Mersu käyttövaunuksi

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja RB-440, 2.9.2009.

  1. RB-440

    RB-440 1st gear

    Jahkaamisen kohteena olisi siis 90-luvun puolivälin Mersu 180 C, eli semmonen keskikokoinen bentsiinimarsu manuaalilla.

    Juu, eipä ole oikein harrasteauto, mutta talviautoksi se on tarkoitettukin, vieläpä rouvasväelle. Ja joo, Mersu foorumilla varmaan tiedetään näistä kaikkea, mutta kysäisenpä kuitenkin OD:lta, kun täältä saa mun mielestä hyviä vastauksia aiheeseen jos toiseenkin.

    Siispä, onko tommosissa Marsupilameissa jotain, mitä pitäisi tosissaan osata varoa, elikkäs mitä kannattaa ostaessa tarkistaa, ettei lompsa saa hepulia heti alkuerissä?

    Ajotuntumaa noista on nyt pikkasen, ensimmäinen auto, jossa saa penkin niin taakse, ettei ylety polkimiin :lol: Mutta ratti on tutusti sylissä ja käsijarrusysteemikin helpottaa vierotusoireita, kun on ihan samanlainen kun oikeissa autoissakin 8)
     
  2. JKL Raggars ry

    JKL Raggars ry Gearhead

    Eipä ole kokemusta omistamisesta mutta mitä olen ajanut niin tukevilta ovat tuntuneet. Mikäli auto tulee rouvalle niin kannattaa koettaa että että henkilöllä ylttää jalat hyvin polkimille, penkki ei liiku kovin eteen ja kytkin polkimen liike on pitkä.

    Diesel malleissa jakoketjun rattaat kannattaa tarkistaa, mikäli ovat kuluneet niin saattavat sylkästä ketjun pois rattailta vauhdissa ja tämä aiheuttaa isomman koneremontin.
     
  3. cuda69

    cuda69 Gearhead

    eipä noissa mitään isoja murheita ole ollut,raidetanko kannattaa katsoa,siihen ku ei saa sisempiä päitä erikseen,vaan joutuu ostaan koko tangon.Kato että kaikki lämmönsäätimet ym toimii ja lämmöt voi säätää kummallekki puolelle,eikä kesken ajon rupea seilaamaan kuumasta kylmään.Jos perä volisee niin maksaa alle 500eur laakerointi.
     
  4. musse27

    musse27 3rd gear

    Tuollaisen 93-mallisen joskus omistanut, ei ihme vikoja, mutta talvella liukkaalla kelillä hengen vaarallinen ajaa.Oli parhaat uudet kitka/nastat,uudet jouset,iskarit, ja kaikki vimpan päälle.Wanha ke-20 corollakin oli parempi,puhumattakaan c-mallin kadetista, yms muista lukemattomista kevyt peräisitä autoista.
     
  5. mie

    mie Gearhead

    Ruosteita kannattaa syynäillä aikatarkaan noista, toki on noilla ikääkin jo, mutta hirveästi ei välttämättä ole suojailtu oston jälkeen. Pyöräntuennat, palkit ja ovista listojen & tiivisteiden alueet ainakin.

    ja tuokin varmaan mulkasemisen arvoinen

    http://www.ajovalo.net/Mallit/MB_W202.htm
     
  6. FA18

    FA18 3rd gear

    Mitä meinaat hengenvaarallisella? En ole mersua ajanut, mutta vanhemmilla 500bemareilla ja Omegoilla kyllä. Etenkin Omegoissa oleva lukkoperä tekee siitä aivan loistavan talviauton. Miten tuo C-mersu oleellisesti eroaisi noista :-?
     
  7. JKL Raggars ry

    JKL Raggars ry Gearhead

    Mersussa ei ole lukkoperää?
     
  8. heikkisj

    heikkisj Gearhead

    Hassu yhteensattuma, meilläkin ollaan nyt pikkuhiljaa ruvettu katsomaan vaimolle kakkosautoa ja yksi potentiaalinen vaihtoehto on juuri C-sarjan Mercedes ja vieläpä bensiinimoottorilla, tuossa (pää)käyttiksessä kun on diesel niin kilometrejä tulisi niin vähän että diesel ei kannata oikein mitenkään. Olen muuten miettinyt myös W124 farmi-meseä...
     
  9. Rässi66

    Rässi66 3rd gear

    Tee-se-itse-miehelle ikuinen käyttöauto: W124.
    (Tai ainakin korin loppumiseen saakka)
    Farkku-124 pakuksi ja ajo on halpaa.
     
  10. M

    M Gearhead

    aikanaan nykyiselle ex:lle hommasin 97:n c mersun käyttikseksi. oli bensa ja automaatti. laiskahan se oli kuin mikä, mutta hyvin sillä pärjäsi myös talvella. isomman tuntuinen kuin on.

    bensakoneessa ilmamassa-anturi on kulutustavaraa, uusi maksaa noin 100eur, kun ei osta alkuperäistä. jos on rikki, tekee sen, että ei kylmänä starttaa kerrasta. suhteellisen painavassa autossa alustan nivelet on kovilla. ja joku toinenkin mainitsi tosta lämppärin toiminnasta. kannattaa tsekata, että kaikki asennot toimivat ja että alkaa toimia heti. sähkövikoja mersussa on myös, mutta taitaa olla enemmän näissä can-väylätekniikkaa käyttävissä, olisko juuri 97 vuosimallista alkaen... ja se ruoste, mutta sitä kai on jo kaikissa yli 10 vuotta vanhoissa...
     
  11. RB-440

    RB-440 1st gear

    Kiitoksia kaikille vastauksista, hyviä vinkkejä tuli taas siitä mitä pitää tarkastella! Paremmin osaa tiirailla, kun tietää, mitä milloinkin hakee ja kaikki ei vaan tule mieleen.

    Esimerkiksi tuo ei ole koskaan tullut mieleenkään, että penkkiä ei kaikki saa tarpeeksi lähelle, kun mun oma ongelma on yleensä, ettei saa penkkiä tarpeeksi kauas. Lisäksi tuo mie:n postaama linkki oli mielenkiintoinen noista vuosimallien eroista.

    Mun silmään tuo malli on suhteellisen nätti ja noi ulkomitat on aika sopivat. Bensamoottorinen on hakusessa, kun pitemmät matkat ajellaan varmaan jatkossakin Sprintterillä, niin ei viitsisi molemmista maksaa dieselveroja. Vaatimus manuaalivaiheistosta on puhdasta ennakkoluuloa, kun jotenkin en vaan osaa luottaa euromaatteihin, ainakaan näissä vanhemmissa autoissa. Niitä tuntuu kyllä olevan aikapaljon tarjolla.

    Takavetoinen nyt on aina takavetoinen, onhan ne vähän kiikkeriä, mutta semmosillahan tässä on tullut siviilielämä ajeltua. Täytyy sitten miettiä vaihtoa, jos jompikumpi ei sillä pysyi tiellä.

    Ajotuntuma noissa on tosiaan jämäkkä vielä iäkkäämmässäkin autossa, ainakin näin jenkkiin tottuneelle. Ovesta pääsee helposti ratin taakse, vaikka olis vähän selkäkin jäykkänä. Tilaa ei ole kauheesti ylimääräistä, mutta riittävästi. Monessa uudemmassa taksissa ei ole mahtunut kunnolla istumaan ollenkaan edes kartturin penkille. Pitää ottaa toikin huomioon, kun sillä tulevalla kotterolla varmaan pääsee ajaan joskus, jos ei muuten niin ainakin huoltoon, pesulle ja tankille :wink:

    Eilen kuulin myös, että pelkkä vähäinen ajomäärä ei tee autoilijaa autuaaksi. Katselin nimittäin yhtä siistiä farmaria erään liikkeen pihassa, mutta myyjä sanoi, ettei sitä oikein parane kenellekään myydä, kun ABS yksikkö on ottanut itseensä, ilmeisesti ihan vaan liiallisesti seisottamisesta. Voisi korjata, muttei kannata, kun on joku mallikohtainen mokkula.

    Samassa paikassa ehdottivat semmosta isompaa diesel farmaria about 2500e hintaan, että siitä voisi tehdä pakun. Takapenkki pois vaan ja konttorille. No, kun on tuo Sprintteri jo, niin toistaiseksi koitan pitää suunnitelmat noissa henkilöautoissa. Vaikka kyllähän tommonen turbodieselfarmari nelivetoisena pakettiautona ehti käymään mielessä justiinsa ennen kuin sain itseni kiinni :rotfl:

    Dodii, tästä on hyvä jatkaa pähkäilyä 8)
     
  12. jorkki107

    jorkki107 Gearhead

    tuo raidetanko ei maksa mätänetissä kun noin 100e sisältää kaiken.(keväällä vaihdoin, en löytäny kuittia),ruoste(moneen kertaan kerrottu),ilmämäärä(massa)mittari,lambda,huonot?valot,1.8 laiska jopa manuaalina(osta 220 bentsiini kuluttaa vähemmän ja on jopa ripeähkö n150 hv),mittarivaloista yleensä puolet pimeänä ostohetkellä(helppo vaihtaa).

    ja vinkkinä että jos hakee ihan vitusti vaikka kaikki nivelet,pyöränkulmat ym on tiptop ni vika on renkaissa :eek: eli kuluttaa takanta sisälaitaa ja rupeaa ottamaan uriin ym ihan helvetisti(nimimerkillä muutamat oppirahat maksanu) :oops:

    ja varaosat on omastamielestäni suht edukkaita ja hyvin saatavilla.
     
  13. musse27

    musse27 3rd gear

    Ääritilanteissa, mutta esim kaistanvaihdot liukkailla, yms... perä siinä vaan irtoaa yllättäin.Kevytperäiset autot,esim takavet corollat ja kadetit, niin niissä se takapää oli aina vähän tiestä irti, mutta mesessä oli vähän salakavalampi.
    Johtuneeko sitten siitä kun on viimeiset vuodet etu/nelivetoisilla ajellut, ja sitten mese oli siinä välissä.Jos ei laiskutta ja liukkaankelin ajo-ominaisuuksia oteta huomioon,niin melekeen hintaluokassa täys kymppi.
    Ja ruostehommia ovien alareunoista löytyy, mutta tämän ikäiset japsit on jo monesti paalattu.
     
  14. ramman

    ramman Double Gearhead

    Vanhemmilla oli tollanen 180 c mersu vm-96 muutaman vuoden. Pois vaihdettaessa ajettu 215 000 ja eivät meinanneet edes merkkiliikeessä ottaa enää vaihtoon ja tämä oli sentään suomiauto merkkiliikkeen huoltokirjalla...
    tässä pahimmat ongelmat:
    - ruostui kontin kannesta ja ovien välistä
    - vittumaisia sähkövikoja, ton muutaman vuoden aikana ei varmaan ollut viikkoakaan ettei joku poltin olisi ollut paskana, takalasin lämppäri lopetti toimintansa eikä sitä saanut kuntoon edes merkkihuolto, ym ym.
    - pyyhkijä oli lievästi sanottuna perseestä, ei pyyhkinyt kunnolla edes uudella sulalla vaan jätti ikkunaan sellasen paskakalvon, tätäkin tutkittiin oikein merkkiliikkeen toimesta, ikkunaa ja sulkaa käsiteltiin vaikka millä aineilla, mutta lopputulos oli yleensä ainavaan huonompi. Lopulta tuo koko pyyhkijä lopetti toimintansa, alkoi jumimaan keskelle ruutua ja tihkut hävis kokonaan, no siihen vaihdettiin sitten pyyhkijän viiksi ja jotain muuta hilpettä ja sen jälkeeen sentään sulka liikkui, mutta pyyhki edelleen helvetin huonosti.
    - Vettä tuli sisälle kuskin ja apparin jalkatilaan (tämä on kuulemma aivan yleinen vika noissa vanhemmissa cee mersuissa) johtunee paskasta joka tukkii ilmaritilät, ei vaan putsaaminen auttanut ainakaan meillä.
    - Talvella syytä olla tosiaan hyvät renkaat alla tai ei liiku kunnolla edes tasaisella ja kaistanvaihdoissa jos on yhtään polannetta heittää tosiaan helposti poikittain koko keksinnön, muutenhan toi on ihan perustakavetokauraa ajoltaan.
    -1.8 on tosiaan laiska
    ja olihan siinä varmaan muutakin, mutta noi nyt tuli äkkiseltään mieleen.
    Vanhemmilla on muuten nykyään tollanen 2002 180 cee mersu ja on kyllä ihan eri planeetalta kaikin puolin, tuntuu ihan oikelta mersulta.
     
  15. RB-440

    RB-440 1st gear

    Jaahans, kohta kvartaalin verran ahkeraa koeajoa alkaa olla takana vuoden 95 mallilla. Autokaupasta ostettu ja tuntuu tosiaan olevan sellainen kuin luvattiin olevankin, vaikkei ollut kalleimmasta päästä.

    Yllättävän hyvä sillä on ajaa niin matkaa kuin kauppareissuakin, eikä tolla 1,8:llakaan muiden jalkoihin jää, kun muistaa, että Mersu on aina tykännyt kierroksista. Eihän se mikään raaseri ole, mutta toisaalta, bentsiiniä tuntuu menevän matka-ajossa jotain 7 - 7,5 litran paikkeilla, kaupungilla kaiketi 8 - 9 litran välillä. Ei ollenkaan paha luku, kun on tottunut kaasarijenkin tankkaamiseen.

    Toistaiseksi ei ole ilmennyt mitään ihmeellistä, mitä käytetyltä autolta ei voisi odottaakin. Tulee vaan mieleen, että jos jenkit olis tehty samalla lailla, niin maailma olisi jonkin verran kivempi paikka. Vaikka yksilöitähän nämä käytetyt tietysti aina on, mutta ainakaan vielä ei kaduta tämä yksilö.

    Asiasta kolmanteen, menemättä nyt asioiden taustoihin kovin (=liian) pitkälle, niin mites tommosen etupuskurin muovikuori? On nimittäin kohtalaisen kokoinen reikä nyt siinä puskurin korinvärisessä osassa. Voiko sen muovihärtsvelin vaihtaa erikseen?

    Hitsaamiseen taitaa puuttua pikkasen liikaa tavaraa ja kittihommatkin maksaa, jos pitää teettää. Ensimmäiseksi ei viitsis alkaa lasikuitushittiä leipomaan, sillä kun ite tekee, niin sen se on sitten näköinenkin :-?
     
  16. PPRCuda

    PPRCuda Double Gearhead

    Viime viikolla tuli tontille 1992 260E. Sanoisin, että on vähällä rahalla aika paljon autoa.
     
  17. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    Mä olen pärtsäillyt elokuun lopulta reilut 20tkm E320cdi '00 :lla. Ja ainakin vielä olen ollut ihan tyytyväinen (mitä nyt ruostetta on vähän siellä täällä, mutta oli tiedossa jo ostaessa). Eikös se tuon ikäinen marsu ole vielä mopari? :D
     
  18. tuntematon

    tuntematon 1st gear

    ymmärrän hyvin niitä jotka halvoilla wanhoilla mersuilla ajaa. kun on pakko jollain liikkua niin sitten VAIKKA vanhalla mersulla...

    mutta en todellakaan maksaisi tähtilisää moisesta. sääliksi käy niitä jotka sen haluaa juuri statuksen vuoksi. onhan ne ihan kamalia laitoksia. ankeita vehkeitä joita saa huoltaa ihan siinä missä huonompiakin merkkejä. mersujen korjauskulut vain siedetään paremmin kuin muiden- joten niitä pidetään pidempään kunnossa- paljon ajetutkin kunnostetaan herkemmin kuin paalataan.

    mutta jos se antaa jonkinlaista hyvänolontunnetta niin siitä vaan. tähdet silmissä matkaan.
     
  19. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Faijalla oli tuollainen 180C -96, osti 30t ajettuna, ajoi n. 10v ja vaihtoi pois viime keväänä jotain 130t ajettuna, ei mitään vikaa koko aikana paitsi kuskin penkki antautui aikuisen miehen kokoisen (2m/130kg) alla.
    Mäkin ajelin tuolla muutaman kerran, ei kyllä tuntunut yhtään mun autolta. Mut se kait on mun ongelma eikä auton vika.
     
  20. vinkkeli

    vinkkeli Gearhead

    mersulisä on poistunut käytettyjen markkinoilta jo ajat sitten, varaosat on edullisia mun mese on toiminut ainakin paremmin kun muut omistamani autot, tuli vaihdossa en ole mersumies :soosoo:
    toista mersua tuskin ehkä silti mulle tulee vaikka itellä ei oo pahaa sanottavaa ruostetta tosiaan on , auto 97 c180 ajettu 340tkm :)
     

Kerro tästä muillekin!