Mercruiser 454 kunnostus.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja marko84, 8.9.2023.

  1. marko84

    marko84 2nd gear

    Näin aattelinki. Jos jollain ehjä ä/hyvä ni saa tarjota
     
  2. Harri S

    Harri S Double Gearhead

  3. marko84

    marko84 2nd gear

  4. marko84

    marko84 2nd gear

    Tuollaiselle tarve:
    3963532
    [​IMG]
     
  5. Skigu

    Skigu 2nd gear

    Männät on L2456. Se voi olla, et tohon ei sitä yhtä uutta mäntää saa tilattuun mistään.
     
  6. paja1

    paja1 Double Gearhead

    Sullahan tulee jo muutenki kaikki pyörivät eri osoitteista niin kannattaa lopuksi esim viedä lensulle se paketti punttiin kun kaikki on olemassa ja koneistettu/mitattu/todettu asennuskelpoisiksi.
     
    marko84 tykkää tästä.
  7. Concarne

    Concarne 3rd gear

    marko84 tykkää tästä.
  8. Concarne

    Concarne 3rd gear

    Eikös tämä US Partsin tarvikevaimennin mene tuohon: https://www.usparts.fi/varaosahaku/dor594-010 Näyttäisi olevan tasapainotettu. Taitaa olla sama kuin tuossa Rockauton listalla ja maksaa suunnilleen saman kuin Rockautosta kuluineen.
     
  9. marko84

    marko84 2nd gear

    Pitää kysellä:)
     
  10. marko84

    marko84 2nd gear

    Kampuran nykäsin irti.
    Laakerit stanu koossa. Alakerrassa joku joskus käynyt tiivisteistä päätellen ja ehkä vaihtanut kk laakerit kun ne näytti hyviltä.
    Kampurakin omaan silmään hyvä, kiillotus ehkä. Mut kampurassa osa laakereista huonona, 2 oli väljiä pesään, olisko kuumentunu ja käpristyny siittä.
    Tästä näkee mitä tarkoitan:
     
  11. Nyt, kun se kone on purettu, niin voi kysyä, että onko siinä nokka-akselissa jotain merkintöjä?
     
  12. marko84

    marko84 2nd gear

    Illalla irrotin ja siinä:
    900296 ja 6209.
    Näyttäs olevan 454 mag orkkis nokka kunto oli hyvä.
    Huomenna lohko näytille koneistajalle ni kuulee tuomion sulintereistä. Lohko muuten ihmeen siisti vesikanavista vaikka veneessä ollut. Tuntimittarissa kylläkin vain 550h ja makeavesi kone.
     
    Muokattu: 13.9.2023
  13. -71 MoPar

    -71 MoPar Gearhead

    Kampura näyttäis olevan hienossa kunnossa samoin lakrut noita muutamaa lukuun ottamatta, minun mielestä mittaa noi kaulat parista kohtaa per kaula ja jos ei heittoa voit kiiloittaa itse ne hienolla nauhalla.
     
    marko84 tykkää tästä.
  14. marko84

    marko84 2nd gear

    Koneistamolla käytetty ja näyttäis alustavasti et menis hoonilla. Jos en ny iha vääri ymmärtäny ni 0.020 on kulumisraja orkkiksesta jolloin suositellaan porausta. Tässä koneessa tunteja 550 ja peruskulumaa vähän, ei rappuja tms niin hoonilla saataisiin 0.010 orkkista isommaksi ja se alustavien mittausten perusteella hyvä.
    Lisäksi osa kulumista joissa vesi maannunon sylinteriputken alapäässä jolla ei suurta merkitystä koneen toimintaan.
    Uutena tietona tuli itselle sekin et venekoneet kun käy kylmempinä n.70c niin välystä on hyvä olla inan enempi mitä auton moottoreissa.
    Palotilassa yhtäkuuma-> mäntä laajenee, mut lohko ympärillä viileämpi joka ei laajene yhtäoaljon verraten auton moottoriin.
    Mikään pyörivä ei tän mukaan tule muuttumaan paitsi dampperi joten tasapainotus aika tarpeeton. Useempaan autoon ainaki dampperin vaihtanu ilma et koko moottoria purettu ja punnitettu.
     
  15. -71 MoPar

    -71 MoPar Gearhead

    Sitten on hyvä asia , laitat uudet laakerit ja männänrenkaat mitkä viilaat just oikeille välyksille , jakopää uusiks , stefat ja tiivisteet ja huolellisesti nippuun , kyllä siitä hyvä tulee kun olet huolellinen kasatessa. Niin ja nostajan patruunat vois olla myös hyvä uusia kun seisseet pitkään.
     
    marko84 tykkää tästä.
  16. marko84 tykkää tästä.
  17. marko84

    marko84 2nd gear

    Nyt kun kone purettu ja todettu sen olevan Alkuperäiskuntoinen 454 Magnum 88-92 365hv niin onko nyt jotain hyvää/ järkevää päivitystä joka kannattaa tehdä samalla lisä hevosten toivossa?
     
  18. Johan paja1 mainitsi rullanokan ja rullakeinut..

    Noi sun kannet vaatii on melko ruosteisen näköiset. Ne mä upottasin purettuna sinne melassiin tai happoon. Sitten niiden kanavia vois vielä vähän siistiä..;)
     
  19. marko84

    marko84 2nd gear

    Mikä rullanokka/keinut olis hyvä combo?
    Itsellä ei tietoa., Meneekö jotain muuta vaihtoon samalla kuten tönärit?
     
  20. Ehkä mun ei pitäisi ehdotella, vaan jättää nämä jutut muille. Mutta ei se ole ennenkään haitannut..

    Lainaallas tätä pohjaksi:

    The factory GM specs are;
    The flat lifter 7.4/330 horsepower camshaft is an old design camshaft from the 60's with 213/217 duration .460/.480 lift 114 LSA.
    The 454/502 Magnum flat lifter camshaft has 224/224 duration .510/.510 lift 115.5 LSA.
    The roller lifter 7.4/Gen VI/Vortech L29 camshaft has 206/211 duration .480/.483 lift 115.5 LSA.
    The roller lifter 454/502 Magnum camshaft has 224/224 duration .483/.483 lift 115.5 LSA
    These camshafts were removed from marine engines by me and measured by Comp Cams for my book BIG BLOCK CHEVY MARINE PERFORMANCE. They each came back from Comp Cams with specs that showed one degree more duration on each lobe than the factory GM specs (above).
    Although these camshafts may seem to have a large amount of duration at .050 check they are very mild because they have slow opening and closing flanks for durability reasons. The flat lifter 7.4 camshaft is extremly mild compared to a new aftermarket camshaft.
    Using an aftermarket camshaft with the same specs except for faster opening and closing flanks would result in a good horsepower increase.
    Hope this helps someone!
    Sincerely
    Dennis Moore
    FAMILY AND PERFORMANCE BOATING MAGAZINE


    Ups. Elginin nokat olikin tavalliset.
     
    Muokattu: 14.9.2023

Kerro tästä muillekin!