Mersun 722.6 automaatti

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja vaarni, 28.4.2015.

  1. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Pidän mielessä.
    Toki minä meinasin sitä tekohengittää uusilla takopyörivillä ja ruuviahtimella.
    Mut jos se viel on pettymys ni otan yhteyttä.
     
    Fuselage ja Challenger Rtee tykkäävät tästä.
  2. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Vetoakselijutusta, Karpiola tosiaan tekee yleensä tuosta Moc410M:stä, ja sit heillä on tarjolla toi toinen hieman lujempi teräs eli MocN315.
    Läpikarkaisu on mun mielestä se juttu, sillä ne lopulliset lujuus ominaisuudet saavutetaan.
     
  3. sbm396

    sbm396 Gearhead

    Moc315 on vastaavaa kuin jenkkien 4340

    Läpikarkaisussa kannatta kysyä terästoimittajien suositusta kovuudesta. Liian pehmeenä boorit ei kestä ja liian kovana noi nuorrutusteräkset ei oo kovin sitkeitä
     
  4. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Noista karkaisuista ja päästöistä löytyy netistäkin valmistajien ohjeet, ja käytännössä ne on niin monimutkaiset ja kapealla lämpötilaalueella että täytys olla kunnon uuni niihin hommiin.
    Tästä syystä teetin omat vetoakselit Karpiolalla, jotka käyttävät noissa lämpökäsittelyjutuissa jotain firmaa(olikohan nimeltään Sten?), ja siten juttu menee ihan oikein.

    Itekin alussa meinasin että Moc410 on riittävää, mutta meinasivat että tämä MocN315 on lujempaa, ja siitä ne sit tehtiin. Sitä en tiedä miten sellainen 300M vertautuu noihin, varmaan joku taulukko löytyskin jos etsisi aiheesta?

    Mersun vaihteistoista tässä piti puhua mutta toivottavasti ei pahasti häiritte tälläinen jaaritus vetoakselimatskuista:rolleyes:
     
  5. sbm396

    sbm396 Gearhead

    Meiltä töistä kaikki karkaistaan Stenillä alipaine uunissa ei tule mittaheittoja/ muodonmuutoksia juurikaan. Siellä oon omatkin jutut karkaissut
     
    Remmiveto ja 4d sedan tykkäävät tästä.
  6. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Hyvää juttua, asiaa tai asian vierestä ihan sama. Asiaa silti.
    No Mersun laatikoista,

    Suurin huolen aihe minulla on se että akselin keskeltä öljypohjan alalaitaan on yllättävän pitkä matka. Eli siis laatikko tulee alas, matalalle. Ehkäpä alin kohta minun projektissa. Ja moottorin rakenteen (korkeuden) takia en juurikaan voi nostaa sitä ylöspäin.
     
  7. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

  8. White Elemant

    White Elemant 1st gear

    Onko näihin näkkeihin ihmiset vaihdellut solenoideja (siniset vs ruskeat), tai muita "ohjauspuolen" sisuskaluja?

    Tän meikäläisen Jeepin loota kun on DTC ja DSG vaihteistoihin tottuneelle toooodella "hengetön". Toki rengasta on alla nyt kaksi tuumaa molempiin suuntiin enemmän ja perät vielä vakiot, niin ei voi olettaakaan että olisi kovin optimivaihdot, mutta jotain tuolle tekisi mieli tehdä.

    Ihan en uskalla ostaa HP-tunerssia ja ruveta sillä sättäämään, se kun käsittääkseni pääsee käsiksi myös vaihteiston tietokoneeseen... mekaniikan tuunailu olisi ehkä vähemmän fataalia...
     
  9. XJR

    XJR 3rd gear

    Blue topsit tuli laitettua kymmenisen vuotta sitten ruskeiden tilalle kun lootaa ja limppua vahvistettiin. On sitten kyllä ärtsyt vaihdot vs vakio 722.6 .
     
    janihei ja White Elemant tykkäävät tästä.
  10. Mika.T

    Mika.T Gearhead

    Mersufoorumilla noista taisi olla juttuakin. Siniset solenoidit ja amg tai kustomi softa vaihteiston poksiin niin kuulemma melko jämy tulee.
     
    janihei ja White Elemant tykkäävät tästä.
  11. White Elemant

    White Elemant 1st gear

    Löytyykös kotimaasta osaamista näiden ohjelmointiin?
     
  12. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Automaatin säätäminen on vähän erilaista kuin moottorien säätö.

    Moottoreille paras paikka tehdä säätöjä on dyno. Automaateille ei niinkään.

    Automaattia kannattaa testatata säätäjän kanssa ihan vaan kadulla ja perstuntuma on tärkein indikaattori siitä, että automaattilaatikko tietyillä asetuksilla toimii hyvin.

    Täyskaasusäädöt kannattaa tehdä jossain motarilla, jossa yleensä(kin) haetaan vain vaihtopisteen kierroksia.

    Itse olen aika vähän säätänyt automaatteja.

    Helpoiten saat autoosi sopivat "tiukemmat" säädöt ostamalla ne suoraan jenkkilästä pajalta joka on erikoistunut vastaavien automaattilaatikoiden säätämiseen. Sinne sit HPTunerisilla luetut säädöt ja paluupostissa tulee säätäjän ekaksi ehdottamat säädöt.

    Tai sitten suoraan suomalaiselta pajalta. Kyllä niitäkin on.
     
    White Elemant tykkää tästä.
  13. MudMax

    MudMax Gearhead

    White Elemant tykkää tästä.
  14. White Elemant

    White Elemant 1st gear

    Jumangauta enhän mä tajunnut että Suomessa joku kauppaa noita HPtunersseja ja ohjelmointeja sillä. Ei tässä näköjään ihan täysin mettässä olla!
     
  15. FF '65

    FF '65 Gearhead

    Öljynvaihto suodattimineen pitäis otsikon mukaiseen lootaan tehdä huuhtelemalla.
    Onko suosituksia mitä öljyä laitetaan ja kuinka paljon sitä pitää varata? Riittääkö 20 litraa?
     
  16. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Tranzformerin boksilla saa kanssa aika jämäkät vaihdot. Jopa sen verran, että välillä tulee kytkettyä se pois päältä :D En ole edes kaikkiin säätöihin perehtynyt, mutta jos HPtuner säätäjä löytyy läheltä, melkein kannattaa käyttää sitä.
     
  17. Mika.T

    Mika.T Gearhead

    Tuikku. Eli Kari Tuikkala.
     
    White Elemant tykkää tästä.
  18. Mika.T

    Mika.T Gearhead

    Mobil ATF134.

    ~15litraa riittää, tai toki riippuu kuinka paljon sitä huuhtoo läpi. 20litrasta jää ainakin itellä vielä seuraavalle kerrallekkin.
     
  19. hzemax

    hzemax Double Gearhead

    Vaimolle hommattiin V8 mersu käyttikseksi, ko ei se sillä paljookaan aja. Itte tykkään sillä ajoittain "ajella".

    Siinon 7 vaihteinen automaatti. Kukahan tollaseen osaa vaihtaa öljyt päijäthämeessä?
     
  20. Pannu H-D

    Pannu H-D Gearhead

    Huuhtelemalla vaihdettava jos meinaa et siitä olisi hyötyäkin.
     

Kerro tästä muillekin!