Mercruiser 454 kunnostus.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja marko84, 8.9.2023.

  1. Voisiko tuo kone olla Mercruiserin 454 Magnum:

    The true Magnum had the rectangular port heads and alum intake very similar to the 427/425 & 396/375 intake that Chevy used on so many of their muscle cars in the late 60's. The marine version had the bronze inserts in the water jackets, and some had a dual pattern on top allowing EITHER a Quadrajet or Holley to be used. The real magnum also had a different camshaft as well as other components. I've been told that the magnums had 4 bolt mains and the 330's had 2 bolt, but have seen what I believe was an original 330 that had the 4 bolt mains also, so I'm unsure of that.

    On näköjään 4 -pulttinen lohko ja rec port -kannet.
     
  2. marko84

    marko84 2nd gear

    Voisi ja onkin Lohkon kyljessä oli Mercruiserin sarjanumero jolla tuli juuri tämä. Lisäksi löysin veneestä moottorin suojamuovit joissa tekniikan tiedot. Käsittääkseni 365hv.
    Yhden vanhan omistajan tavoitin jolla tää oli uponnutkin niin "kuulemma joku aiempi omistaja virittäny ja koneessa n.380hp":D Luulen kyl et on vakiokuntoinen.
    [​IMG]
     
    Muokattu: 11.9.2023
  3. max

    max Double Gearhead

    Mulla teki vanha kovalevyni tepposet eli muisti petti ja annoin väärää tietoa mutta hyvä niin.
    Aiemmin mainitsemani kannet jotka olivat halki olivat 990:at,ja ne ovat pääsääntöisesti aina halki.
    Juttelin eilen frendini kanssa tästä asiasta ja hänellä ei ole tullut eteen halkinaisia 188 kansia jotka ovat olleet venekäytössä.
     
    Seevu ja marko84 tykkäävät tästä.
  4. Ehkä siellä on joku nokkaviritys tai sitten ei..
     
  5. paja1

    paja1 Gearhead

    Pääsääntöisesti 188 on kovilla seetirenkailla ja 990 ei. Yhtään halkinaista 188 ei ole käteen osunut. Ja onhan tuota joku varmaan ropaillut koska niinkuin max sanoi nii minustakin noi männät on 30cc pattiset ja alunperin siinä pitäs olla ollu 13.8cc trw männät joilla puristaa ysin pintaan. Tuon koneen kun korjaa kunnolla ja käyttää noi kannet,imusarjan,750db kaasari ja esim jotkut -18cc männät niin yli 500hv tulee. Ja laahaavat osat pois venttiilikoneistosta tämmösissä venekoneissa :soosoo: . Vakionokat ja vakiohkot jousipaineet sit erikseen.
     
    Muokattu: 12.9.2023
  6. marko84

    marko84 2nd gear

    Nykyiset männät on 3999295 kertooko tää tarkemmin mitkä tuolla on?
    Partsilta kyselin ylikoon mäntiä jos poraukseksi menee niin näitä ehdottivat, mielipiteitä:
    SEAH749CP-30
    MÄNTÄ CHE 454 TRUCK + MCM330HP 96-> E553K

    Miksi -18c männät, eikös noi korkeempi puristeiset mitkä siellä nyt ehkä on anna paremmin voimaa?
     
    Muokattu: 12.9.2023
  7. paja1

    paja1 Gearhead

    No ne on matalalla patilla olevat orkkikset eli oli näköharha toi noin 30cc....Tuo 749 on lättänä hyperimäntä. Jos toi kattila olis mun niin laittaisin ehdottomasti takomännät joilla ruttua 9-10 väliin ja jonkun sopivan rullakärsän.
     
  8. paja1

    paja1 Gearhead

  9. marko84

    marko84 2nd gear

    Ahtamassa en ole tätä ni ei taida olla tarvetta takomännille, tietty olis ne aina paremmat. Nyt taitaa suhde olla 8.6:1 nykyisillä männillä?
    Noilla -18cc nousee 9
    pintaan? Ruttuja en osaa laskea.
     
    Muokattu: 12.9.2023
  10. marko84

    marko84 2nd gear

    Onkos noi venttiilikolot lohkossa orkkiksena, ei oo muissa vehkeissä tullu ikinä vastaan.
    [​IMG]
     
  11. Rutut ja puristukset on sama asia.

    Niitä voi lakea manuaalisesti tai sitten jollain laskurilla. Esim. Summitin:

    https://www.summitracing.com/newsandevents/calcsandtools/compression-calculator

    Noi paja1:in linkkaamat männät näyttää täydellisiltä.
     
  12. paja1

    paja1 Gearhead

    Ookkona käyttäny kompressioon kalkulaattoria ? Noilla sun olemassa olevilla männillä ruttu on noin 9 paikkeilla. Kaikki riippuu tiivisteen paksuudesta ja liekkirenkaan halkaisijasta,dekin etäisyydestä,palotilan koosta,venttiileistä jne jne... noissa kaikissa on Amerikan toleranssia jonkunverran suuntaan tai toiseen. Itse tietty päätät mitä siihen laitat mutta kun sulla on todnäk takoakseli ja dimple kanget sekä isot recportit niin valuu vähän homma hukkaan jos laitat nyt siihen jotku paskat lättäpäät. Tää on vain mun mielipide :odwink:
     
    TimoT ja teippi-mikko tykkäävät tästä.
  13. marko84

    marko84 2nd gear

    Harvinsisen selvä. Entä jos ei joutuis poraamaan ja nykyiset jäis niin mitä mieltä niidtä?
     
  14. paja1

    paja1 Gearhead

    Pelaa kyllä jos vaan on kunnossa ja pytyt menis hoonilla.
     
  15. Jeepking

    Jeepking 1st gear

    Mielenkiintoinen projekti. Hyvää palikkaa jo vakiona. Tulee varmasti vahva pannu.
    Veneily on hienoo.
     
    marko84 tykkää tästä.
  16. Skigu

    Skigu 2nd gear

    Mulla olis yhdet .030 ylikoko takomännät ylinmääräisenä, yhdestä helma vääntänyt, kun kolahtanu johonki. Olisko ollu 23 tai 27 patilla. Ulvilasta saat ne veiveineen 50€
     
  17. marko84

    marko84 2nd gear

    Kiinnostaa kyllä, oliko näissä joku numero?
     
  18. marko84

    marko84 2nd gear

    Dampperia irrottaessa koitin vetää 3haarasella ulosvetäjällä ulkokehältä ja lähtihän se dampperin uloin kehä liikkeelle siittä keskikehästä, tiedetään kyl et olis pitäny niistä 3pultista vetää siihetarkoutetul ulosvetäjällä, mut katoin et toi umpirautaa eikä kumia välissä... Oikee ulosvetäjä tarvii tehdä, mut virhe tapahtu jo:odroll: uskaltaako ton koittaa korjata painamal takas sisää vai autonaattisesti uutta tilalle?
     
  19. 383

    383 Gearhead

    Ei onnistu uusi tilalle :(:(
     

Kerro tästä muillekin!