Mercury Monterey -62 alapallot, mistä uudet?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja generalo, 6.10.2016.

  1. generalo

    generalo Gearhead

    Hylky tuli katsastuksessa väljistä alapalloista. Us-partsilta ja South west tradelta kysäisin uusia, vajaa 200e/kpl!! Rokkiautossakaan ei ole. Oisko kellään vinkkiä, että mistä saisi vähän edullisemmin?
     
  2. Kalu

    Kalu Double Gearhead

  3. Karpots

    Karpots 3rd gear

    Soini car parts: Ulosheitto osat, siellä on ainakin yks..
     
  4. generalo

    generalo Gearhead

    Kiitoksia, josko näillä vinkeillä pääsisi etenemään. Pitää huomenna soitella Soinille. Jos ei sieltä löydy niin kokeilla tilata Mac'silta. En ole ennen Amerikasta tilannut mitään, mutta näillä hinnoilla on ehkä jo viisasta harjoitella :D

    Parempi tilata hetimmiten ulkomailta tarvittaessa, ajoaikaa kuukausi...
     
  5. coolcarshq

    coolcarshq 2nd gear

    Mahtoko suikkapää tietää että ne on jousikuormitteiset ja niitä tietyllä väärällä tavalla tutkiessa niissä on aina lutaa??
     
  6. generalo

    generalo Gearhead

    Tjaa-a, en tiiä? Nosti keulan ylös, käänteli rengasta laidasta toiseen ja samalla "hölskytteli" edestakaisin. Kesällä turauttelin rasvaa niveliin nipoista, ajellessa en ole kuullut kolinoita.
     
  7. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Kannattaisko varuilta tarkastaa? Voi olla uudet pallot yhtä väljät mutteivät kestä senkään vertaa. Joskus noissa on sallitut välykset niin isoja, että tuntuu itsestäkin epävarmalta. Kantava pallo ei pidä ääntä väljänäkään kun auton paino ja jouset pitää sen aina jännitettynä - paitsi jos nostaa konttorilla tukivarsista.
     
  8. Karpots

    Karpots 3rd gear

    Jos väljät on havaittu renkaat ilmassa niin mun mielestä hylkäysperustetta ei ole, sillä noissa palloissa on lähes aina ns,pystyvälystä. Jos ei "vatkauskoneessa" heiluteltaessa ollut väljää niin asia on ihan selvä.
     
  9. generalo

    generalo Gearhead

    Perhana kun en muista, että nostiko etupalkista vai tukivarsista. Renkaat oli kyllä ilmassa. Mitenhän minä "ohjeistaisin" uskottavasti katsastusmiestä uusintatarkastuksessa? :rolleyes:

    Huomenna kokeilen itse vielä tukivarresta nostettuna.
     
  10. Skoll

    Skoll 2nd gear

    Pahoitteluni, ei liity niinkään aloittajan ongelmaan, mutta kerran käytin Plymouthia katsastuksessa ja valtionkonttorin äijä sanoo että väljät ala sekä yläpallot. Yritin sanoa, että ne on rasvanipalliset, ne on luonnostaanki vähän väljemmät. Hyvät ne oli aikuisten oikeasti, mutta vaihdoinpa uusiin, 8e/kpl alas, ~12-16e/kpl ylös, yhtä "väljät". Hyvin kelpas samalle ukolle ne vuoden päästä, rasvanipalliset nekin.

    Tiedetään, tämä postaus kuuluis toiseen topicciin.

    EDIT: Ootko ebayn katsonut, sieltä toisinaan löytyy hyvin harvinaisempaa osaa, itse löysin sivuvilkut omaan Plymouthiin kun ei ollut rockautossa, south westi tarjosi ei oota ja paikallisen jenkkivaraosaliikkeen kautta turha kysellä moisia "osia"
     
  11. Karpots

    Karpots 3rd gear

    Asiahan ei tietysti minulle kuulu mutta: Orggis/alkuperäisvaraosapallonivelet on laadultaan aivan toista luokkaa kuin nykyiset tarvikkeet että ne jos menee vaihtamaan, varsinkin heppoisin perustein, niin saa tilalle kyllä uudet mutta huonommat nivelet.
     
  12. Karpots

    Karpots 3rd gear

    Generalolle: Ei sillä ole väliä onko keula nostettu ilmaan palkista vai tukivarsista, alapallolle tilanne on ihan sama, teki sen kummin vaan. Toisinsanoen kuormitus puuttuu silti.
     
  13. generalo

    generalo Gearhead

    Tämmöset löyty, sama pulju, kuvien perusteella samat nivelet mutta eri hinta?
    http://www.ebay.com/itm/2-Front-Low...ash=item3f4c1dd0f8:g:sbEAAOSw-jhT~fz8&vxp=mtr

    http://www.ebay.com/itm/2-Pcs-Front...ash=item33bb5a5590:g:sbEAAOSw-jhT~fz8&vxp=mtr

    Tästä sitä nyt sitten saikin hyvän päänvaivan, voihan ne olla omasta mielestä hyvät vielä, mutta katsastusmies toista mieltä :(
     
  14. coolcarshq

    coolcarshq 2nd gear

    Juuri näin, Falconia nuori katsuri puristeli ja kerkis jo avata suunsa mainitakseen lutasesta alapallosta, onneksi kokeneempi katsuri huomasi tilanteen ja ohjeisti noviisia, falconissa tosin erilainen eturipustus mutta alapallot samanlaisella rakenteella...tottapuhen en muista mistä tommottiin pitää nostaa että saavutetaan optimaalinen tulos, joko palkista tai sittekin tukivarresta. Pointti kuitenkin on se että varsin tod.näkösesti Mercuryn ala-pallot on kunnossa...
     
  15. generalo

    generalo Gearhead

    Ainiin joo, niinhän se menee. Käyn huomenna varovasti kysymässä katsastuskonttorilta. Katsastusmies ei ollut kuitenkaan mikään vastavalmistunut sälli.

    Keväällä yritin varovasti käyttää alapalloja irti jousia pätkiäkseni. Jäi yritykseksi, kun olivat niin jämäkästi kiinni, lienee vielä alkuperäiset.
     
  16. Skoll

    Skoll 2nd gear

    Melko saatanan tiukassa ne oli itsellänikin, ns. väkivaltaa piti käyttää. :D
     
  17. Karpots

    Karpots 3rd gear

    Nykyäänhän sitä voi käydä myös toisella konttorilla jälkitarkastuksessa jos ei halua nolata hylsyn antajaa. Niitäkin konttoreita/ukkoja on, jotka ymmärtää jenkkien päälle.
     
  18. coolcarshq

    coolcarshq 2nd gear

    toi on varmaan oikea vastaus että kuormaa pittää olla, lutaa on nosti sitten palakista tahi tukivarresta, voi päätellä että metoti on ollut katsurilla väärä siitäkin päätellen että kummankin puolen pallot on hylätty? Eikös ne alkuperäset on niitattu kiinni vai väistäkö muurin?
     
  19. generalo

    generalo Gearhead

    Kyllähän sitä saattas käyttää toisellakin katsastusasemalla, mutta tällä kylällä ei ole kuin yksi asema :D seuraava reilun 70 kilometrin päässä. Soitin kuitenkin sinne, ja katsastusmiehen vastaus oli, että yleensä jousi kuormittamattomana katsotaan välys (eli renkaat ilmassa). Kerroin kyseessä olevan vanha jenkki, niin sanoi, että jos vaan löytyy joku korjausopas tai vastaava, jossa on ohjeistusta tarkastustoimenpiteestä, niin helpottaisi kummasti. No tämmösen löysin, tosin 1961 mallisen, mutta siinä on samat alapallot.

    https://www.google.fi/url?sa=t&rct=...WyqU3Ljct3_6pg&bvm=bv.134495766,d.bGg&cad=rja

    "NOTE - lower ball joint is not spring loaded and a slight normal looseness will be found when car is raised and wheel is hanging free."

    Muistaakseni ovat pulteilla kiinni.
     
  20. Karpots

    Karpots 3rd gear

    Kyllä tuon tekstin jo pitäisi riittää ja jos ei riitä ni käske soittaa jollekin joka tietää. Se et onko noi nivelet alkuperäiset menee sitten jo saivartelun puolelle. Täälläpäin ainakin katsastajat tietää
    että kuormittamattomissa alapallonivelissä on välystä. Jos ei välyksiä ole keulan ollessa siinä vatkaimessa niin ei niitä ajaessakaan ole.
     

Kerro tästä muillekin!