mersun tiisselit on paskoja.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja impala67, 27.11.2007.

  1. impala67

    impala67 Double Gearhead

    älkää yhtään antako muitten nälviä ameriikan tiisseleistä...
    alta hajosi 300:nen tiisseli täysin varoittamatta, ilman että mitään erityisiä varoitusmerkkejä olisi ollut nähtävissä.

    -ei syönyt öljyä,
    -ei kolistellut,
    -tuprautti vain käynnistäessä hivenen
    -pelkkiä mineraaleja käytetty, 5000km välein vaihdettu
    -nollakelillä,
    -silti lohkolämmitetty alle +5:ssä,
    -vauhti 60kmh

    ajosta öljynpaineet nollaan, ja sammuksiin. oli puskenut öljyt kerralla ulos. syy toistaiseksi mysteeri.

    että ei ne mersujen tiisselitkään mitään ikiliikkujia tai luotettavia ole!
    mekaanisia persreikiä kuten muutkin laihialaismoottorit.
    pitäis varmaan metsästää jostain 5.7 tiisseli tilalle. v***n nazipaska.
     
  2. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    huohotin jäätyi?
    oliko 5-dsl? ainakin 123:ssa herkemmin hajoo kuin 4-kone?
     
  3. tuju

    tuju 1st gear

    Öljypumpun ketju poikki aiheuttaen tuhon? Joissain saattaa mennä jo 400 tkm:ssä ja toisissa kestää miljoonan.

    Omina kokemuksina olen ajanut kahdella yksilöllä W123-vitosdieseitä n. 100 tkm moottorien osalta pelkillä oljyjen, nesteiden ja suodinten vaihdoilla sekä kaksi kertaa on säädetty venttiilit. Tämä ei tietty ole lähelläkään kummoista suoritusta. En näe mitään syytä miksi nykyiseen kolmesataseen pitäisi moottoriin tehdä mitään suurempaa remonttia lähivuosina, nokkaketjun vaihtoonkin on vielä 150 tkm. Harvinaisen vähän ajettuja yksilöitä vielä, edellisellä vaihtohetkellä ajettuna 584 tkm ja nyt nykyisellä 491 tkm. 6,2D vaneja meillä oli joskus uutena, ei tosin yhtä positiivisilla kokemuksilla.

    Jaa, miksi muuten 123:n vitosdieseli hajoo herkemmin kuin 4-kone?

    PS. eka viesti 8)
     
  4. kma68

    kma68 Gearhead

    Minäkin veikkaan jäätynyttä tai muutoin tukkeentunutta huohotinputkea. Olen joskus kuullut puhuttavan mitä tukkeutuminen aiheuttaa ja ainakin sen että motista öljyt löytävät tiensä ulos melko helposti.
     
  5. Kustom STW

    Kustom STW Gearhead

    Ei nyt sentään noin epätoivoista tekoa...
    Paljos tuolla Mesen koneella oli ajettu? Paljonko yli 400 tkm?
    Eipä mittää, mulla taasen 6.2 riisselin remonttia meneillään: Ainakin 1 kpl kansi vaihtoon, pakovena halki (kaikki samalla uusia). Onneksi ei sentään tullut "täyspottia" vaan taitaa tuosta viel kone tulla.
     
  6. heikkisj

    heikkisj Gearhead

    Juu, kyllähän jopa mersujenkin koneita hajoaa, sedältä laukesi 200D:n mylly aikoinaan yllättäen Puijon mäkeen. Kilometrejäkin oli mittarissa karvan alle 500000 eli oli vielä suhteellisen vähän ajettu. Muuten ovat kyllä tutut ajaneet aika paljon enemmän. Vanhemmillani olevasta 220D:stä ei oikein vielä osaa sanoa kuinka rupeaa kestämään, mittari on nyt kuulemma vasta seitsemännellä kierroksella, tiedä oliko sitten edellisten omistajien vedätystä. Että ei taida voida vielä luotettavaksi sanoa.

    Vakavasti, ikävä juttu todellakin että hajosi, ihan mielenkiintoista kuulla syy. Ja kaverin DX-Diesel Deltalla aikoinaan ajettiin myös aika paljon mutta olihan siinä kyllä sitten kaikenlaista pientä, kuten nyt kansiremontti.
     
  7. Deltapete

    Deltapete 1st gear

    Kaikki 5.7 d ovat vähintään 22 vuotta vanhoja, vanhimmat jopa 29 vuoden iässä!
    Tietysti siis korjattuja kannentiivisteitä ja isompiakin remontteja.
    - Mitenkä tuo sinun mersusi, minkä ikäinen on peli?
    Eli vaikea verrata puoleen ja toiseen...
     
  8. V.Kutvonen

    V.Kutvonen 1st gear

    Mersun diisselit

    Nuo vanhemmat 123 ja 124-kopan koneet eikös ole melko pommin varmoja?Ainakin ite oon nähny 810 tkm ajetun joka ei lähteny käyntiinkään kesälläkään muutaku roikan nenässä oli pari tuntia.200D alko olla jo aika kesy.
    Itellä ois hakusessa 124-farkku 300D, kalliita vaan pirulaiset.
    Nämä CDI:t on kait vikaherkempiä, ainakin mitä oon kuullu käyttäjiltä.
     
  9. nimat-13

    nimat-13 Gearhead

    No sen verran voin sanoa että 30vuoden kokemuksella noita mbtäkin ollut kymmeniä ja on nytkin,mb:n d-kone siis vanhempi versio on idioottivarma,pitää vain muistaa ketju vaihella eikä ajaa ö-tikku alarajassa.Tossa myin aikonaa 840tkm ajetun 200 dn kaverille nyt yli millin kelannu vain ketju ja vent remontti tehty.Ja yleensä noi mullakin ollut 400-800tkm ajettuja ollut,muita henk auton diiseleitä en ikinä ota enää ,kokeiltu on.Ja siis olen jenkki mies aina ollut,mutta tuo mb on työkaluna ollut huolettomin,siis vanhat ,ei taida näistä uusista olla...
     
  10. kapa

    kapa 3rd gear

    Re: Mersun diisselit

    varmaan joo jos tankkailee kuusen alla seisseestä farmisäiliöstä jämiä :lol:
    mulla on ollu cdi ny kolmisen vuotta ajossa, eikä minkäänlaisia moitteita.
    aikasemmin oli rivipumpulla oleva 124 eikä siinäkään oo murheita ollu.
    luulenpa että mese säilyy tulevaisuudessakin käyttiksenä. :poff:
     
  11. Nappula

    Nappula Gearhead

  12. talonmiehen vapaapäivä

    talonmiehen vapaapäivä Double Gearhead

    En tiedä paljonko ajat vuodessa mutta jos 30 vuoden ajeluihin tarvii kymmeniä mersuja niin ei se musta kovin hääviltä autolta vaikuta :D
     
  13. faikku66

    faikku66 Double Gearhead

    Kaverin isukillä meni 720 000 km kohdalla laturista liukurenkaat puhki :rotfl:
     
  14. Mika.T

    Mika.T Gearhead

    Jos hajonnut kone on W123 koppaisen vapari OM615,616 tai 617.
    Niin öljypumpun käyttöakselin yläpään hela kulunut ja pumppu lopettanut pyörimisen.

    =Varma tuho.

    Turbo koneissa öljypumppu pyöriikin sitten ketjulla.
    Samaten kaikissa 124sen koneissa.
     
  15. raggar

    raggar Gearhead

    Minä en kyllä tiedä yhtään mersua millä ois todistettavasti ajettu yli 0.5 miljoonaa iliman koneen aukasua. Jutut on kyllä kovia mutta totuus on yleensä toinen.
    Ja oon ajanu mersuilla sen verta tarpeeks että en enää ikinä halua istuakkaan
    moiseen paskaan...
     
  16. napa

    napa 3rd gear

    sama juttu...
     
  17. mke77

    mke77 Gearhead

    En tiedä paljonko ajat vuodessa mutta jos 30 vuoden ajeluihin tarvii kymmeniä mersuja niin ei se musta kovin hääviltä autolta vaikuta

    montako letukan diiseliä tarvittan 30vuoden ajeluun(enkä nyt tarkota 10tkm/vuosi)....vaikka uusia.

    Minä en kyllä tiedä yhtään mersua millä ois todistettavasti ajettu yli 0.5 miljoonaa iliman koneen aukasua. Jutut on kyllä kovia mutta totuus on yleensä toinen.

    :rotfl: lyhyt on katsomus tässäkin.......

    sorivaan, ei herneitä nenään! ei mitään henkilö kohtasta!

    itellä ei ole mersua....eikä edelleenkään ladaa! ainoa mersu jonka voisin harkita ostavani(painotus sanalle OSTO) olis 609/611 umpikaappi! en muista niin väliks pidä!

    kaikkihan ne rikkisaadaan niin letukan-koneet kuin mersunkin. kyl silti annan äänen tol mersun diseli(`78-`95ikäset)koneel..... kyl niist sentää löytyy "takuu"kilometreinä 700t/1milj.ajetui monta ilman kannen pois nostoo!

    ......mut tää on mun näkemys. kumpaakaan en huoleis itelle :wink:
     
  18. skotikka

    skotikka 3rd gear

    voi hemmetti et tähänki topikkiin ois kiva kommentoida, mut ku kirjotuttivat töissä sellasen lapun etten saa asioista huudella..

    kovia on jutut noista meseistä aina, joo.. :odroll:
     
  19. impala67

    impala67 Double Gearhead

    Tämä kuulostaa huohotustukoksen jälkeen todennäköisimmiltä vaihtoehdolta, koska se on sanonut ääneen pari muutakin mb-gurua.
    Mutta kyllä korpeaa. Oon meinaan pidelly kuin kipeetä p:a tuota konetta, sitten yks kaks poks. Kyllähän mesellä kuulemma on muita(kin) huonoja konstruktioita, ne vain tehokkaasti vaietaan. Mutta en tiedä onko näin vanhoissa. tuo konehan on siis semmosesta "vaakalamppusesta", 80-luvun vaihteesta.
     
  20. tuju

    tuju 1st gear

    Edelleenkään ei käynyt ilmi mikä moottorityyppi on kyseessä, mutta mainittu 123-dieselien öljypumpun käyttöakselin helan kuluneisuus kuuluu tarkistaa säännöllisesti. Helpohko toimenpide ja laiminlyötynä huonon tuurin sattuessa voi syyttää vain itseä täystuhosta. Ultraharvinaista mikäli mersun dieselin huohotin tukkeutuu, mutta kaikki on toki mahdollista.

    Mitä ihmeen tynnyreissä täällä osa porukasta on varttunut? :lol: Ei tiedä yhtään MB:n dieseliä, millä on varmuudella ajettu avaamatta puolimiljoonaa. Yleensä näihin W123:n 615-617-koneisiin joutuu kannen tekemään jossain 800-900 tkm paikkeilla. Eiköhän jokainen vähänkin autoihin perehtynyt tiedä maailman vanhmimman autovalmistajan tekevän luotettavimmat dieselit. :)
     

Kerro tästä muillekin!