Metallia öljyn seassa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja vahvis, 2.8.2016.

  1. vahvis

    vahvis 1st gear

    Kuinka paljon metallia öljyn seassa on normaalia? Ei yhtään vai irtoaako öljyyn edes vähäsen ehjälläkin moottorilla?

    Vaihdoin öljyt max 5000 km ajettuun, viritettyyn bensa 350:een ja edellisestä öljynvaihdostakin oli vain max 2000 km. Kaadoin öljynsuodattimesta öljyt pieneen läpinäkyvään muovikippoon, jossa "sakka" on nyt kuukauden-pari ehtinyt laskeutumaan pohjalle. Kaadoin päältä öljyt pois ja pohjalle jäi tietty senverran öljyä mikä nyt ei kaataessa pois valu. Kipan pohjan alla kun liikuttelee tollasta heikkoa jääkaappimagneettia valoa vasten, niin näkyy selvästi magneetin "voimaviivat" öljykalvossa, eli magneettiset hiukkaset järjestäytyy voimakentän mukaan. Silminnähden siitä ei metallia huomaa, tai korkeintaan yksittäisiä kuparinvärisiä hiukkasia. Nuo magneetin mukaan järjestäytyvät hiukkaset ei erotu väriltään öljyn seasta.

    Öljyä vaihtaessa jo tein testin, jossa vanhat öljyt oli kannussa ja kannu ylösalaisin laitoin magneetin korkkiin. Siinä ei magneettiin tarttunut mitään ja muutenkin ei astiassa olevasta isosta määrästä öljyä näy pinnalla mitään epämääräistä.

    Öljy oli Kendallin 20W-50 jossa jotain nestemäistä titaania (liquid titanium). Ettei tuo titaani olisi magneettista?

    Ensin kuva ilman salamaa, ja tuolta se näyttää lähes paljain silmin katsottuna. Toinen kuva salamalla joka tuo magneettiset hiukkaset näkyviin.

    [​IMG]
    [​IMG]

    Niin että onkos nyt paska moottori vai onko tuossa mitään normaalia?
     
  2. mpg55

    mpg55 2nd gear

    Jos ei selvää kimallusta näy eikä magneettiinkaan tartu mitään niin ok. Uudesta / rempatusta koneesta lähtee aina vähän metallia mutta ei kuitenkaan isoja lastuja pitäisi näkyä. Suodattimen voi leikata auki ja kattoa sinnekin.

    Nuo "nestemäiset titaanit" on täyttä huuhaata... miksi muuten jengi aina laittaa uuteenkin koneeseen jotain 20W-50 siirappia, ne koneet on suunniteltu 10W-30 öljyille. Ei se paksu jankki voitele paremmin vaan lähinnä huonommin.
     
  3. vahvis

    vahvis 1st gear

    Noh, kyllä tuo 10w-30 varmaan sopii siihen perusfarmarin moottoriin ja sama vaikka mineraaliöljyllä ajais jos ei ole laahurinokkaa. Sitten kun on hiukan räyhäkkäämpi kone + edelleen laahuri, niin öljyllä voi olla hiukan jo merkitystä. 20w-50 kestää kuumaa paremmin eikä valu yläkerrasta alas niin nopeasti kone sammutettuna mitä noi perus 10w-30 ym. öljyt. Aina parempi kylmästartissa ja talvisäilytyksessä jos harvemmin pyörittelee seisovaa konetta. Sen huomaa öljytikustakin että se öljy ei kylmänä ihan niin helposti siitä valahda pois mitä nuo "liruöljyt". Ylipäätään kannattaa tutustua Kendallin öljyihin jos haluaa parasta. Ne nimittäin aikuisten oikeasti on laadukkaita. 10w öljyjä käytän ympärivuotisessa laitteissa ja sitten räyhäkkäämpään kesäpirssiin laitan sen 20w. En tietenkään talvella tuolla "siirapilla" ajaisi.
     
  4. mpg55

    mpg55 2nd gear

    Niin, monet kuvittelee että paksumpi on aina parempi... mutta oikeasti paksusta öljystä hyötyy vaan väljät koneet. Kesälläkään ei tarvii mitään 20W-50, ohuempi öljy liikahtaa startissa nopeammin sinne missä sitä tarvitaan.
     
  5. xarper

    xarper Gearhead

    Mutta samoin se paksumpi öljy myös pysyy siellä pinnoilla pitempään kuin ohut öljy? Pitäen kalvon laakereissa jos seisoo pitempäänkin?
     
  6. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Varmaan sekin tekee mille välyksille kone on rakennettu ja suunniteltu. Jotkut kisakoneet voi olla isompi välyksisiä laakereistaan (ehkä) jollon se paksumip öljy auttoo jotain. Jos koneessa on 10w-30 öljylle tehdyt välykset niin kai se sillon silä toimii parhaiten?

    Sitten vielä se että millasta ajoa on. Ne kuumaominaisuudet lienee tärkeitä jos autoa huudatetaan radalla tuntitolkulla mutta jos se kaasuttelu on sitä tyhjäkäynnillä rytkytystä cruising letkassa ja satunnaista 0-100 kaasuttelua niin mahtaako se kireä viriv8 tarvita yhtään sen kummempaa öljyä mitä joku vakio saastekone?

    mikä kendallin öljyistä tekee niin huippulaadukasta muuta kuin hinta?

    10-40 vuotta on mennyt omien kokemusten mukaan vielä perus öljyillä säilömisessä mitä noita jostain suulista löytyneitä romuja olen elvyttänyt
     
  7. Kimmeli

    Kimmeli Gearhead


    itse käytän täyssyntistä 5w40 kaikissa koneissa mitä on. Laahuri nokalla jos ois niin ehkä jotain sinkkipitoista.
     
  8. vahvis

    vahvis 1st gear

    Ei ollut tarkoitus alkaa öljylaaduista tässä ketjussä väittelemään. Kukin käyttää sitä mistä tykkää ja minä käytän sitä minkä olen juuri omassa moottorissani toimivaksi havainnut. Ei kai siinä sen ihmeempää? Mutta laahurinokalle joo sinkkipitoista. Laadukasta sinkkipitoista öljyä ei ihan joka marketissa vain ole. Tai jos onkin sinkkiä niin sitten on liian korkea "detergent" määrä, eli liikaa pesevää vaikutusta joka putsaa toki moottorin töhkää pois mutta myös sitä sinkkiä. Tämä on mm. yksi minkä takia käytän tuota liquid titanium "roskaa".

    Mutta ilmeisesti nyt sitten nuo kuvissa näkyvät hiukkaset eivät ole ongelma? Kukaan ei ole ainakaan sensuuntaista kommenttia laittanut että pitäisi huolestua. Taidan vielä sen suodattimen varmuudeksi halkaista.
     
  9. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Ei kai tossa öljyssä ole vettä seassa??? Kovin vaalean/harmaan sävyistä...
     
  10. vahvis

    vahvis 1st gear

    Ei varmasti ole vettä. Kummassa kuvassa näyttää siltä? Ylempi otettu osittain auringonpaisteessa ja alempi kameran salamalla. Lisäksi ei sitä öljyä ole tuossa kipassa kuin ohut kalvo pohjalla mitä ei kaatamalla lähtenyt pois. Kuva ehkä hämää että sitä olisi enemmän.
     
  11. Imusihti

    Imusihti 3rd gear

    Jos tuon öljyn väri alkaa huolestuttaa, ohenna öljyä muutamalla desillä bensaa (helpompi suodattaa ja ei tuolla öljyllä enää mitään tee) ja laske puhtaan kankaan läpi. Mikäli kankaan päälle jää jotain sormiin tuntuvaa sakkaa, voi vaikka puhtaalla magneetilla tutkia tarkemmin mistä on kyse.

    Öljyn joukossa ei kuitenkaan pitäisi olla mitään kiinteää metallista sakkaa. Myöskään öljynsuodattimen sisältä ei olisi suotavaa löytää mitään metallista sakkaa. Käsittääkseni laakerimetallit eivät ole magnettisia, joten eivät tiettävästi magneettiin tartu. Itse etsisin metallilastuja, joita en toivoisi löytäväni moottoriöjyn joukosta.

    IS
     
  12. Ana67

    Ana67 Gearhead

    No sit se on sitä "liquid titanium"... Sillä vaan tiedustelin ko ite valutellu öljyjä pois ni joko se on rusehtavaa tai rehellisen mustaa. Toki valokuva voi ja vääristääkin sävyä:).

    Ja mul ois kans hytinä ettei se laakerimetalli tai titaani ois magneettista...
     
  13. 401

    401 2nd gear

    Makasiinista eurolia vaan..rupee kestämään ajoa erimalliin.kannun perillä voipi vielä makkarapotut tirauttaa rasvakeittimessä.
     
  14. mpg55

    mpg55 2nd gear

    Jos se on äskettäin (sanoit että 5000 ajettu) rempattu kone niin vielä sieltä vähän rautaa irtoaa öljyyn männänrenkaista ja sylintereistä. Kunhan ei kimaltele hippuina niin ei huolta. Ihan normaalin näköistä tuo öljy tollasesta koneesta ja nuohan olikin jotain pohjasakkaa. Uudet öljyt ja kovaa ajoa.
     
  15. Naumasto

    Naumasto 3rd gear

    Suurinpiirtein ton näköistä öljyä tuli omastakin vasta tehdystä koneesta ulos sisäänajojen jälkeen...vähään se aina uus kone tekeytyy niinkuin jo sanottiinkin.Männänrenkaat hiotuu kohdilleen ja laahurinokka myös,väkisin sieltä pientä metalliflakea tulee vasta rakennetusta.Oliko sulla laahurinokka tässä?Ja vissiin porattu tai hoonattu ja uudet männänrenkaat sun muut hilppeet?Kerta just rakennettu.

    Teurasta vielä se filtteri ja jos sieltä ei isompia sattumia löydy ni ite vetäisin nippuun vaan ja hanaa.Varsinkin jos magneetilla härkkiessä öljyt ei seuraa perässä...oikea titaani muuten ei taida olla magneettista.Liekö muuten sinkkikään jos sinkkiöljyillä ajelee?

    Just my kaks penniä,for what it's worth
     
  16. vahvis

    vahvis 1st gear

    On laahurinokka ja hoonattu + kaikki uutta muutenkin mikä liikkuu.

    Filtteri avattu ja ei siellä ollut sen kummempaa. Pohjalla aivan aavistus jotain mikä sormenpäissä juuri tuntui mutta ei tarttunut magneettiin. Ei kai siinä sitten sen kummempaa kun ajoa vaan ja jatkossa pientä seurantaa öljynvaihdoissa. Ainakin nyt sillä oletuksella mennään että jatkossa pitäisi tuo metallisakan määrä vähetä, tai ei ainakaan kasvaa.
     

Kerro tästä muillekin!