mercury comet 4-puttia=>5-pulttiseksi

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja fe427, 24.2.2006.

  1. fe427

    fe427 Gearhead

    Eli auto on mercury comet -65 kutoskoneela ja 4-pulttisilla navoilla.
    Ja 5-pulttisen osat(olkaakselit, jarrut) ovat mustangista, vm 70 auto kutoskoneela.
    Ongelma on seuraavanlainen, eli olkaakselit sopivat autoon muuten mainiosti mutta ohjaus pallonivel on liian pieni mustangin olkaakseliin. Eli löytyykö jotain muunnos palloniveltä missä olisi cometin ohjausakselin kierre mutta mustangin kartio. onko kenelläkään kokemusta? homma on varmaan samanlainen jos vaihtaa -65 mustiin, vm.-70 jarrut.
     
  2. dart -66

    dart -66 Gearhead

    Selasin illalla Moogin paksua raamattua ja se ei tunne raidetangonpäätä jossa olisi -65 Cometin/Mustin jenka ja -70 Mustin/Cometin kartio. Lisäoletuksena on että comet on tehostamattomalla ohjauksella.
    Ainoaksi järkeväksi vaihtoehdoksi jää uusien säätöholkkien teettäminen niden nivelien väliin. Ei pitäisi olla pätevälle sorvarille paha paikka.

    EHKÄ jostain englantilaisesta ajoneuvosta saattaa löytyä, mutta tuo ,5" kierre jättää mahdolliset ajoneuvot "kevyiksi"....
     
  3. Comeetta

    Comeetta 1st gear

    Olipas itseä kiinostava aihe! :eek:

    Meillä on `62 vuotinen Comet jossa ollut 2.8 litran kuutonen. Nyt keulilla ´72 vuoden mustangin 302 cid/5 litranen kasi. Autossa on nyt mustangin taka-akseli ja kardaani sekä edessä ´66 Ford Fairlanen 5-pulttiset rummut. Nivelet vaihdettiin/sovitettiin viime talvena ottamalla olka-akseli mukaan ja Skinnars verkstadille (vaasassa toimiva jenkkivaraosa-liike) ja kokeiltiin kaikki silmämääräisesti sopivia niveliä. Uloimman raidetangon päähän löytyi (lähes) sopiva nivel Moparilta varaosanumerolla: ES319R
    Olka-askelin kartiota joutui hiukan suurentamaan joka tehtiin aivan käsipelillä hiekkapaperia ja vanhaa pienempää niveltä apuna käyttäen. Kierre ei myöskään ollut sama ja sopivan säätöholkin teetin ammattikoululla. Nooh toista tarvittavaa tuumaista kierretappia ei tietenkään löytynyt kun oli vielä vasemmanpuoleisella kirteellä. Kierre siirrettiin vanhasta holkista uuden holkin sisään ja hitsattiin päältä... :oops:
    Säätöholkin lukitsemisessa on vielä ratkaisematon ongelma, johon pitää lähiaikoina perehtyä. Uusi säätöhölkki on täysin umpinainen ja noin 1cm paksumpi kuin vanha. Alkuperäinen oli pitkittäis halkaistu ja kiristäminen tapahtui klemmareilla. Saa heittää sopivia ideoita kuinka toteuttaa lukitusmekanismi kun uusi säätöholkki onkin umpinainen ja kierteet "hiukan" eksoottiset, joten ei muttereitakaan löydy/voi helposti teettää... sokat läpi yms?
    :poff:
     

Kerro tästä muillekin!