MerCruiser Moottorin Läpikäynti

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja BigOJS, 26.6.2018.

  1. BigOJS

    BigOJS 3rd gear

    Hei,
    Olisin etsiskellyt pääkaupunkiseudulta (+ ympäryskunnista) luotettavaa, osaavaa ja kustannustehokasta moottorikoneistajaa, joka olisi voinut auttaa MerCruiser-moottorin läpikäynnissä. Laittakaa viestiä jos sopivia ehdokkaita teiltä löytyisi.
     
  2. marko84

    marko84 2nd gear

    Mikä kone ja mitä pitäis tietää?
     
  3. hantta

    hantta Double Gearhead

    Ja pikkuvinkkinä, pyydäthän asiantuntijaa myös kartoittamaan mahdolliset ruostevauriot lohkossa ennen kalliita koneistuksia, yleensä Chevyn v8 kone ruostuu puhki ennenkuin väljistyy, riippuen tietysti, onko raakajähdytteinen, ja minkälaista huoltohistoriaa tuo tuntee.
     
  4. tapio

    tapio Gearhead

    Eikös Mercruiser oon ihan tavallinen chevyn matalapuristeinen kattila? Sen läpikäynti ei liene mitään rakettitiedettä, vain olenko väärässä? hantta sanoikin hyvin, että ruosteista lohkoa ei kannata korjata :)
     
  5. BigOJS

    BigOJS 3rd gear

    Kone on 5.7 LX MerCruiser, lohko ei suinkaan ole ruosteinen. Joudun ottamaan koneen pihalle ,joka tapauksessa syksyllä niin voitaisiin läpikäydä tuo kone samalla kertaa, jotta ei tarvitse joka vuosi sitä jumppailla.

    Tapiolle: Chevyn lohko juurikin ja ei varmaankaan rakettitiedettä. Tarkoituksenani on kartoittaa koneistamoja, jotka voisi läpikäydä koneen, vaihtaa tarvittavat hilppeet ja lyödä nippuun talven aikana kustannustasolla, joka ei aja perhettä hankeen. Niin ja toki on tärkeää, että kyseessä on luotettava paja, jotta homma osuu kerralla kohdalleen.
     
  6. hantta

    hantta Double Gearhead

    Ihan hyvä, kun pidät huolta kalustostasi. Moottori kestänee ilman koneistuksia ajomäärästä riippuen 10- 15 vuotta, silloinkin yleensä jokin venttiilivarren ja ohjaimen kuluma, alakertaan kulumisia on vaikea saada aikaiseksi. Vanhin kone, jonka tiedän laitetun suoraan autoon, oli 24 vuotias Cris- chraft, letukan pikkulohko, täysin kulumaton, ollut parina toiselle samanmoiselle 33 jalkaisessa veneessä.
     
  7. hantta

    hantta Double Gearhead

    Jos välttämättä haluat varmistua, ettei heti tarvitsisi tekniikkaa uudestaan purkaa, katso koneen ja vetolaitteen irroituksen yhteydessä vauhtipyörässä oleva kumikytkin, vetolaitteen nivelet, paljekumit, myös vaihdevaijerin, mahdolliset läpiviennin vesivuodot, pakosarjat purkaamalla ne, läpiviennissä oleva raakavesiletku, raakavesipumpun siipipyörä, ohjausakselin väljyys, pakoputken yhdysputkessa olevat läpät, ettei ole pudonnut alas.
     
  8. Jza

    Jza Double Gearhead

    Tarttis lähteä yksi tommoinen Mercruiserin 350 pata mennä purkamaan atomeiksi kansista öölipohjaan. Osaakos joku laittaa työkalulistaa, että mitä pitäisi ottaa mukaan, kun kohteessa ei osakauppoja ole ja tars ottaa / hommaa ne valmiiksi mukaan? Miljoona hylsyä ja lenkkiä toki, mutta liekö se syönyt jotain jännää tuumaista 12 kulmaista tähtikantaa, tahi muuta seksikästä ja hankalaa?
     
  9. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Mallista riippuen, kannet kannattaa tarkistaa, ettei ole halki.
    On nimittäin aika kova rasitus, kun kerta toisensa jälkeen kuumana sammutettu kone käynnistetään, ja jääkylmä merivesi menee vesikanavien läpi.
     
  10. hantta

    hantta Double Gearhead

    Sen verran aikaa, kun viimeksi edes hiplannut letukan kasia, mutta kiertokanget on 12 kulman, muistaakseni 9/16, muuten perus 3/8, 5/16, 1/2, 9/16, 5/8, niillä pötkii jo aika pitkälle, lenkit ja hylsyt ;)
     
  11. hantta

    hantta Double Gearhead

    Lisäys, 7/16 ja damperin ulosvedin ;)
     
  12. Jza

    Jza Double Gearhead

    Danke!
    Ulosvedin pitäisi istua tuohon, mutta tarkastetaan sekin. On mopen ulosvedin paketti, mutta siinä on monta muutakin palikkaa mm. letukoille. Ehkä se saadaan palasiksi, tai sitten ei. Mörkö on syönyt haljenneiden sarjojen kautta vähän merivettä, niin voi olla synkkä tapaus. Aika näyttää.
     
  13. hantta

    hantta Double Gearhead

    Josko Chevymiehet muistaisivat, minkäkokoinen kanta on kampiakselin laakeripukeissa, ne on nimittäin yleensä kaksiosaiset, eli kannan jälkeen on pulttia, jossa kiinni loiskelevy, ja edellyttää pidempää hylsyä. Itse olen käyttänyt damperiin sitä nyrkkiraudan näköistä ulosvetäjää :d
     
  14. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Loiskelevyllisissä runkopulteissa taitaa olla 11/16 kanta ja vaatii pitkän hylsyn .
     
  15. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    Onkos Mercury 5.0 nyt sama kuin mercruiser eli Chevy? Asiakkaalla 80-luvun (?) veneessä moottori jossa lukee Mercury 5.0. Nyt siinä molemmin puolin isot palat irti lohkosta, kun jäi vedet moottoriin syksyllä.

    Jotenka tarkoitus siirtää kaikki rojut Chevyn 305 lohkoon, hankintalistalle mennee rosteri kansipahvit sekä messinkiset pakkasproput. Mistä noita veneosia kannattaa hommata, jos täältä Suomesta hankkii niin maksaa varmaan platinaa.

    Pitää vielä varmistaa kumpaan suuntaan tuo pyörii, mutta liekö silläkään väliä jos ottaa auton moottorista pelkän lohkon.

    Mitenköhän venemoottoriin tehdään männänrenkaitten sisäänajo, tuo on raakavesijäähdytyksellä. No siis laiturissa sitten varmaan, voi vaan mennä ensi kesään että tuo on vesillä. Mutta ei oikein onnistu muutenkaan. Paitsi jos tekee jonkun suljetun kierron ja koeajaa pukissa.

    Männänrenkaiksi käynee vakio Chevyn renkaat, jossain sanottiin että pitää olla perus valurenkaat.

    Tässä nyt vasta alkanut funtsia hommaa vailla parempaa tietoa, onneksi tällä ei ole kiire.
     
  16. hantta

    hantta Double Gearhead

    Jos yksimoottoriratkaisu, tai vetolaite, pyörii aina oikeinpäin, messinki pakkasproput, vesipumppu vanhasta koneesta, jakopää, nokka jne, ja jo aiemmin mainitut akselinpultit, joilla loiskelevy tulee kiinni.
     
  17. hantta

    hantta Double Gearhead

    Vk ja öp pohjan tiivisteet vanhasta, kumia ;)
     
  18. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Muokattu: 14.6.2019

Kerro tästä muillekin!