalussa ja jakajassa on se kolo siinä öljyreiän kohdalla paksunnusten välissä?
     
  15. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Siinä täytyy olla kavennus öljykanavan kohdalla, muuten ei öljy pääse oikean puolen nostajille.
    Tuo Hai:n kikka ei toimi ihan sellaisenaan että laittaa vaan suoran putken jakajan reikään.
     
    Hai tykkää tästä.
  16. marko84

    marko84 2nd gear

    Näköjään. Otin jakajasta rattaan irti ja pyöritin koneella ni alko öljy virtaamaan joka paikkaan:)
    Nyt vasta tajusin et sehä jakaa sen öljyn takimmaiselta runkolaakerilta, reiän sinnepäin näin,mut oletin et se menee vaan siihe tulppaa joka sen vieressä koneen takaosassa...
    Sellainen huomio tuli et jakajan öljypumppua pyörittävä "hammas" menee jakajan tiiviste paikallaan vain 6mm lomittain. Onko tähän tehty jonkilaisia muokkauksia jotta menis vaikka sen 10mm lomittain?

    [​IMG]
     
    Muokattu: 10.1.2024
  17. Hai

    Hai Double Gearhead

    Niin, aivan! Siksihän siinä jakajan rungossa on se ura.
    Mutta joo, yhden askeleen pääsee eteenpäin kun sen aukon tukkii.
     
  18. marko84

    marko84 2nd gear

    Seuraavaks pääsee kaasarin huoltoon. Holleyn kaasareita huoltanu aiemmi, mut ei millonkaa ollu Rochesteria.
    Millasia nää ylipäätään on verraten vaikka Holleyn vastaaviin? Yhtäkkii näyttäis ainakin yksinkertasemmilta ku vaa yks kohokammioinen.
    Rungossa numero: 17059280 0610
    Nää ilmeisesti kaikki 750cfm, joissai harvois tapauksis 800cfm?
    Rebuild kitin tonne vaihtelen ja nyt enne ku puretaa yms ni olis hyvä kuulla jos jotai vinkkejä/säätöjä/ muita huomioita mitä kannattaa ottaa huomioon/muuttaa yms, kiitos;)
    Tuossa linkki kansioo jossa pari kuvaa:
    https://aijaa.com/a/xX3AHi
     
  19. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    Marine kaasari, siitä saattaa puuttua lähtö jakajan alipainesäätimelle. Mutta eikös se ole viriviri hommissa tarpeeton muutenkin?
     

Kerro tästä muillekin!