Mercruiser 454 kunnostus.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja marko84, 8.9.2023.

  1. marko84

    marko84 2nd gear

    Muokattu: 17.9.2023
  2. Hauskasti kaikissa näissä on LSA 112, joten se siitä nyrkkisäännöstä..

    Keskustelun avaukseksi tarkottamassani Elginin nokka on napsun lepsumpi kuin tuo viimeinen Lunatin.

    Mä ajatelin asiaa enemmänkin sillä idealla, mikä vastaa alkuperäistä. Isommalla kepillä saa lisää voimaa yläkierroksille ja polttoaineenkulutusta. Mikä on sitten hyvä tämmöisesä paatissa?

    Niistä rulluakeinuista sen verran, että ehkä niitä kannattaa vilkaista halvan kruunun Ruotsista(?):

    https://www.anabint.se/produkt/bild...rullvippor-1-7-7-16-chevrolet-bb-orginal-stil

    https://www.anabint.se/produkt/bildelar/motordelar/rullvippor/rullvippor-1-72-chevrolet-bb
     
    Impala 69 tykkää tästä.
  3. artsiracing

    artsiracing Gearhead

  4. marko84

    marko84 2nd gear

    Muistatko yhtään mitä muita hiluja tuli nokan seuraksi?
     
  5. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Kyseessä oli gen 6 kone, ja nostajina alkuperäiset hydroller nostajat jotka eivät tainnu oikein toimia enää 5 tonnin yläpuolella ainakaan tuon nokan kanssa.
    Jousina oli compin 26995 beehivet ja keinuina ensin roller-tip malliset jotka on myöhemmin vaihtunu kunnollisiin full-rollereihin.
     
  6. camaro69

    camaro69 1st gear

    Kannattaa sitä nokkaa valitessa myös miettiä mikä on sulle se järkevin käyttöalue. Ei ehkä hirveesti oo hyötyä jos huippu teho tulee jossain 5500rpm kohdalla. Mulle valmistu tänä kesänä gen 6 454 takokamoilla puristus suhde n10 ja nokkana zz502 rulla. Santalan dynossa 437.5 hp 5200rpm mutta jo 4800 430hp ja vääntö 2500-3500 650-710. Tää tuli siis veneeseen.
     
    valtope tykkää tästä.
  7. max

    max Double Gearhead

    Hieno kone olis autoonkin,olis se sitten keltanen koulubussi tai Street Racer.
    Sorry Off Topic.
     
  8. hantta

    hantta Double Gearhead

    Ja sitten, kun huippukierrokset on 5500rpm, ei kannata rehvastella, että menee 35l/h
     
  9. marko84

    marko84 2nd gear

    Ala/keskialue konetta tavoitellaan ja wot siellä 4800rpm hujakoilla. Tiettu potkuri valinnalla nää kierrokset määritellään myös mut se olis ideaali et plaaniin lähtis helposti ja huiput olis siellä 4800rpm 50solmua.
     
  10. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Mitäs siihen nyt tulee puristuksia, tuohon nokan valintaan vaikuttava asia sekin?
    Rullanokassa noin tyypillisesti on enempi nostoa, ja ne rampit jyrkemmät eli venttiili on isommalla nostolla pitemmän aikaa, joten ne myös tuottaa enempi tehoa. Sillain siis vois valita hiukan kesymmän rullan kuin laahurin, että pääsis samaan tehoon. Ja varmastikin noi liukuun lähdöt yms ajelukierrosten toiminta olis parempaa. Jos siis rullaan päädyt?
     
  11. marko84

    marko84 2nd gear

    Compilta löytyis löysin: Retro fit nokka:
    Comp 218 224 510/510 LSA 112.
    Seuraava:
    230/236 547/547 LSA112.
    1600e paikkeilla partsilta nokka, retrofit nostajat, jouset, tönärit ja cam buttoni. Ei ilmeisesti tarvia ainakaan tolla löysimmällä kovertaa kansiin jousille tilaa.
    Vakiona magnumissa oli laahuri: 224/224 510/510 115.5 LSA.
    Vakio rulla 224/224 484/483 115.5LSA.
    Rullia ei vaan oikeen löydy yli 112LSA:lla..
     
  12. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Tuo compin miedompi vaihtoehtohan olis sulle just hyvä ja helppo, mikäli hydyrolleria ajattelit.
    Lsa:ta sun ei tarvi murehtia, koska näissä nykyaikaisemmissa nokissa on vähemmän perusasteita ja sitä myöten jopa vähemmän overlappia kuin noissa vakioissa.

    Mikäli valitset vastaavan compin laahurin, niin noilla samoilla nosto- ja .050" arvoilla saat vielä pienemmät perusasteet ja 8 astetta vähemmän overlappia. Hydyrollerit kun on yllättäen hitaampia alkurampistaan kuin laahurit, perusasteitten ja .050 asteitten ero rollerissa 52 astetta ja laahurissa 44 astetta.
     
    TimoT tykkää tästä.
  13. marko84

    marko84 2nd gear

  14. Ei ole:

    Applications
    Make:
    CHEVROLET
    Beginning Year:
    2001
    Ending Year:
    2007
    Engine Type:
    V8
    Engine Family:
    Chevy big block Gen VII
    Engine Size:
    8.1L/496
     
  15. marko84

    marko84 2nd gear

    Katos. Kyl näis tarkkana saa olla.
     
  16. marko84

    marko84 2nd gear

    Mistä sen muuten tietää kotikonstein et venttiili jousien paikkoja pitäis kannessa syventää? Kun kansi kiritty ja konetta kääntää niin et venttiili max auki asennossa ni pitää tietty jäädä painumis varaa, mut miten tää todetaan?
     
  17. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Sun pitää mitata jo irtokannesta ennen jousten asennusta asennuskorkeus, uusista jousista ilmoitetaan niiden asennuskorkeus, aukikorkeus ja coil bind, niitä ja nokan nostoa kun vertailet niin asia selviää.
     
  18. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Vortec 8100 on eri sytkäjärjestys
    1-8-7-2-6-5-4-3 , muutenhan nokat pitäs käydä ristiin ristiin vanhemman BBC:n kanssa...ainakin vanhempien nokkia käytetään Vortec 8100:n kanssa vaihtamalla sytkäjärjestys ja suuttimien johdotus.
     
  19. marko84

    marko84 2nd gear

    Kannet tuli purettua ja kaikki näyttää aiks hyvältä, veikkaan et menee läppäämällä. Venttiilit oli 1.88& 2.19
     

Kerro tästä muillekin!