Mersun 722.6 automaatti

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja vaarni, 28.4.2015.

  1. vaarni

    vaarni 1st gear

    Moi,

    Onko kukaan laittanut tollasta mersun laatikkoo vanhempaan autoon?

    Olen katellut tollasta laatikkoa - niitä saa melko edullisesti ja niiden kesto on jopa 1000Nm:n asti. Löysin myös standalone kontrollerin
    tollaseen jolloin sen saisi oikeesti toimimaan.

    Omalta osaltani suurin kysymys on tuo mekaaninen vaihteiston ja convertterin liittäminen moottoriin.... kytkinkoppaan pitää tehdä adapteri
    mutta miten tuon momentin muuntimen saa tuon oman autoni flexplateen kiini silleen ettei se räjähdä jaloille...

    Kaikista kokemuksista kiinnostunut.

    br, Ville
     
  2. Piisami

    Piisami Gearhead

  3. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    Se WA580 on vain yksi versio 722.6** vaihteistosta tai siis niitäkin on ainakin 3 erilaista.

    w tarkoittaa vaihteistoa A että se sisältää momentinmuuntimen ja 580 max väännön kestoa mitä tehdas lupaa.

    kytkinkoppia on ainakin 4 erilaista eli vanhemmat rivikoneet, v koneet, mopar ja porche. uudemmista mersun 4syl cdi koneista (jakopää takana) en tiedä onko ne samalla kopalla ku v moottorit, mutta ainakin se on eri ku vanhemmissa ja ehkä mersun v koneillekin on eri koppia. Sisuksiltaan niitä on mersuissa kahta pää tyyppiä eli pikkuplaneettainen ja isompi, isoa löytyy 5syl cdi ja isommat esikammiodieselit on pienellä ja bensoissa taisi olla vasta v8 isolla. porche ja mopar versioiden sisukaluista en osaa sanoa mitään. Kuoret on keskenään yhteensopivat, tai ainakin minä olen C220cdi laatikon kuoriin sullonu ML400cdi sisuskalut onnistuneesti.
     
  4. XJR

    XJR 3rd gear

    ...ja Jaggen 722.650 . Omassani 1-4 vaihteet vahvistettu samoin kuin turbiini. 1000Nm++ pitäisi olla kesto.
     
  5. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Nag-1 on ihan jees. Tietoa vahvistamiseen löytyy. Itse katsellut laatikkoa, kestää vakiona 1000nm, eikä ole sikakallis. Pitäs vaan saada kestämään reilusti enemmän.
    Kaverille tulossa BMW;n 5v-laatikko Fordin pikkulohkon perään. Toinen tuttu ajellu rallicrossia ainakin 2 vuotta jo mersun tomaatilla vanhassa Volvossa.
     
  6. XJR

    XJR 3rd gear

    Kestää tuo vakionakin ainakin 800Nm. Mersu laittanut melkoisen turvamarginaalin luokittamalla sen max 580Nm. Takuusyistä tietenkin.
     
  7. vaarni

    vaarni 1st gear

    joo siis paras versio tosta mesen 722.6 laatikosta on tehtaan ilmoituksen mukaan 1000 Nm eli todellisuudessa kestää varmaan kaksi tuhatta...
    Itse varmaan en trtte ihan niin paljoo mutta eihän vara haittaakaan vaikka noi laatikot ei maksa kun vaan 500 euroo...

    Siis mopari ei varmaan olisi ongelma mutta kun tarkoitus on laittaa tuo fordin FE:n perään ei mitään valmista löydy... Kaikki pitää tehdä tyhjästä.
    Ajattelin kattoo saisko ton mersun vetolevyn jotenkin adapterilla tms pultattuu FE:n perään mutta yhä tulee tuo adapterin duunaus tohon.

    Löysin yhten tyypin joka myy controllerii tohon laatikkoon oisko ollu 550 euroo joten lähtöhinta ei vielä päätä huimaa jos laatikko on 500 + parisatkuu vaihteen valitsijaan ja tps sensoriin...
     
  8. vaarni

    vaarni 1st gear

    Niin ja eikös tuo 580 ole ft/lbs arvo...
     
  9. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    Kyllä se väännön kesto on ainakin mersun oman koulutusmateriaalin mukaan Nm. Sen verran pitää korjata edellistä kommenttiani että W tarkoitti momentinmuunninta ja A Jotain sisäistä kehitysversiota En ole tavannu muuta ku A koodisia 5 vaihteisia ja 7 vaihteisissa taitaa olla yleensä T. W ja A välissä oleva numeronmerkitsee eteenpäin ajovaihteiden määrää.
     
  10. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Itse katselin tota 7 vaihteista mutta ei riitä. 5v saattas kestää jos kasais Mesen osilla. AMG rummuissa on enemmän levyjä ja mesellä paremmat solenoidit.

    Oma Nm realitavote on 2kNm.

    PCS myy toimivaa boxia, johtosarjaa ja erilaisia vaihdevaihtokahlaimia.

    Vetolevyn saa varmasti muutettua jommasta kummasta ja laatikon saa kiinni välilevyllä.

    Laitoin jo yli 10v sitten Chevyn sähköisen ylivaihde lootan pikkulohko Moparin perään. Muutos vetolevy ja omavalmistevälilevy.
     
  11. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    Miksi 7 vaihteinen ei riitä jos 5 vaihteinen riittää?

    7 vaihteisiin mersu ilmoittaa enemmän väännön kestoa. 580 vs 700

    Eihän niissä sinänsä ole kovissa mekaniikassa eroa kuin että 7 vaihteisesta on toinen planeetta korvattu ravigneaux-pyörästöllä ja sen myötä tullu yksi jarrupakka lisää, muuten lähes samanlaiset osat sisällä jotain pikkuparannuksia 7 vaihteisessa muutenkin. Jälkiasennus ohjaimien kanssa hieman tosin vaikeuttaa 7vaihteisenlaatikon sisällä oleva ohjainlaite, vaikka sen poistaa niin sitten pitää vielä rakentaa johtojen läpivienti sinne kun ei alunperin mene ku + - ja can väylä. Mutta sähköisesti se olisi jopa helpompi ohjata ku 5 vaihteinen joka poikkeaa kaikista muista sähkölootista sen suhteen, eikä pcs:kään ole aivan helppo tapaus vaan vaatii monesti pitkää säätelyä että saa kaikki vaihteet joka kerta menemään päälle. Oma rakennelmani on 5 vaihteine josta olen muokannu venttiili lohkon toimimaan samantyylisesti ku jenkki sähkölootis ja ohjaan megashiftillä, kovin pehmoisia vaihtoja tuolla muokatulla ei saa. Toki mun käytössä se on vaan etu ja vaihdot paljon vakiota nopeammat. Lisä bonuksena että saa sähköisesti ohjattua vaihteen vapaallekin, joten onnistuu drifting autolla tarpeellinen kytkinpotkukin. https://www.youtube.com/watch?v=JEwblltUhHw
     
  12. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    No sentakia just 5v kun lupaavat sille enemmän väännön kestoa ja siihen tuntuu löytyvän enemmän tietoa miten sitä tulee vahvistaa.

    Kyllä ekana oli 7v mielessä mut juuri toi sisäinen ohjain mietityttää. Onhan ne toki tehny jo ohjaimen noihin dsg-lootiinkin mut ne ei paljoa momenttia kestä.

    Alkaa olee vaihtoehdot vähissä jos haluais sivistyneet vaihdelaatikon ilman konkurssia joka kestää 2000Nm kadulla ja autossa painoa (+?) 1500 kg ja leveä rengastus
     
  13. studio57

    studio57 Gearhead

    BBT motorsport pohjanmaalla tehnyt noita pitkään tehokkaisiin ajokkeihin ja erillaisia "Kytkinkoppia " yhdistelly noihin et käypi muihin moottoreihin , samoin ohjaimia löytyy heiltä.
     
  14. Jza

    Jza Double Gearhead

    ^Noita mersun lootia siis? Onko kenelläkään ollut rääkreissikäytössä? PG tuntuu/näyttää olevan se helpoin ratkaisu noihin kohtuu isoihin tehoihin (eikös jykällä ollut se 1500 hepoa ja 2000 nm), mutta toisaalta breikkiä ei tuohon mesen lootaan vissiin ihan tuosta vaan väkerrellä, millä paineita viivalla nostellaan.

    Eipä siinä että itsellä käyttiksessä 5 vaihdetta eteenpäin riittää nag1:lla ja kisalelussa kaksi PG:llä, mutta eipä kummassakaan kahden tonnin vääntöä löydy, mitä remmiveto kaipaili.
     
  15. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    En haluais laittaa enää gm lootaa, pikkulohkolla ja rootsilla leikin 4L60e kanssa ja sitä sai korjata useasti vaik piti 750hv kestää. Tutulla on mesen loota rallicross-käytössä ja ihan hyvin on muutaman vuoden pelannu. Paitti et viikonloppuna kisoissa rupes temppuilee.

    2000Nm näyttää olevan realistinen, olin mukana projektissa jossa omaa mottia edeltävän sukupolven moottorista tuli 1 barilla 1250hv/ 1918.9Nm. Omani on vähän isompi ja lähtökohdaltaan parempi. Siksi menee veivitkin vaihtoon.
     
  16. peltsi

    peltsi Gearhead

    Taita remmivedolle halvin ratkaisu olla 4L80E
     
  17. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    En halua. Toiseen projektiin American Powertrain teki meille custom T-56 lootan, lupaavat sille 1200 ftlb mut sille tuli hintaakin sit ihan mukavasti.

    Onhan GM;llä noita 6L-sarjalaisiakin. Mutta muuta pitää olla.
     
  18. studio57

    studio57 Gearhead

    mulla tuos 1480hp/1712nm vehkeessä hienosti pelittänyt hyvin tuo 4l80e ja kokonsa ja asennuksen puolesta suosittelen.
     
  19. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Mitään aiheesta en tiedä mutta ihmettelen että millä tuollaiset huikeat momentit saatte siirrettyä tiehen? Liimarata ja isot pallot tarkoitukseen rakennetulla alustalla vai neliveto neljällä slicksillä?

    Meinaan että jos virsu luistaa puolellakin momentilla niin onko laatikon kestokyky kuitenkaan niin rajoilla?
     
  20. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Siitä voidaan kirjoitella paljonkin että tarviiko kukaan noin paljon ja millä tiehen.

    Ei varmaan tarvii ja ei varmaan millään mut otetaan jos kerta voidaan ja tuskaillaan sit pitoja myöhemmin. Kyl meille luistonesto tulee ja se em. 1900Nm projekti on osoittautunut erittäin haasteelliseksi ajaa.

    Mutta nyt on puhe mesen laatikoista ja sen kestosta.
     

Kerro tästä muillekin!