Mersun 722.6 automaatti

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja vaarni, 28.4.2015.

  1. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    En sillä sitä tarkoittanut että tarviiko joku moisia momentteja, tottakai tarvii.
    Meinasin lähinnä että jos toinen lipsuttaa katukumia samoilla tehoilla ja lootalla kuin toinen joka ajaa nelivedolla neljällä slicksillä liimaradalla, jälkimmäisellä se loota paljon kovemmilla?
     
  2. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Yleinen kysymys mitä esitetään on se että mikä laatikko kestää katukäytössä yli 700Nm vääntävän koneen perässä. Vastaus on helppo ihan mikä tahansa loota jonka tehdas on sen koneen perään laittanut.
    Esim. 2500+ kaakkisen racevehjenksen 400toosa on sisältä aivan samanlainen kuin tehtaan laittama 400+ kaakkisen koneen perään. Juu joku osa on eri materiaalia mutta levymäärä ihan sama.
    Sitten kun mennään "tiiliskivellä" yli 300kilsaa tunnissa "loikkari" päällä niin se laatikon kesto tulee paremmin esille.
     
  3. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    ^aivan noin. Paitsi että kyl levymäärääkin muutetaan monesti. Täällä ollaan tekemässä sellaista allaround autoa et voi ajella kadulla ja käydä reissussa, mennä vetää varttia mut enemmän tekis mieli kokeilla mailia. Siihen toi momentti on hyvä mut sit tulee se lootan kesto isompaan rooliin.
    Kävin lomareissulla Floridassa moikkaa kaveriani, hänellä on voimassaoleva Guinnessin ennätys seisova maili katuautolla: 283mph/452km/h. Hyllystä löytyy 14 särkyneitä manuaalilaatikoita, kaikista rikki joko 5, 6 tai molemmat. Nyt autossa 80000$ billet one off manuaaliloota. Valittavana joko 5, 6 tai 7 vaihteinen ratasto.
     
  4. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Nostetaas tätä,

    Nyt on onnistuttu hommaamaan kauan haettu (-49) S65AMG/ Maybachin 5-v laatikko turbiineineen. Odotellaan vaan et seilaa kotiin. Tehokestoahan siinä on ilmoitettua1200Nm vakiona ja lisää saa kun tietää mitä tekee.
     
  5. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    No niin.
    Loota saapui kotiin eilen ja ensimmäinen ajatus oli et mitä viddua!?!? Askihan on ihan sairaan pieni kun vertaa jenkkilaatikoihin.

    Kokonaispituus 60cm, kuori 25cm leveä ja kytkinkoppakin vain 37cm. Yksinään kantelin varastoon. Meikäläinen ei kanna 4L80e kovinkaan pitkälle.

    Kohta pajaan tulee yhteen projektiin asennettava 4L80e, pitääpä ottaa vertailukuva kun saan lootat vierekkäin..
     
  6. Ck

    Ck Gearhead

    Eikös tuollaisessa amg/maybach mersun moottori/vaihteisto paketissa oo ohjelmallisesti rajattu vääntöä ainakin pienemmillä vaihteilla kunnes vauhtia on tarpeeks? Näin on mm. tehty uusissa 6.7 rameissa missä 1200nm vääntöä ja aisinin loota, toi aisini painaa varmaan 2 kertaa enemmän kun se maybach toosa.

    Mielenkiintoista onko ihan samat rautaosat kun perus cdi mersun toosassa. Maybach kuitenkin on painava sekä tehokas peli.
     
  7. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Ainakin rajoittivat kokonaisvääntöä, ei tietoa vaihdekohtaisista.
    Vaikka toi kuuluu samaan 5v perheeseen niin tuskin on samat sisuskalut. Ainakin akselit on eri ja se on 3cm pitempi kuin muut 722.6.
    Ramihan on kuuluisa siitä et laatikot ei kestä. Jokainen sukupolvi. Appiukolla Fordin 6.4 PSD ja siin vakio 5r110, vääntöä täl hetkellä yli 1600Nm. Siis ollu jo 6 vuotta ja hyvin on kestäny.
     
  8. Ck

    Ck Gearhead

    Kyllä sen foordinkin toosan rikki saa. Ei niihin muuten olisi billetti tavaraa saatavilla. 47/48 laatikoiden huono maine ilmeisesti kantautuu pidemmällekin, 68rfe ja uusi aisin ovat eri pelejä. Jälkituotanto osilla kasattu 48re taitaa olla edelleen kestävin toosa pikupeissa jos puhutaan pulling tai kiihdytyspeleistä. Vakiona toki foortin toosa ja allison osoittautunu luotettavaksi.,
     
  9. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Totta. Kaiken saa rikki. Täs mein kylil on yks 750hv Ram ja siihen tuli jenkeist 12000$ valmis loota joka piti kestää vetää vaik kuuta taivaalt. Särky ekana kesänä.
    Tutkin tota 48 itselleni myös mut jo pelkkä koon ja painon tökkäs. Hankala on muskeliin laittaa. Eikä ole ihan halpa vahvistaa sitäkään.

    Ei tietty ole toi Mesekään mut onpahan erilainen. Miinus täs on et 5;sen välitys on vain 0.83 ja suunniteltuun 60 Danaan ei saa pitempää kuin 3.54 ja se yhtälö ei toimi. Taitaa vaihtua perä 9".
     
  10. tapnie

    tapnie 2nd gear

    Nostetaas tätäkin hieman. Onko remmivedon laatikkoprojekti jo alkanut varsinaisesti? Kiinnostaa itseäkin kun olen miettinyt vähän samanlaista laatikkojumppaa oman projektin kanssa, jossa pitäisi joko rakentaa 904:nen täysin uusiksi tai sitten laittaa mersun vaihteisto. Mesen laatikko tulis kuitenkin halvemmaksi ja bonuksena saisi vielä rakenneltua nappivaihteet rattiin.

    Onko kenelläkään muuten actualia tietoa siitä kuinka nag ja mesen vaihteistokoodilla eroaa nuo kaavelin kiinnityspisteet vai onko niissä eroa? Itsellä kun on Mopsin pikkulohko, jonne tuota olen ajatellut istuttaa.
     
  11. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Loota tuli joulukuun lopussa koyiin. Tuolla se on varastossa mut mitään ei ole kerenny sen kanssa tekee. 2kilometriä lähemmäs ei ole konetta päässy. Siekkiselle se oitäs lähettää. Lupas katsoa sen kunnon.
     
  12. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Laatikkon homma ei ole paljoa edenny. Ei edes ole Siekkiselle kerenny viemään.

    Vetolevyn sain tilattua Californiasta. Customina tulee Viperin moottoriin ja Mesen laatikolle SFI vetolevyn.
    Hinta mielestäni kohtuullinen, 400$.

    Ohjaimia löytyy maailmalta muutamia. PCS jenkeistä, OFGear Tanskasta ja Ville tältä kylältä.

    Ainakin OfGear tukee lätkävaihteita, Mesen omaa tiptronic-keppiä ja sen W/S-asetuksia.
     
  13. janihei

    janihei 3rd gear

    Mitäs tälle projektille kuuluu?
     
  14. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    No osia ostettu ja osia tehty. Pienin askelin.. perä vaihtu Fordin 9.75, kolmilinkillä, uiville vetareille navat, vetarit meinasin tehdä työmaalla.
    Auto jo pyörillään.
     
  15. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Mielenkiintoista. Mistä matskusta meinasit vetarit koneistaa?
    Ja tietty jos vaihteistoasia on edennyt niin kerro siitäkin....
     
  16. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    No joko Imatran Moc410M, samaa tavaraa josta Karpiola tekee.
    Tai sit Ovako 497Q eli yleisimmin 300M;nä tunnettu.

    Eilen oli kaverin kaa puhetta et induktiokarkaisu vai läpi karkaisu. Työmaalla saisin lävi, induktio pitäs teettää muualla. Pitää kysyä viel viisaammilta.

    Toki toi käyttämäni pyöränlaakeripaketti vaatii tiukkaamisen joten akseliin pitää jättää olkapää sisäpuolelle ja tehdä kierteet (joko ulko- tai sisä-) jotta saa paketin tiukattua. Se olisi parempi jos lävi karkaistu.
     
    Muokattu: 9.10.2021
  17. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Saa luvalla hyödyntää etuja. 3D mittakädellä mitata lohkosta ja laatikosta keskeisesti pulttikehät jotta voi koneistaa adapterin. Mein mittakädellä saa piirrettyä Surfcamiin suoraan mittapisteen.

    Tutkin tossa noita BMWn DCT laatikoita, nyt niitä on jo sellasia joissa ylivaihteitakin ja aftermarket ohjauksia olemassa. Mutta uskallan väittää et ne(kään) ei kestä tukevaa momenttia (+2tNm). Toki kumi luistaa sitä ennen mut ei vara venettä kaada. Pysyn tos -49;ssä. Sen heikkous liimaradalla ja ryppyreunarenkailla katkeavassa sisäänmenoakselissa. Senkin saa 300M;stä tehtynä mut hinta vähän työntää pois. $1200+kulut.
     
    Muokattu: 9.10.2021
  18. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Noista 722.6/Nag1/W5A580 löytyy aika vähän juttua. Kummiskin aika tehoja niistä pusketaan ulos 04-13 LX koreissa.
     
  19. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Olen Ameriikastakin kysellyt. Ton -49 planeettoja käyttäävät ja vahvaa aftermarket sisäänmenoakselia. Siin tulee eka ajokytkin mukana.
    Tekijöitä/ vahvistettuja laatikoita löytyy, osiakin.
    Suomessa Siekkinen osaa noi. Kuten aikaisemmin kirjoitinkin.
    Turbiinia kyselin kans. Vakiollakin pärjää mut se pitää käyttää TH-Matic;lla. Heti alkuun, siivet prässätty, pitää juottaa kiinni. Kannattaa teettää, hajottaa nopeasti ja kallis uus/ korjata.

    6.1 ja Nag-1 löytyy myös nykyjään kotoa, menossa vaimon projektiin.
     
    Muokattu: 9.10.2021
  20. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    6.1 on surkea moottori, voin vaihtaa sen paljon paljon parempaan 5.7 pre-eagle koneeseen :D :D
     
    Remmiveto tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!