Mercruiser 454 kunnostus.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja marko84, 8.9.2023.

  1. Tai no..On Elginilla yksi sopiva rullanokka ehkä (?):

    Elgin Engine Camshaft E-1234-P; Retro-Fit .501"/.510" Hydraulic Roller for BBC

    Year: 1965-1996
    Make: Chevy
    Engine: 396-454 BBC
    Camshaft Type: Retro-Fit Hydraulic Roller
    RPM Range: 2000 to 4800
    Intake Valve Lift: .501"
    Exhaust Valve Lift: .510"
    Advertised Intake Duration: 288�
    Advertised Exhaust Duration: 300�
    Intake Duration @ .050": 216�
    Exhaust Duration @ .050": 228�
    Lobe Separation: 112�
    Intake Centerline: 108�/116�
    Firing Order: Standard
    Cam Gear Attachment: 3-bolt
    Usage: Street
    Requires Aftermarket Valve Springs: Yes
    Quantity: Sold As Each
     
  2. toyopet

    toyopet Double Gearhead

  3. marko84

    marko84 2nd gear

    Koitin hiuka perehtyä rullanokkaan enkä oikeen löytänyt vastausta niin pakko kysyä et miksi rullanokka?
    Lähtökohtana itellä hyväkuntoinen laahuri, nostajat tietty menis uusiksi 200-300e.
    Toinen vaihtoehto on rullanokka, retrofit nostajat, keinut ja ehkä tönäritkin. Riittääkö 2k näihin?
    Tässä kiinnostaakin et jos laitan. Lähes 2k, (jos riittää?) rullanokkaan vs nykyinen laahuri niin mitä sillä rahalla saan vastineeksi?
    Koneessa max/wot kierrokset 4800rpm.
     
    Muokattu: 14.9.2023
  4. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Hyvä kysymys, ja sanoisin että tuollasessa miedommassa koneessa rullanokan hyöty laahuriin verrattuna rajoittuu melkein siihen että sun ei tarvi pelätä nokan menemistä sileeksi.
     
  5. -71 MoPar

    -71 MoPar Gearhead

    Sanoit että nokka-akseli hyvässä kunnossa, katso vielä tarkasti onko nokissa kulumaa silmämääräisesti ja voit vähän myös mittailla , jos ei näkyvää kulumaa eikä syöpymiä voit mielestäni käyttää sen ihan hyvin.
    Eikö motti tule kuitenkin veneeseen , vai olenko väärin ymmärtänyt. Jos tulee veneeseen niin on kokoajan ylämäki ja suurin rasitus silloin kun pitää saada vene plaaniin. Elikä nokka pitää olla hyvin vääntävä jo alakierroksilta samoin hyvä vääntö matkanopeudessa. Muuten näkyy kyllä kulutuksessa selvästi. Millaiseen veneeseen ja painoiseen tulossa ?
    Ja voihan ne nostajapatruunatkin käyttää jos ei ole mitään kulumaa ja olet purkanut järjestykseen , luonnollisesti ne pitää kuitenkin purkaa ja pestä samoin kokeilla että toimivat.
    Muuten uudet jos vähänkin kuluneet.
     
  6. marko84

    marko84 2nd gear

    Veneeseen tulee. Chris Craft 245 Limited n. 2400kg.
    Nostajat purettu järjestykseen ja nokka näytti hyvältä, ajettu tosiaan 550h. Jos laahuri jää niin uudet nostajat aattelin hommata kyllä.
     
  7. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Jos nostajat on tosiaan järjestyksessä ja niissä ei suuremmin kulumaa niin laittaisin ne takaisin, enkä uusilla nostajilla. Jossain määrin ne nokat ja nostajan pohjat on hieroontuneet pareiksi, ja riski nokan sileäksi menoon kasvaa uusilla nostajilla? Tai sitten uudet nokka ja nostajat.
    Rulla on tietysti parempi mutta saako rahalle vastinetta?
     
    kuula tykkää tästä.
  8. VooDoo

    VooDoo Gearhead

    Jos seuraajien pohjat ei ole kulunut tms, niin älä vaihda uusia. Parempi mahdollisuus onnistua vanhoilla kun laitat samaan paikkaan mistä otitkin kuin uusilla.

    Toki parempi vaihtoehto olis joku järkevä hytikkarulla vaikkapa, eli kaikki siinä tapauksessa vaihtoon.
     
  9. marko84

    marko84 2nd gear

    Moottori/vene tosiaan uponnu pohjaan syksyllä 2020 ja puheiden mukaan koneessa ollut vedet 2viikkoa sisällä. Lisäksi uusi omistaja purkanu imusarjan ja sadevesi päässy sen verra satamaa sisää et ö-pohjasta tuli 10litraa vettä. En oikee viittis riskillä laittaa vanhoja öljynkanssa pelaavia osia sisään kun niissä ollu enempi tai vähempi vettä ja konetta jouduttu käyttämään veden sekaisella öljyllä kun "pelastettu". Nostajat ja ö-pumppu mieluusti vaihtoon.
    Mut se peruskysymys tähänki, miksi mialuummi rulla? Se ny yks syy ettei tarvi sisäänajoa, mut onko jotain oikeaa hyötyä/vastinetta rahalle?
    Asia ei tähän ny kuulu mut viime keväänä tein. -05 5.7 Hemiin nokka rempan ja siinä ainakin tarkka mitkä nostajat sinne laittaa, enemmä liikkuvia ja hajoavia osia jos valitsee huonot. Rullanokka siis tässä
     
  10. Tosta alkuperäisestä kepistä Melling tekee suoraa kopiota:

    https://www.rockauto.com/en/parts/melling,22219,camshaft,5260

    MELLING 22219 Specifications
    Advertised Exhaust Duration 294
    Advertised Intake Duration 294
    Basic Operating RPM Range 3000
    Cam Type Hydraulic Flat Tappet
    Computer Controlled Compatible No
    Exhaust Duration at .050 inch Lift 224
    Exhaust Valve Lift 0.510"
    Exhaust Valve Lift with Factory Rocker Arm Ratio 1.700"
    Intake Duration at .050 Inch Lift 224
    Intake Valve Lift 0.510"
    Intake Valve Lift with Factory Rocker Arm Ratio 1.700"
    Lifter Type Hydraulic
    Lobe Separation 116
     
  11. Rullanostajilla on mahdollista tehdä nokan rampeista sellasia, mitkä ei laahurinokalla toimi. Eli teoriassa ja käytännössäkin enemmän tehoa samoilla nokan asteilla.

    Se on sitten eri kysymys, että onko se rahan arvoista. Rullanokka on paljon kalliimpi.
     
  12. -71 MoPar

    -71 MoPar Gearhead

    Vene on V-pohjainen hyvä liukuinen Day Cruiser ja matkanopeus 30-40 solmua , kuitenkin takapainoinen ja vaatii aluksi paljon voimaa noustakseen plaaniin. Siitä johtuen katsoisin sen nokan asteet lähelle alkuperäisiä , vaikuttaa merkittävästi polttoaineen kulutukseen. Vene vie helposti 30-40l/h ja vääränlainen nokka tuplaa kulutuksen. Mielestäni hyvä laahuri ajaa saman asian kuin rullat , koska kierrokset jää alle 5000rpm.
    Siinä 5.7 Hemissä ne nostajat täysin kyljellään ja siksi niiden voitelu myös tarkka , etteivät lakkaa pyörimästä.
     
  13. marko84

    marko84 2nd gear

    Pari lisäkysymystä.
    -Jos käytän vsnhan laahurin ja hommaan siihen uudet nostajat, pitääkö tällöin nokka ajaa sisään uusille nostajille?
    - Jos taas hommaan rullaversion nokka,nostajat,keinut,jakopää,nostajat vaihtoon, mut meneekö myös venttiili jouset vaihtoon?
     
  14. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Sisäänajo kannattaa suorittaa kun vaihdat pelkät nostajat, ja nokkiin ja nostajien pohjiin siihen tarkoitettua rasvaa ja öljyksi laahureille sopivaa mineraaliöljyä tai sisäänajolisäainetta.

    Rullanokka vaatii yleensä vähän enemmän jousta kuin laahuri, mutta esimerkiksi tuo migueloksen linkkaama Elginin rullanokka on niin kesy ja hidasramppinen, että vois mennä jopa samoilla jousilla. Eikä sillä taida voimakaan lisääntyä..
     
  15. marko84

    marko84 2nd gear

    Oli sittenki 1nokka ja laahuri kulunu, vaihtoo menee.
    [​IMG]
     
  16. Hah..Tällä kertaa ajattelin ihan samalla tavalla..

    Tässä tietoa Elginin kirjasta:

    [​IMG]
    Siitä pääsenkin siihen, että olisko tällaiset jouset passelit siihen (noin teoriassa..):

    14097002 - BIG BLOCK CHEVY 454HO VALVE SPRING- USED ON GM'S IRON HEADED GEN. VI 454/425 & 502/450 HP CRATE ENGINES- SINGLE REPLACEMENT

    DESCRIPTION
    This high performance valve spring has an outer and inner spring. Used in late model 454 and 502 HO engines. Technical Notes: The dual spring is 1.487" O.D. diameter 1. The pressure at installed height is 110# @ 1.88". Use with valve spring retainer P/N 14096274.
     
  17. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Kyllä vaan.
     
  18. max

    max Double Gearhead

    Mitäs uudet BBC laahurinokat sit maksaa?
    Löysin US-Partsin ilmeisesti alahyllyn unohdettu osaston speciaalin.Cranen mekaanisen 134781(248/258@0.050.0.567/0.590) ja
    painuin munat suorana hakemaan sen kun hinta oli siedettävä 206e.
    Vielä sinne yksi jäi,mutta on liian radikaali tähän projektiin,vai voiko olla liian radikaali?
     
    Muokattu: 15.9.2023
    kuula tykkää tästä.
  19. marko84

    marko84 2nd gear

    Sen verra tuossa tuli tietoa et LSA pitää olla yli 14, ilmeisesti voi muuten imasta vettä pakoputkista pakovenojen kautta koneeseen kun vesijäähdytetyt pakosarjat.
    Runkolaakereiksi suositeltiin MS829HX ja
    Kiertokankiin CB 743 HXN
    Rullanokalla ilmeisesti vakio keinut toimii, mut jousiksi esm nämä Compin:
    26995-16.
    Jakopäähän riittää cam buttoni, muuten uudella vakio jakopäällä? Sit vielä rullanokka, retrofit nostajat ja ehkä tönärit?
     
  20. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Tuossa ei ole varsinaisesti kyse lsa:sta vaan overlapista.
    Jos on tuollanen vanhanaikainen isoilla perusasteilla oleva nokka, niin overlappia tulee jo luonnostaan niin paljon että sen takia leveä vähintään 114 asteen lsa on tarpeen.
    Jos taas käytät nykyaikaisempaa maltillisilla perusasteilla olevaa nokkaa, niin voit ptää myös lsa:n tiukempana, ja silti overlappia on vähemmän kuin vaikka tuossa esillä olleessa 288/300 asteisessa.
    Tiukemmalla lsa:lla ja aikaisemmalla imuventtiilin sulkeutumisella saa paremmin voimaa.
     

Kerro tästä muillekin!