Mercruiser 454 kunnostus.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja marko84, 8.9.2023.

  1. marko84

    marko84 2nd gear

    Nyt on.
     
  2. marko84

    marko84 2nd gear

    Marine kaasari juu ja veneeseen tulossa. Näissä Mercruiserin oma Thunderbolt IV sytkä. Perusennakko asetetaan n.8-10astetta ja "aivoboxi" nostaa sit maximit 24astetta annetusta perus ennakosta eli esm. 10+24=34astetta
     
    Muokattu: 23.1.2024
    Bluestone tykkää tästä.
  3. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    Ai niin, unohdin kokonaan että tämä olikin veneeseen. :p. Yhdessä Impalassa oli tuollainen kaasari ja siihen piti se lähtö tehdä.
     
  4. Tuolta löytynee alkuperäiset säädöt:

    [​IMG]
     
  5. marko84

    marko84 2nd gear

    Kiitos. Erikoine homma ku näyttäs magnumissa oleva pienemmät suuttimet mitä vakiossa, tuon mukaan:D
     
  6. marko84

    marko84 2nd gear

    Sehän oli selvä et vesi käyny myös täällä.
    [​IMG]
    [​IMG]

    Suurimmat tuolta sai putsailtua Karburaattori kliinerillä, melassiin upotin nuo nyt täysin purettuina. Olisko muita hyviä putsaus menetelmiä?
     
  7. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Ultraäänipesuri.
     
  8. marko84

    marko84 2nd gear

    Sellasta ei itellä ole. Aika hyvin sai putsattua, jotain pinttymää lähinnä jäi ja hieman hapettumaa johonki.
    Näitä koitan jollain "diy" keinolla vielä putsailla.
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  9. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Mulla on vastaava samoilla spekseillä. Voortin pikku hollikka sopi osina kylpyyn, jos ei ihan kokonaan niin välillä käännellen.
     
  10. Concarne

    Concarne Gearhead

    Sitten jos haluaa samalla rahalla isomman ultraäänipesurin niin kannattaa katsella vaikka Ebaysta. Oma on sitä kautta hankittu joskus 10 vuotta sitten. Pätevä laite kaiken putsaamiseen mitä vaan säiliöön sopii.
     
    Muokattu: 24.1.2024
  11. väsynyt

    väsynyt Gearhead

    Vevor!
     
  12. marko84

    marko84 2nd gear

    Kaasarin korjaus sarjassa kiihdytyspumpun varsi n. 5mm eri mittainen, uusi oli lyhyempi. Vaihdoin siittä kumin ja sen alla olleen jousen alkuperäiseen.
    Ajatuksena laittaa alkuperäne pumppu takaisin.
    Enne ku laitetaa kaasari kasaan ni saisko tolla lyhyemmällä varrella kuitenki jotai hyötyä, eli onko joku "päivitetty" versio?
    Lisäksi ohjeissa oli maininta et "käytä alkuperäistä jousta&jousilautasta"
    [​IMG]

    [​IMG]
     
  13. marko84

    marko84 2nd gear

    Mites luotettavasti/hyvin tällänen mekaaninen ryyppy mahtaa toimia?
    Toimii kyllä ku lämmittää ni avaa ryypyn, mut käytännössä?
    [​IMG]
     
  14. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    Kyllä ne kunnossa ollessaan toimivat ihan hyvin. Shop manuaalin ohjearvoja kannattaa noudattaa, välykset jne.
     
  15. marko84

    marko84 2nd gear

    Puristus paineet mittailin mielenkiinnosta.
    Tehtaan manuaali sanoo 150psi, kaikki oli välillä 160-170psi:)
    Aiemmin paikallaan olleessa pikkulohkossa 120-130psi, nää ei muuttunu miksikään 4vuode omistuksen aikana vaik vähä matalilta vaikuttaakin.
     
    fenix tykkää tästä.
  16. Noihin arvoihin vaikuttaa nokka-akselikin, joten tärkeämpää on, että luvut on keskenään samanlaiset.
     
    marko84 tykkää tästä.
  17. marko84

    marko84 2nd gear

    Miten paljon nokka-akseli voi vaikuttaa paineisiin jos ny aatellaan vakiota vs race? Oma ny aika mieto ja lähellä vakion arvoja patsi on rulla mut kuitenkin..
     
  18. No tässä on Mese -foorumilta:

    Vakiokoneissa on enemmän puristuspaineita kuin virikoneissa. Mitattu mm:
    Ford Sierrasta (2.0DOCH, [puristussuhde luokkaa 9.5-10:1]), jossa puristuspaineet olivat juurikin 14kg paikkeilla,
    Mazda 323:sta (1.3, [9:1]), jossa paineet oli noin 13kg,
    viritetystä Sierrasta (2.0 OHC 180HV [9:1]), jossa puristuspaineita oli noin 11kg,
    melko vakiosta Chevyn isolohkosta (454cid [10:1]), jossa paineet 14 kiloa,
    sekä viritetystä Chevyn isolohkosta (sama kone kuin edellinen, 454cid, 400++++???hv [10:1]), jossa paineet 11 kiloa.
     
    marko84 tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!